Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1786
Tenkte å bestille en iPod Photo 20GB fra Applestore.com, der var prisen i NKR ca.2000..
De leverer visst gratis, men hvordan er det med toll og moms?
Apple Store US leverer da ikke til Norge.
de lever nok desverre ikke i norge.. og når du bestiller får du svar om at din ordre er overførst til apple norge sin, og dermed norsk pris
Trådstarter
59 0
Sitat av Digital Hybrid
Apple Store US leverer da ikke til Norge.
Vis hele sitatet...
Kun apple.no? Da blir det 2700 da..
det blir nok det ja, men søk på www.kelkoo.no for å finne ut hvor du får kjøpt den billigst

edit: jeg fant ut at apple.no var billigst
Sist endret av Popp; 22. juli 2005 kl. 21:13.
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Du vil nok ende opp på rundt 2700 fra USA også etter at tollerne har fått lekt seg med iPodden din.
Moms ligger jo på 24%. Så om du skulle bestille den fra USA så hadde det blitt 2000 * 1.24 = 2480. Men så kommer jo tollerne og er gay, så det hadde nok blitt dyrere.

Jeg ville ha satset på å bestille fra http://www.apple.com/no/
Når du bestiller en vare fra utlandet med verdi over 200kr, må først og fremst betale 25% moms av varen. Altså 500kr hvis varen koster 2000kr. I tillegg til det må du betale et fortollingsgebyr på 100-150kr. Og selvfølgelig frakt da. Så da er det bare å finne frem kalkulatoren og se hvor mye man egentlig sparer.

Ergo, varen må altså være en del billigere i utlandet for at handelen skal bli lønnsom. Kan jo hende en eller annen utenlandsk nettbutikk har knalltilbudd da. Apple.com selger nok ikke til norge nei.

Husk bare at når du bestiller varer fra utlandet, så gjelder ikke norske garanti-/reklamasjonsregler. Ikke sikkert det er like lett å klage hvis ipod'en du kjøpte fra statene plutselig streiker...

Sitat av Kalakov
Moms ligger jo på 24%. Så om du skulle bestille den fra USA så hadde det blitt 2000 * 1.24 = 2480. Men så kommer jo tollerne og er gay, så det hadde nok blitt dyrere.

Jeg ville ha satset på å bestille fra http://www.apple.com/no/
Vis hele sitatet...

Momsen er desverre nå satt opp til 25%
Søskenbarnet mitt bestillte nettopp fra Apple.com/no. Han angret ikke et sekund.
Først sjekket han ifra Sverige, men det lønna seg ikke det heller. Bestill fra Fedrelandet du Spider.
faktisk tror jeg tilogmed tollj*vlene tar med frakten når de beregner moms (moms på tjenester også vet dere), dvs (pris+frakt)x1,25+gebyr... så enden på visa er nok at det ikke lønner seg.
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
Anbefaler å kjøpe ipod fra ebay. Kan få de for litt over 120 daler der, og om du får selger til å sende som pakke slipper du toll og moms.
Trådstarter
59 0
2 late..Kjøpe iPod U2 på den norske siden...*gleder seg*
Trådstarter
59 0
Sitat av 360Spider
2 late..Kjøpe iPod U2 på den norske siden...*gleder seg*
Vis hele sitatet...
Jeg bestilte forrige fredag...Når kan jeg regne med å få den? På "Order Status"-siden står det at varen er "shipped"..Det er også et sporingsnummer der, kan jeg bruke det til å finne ut hvor varen befinner seg?
SHARKFACEGANG
mkey's Avatar
Sitat av 360Spider
Jeg bestilte forrige fredag...Når kan jeg regne med å få den? På "Order Status"-siden står det at varen er "shipped"..Det er også et sporingsnummer der, kan jeg bruke det til å finne ut hvor varen befinner seg?
Vis hele sitatet...
Gå på posten.no og skriv inn sporingsnummeret der. Da kan du se hvor pakken din er.
Trådstarter
59 0
Sitat av DeXxXter
Gå på posten.no og skriv inn sporingsnummeret der. Da kan du se hvor pakken din er.
Vis hele sitatet...
Snodig, får bare opp feil lengde på nummer...Skrev inn "Tracking Number"!
Det er faktisk en grunn til at Apple har egen nettbutikk for hvert land. Da er det rimelig logisk at du ikke kan velge sjappe fritt. Da hadde det vært null vits med egen sjappe til hvert land

Dessuten... Jeg betalte opp imot 5000,- for vanlig 40GB iPod for halvannen år siden, så jeg synes ikke akkurat du skal klage på dagens prisnivå hos Apple
Sist endret av Octavarium; 28. juli 2005 kl. 21:47.
Trådstarter
59 0
Sitat av Octavarium
Det er faktisk en grunn til at Apple har egen nettbutikk for hvert land. Da er det rimelig logisk at du ikke kan velge sjappe fritt. Da hadde det vært null vits med egen sjappe til hvert land

Dessuten... Jeg betalte opp imot 5000,- for vanlig 40GB iPod for halvannen år siden, så jeg synes ikke akkurat du skal klage på dagens prisnivå hos Apple
Vis hele sitatet...
Klager ikke jeg..
SHARKFACEGANG
mkey's Avatar
Sitat av 360Spider
Snodig, får bare opp feil lengde på nummer...Skrev inn "Tracking Number"!
Vis hele sitatet...
Det er ikke en funksjon for bare å trykke på sporingsnummeret på apple sine sider, og da se hvor pakken er ?
Trådstarter
59 0
Sitat av DeXxXter
Det er ikke en funksjon for bare å trykke på sporingsnummeret på apple sine sider, og da se hvor pakken er ?
Vis hele sitatet...
Hmm...Finner igen
Sitat av atomet
faktisk tror jeg tilogmed tollj*vlene tar med frakten når de beregner moms (moms på tjenester også vet dere), dvs (pris+frakt)x1,25+gebyr... så enden på visa er nok at det ikke lønner seg.
Vis hele sitatet...
De vennlige, pliktoppfyllende () tollerne tar med frakten, ja.
Trådstarter
59 0
Sitat av Kalakov
Vis hele sitatet...
Uff,funket ikke de heller..