Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2721
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Det er mange som sier forskjellig når det kommer til rulleblad. Noen sier at du ikke kommer inn i USA, noen sier du aldri kommer til å få jobb mens andre sier det ikke har noe å si.

Så det jeg lurte på er i hvilke tilfeller du vil ha problemer med ting på rullebladet?

Yrker som jeg tror rulleblad kan ha noe å si for : (?)

- Advokat
- Pilot
- Politi
- Mill
- Barnehage / lærer

Så er det vel også den 5 års "regelen" at ting blir slettet etter 5 år, vil du da kunne slippe inn hvor som helst siden det skal ha gått bort etter 5 år?
Advokat er ikke noe stress.
Barnehage/lærer er kun om du har overgrepssaker.
Politiet er utelukket though, og du kan heller ikke bli vekter.
Militæret skal gå fint, men du kan slite med sikkerhetsklarering.
I tillegg er det fort en del statelige stillinger som krever ren vandel.

Rullebladet har i det store og hele ingenting og si for fremtiden. Vi har det greit i Norge på denne måten, du har lov til å snuble litt på veien liksom uten at det skal fucke til resten av livet ditt.

Og du kan fint komme inn i USA, det er ikke sånn at USA har fullstendig tilgang til nordmenns strafferegister. Hvis du er dum nok til å svare ja på spørsmålet "har du noe på rullebladet" i visumsøknaden din kan du banne på at du blir nektet inngang, men la være å gjøre det lizzm så går det fint. Det er heller ikke kjempelurt å ringe ambassaden og spørre om du får lov selv om du har blitt fengslet...

Og 5års regelen er kun for vanlig politiattest, den uttømmende(som trengs om du skal bli politi eller fengselsvakt feks) vil vise absolutt alt.
For å bli pilot er det ikke krav til politiattest lenger. Man må fremdeles ha det for å få adgangskort til lufthavner.
Du trenger ikke jobbe i forsvaret for å måtte trenge sikkerhetsklarering, og da er det ingen tidsbegrensing som fjerner ting etter x år. Du må opplyse om det, og hvis du ikke gjør det så finner de det og det blir som regel verre konsekvenser enn om du hadde nevnt det
Er vel ca 130 000 i Norge som er sikkerhetsklarert på de forskjellige nivåene, og så er det flust av jobber som igjen krever UPA.
Det kommer også litt an på hva du har på rullebladet. Har du for eksempel svindel, dokumentforfalskning, underslag etc. så får du ikke jobb i diverse finansselskaper. Jeg har selv måtte levert politiattest hvor det var konkrete ting de så etter.
Sitat av moret Vis innlegg
Militæret skal gå fint, men du kan slite med sikkerhetsklarering.
Vis hele sitatet...
Spørs litt hva du har. En kompis hadde slosskamp på rullebladet sitt og kom ikke inn på befalskolen pga det.
"Øko-Terrorist"
Flere viser også endel sunn fornuft, jeg harnoe sprengstoff greier på rullebladet fra jeg var 18(ganske så lenge siden) og fikk nest høyeste sikkerhetsklarering fra NSM uten problemer etter en kort samtale.
Sist endret av tr80r; 9. august 2015 kl. 20:19.
Sitat av moret Vis innlegg

Politiet er utelukket though, og du kan heller ikke bli vekter.
Vis hele sitatet...
Piss, du kan fint bli politi og vekter med rulleblad, samme med fengselsbetjent.
Det kommer ann på hva du har på rullebladet og hvor lenge siden det har skjedd.

Vold, vinning, narkotika, nasking og en ting til så kan du ikke bli vekter.