Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1889
Hei.
Jeg tenkte jeg skulle begynne med programmering (noe jeg har tenkt på i flere år).
Jeg tenkte å starte med Visual c++. Er dette mye å starte med eller helt greit?
Sist endret av sky_king; 22. januar 2009 kl. 20:18.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Det går helt fint så lenge du er dedikert til å lære deg det. Har en hel rekke med slike tråder her allerede, som du sikkert kan dra masse nytte av!
Jeg startet selv med C# etter anbefalinger på forumet, og uten spesielt gode ferdigheter enda vil jeg påstå at det er et veldig greit språk å forholde seg til. Samtidig som det har store muligheter.

Ellers ville jeg vurdert Java; dersom du tenker på å ta dette til et nytt nivå - som f.x. utdanning o.l.
Jeg vet at NITH praktiserer Java i de første skoleårene iallefall.
Takk for svar.
Jeg har bare tenkt til å ha det som hobby. Skal sjekke ut c#
Det er veldig mange spørsmål du bør stille deg før du begynner. Hva er det du ønsker å oppnå?
Jeg skjønner ikke helt vitsen med at du skal begynne å lese C(++/#) for hobbybruk..?

Om du stiller flere kriterier, er det enklere å svare.

Fred og kjærlighet,
Nadezjda
Sitat av nadezjda Vis innlegg
Det er veldig mange spørsmål du bør stille deg før du begynner. Hva er det du ønsker å oppnå?
Jeg skjønner ikke helt vitsen med at du skal begynne å lese C(++/#) for hobbybruk..?

Om du stiller flere kriterier, er det enklere å svare.

Fred og kjærlighet,
Nadezjda
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke vitsen med å drive med fotball til hobbybruk, if you catch my drift. Trådstarter anbefaller deg å bruke søke funksjonen på forumet, finner mye stoff om dette temaet som har blitt tatt opp ca 13462 ganger før
Sitat av nadezjda Vis innlegg
Det er veldig mange spørsmål du bør stille deg før du begynner. Hva er det du ønsker å oppnå?
Jeg skjønner ikke helt vitsen med at du skal begynne å lese C(++/#) for hobbybruk..?

Om du stiller flere kriterier, er det enklere å svare.

Fred og kjærlighet,
Nadezjda
Vis hele sitatet...
Hvis han har lyst til å lære og programmere men ikke har noe ønske om å jobbe med det er det vel en hobby? Skjønner ikke hva du mener, hva med folk som f.eks maler på fritiden? Er ikke det lov? Må de jobbe som malere?

Argumentet ditt er jo helt blåst.

Sitat av sky_king
Hei.
Jeg tenkte jeg skulle begynne med programmering (noe jeg har tenkt på i flere år).
Jeg tenkte å starte med Visual c++. Er dette mye å starte med eller helt greit?
Vis hele sitatet...
Anbefaller deg å lese her

her kan du også laste ned Visual C# 2008 Express som er greit å begynne med
Kjære deg Flexd.

Poenget mitt var at å begynne med C++ om man ikke har noen som helst erfaring med programmering i utgangspunktet, sansynligvis vil ende med tanken. Det kunne vært en idè å starte med noe basic slik at man tilnærmer seg logikken bak programmering.
Sitat av nadezjda Vis innlegg
Kjære deg flexd.

Poenget mitt var at å begynne med C++ om man ikke har noen som helst erfaring med programmering i utgangspunktet, sansynligvis vil ende med tanken. Det kunne vært en idè å starte med noe basic slik at man tilnærmer seg logikken bak programmering.
Vis hele sitatet...
Hvis det er det du mener, hvorfor sa du ikke det?
Utifra hva du sa tidligere høres det mer ut som om du er negativ til programmering som hobby fremfor som en jobb.

For min del hadde jeg ingen problemer med å gå rett på C++ istedenfor noe annet språk, poenget med at universiteter og lignende starter med andre språk først (f.eks Java) er for at studentene skal lære hvordan å programmere og lignende, men det er vel egentlig ingenting som tilsier at det ikke går ann i C/C++/C#.

Andre språk han kunne prøvd seg på er jo f.eks Python eller Ruby, men når han først spør om C++ kan vi ikke hjelpe han med det da?
Visual C++ er vel en IDE. Altså et program som hjelper erfarne programmere med å utføre vanlige oppgaver.

Om du vil starte med C++ er nok det helt OK (selv om det nok har en brattere læringskurve enn andre alternativer, språket er uansett ikke det viktigste om du ikke velger noe veldig eksotisk). Programmeringspråket er ikke den viktigste avgjørelsen.

Men om du er helt fersk, bruk textpad eller tilsvarende. Jeg foreslår ikke her, jeg sier gjør det . Sikkert noen som er uenig, men jeg føler meg trygg på at det er det beste rådet om du er nybegynner.


Årsakene til at du bør skrive ALT i kildekodefilene selv er:

Du blir tvunget til å lære deg hva alle de kjedelige delene egentlig gjør (de som IDE'er gjerne gjør for deg). Du VIL få nytte av det senere. Stol på meg!

Om du ikke kan programmering, kan ofte det å lære å bruke IDE'er være vanskelig i seg selv. Mange begreper i hjelpefilene kan f.eks ikke være så forståelige.




Som sagt, språket er ikke det viktigste. Når du starter med å lære deg programmering er det begreper som er felles for alle språk som er viktig.

Kontrollstrukturer og datatyper er viktigst.

Hva et objekt er, bør du vel hoppe rett på etterpå.

De to førstnevnte er felles for alle språk, sistnevnte er noe du uansett ikke kommer utenom om du ønsker å ha programmering som en litt utviklet hobby, eller mer.

Men selv om du tenker at "nå vet jeg hva kontrolstrukturer, datatyper og objekter er", ikke tenk at du kan programmering. Det er så ufattelige mange kombinasjoner disse brukes i. Videre må du lære (jeg sier lære, men egentlig burde jeg skrive ha 'forståelse for') hva pass-by-reference/pass-by-value, function/method, pekere mm er. Alt dette er grunnleggende. Ikke bare vit hva det er, få erfaring i det.

Jeg har ikke skrevet så mye her på forumet (1-2 innlegg?). Men jeg har straks en bachelor i informatikk, og jeg har hatt programmering som hobby i en god stund før jeg bestemte meg for å studere informatikk.

Det jeg har lært er at det å bygge sten på sten er den beste framgangsmåten. Lær alt grunnleggende først (hold deg til en enkel teksteditor, jeg brukte textpad, finnes sikkert andre tilsvarende alternativer også). IKKE start på store, kule prosjekter. Om bruker en del tid på det grunnleggende først, så går det så MYE raskere å lære seg de mer avanserte delene du trenger å lære for det du vil lage. Alt i alt så vil du spare tid, det er helt sant!

En sånn "...in 21 days"-bok vil faktisk være svært nyttig, OM du faktisk gjør alle leksjonene. Gjør alle øvingene, bitter tenna sammen og går gjennom det som er kjedelig der og da. Det tar IKKE lang tid, egentlig (21 dager? Hvor mye faktisk er moro også).

Jeg vet fra egen erfaring, at jeg lett kunne vært på samme nivå i dag for 2 år siden, om jeg hadde jobba systematisk fra starten av. Men jeg var mest opptatt av å lage kule programmer så fort som mulig. Kanskje laga jeg det første større programmet kjapt fordi det var det eneste målet. Men blir du bitt av basillen, så dukker det ene prosjektet etter det andre opp i hodet ditt. Og har du brukt tid på "skoleaktig pensum" først, så er det såååå mye lettere, og mindre tidkrevende, å lage det du vil.

Og nei, det jeg har beskrevet her er ikke et universitetsstudium. Jeg mener bestemt dette er framgangsmåten om du vil ha programmering som hobby. Det er en rekke ting du kan hoppe over som hobbyprogrammerer, men du må ta som student. Jeg har pekt på det du MÅ lære.
Flexd: Beklager, ble litt rotete formulert :-)

KP til deg Swiss - veldig fin post! Helt enig med fremgangsmåten din!
Hvordan er Delphi i forhold til nybegynnere?
Er ikke DOS litt nyttig å lære seg?
Sitat av Chaviz Vis innlegg
Er ikke DOS litt nyttig å lære seg?
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikke.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Gidder ikk å lage en ny tråd om det så jeg låner den her!

Jeg har tenkt litt på å prøve programering, men jeg har aldrig vært borti det og har ingen anelse om hvordan det funker eller noe sånt!
Hva andbefaller dere at jeg starter med?
Hvilket "språk" passer best til nybegynnere?
Og kan noen sende inn noen linker hvor jeg får lasta ned eventuelle programmer til å programere med?

Takker og bukker for alle svar
Sitat av sykofant Vis innlegg
Gidder ikk å lage en ny tråd om det så jeg låner den her!

Jeg har tenkt litt på å prøve programering, men jeg har aldrig vært borti det og har ingen anelse om hvordan det funker eller noe sånt!
Hva andbefaller dere at jeg starter med?
Hvilket "språk" passer best til nybegynnere?
Og kan noen sende inn noen linker hvor jeg får lasta ned eventuelle programmer til å programere med?

Takker og bukker for alle svar
Vis hele sitatet...
Dersom du bruker et par minutter på søk her på forumet vil du finne mer enn nok tråder om dette
Hvilket "språk" passer best til nybegynnere?
Vis hele sitatet...
Når det gjelder språk python-C#-java-C++
Detter er språk som har mange likheter og noe i denne retning som er greit gå.

Viss du vil se litt på python tok jeg litt her post 17 om og komme igang.
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=116493

Hvorfor python?
http://www.stanford.edu/~pgbovine/python-teaching.htm

Grei intro.
http://www.swaroopch.com/notes/Python
Problem, officer?
thomasf's Avatar
http://www.geekpedia.com/tutorial128...ogramming.html

Kommentarer til fremgangsmåten? Begynner å bli skuddsikker på HTML, så vil videre, men lurer på hva jeg bør ta fatt på. Leser her inne at C# er det som gjelder, men den guiden sier at jeg bør ta fatt på Javascript, og senere MySQL og PHP.

Hva sier dere? Det hele skal vinkles mot dataingeniør-studier om 1,5 år.

Studiene dikterer SQL, Java, UML og Databaser i løpet av de første årene. Det er iallfall det som er nevnt konkret. Om noen har tips til hva jeg bør ta fatt på eller bør forberede meg på å lære i løpet av en dataingeniør-bachelor, er det bare å skrike ut.