Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 943
De fleste har sikkert fått med seg nyhetene om Mighty Mouse, den nye musen til Apple som *gasp!* har mer enn én knapp!

Hvis ikke, så er det nok av informasjon på websidene:
http://www.apple.com/no/mightymouse/

Det jeg har hørt er at musen er som en vanlig Apple Bluetooth mus er nå, men med noen viktige forskjeller:
Når du trykker føler den hvilken finger du trykker hardest med, og venstre eller høyretrykker etter det.
360-graders scrollehjul. Såvidt jeg kan se fungerer den som kulene i sånne "opp-ned" kulemus
Sidene kan trykkes inn. Det kreves vistnok en del å trykke de slik at du kan løfte musen mens du trykker venstre-/høyretasten. Det er også mulig det er en slags mekanisme som ignorerer sideknappene når du trykker venstre-/høyretasten.
Kabel

Dette betyr ikke nødvendigvis at Apple tar multiknapp mus helt til hjertet. De vet at folk som jobber i grafikkbransjen er veldig avhengig av mus med flere knapper, og fra 360-graders hjulet virker det som om den er ment for dem. Men for hjemmebrukere tror jeg at det er helt unødvendig. Min erfaring er at utviklere på Windows alt for ofte gjemmer funksjonalitet i "usynlige" høyretrykkemenyer. Så lenge programmet ikke er alt for avansert skal alt kunne gjøres fra det synlige grensesnittet uten ekstra knapper. Jeg bruker selv Apple Bluetooth mus, selv om jeg også bruker PowerBooken til grafikkarbeid. Det er MYE mer effektivt å lære seg tastaturkombinasjoner enn å bruke contextmenyer.

Så det er min rant. Det virker som om Apple "har gjort det igjen". De bare måtte lage noe innovativt/annerledes ut av noe så enkelt som en multiknappsmus. Men nå er jo jeg en blind fanatisk macbruker Kommer nok til å kjøpe en i fremtiden selv.. når de blir trådløse.
så smooth ut den der.
Bah... Den var jo evig stygg:S Men det 360-grader hjulet virket ganske kult:P
Ingen andre enn apple som lager ei mus med flere knapper og klarer å få det til å høres ut som om de bryter ny grunn

Det scrollehjulet var litt fancy. Kjekt når du sitter zooma et godt stykke inn på et bilde i photoshop og ikke gidder å strekke deg etter space.

Tror apple trenger ei slik mus for å konvertere flere windowsbrukere.
Sist endret av Gilgamesj; 3. august 2005 kl. 07:36.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Gilgamesj: Tja, de fleste Mac-brukere jeg vet om benytter seg av en tredjepartsmus uansett, så jeg tror at de prøver å nå disse også.

De lurte meg ihvertfall. Kjøpte en Mighty Mouse i går kveld. Har The Mouse fra Mac Mice fra før.
Er det bare jeg som synes denne musen er veldig dyr?
mongeland: jeg syntes prisen ikke var så overraskende dyrt, og med tanke på microsoft og logitech sine priser på de ledende modellene deres, så virker det overkommelig

Men det var ikke men peneste musa heller, men den passer vel utseendet til apple
Bra Apple gjorde dette, slik at man slipper å bruke tredjepartsleverandør om man faktisk ønsker flere knapper. Selv er jeg litt skuffet over at de holder fast ved formen på Apple-musen. Kunne tenkt meg noe der hånden ikke ligger flatt, men er litt skrådd slik at man ikke får så fort vodt i armen av musen. Men for all del, de har gjort det med stil
I like it. Kommer nok til å bestille meg en slik. Scroll\roll virket veldig praktisk. Og musen var pen. Spesielt det at museknappene var innbakt.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Sitat av Octavarium
Bra Apple gjorde dette, slik at man slipper å bruke tredjepartsleverandør om man faktisk ønsker flere knapper. Selv er jeg litt skuffet over at de holder fast ved formen på Apple-musen. Kunne tenkt meg noe der hånden ikke ligger flatt, men er litt skrådd slik at man ikke får så fort vodt i armen av musen. Men for all del, de har gjort det med stil
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg kan se har den samme form som Apples Bluetooth mus. Den passer perfekt i min hånd ihvertfall. Nå har jeg ganske store hender da, og andre mus pleier ofte å*bli for korte eller klumpete. Men om jeg legger hånden slapt på bordet passer den nesten perfekt i hulerommet. Den forrige Logitech musen jeg hadde lignet ganske mye i form, men var litt flatere øverst og tiltet litt til høyre. Var ikke noe bedre å*holde for det.