Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 7169
Hallo godtfolk

I går på vors faktisk fikk jeg en telefon fra han ene jeg bor med om at vi er blitt kastet ut. Vi er tre stykker som bor sammen i en del av en tomannsbolig. Vi har ikke hattfester og vasker og rydder huset så ofte at det ser greit ut. Vi har aldri høy musikk eller noe slikt. Vi er blitt kastet ut fordi han ene festet en parabol på altanen. Han har ikke skrudd den fysisk fast men festet den.(Strammet to klemmer rundt rekverket).

Han snakket med naboen vesiden av om det var et problemfor han at den hang der oppe i tredje etg. men det var ikke noe problem.

Så en annen grunn var fordi vi hadde laget hull i veggene. Det vil si vi har hengt opp et par bilder og sånn. Ingen HULL i veggen med andre ord. Neste grunnen var fordi døren var ulåst. Jeg var som sagt på vors, andremann hos en kompis og tredjemann lå her hjemme og sov, men med døren ulåst. Det var visst ikke lov. Siste grunn var at vi har hatt overnattingsbesøk. Det vil si en kompis i ny og ne, damen av og til og sånn. Men det skal vel ikke være noe problem sålenge hun fårpengene sine.

Samtidig fikk vi TO mnd oppsigelse, men i kontrakten står det tre. Leietaker krever husleien kontant,noe det ikke står noe om i kontrakten. Og jeg lurer på om vi kan sjekke opp i om alt går etter loven. Hun sier hun skatter så mye av oss, men det tror vi ikke på. Allposten hunnes kommer til oss så jeg tror ikke hun har registrert at hun leier ut til noen og dermed putter allepengene i lommen.

Jeg håper det er noen paragrafryttere der ute som kan gi meg noe konkret å henvise til. Noen lover eller paragrafer. Gjerne noen erfaringer også. Skal ha møte med hun i dag kl 20:00.

På forhånd takk for hjelpen.
For det første: Opptre høffelig og voksent. Det er trossalt hennes eiendom dere leier. Du kan forsiktig hendvise dine argumenter til kontrakten dere har skrevet. Dersom det står at det er 3 mnd oppsigelse, vis til dette. Vis til at betalingen ikke skal skje kontant.

Ikke brås inn og sleng noen lover på bordet. Det blir bare fiasko. Likevel, har du som leieboer ganske mange flere rettigheter enn utleier.

http://forbrukerportalen.no/Publikas.../1023894218.22

Oppsigelsen skal være skriftlig og begrunnet. I oppsigelsen skal det stå at leietakeren kan protestere skriftlig til utleieren innen en måned etter at oppsigelsen er mottatt. Det skal også stå at dersom leietakeren ikke protesterer innen fristen, taper han retten til å hevde at oppsigelsen er i strid med loven og at utleier i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2, 3. ledd bokstav c. Er dette ikke nevnt i oppsigelsen, er den ugyldig. Utleieren kan derfor ikke gå til namsmyndighetene for å få satt i gang tvangsutkastelse.
Vis hele sitatet...
Sist endret av reklame; 12. april 2009 kl. 14:35.
Står det klart i leie avtalen at:
1) døra må være låst til en hver tid?
2) at du ikke får henge opp bilder?
3) at du ikke får ha overnattingsbesøk?

Det med parabolen kan vel tas som uforsvarlig, men da burde dere strengt tatt fått beskjed om å gjøre noe med det.

Edit:
Hvordan vet huseier at dere har satt spiker/skruer i veggene? Har hun vært inne uten tillatelse?
Sist endret av Miyamoto; 12. april 2009 kl. 14:38.
http://lovdata.no/all/nl-19990326-017.html du kan se om du finne noe i huseierloven.
Trådstarter
86 8
Sitat av Joshiwo Vis innlegg
Står det klart i leie avtalen at:
1) døra må være låst til en hver tid?
2) at du ikke får henge opp bilder?
3) at du ikke får ha overnattingsbesøk?

Det med parabolen kan vel tas som uforsvarlig, men da burde dere strengt tatt fått beskjed om å gjøre noe med det.
Vis hele sitatet...
Vi opptrer høffelig og voksent. Jeg respekterer eiers eiendom, men når leietaker opptrer så uprofft, så føler jeg lover jeg kan henvise til er greit åha.

1 - nei det står ikke noe om at føren må værelåst.
2 - Står ikke noe om at vi ikke kan henge opp bilder etc.
3 - Nei står ikke noe om at vi ikke kan ha gjester her.

Og parabolen kunne vi fått en advarsel om, det er ikke noe problem å flytte den eller i værste fall ta den ned.
Hvor gamle er dere? Er noen av dere fagorganisert? I så fall har man som regel rett på en time eller to med privatrettslig rådgivning. Viss ikke ville jeg tatt kontakt med juridisk hjelp på annen måte.

Det som i alle fall er helt klart er at dersom kontrakten stipulerer tre måneder så har dere tre måneders oppsigelse fra den første i neste måned. Altså mai, juni og juli før dere må flytte ut. Det er mulig hun kan gå rundt dette med å vise til grovt mislighold av avtalen eller lignede men jeg tror huseier vil få problemer med å få det gjennom dersom det du beskriver er riktig.

EDIT: Husk også at oppsigelsen skal være skriftelig!
Sist endret av Cikey; 12. april 2009 kl. 14:46. Grunn: leif
Mitt forslag er at du spør hvorfor dere aldri har mottatt noen advarsel angående disse sakene, og gjør det klart at du er villig til å følge opp en hver advarsel du måtte få. For eksempel at dere gjør noe med parabolantennen.

Om hun gir dere bare 2 mnd oppsigelse, så bryter hun kontrakten.
Trådstarter
86 8
Vi er som sagt tre stykker som bor her. To på 20 og en på 22. Jeg er medlem i Norsk Arbeidermannforbund. Og jeg kjenner lederen i Leieboerforeningen i Bergen.
Mitt forslag til dere, finn dere et bedre sted å bo!
Høres jo ut som om hun passer på dere som unger jo og dere får ikke lov til ditt og datt som hun egentlig ikke burde tenkt over en gang.
Jeg kunne ikke bodd der med en sånn huseier isåfall
Leieboerforeningen: http://www.lbf.no/

Men kortversjonen er nok at nei, hun kan ihvertfall ikke gjøre det sånn som hun har gjort det. Hun kan si opp på 3 mnd varsel (om det skulle stå kortere i kontrakten er det i strid med loven, og er ikke gyldig).

Jeg har leid ut i ca 3 år nå, og sånt som at folk henger opp plakater, noen bilder osv er helt klart sånt man må regne med, kan aldri i livet tenke meg at det kan være gyldig grunn for oppsigelse.

----
Ah, se der ja, jepp, ta en prat med han kompisen din i LBF du, og bare prøv å snakke litt fornuft med henne, tror nok det der skal ordne seg.
Sitat av sykofant Vis innlegg
Mitt forslag til dere, finn dere et bedre sted å bo!
Høres jo ut som om hun passer på dere som unger jo og dere får ikke lov til ditt og datt som hun egentlig ikke burde tenkt over en gang.
Jeg kunne ikke bodd der med en sånn huseier isåfall
Vis hele sitatet...
Second that. Hadde selv en sånn huseier. Flytta tvert.
For å si det sånn. Huseier kan true med utkastelse, men hun/hun kan ikke kaste dere ut fysisk. Det er det bare namsmannen som kan gjøre, og for at det skal skje må huseier sende inn skriftlig klage og dette tar fort uket. Om dere betaler husleien kontant, kan det tyde på at huseier ikke har meldt om at hun har leieboere og dermed snyter på skatten.

Gjør huseier dette, er han/hun sikkert ikke så veldig interresert i at staten skal få vite at hun leier ut

Gjør som folk over sier; snakk med huseier om problemet og ikke vær redd for utkastelse. Dere har flere rettigheter enn huseier. Og om det ikke står noe om forbud mot å henge opp bilder, overnattingsgjester o.l. i kontrakten har dere alt på det rene
Trådstarter
86 8
Takker for svar, ser nok ut som at hun ikke eier har så mye å stille opp med. Men jeg lurer på en ting. I kontrakten vår så har eier gått etter noen lover, men jeg kan ikke se å finne de noen steder. Ser egentlig ut som at eier har laget sine egne lover. (lovforfalskning)?
Sitat av SungaDee Vis innlegg
Takker for svar, ser nok ut som at hun ikke eier har så mye å stille opp med. Men jeg lurer på en ting. I kontrakten vår så har eier gått etter noen lover, men jeg kan ikke se å finne de noen steder. Ser egentlig ut som at eier har laget sine egne lover. (lovforfalskning)?
Vis hele sitatet...
Hvilke lover?
Trådstarter
86 8
Eier henviser til noen lover i kontrakten og de finner jeg ingen steder
kan du poste lovene her?

Så vi kan finne ut av det
Si at du ikke rikker på deg før du har kontaktet jusformidlingen i Bergen.
Så tar du et møte med de.
Ca. 2-4 uker etterpå får du et brev med hva de mener om saken, hvilke lover som gjelder og hvilke rettigheter du har.
Så går du etter det.

Kan forøvrig si at det skal UTROLIG mye til for en husleier å kaste ut leietaker, og dette holder ikke mål.
Hvis du må flytte pga. en ting som er husleiers feil kan du også få dekket erstatning ved eventuelle flyttekostnader og om du ikke finner en like fin leilighet til samme pris.
Trådstarter
86 8
Fant det, eier har gått etter DENNE kontrakten. Eier har føyd til et par ting der seg jeg. Men vet ikke om det er lov mtp. at det er i henhold til husleieloven.
Har du skrevet under på den "modifiserte" kontrakten?
Trådstarter
86 8
Jepp, så har nok ikke noe å stille opp med der. men å "sette skru på veggen" hva er det? Vi får i følge kontrakten ikke sette skru på veggen
Er ikke sikker, men det er nok der utleier har knyttet påstanden sin om at dere ikke har lov å henge opp bilder... Jeg ville sagt at det har noe med f.eks å henge opp hyller eller noe. Bilder er jo ikke stress å ta ned, og det setter heller ikke store merker. (Et hull på ~Ø2mm)
Oppfør dere seriøst, ikke forvent at dere skal finne lover som kan sette dere inn der, det er afterall hennes hus, men om dere blir usakelig kastet ut uten god grunn må dere jo nesten kjempe litt tilbake. Viser det seg at det går til helvete, og dere må ut derifra, ville det første jeg gjorde vært å tatt en telefon til Skatteetaten, og meldt fra om din misstanke på at hun snylter, vet ikke hvor mye det hjelper, men ingen ønsker vel at pengegriske idioter skal tjene mer på å gjøre ingen ting, slik at skoler og veier ikke får nødvendig oppbygning..

Ring gratis til Skatteetaten: 800 80 000.
For mobiltelefon gjelder egne satser. Fra utlandet: +47 22 07 70 00.

http://www.skatteetaten.no/Templates...epslanguage=NO
Trådstarter
86 8
Konklusjonen er klar. Vi er blitt kastet ut pga: Kommunikasjonsproblemer. Vi har hengt opp bilder og parabolen som ikke var til skade for noen og som kunne taes ned. Vi blir 3 husløse oppegående greie ungdommer uten tak over hodet.
Fy faen. Har ikke mer å si enn fy faen for en drittkjerring. Har hun i det heletatt prøvd å ta kontakt med deg/dere?
Trådstarter
86 8
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Fy faen. Har ikke mer å si enn fy faen for en drittkjerring. Har hun i det heletatt prøvd å ta kontakt med deg/dere?
Vis hele sitatet...
Hun skulle ha et møte med oss i går kl 20:00. Kl 21.30 stakk jeg og han ene jeg bor med ut en tur fordi vi ikke gadd å sitte å vente på hun. Litt senere kom hun og snakket med tredjemann i huset. I dag kom hun i 23 tiden, da var bare han ene hjemme. Jeg mener hun ikke KLARER å være huseier og leie ut til andre. Men samma det, vi ordner oss, ingen av oss har noe særlig lyst å bo her lengre uansett. Vi er ute innen 1. mai.

Takk for svar og folk som har fulgt med på sakene. Jeg kan si det sånn at vi KUNNE gått mot henne og vunnet saken for hun har gjort flere brudd på husleieloven som til og med hun reffererer til.
Hun kaster dere ut pga kommunikasjonsfeil, og så er det faen meg hun som ikke klarer å komme på møter? Det er latterlig.

Skjønner godt at dere ikke vil bo der lengre. Finn dere en annen leilighet.

Dere bor i Bergen? Sjekk SIB el. Tror det er en del leiligheter på Fantoft.
Skulle hatt en webside hvor man kunne øremerket husverter - stakkars neste leietakere hun finner seg, sier bare jeg.
Trådstarter
86 8
Sitat av Tierra Vis innlegg
Skulle hatt en webside hvor man kunne øremerket husverter - stakkars neste leietakere hun finner seg, sier bare jeg.
Vis hele sitatet...
Der er jeg enig, dette er 2. ganger vi tre flytter siden januar. Siste husverten vi bodde hos låste seg inn til oss mens vi sov, stakk av med fjernkontrollen til varmepumpen o.l.

Nå flytter vi hjem til mor hele gjengen. :P med mindre noen her på nFF bor i bergen og har et rom til en av oss:P vi betaler gjerne. Hvertfall jeg.
Det var noen som drev kåring av månedens bolighai da jeg studerte i bergen. Høres ut som om huseieren deres har god sjangs til å vinne der. Bare ut av nyskjerrighet, hva er adressen der dere leier?
Trådstarter
86 8
Sitat av exuz Vis innlegg
Det var noen som drev kåring av månedens bolighai da jeg studerte i bergen. Høres ut som om huseieren deres har god sjangs til å vinne der. Bare ut av nyskjerrighet, hva er adressen der dere leier?
Vis hele sitatet...
Vil ikke oppgi adressen her siden vi flytter. Litt teit å poste adressen min på et forum. Men det er på Bønes i Bergen.
Om dere likevel har bestemt dere for å flytte ut så er jo det greit nok.

Men vit at huseier er sjanseløs her. Det er en ikke-sak egentlig. Det skal MYE til for å kunne kaste ut noen. Husk også at det er avtalefriheten er sterkt begrenset i husleieavtaler, altså at det stort sett IKKE er lov å avtale noe som går i leietakers disfavør sammenlignet med bestemmelsene i husleieloven.

Eneste unntaket jeg kommer på her og nå er oppsigelsestiden, som kan avtales kortere enn hva bestemt i loven. Ellers kan du rett og slett se bort fra bestemmelser i kontrakten som er dårligere for dere, enn hva husleieloven sier.

Når det gjelder parabolen, vil jeg tro at dere nok må være forberedt på å ta ned denne om utleier ber om det. Dere burde spurt på forhånd, men noe oppsigelsesgrunn er det overhodet ikke så lenge dere tar den ned igjen.

Jeg er uenig med de som sier at dere ikke skal slå i bordet med lover. Det er nettopp det dere skal gjøre. Det perspektivet at det er "hennes hus" er heller ikke noe dere skal ta hensyn til. Når man leier ut en bolig får man penger mot å gi fra seg disposisjonsretten til utleieobjektet. Og ta har man INGEN RETT OVERHODE til å forvente at de som betaler leien skal oppføre seg som om de var gjester.

Rettslig behandling av husleiesaker er dessuten gratis i tingretten. Så dere har lite å tape økonomisk (dere vil uansett vinne om det skal gå så langt da, men det kan jo roe nervene likevel

Jeg har selv vært gjennom en konflikt som endte i tingretten. Saken min var god, men ikke så opplagt som deres. Jeg fikk medhold på absolutt ALT av smått og stort (ulike økonomiske krav fra både meg og motpart). Huseiere er ofte sjokkerende kunnskapsløse når det kommer til husleieloven.

For å avslutte som jeg startet, om dere ønsker å flytte, så flytt. Men ikke føl at dere er under noe press her, og at dere flytter derfor. Fordi dere har en fjellstø sak her.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Eneste unntaket jeg kommer på her og nå er oppsigelsestiden, som kan avtales kortere enn hva bestemt i loven. Ellers kan du rett og slett se bort fra bestemmelser i kontrakten som er dårligere for dere, enn hva husleieloven sier.
Vis hele sitatet...
Stemmer, men merk at dette bare gjelder gjensidige oppsigelsestid.

Jeg stemmer også for at dere slår i bordet med lovverket. Slik du fremstiller det har dere en _meget_ god sak. Du får informere huseier om at dere er villig til å ta det til tingretten. Sannsynligvis vil hun få meget kalde føtter av det. Om Eier bor i samme hus så kan hun hevde at hun skal ta i bruk "deres" del av huset og kaste dere ut av den grunn. (merk minimum 3mnd om ikke annet er avtalt som gjensidig oppsigelsestid)

Slik jeg oppfatter saken så vil dere egentlig ikke flytte, men lar dere presse av huseier. Selv om dere allerede skal ha skrevet under på å flytte ut tidligere en hva kontrakten tilsier kan dere bare forholde dere til kontrakten. Jeg synes du skal ta kontakt med Leieboerforeningen om du fortsatt er i tvil. Ikke flytt pga dere føler dere presset. Jeg ville forøvrig informert huseier om at du kom til å kontakte skatteetaten om dere ikke får overføre pengene via bank. :-)

Jeg virkelig hater dårlige huseiere...ß
Trådstarter
86 8
Sitat av spetznaz Vis innlegg

Slik jeg oppfatter saken så vil dere egentlig ikke flytte, men lar dere presse av huseier.
Vis hele sitatet...
Feil min venn, hvem vil ha en slik huseier? Hun skal ha alle penger kontant og posten til huseier kommer fortsatt til oss. *host host skattesnyyyt*.

Vi finner oss for god til å fø huseier og slekten med våre sykt velfortjente penger. vi er tre stk som betaler 4650,- i mnd hver. Pluss strøm. Skulle tro vi leide slottet. Nei vi går hver for oss og to av oss går i milten grunnet ingen sted å bo. takker for alle svar tough.
Sist endret av SungaDee; 17. april 2009 kl. 05:30. Grunn: fylla...
1.om det ikke står noe i avtalen om dete med små hull i veggene, har det ikke noe å si.
2. aldri betal kontant med indre dere får kvitering med underskrift.
3. dette med parabolen var kanse litt teit men den er bareå ta ned,
4, sellom utleieren eier leiligheten , så leier dere der og det er deres eindom.og utleieren deres har ingen rett til å trenge seg inn der uten politi tilatelse(fakta) har vert med på noe alla det samme.
5. tilbake til disse hullene, utleieren deres kan ta fra depositumet deres om det trengs reprasjoner.
6. står det 3 mndèr i kontrakten så har dere 3 mndèr.

men aldri glem og få kvitering..+ at uansett hva utleieren deres sier så kan dere nekte å betale kontant.
Vel, det er jo jævlig dårlig gjort av husverten. Men er det så store problemer å skaffe en midlertidlig leieløsning før 1. Mai?
Trådstarter
86 8
Sitat av tanx Vis innlegg
Vel, det er jo jævlig dårlig gjort av husverten. Men er det så store problemer å skaffe en midlertidlig leieløsning før 1. Mai?
Vis hele sitatet...
Jepp. Vi er tre stykker, de to andre har funnet seg et sted å bo. Jeg var ikke så velkommen hjem igjen til mamma kan du si, men har vel en del venner med en sofa og et pledd liggende. Men det store spørsmålet er; hvor i helvete skal jeg plassere alle tingene mine? Tviler på at de har plass til all møkken jeg har samlet på opp gjennom tidene.
Sitat av SungaDee Vis innlegg
Jepp. Vi er tre stykker, de to andre har funnet seg et sted å bo. Jeg var ikke så velkommen hjem igjen til mamma kan du si, men har vel en del venner med en sofa og et pledd liggende. Men det store spørsmålet er; hvor i helvete skal jeg plassere alle tingene mine? Tviler på at de har plass til all møkken jeg har samlet på opp gjennom tidene.
Vis hele sitatet...
Jeg stemmer for ny salgstråd på nFF ihvertfall!
Men, som sagt før, dette burde ikke være en sak en gang.
Dere MÅ melde henne til skattemyndighetene. "what comes around, goes around"...
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Høres ut som om noen driver med litt svart utleie her altså og det kan svi ganske hardt hvis det blir tatt opp.
Trådstarter
86 8
Oppdatering i saken:

I dag da vi tre som fortsatt bor her (til 1. mai) ikke var hjemme var det plutselig visning i huset vårt. En av oss tre kom hjem og møtte huseier og en del andre ukjente mennesker på visning i vår leilighet. Vi har ikke pakket enda så alle tingene våre ligger fortsatt fremme. Vi har ikke fått beskjed om noe annet enn at huseier ønsker tilgang til huset, og han ene sa det var greit OM vi var hjemme. Huseier sa ingenting om visning. I tillegg har huseier gått fra huset med alle lysene på og ULÅST.

Hva i H*lvette skal vi gjøre med saken? Vi tre begynner å bli ganske lei, men føler oss ganske hjelpeløs. Vi vil vekk og vi skal vekk, men vi vil ikke at hun skal tjene noe på det.

Noen forslag?
Altså - når en person tar seg inn uberettiget i en leilighet - til tross for at utleier er eier - vil dette kunne bli kalt innbrudd i lovens forstand jf. straffeloven § 147.
Anmeld henne! Husleieloven § 10-1 stiller opp at leietaker plikter å stille leiligheten til disposisjon, men dette må tolkes i den retning at det må nærmere avtales med mellom partene. Dette kan ses på som et innbrudd i lovens forstand.

Videre er det kun namsmannen v/kemneren som kan kaste dere ut. Dette må gå rettslig, om dere i dette tilfellet får ytterligere omkostninger som vil ramme dere økonomisk kan dere fra ulovfestet rett kreve erstatning.

Dette er imidlertid en kort redegjørelse, skal man imidlertid se på om noe har foregått urettmessig bør man drøfte disse spørsmålene ytterligere etter kollisjonsprinsippene i norsk rett.
Sist endret av CorLeX; 19. april 2009 kl. 23:06.
Si at dere melder henne til skattemyndighetene hvis ting ikke bedrer seg.
Trådstarter
86 8
Haha! Hun har til og med lagt leiligheten ut på nett. Den er klar fra 1. mai.

Sitat av CorLeX Vis innlegg
Altså - når en person tar seg inn uberettiget i en leilighet - til tross for at utleier er eier - vil dette kunne bli kalt innbrudd i lovens forstand jf. straffeloven § 147.
Anmeld henne! Husleieloven § 10-1 stiller opp at leietaker plikter å stille leiligheten til disposisjon, men dette må tolkes i den retning at det må nærmere avtales med mellom partene. Dette kan ses på som et innbrudd i lovens forstand.

Videre er det kun namsmannen v/kemneren som kan kaste dere ut. Dette må gå rettslig, om dere i dette tilfellet får ytterligere omkostninger som vil ramme dere økonomisk kan dere fra ulovfestet rett kreve erstatning.

Dette er imidlertid en kort redegjørelse, skal man imidlertid se på om noe har foregått urettmessig bør man drøfte disse spørsmålene ytterligere etter kollisjonsprinsippene i norsk rett.
Vis hele sitatet...
Beklager bump, men kan jeg anmelde henne? Det under seriøs vurdering. Huset har stått ulåst i flere timer. Om alt hadde vært borte når vi kom hjem, hvem hadde da fått skylden?
Sist endret av SungaDee; 19. april 2009 kl. 23:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Spørsmålet som det må sondres mellom er straffeloven § 147 og husleieloven §§ 5-6 og 10-1.
Forarbeidene i husleieloven § 5-6 tilsier at utleieren kan kreve besiktigelse av husrommet, men ordlyden trekker i den rentning at dette må avklares nærmere med leietaker. Videre har utleieren rett til å ta seg inn for å avverge skader, farer, pliktige utbedringer etc.
Videre i § 10-1 som sagt er det også mye som taler i den retning at før fraflyttning må dette skje ved nærmere avtale, og at dette må oppfylles. Nå er det riktignok slik at jeg ser saken kun fra din side, og trekker ikke inn forhold på hennes side som vil kunne tilsi det motsatte.

Straffeloven § 147 sier at den som "tar seg uberettiget adgang til hus" med hus må også si oppholdsrom, leilighet, hybel etc. og må tolkes utvidende i denne retning. Om huset har stått ulåst i flere timer ville kunne vært et moment å trekke inn, men kan ikke sies å være avgjørende for tolkningen av § 147 ved "uberettiget adgang".

Forøvrig ville jeg gått til politiet hvor du hadde tatt en nærmere samtale med de om dette forholdet.
Sist endret av CorLeX; 19. april 2009 kl. 23:44.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Det minste du kan gjøre er å informere de fremtidige leietakerne om hvordan det har vært å bo der.
Hvis du kommer hjem når hun har visning, for gudt skyld lag en stor sak ut av det! la folk vite hva hun driver med!
Ring politiet, skattemyndighetene og lag litt berettiget kvalm før du drar derfra!
Si det til alle du kjenner, og enda litt flere. Jeg unner ingen å ha det slik som dere, og håper ikke dere gjør det heller.
Dersom alt du skriver her stemmer: Gå til sak! Om ikke for din egen glede, gjør det for de som skal bo der etter dere, og alle andre som må leve med sånne folk.
Blir så provosert over å lese dette her.
Gjør ALT dere kan for å få henne til å svi!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Absolutt!
Dere skulle spurt om og få ta en prat med de som var på visning uten utleieren til stedet, og forklart ALT samma!
Lag sak, anmeld til politi, raporter til skattemyndighetene, fortell foreldrene hennes hva hu driver med, om hun har barn, så kontakt barneværnet og forklar hva hun er, så mister hun omsorgen for barna, etc. osv. mm.!
Lag hælvette for henne! For hu har lagd hælvette for dere!