Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 15665
Lyst til å lage et lite prosjekt med et vannlager som jeg tapper ned fra en meters fall på en hjemmelaget turbin (vannhjul) for å drive en dynamo som igjen får et lys til å lyse, evt. mer vis det blir produsert nok strøm.
Jeg har noen spørsmål angående temaet.

Hvor kan man få tak i gjennomsiktige plast bokser som kan holde på vann (10-30 liter?) vil gjerne at man skal kunne se igjennom for å føle at man er med på hele prosessen fra fallet ned til oppsamlingen i bunnen.

Har også lyst til å lage en dynamo men er litt usikker på størrelse man bør gå for, har veldig lite erfaring på feltet men ønsker å kunne holde en en vanlig lyspære pluss 4 litt mindre gående. Vannet som treffer turbinen kan regne med å renne fra rundt en meter i slange og ut av en dyse ettersom dette øker farten?

Setter stor pris på innspill
Og blir det vellykket skal det selvfølgelig komme bilder
Sist endret av somster; 18. desember 2010 kl. 04:14.
hva med et rør der du kutter ut et vindu og bøyer plexiglass rundt og fuger godt. evt flere steder, har desverre ikke mer peiling enn det men spennende prosjekt.
Du kan sage ut biter av plexiglass og sette de sammen med glass-silikon.
10-30 liter blir veldig lite strøm

P = hrgk
where P is Power in kilowatts, h is height in meters, r is flow rate in cubic meters per second, g is acceleration due to gravity of 9.8 m/s2, and k is a coefficient of efficiency ranging from 0 to 1. Efficiency is often higher with larger and more modern turbines.

Hvis du erstatter m3 med liter, og kW med W, får du mere passende verdier
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Hvordan turbin skal du ha?
Hva lager du løpehjulet av?
Lager du den bare for å vise prinsippet, eller vil du ha med detalljer som minner mer om ett ekte kraftverk?
Hovedventil, ledeapparat, deflektorer, o.l.....

"dammen" lager du vel av pleksiglassplate.. Rørgaten bør du vel lage av pleksiglassrør?
Morsomt prosjekt dette!
Du vil ikke kunne lage din egen dynamo som blir noe bedre enn en ferdig motor med turbin på drivakselen. Hva mener du med en vanlig lyspære? En sånn vanlig 40w glødepære med tykk skrusokkel? Det er big-time waste med den noe knappe energien du skal produsere! Hva skal lyses opp? Er led lys bra nok?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
poenget hans er neppe å lage denne for å få noe energi det er snakk om da..
han vil lage en model.. Bare for å lage den lissom!
Lag en Pelton turbin, og bruk hageslange som vannkilde (får litt mere trykk da) eventuelt lag en dyse som øker trykket enda mere
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Er helt klart lettest å lage en pelton..
Jeg ville ha laget en vertikal pelton, med 4-5 dyser, da dette er mer autentisk.
Hels skulle dysene vert justerbare.
Må jo ha hovedventil..

Jeg ville ha laget turbinen, med en gjennomsiktig rør opp til "dammen" hvor jeg hadde en tank for vannen.
Så under turbinen, i det som da blir utløpskanalen ville jeg samlet vannet og pumpet det opp i dammen igjenn...
Trådstarter
42 0
Tenker å lage en impulsturbin (pelton uten skovler), har ikke tenkt så langt som til løpehjulet enda, har du noen tips angående materiale? Plexiglass rør var definitvit en god ide, fant akkurat en webside som selger det for en billig penge.

Tanken er at det skal klare å lyse noen små lamper, hvordan type får jeg bare ta etter hvor mye energi det klarer å produsere, takk for fin formel for utregning så kan jeg sjekke det ut nærmere når jeg får mer tid.

I hovedsak lager jeg den for å vise prinsippet men ekstra detaljer er jo alltid gøy! Hovedventil vil jeg tro er for å regulere hvor mye vann som slipper ut? Ligger den oppe ved vannmagasinet eller rett før dysen? Setter pris vis du har noen tips om hvordan dette kan lages.

Hvor viktig er det med deflektor? ledeapparat er røret jeg fører vannet gjennom frem til dysen?


gøy med så mye respons!

hehe, tittet litt på fontenepumper med akkurat det i tankene her om dagen får se an budsjettet litt, er også litt usikker på størelsene de solgte i men har sendt en mail og spurt så vi får se
P = hrgk

1 meter fallhøyde X 1liter pr sekund X 9,8 (fritt fall akselerasjon)X 0.5( virkningsgra ) 4,9W
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
En pelton er en uhyre enkel konstuksjon.
Hvor mye arbeid og penger du vil legge i det vet jeg ikke?

Har montert en del kraftverk dem siste åra..

Altså, for å ta konstruksjonen, helt enkelt fra topp til bunnen:

Du har dammen, med si utrustning.
Det er:
Spjeldventil på rørgata for å stenge av vannet.
Fylleventil for å fylle rørgata med vann.
Minstevannføring for å slitte en pålagt menge vann tilbake i elva.
Dette trenger du jo ikk på en så enkel modell?

Så har du rørgata ned til stasjonen, med inspeksjonsluker.

Så kommer du ned til stasjonen, her har vi:

Innløpsrør inn til hovedventilen.
Hovedventilen stenger av vannet fra rørgata.
Så har du ringledning, som oftest ett rør, som går rundt løpehjulet og leverer vann til dysene.
Her har du og en fylleventil for å fylle ringledningen.
Så har du dysene, som kan stenge og opne for å regulere vannstrømmen.
Så har amn jo løpehjul, generator og utløpskanal.
Deflektorene står på dysa og styrer vannstrømmen bort fra løpehjulet, disse brukes under nødstopp. (ikke brukt på alle anlegg)

I tillegg kommer jo din da, som eks. kjølevann til generator og forskjellig utrustning.

Men det er jo ikke alt dette du trenger i en modell....

Er bare å spørre om du trenger noe..
Sist endret av Ignifer; 18. desember 2010 kl. 15:25. Grunn: leif
Sitat av asmika Vis innlegg
P = hrgk

1 meter fallhøyde X 1liter pr sekund X 9,8 (fritt fall akselerasjon)X 0.5( virkningsgra ) = 4,9W
Vis hele sitatet...
Glemte =
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
han har jo ikke fritt flall i rørgata..
En rørgte på eks 45 grader er jo veldig bratt.. pluss motstanden i røret..
Artig proskjet det der Bygde noe lignende på skolen. Vi(jeg gjorde vel mest) lagde også egen generator, hvor det var en nord/sør magnet som snurret fort ved siden av en spole...
Sitat av Ignifer Vis innlegg
han har jo ikke fritt flall i rørgata..
En rørgte på eks 45 grader er jo veldig bratt.. pluss motstanden i røret..
Vis hele sitatet...
Fallhøyde sier ikke noe om vinke, men høydeforskjell.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
det er jo fallhøyda som som gir høydeforskjellen, så her snakker vi jo om samme sak...
Jo høyere trykk ved dysa, jo mer effekt!

Det jeg mente var att formelen hans går ut fra loddrett rør, noe som ikke eksisterer innen dette....
var ikke noe annet
Sitat av Ignifer Vis innlegg
det er jo fallhøyda som som gir høydeforskjellen, så her snakker vi jo om samme sak...
Jo høyere trykk ved dysa, jo mer effekt!

Det jeg mente var att formelen hans går ut fra loddrett rør, noe som ikke eksisterer innen dette....
var ikke noe annet
Vis hele sitatet...
Egentlig ikke, men formelen går ut fra friksjonsfrie rør. Formelen er utledet av energibevaringsprinsippet og vannets potensielle energi. Med friksjonsfrie rør spiller det nemlig ingen rolle hvor bratt røret er. Hvordan friksjonen mellom rør og vann varierer med vinkel i praksis er jeg ikke sikker på, men med f.eks. glatte plastrør tviler jeg vel på at den er spesielt stor.

Må også få presisere at høyere trykk ikke medfører mer effekt i seg selv. Det er kombinasjonen av trykk og volum per tid som avgjør effekten (trykk ganger areal er lik kraft; kraft ganger avstand er lik energi; energi per tid er lik effekt).
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
ok, var ikke sikker på den formele, men nå skjønner jeg...

er sant det du sier om trykk og volum der...

man kan få samme efekten på 200 meter vann søyle som ved 50....
bare man har mye mer vann på 590 mvs.

men dette er jo litt ved siden av modell prosjektet...
Som tank kan du jo bruke en 20l plastkanne e.l.
Også bør det vel fungere med en sykkeldynamo, siden den får jo et lys til å lyse ved lav turtall. Som pære kan du bruke en 6v glødepære eller noe.
En tidligere betjent av meg lagde en mini model av vannkraftverk. Han brukte hageslangen for å drive det hele. Han klarte såvidt å få en 12v lyspære til å gløde litt. Men dette vidte han jo. Han ville bare se om det funket.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Det som er mest avgjørende for å få dette til å funke bra er løpehjulet..
Jeg har lenge gått og tenkt på å lage ett miniatyrløpehjul, men liksom ikke blitt noe..
Om du vil lager jeg ett til deg... Hadde vert morro det!
En hyttenabo han lagde ett vannhjul av treplanker og satte det i en liten foss(ca 2-3 m høyt). Var akkurat nok til å lade mobilen
Trådstarter
42 0
Var innom en glassmesterforretning i dag, plexi glass var relativt dyrt (over tusenlappen) så jeg må vurdere om jeg ikke har noe brukbart materiale hjemme til vannmagasin for å spare på kostnadene siden det ikke er så essensielt. Akryl rør derimot er ganske billig, tror jeg skal satse på litt blå konditorfarge for å vise det tydeligere når vannet renner gjennom eller ikke.

Hvis du ønsker å lage et løpehjul hadde jo det vært konge, nå er det snart juleferie hvor jeg skal bort men når jeg kommer tilbake skal jeg ha tenkt ut mer hvilke dimensjoner det blir så hvis du fortsatt er interessert da setter jeg stor pris på litt hjelp. Gi meg litt tid så skal jeg også tegne en skisse på hvordan jeg ser det hele for meg, virker som du har ganske peiling så da kan du jo påpeke evt. mangler og forbedringer hvis du har tid.

Kom på ideen da vi i Naturfag klassen fikk lov til å lage vårt eget prosjekt/eksperiment. Vil i hovedsak vise hvordan bevegelses energi går over til elektrisk energi. Men ettersom jeg både syntes temaet er interessant og planlegger
å ha modellen på utstilling hjemme når jeg er ferdig ønsker jeg jo mest mulig detaljer jeg klarer å presse inn. Har en elektriker i klassen som trolig skal hjelpe til litt. Regner med å begynne å sette sammen en del ting iløpet av januar for så å jobbe videre med finishen frem til påske.
Kjøp store oppbevaringskasser på europris, modifiser en sykkeldynamo så den går lettere, lag et løpehjul og vips så har du kraftverket ditt.
Sitat av thebigt Vis innlegg
modifiser en sykkeldynamo så den går lettere
Vis hele sitatet...
Hvor tungt dynamoen går avhenger av den elektriske belastningen, så det er ikke noe særlig å modifisere.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Kom med skisser, så skal jeg se hva jeg kan få til..
Lover ingen ting.

Hadde vert cult om du hadde pumpe da, som pumper vannet opp igjenn..
Du bør nok ha minst en meter fall..
Hvor mange dyser vil du ha?
Horisontal eller vertikal?
Trådstarter
42 0
Venter fortsatt på svar fra de som selger pumper, så lenge stipendet kommer i boks er det stor sannsynlighet for at det blir inkludert. Min første tanke var en dyse ettersom jeg er usikker på hvordan det bør kobles sammen men vis jeg finner ut en greit måte å montere fler skal du ikke se bort ifra 3-4. Om det bare blir en dyse tenker jeg vertikalt, blir det fler vil jeg tro det er enklest å montere horisontalt. Er det noen store fordeler ulemper ellers?

Rundt 1,5 meters fall, noe stort mer enn det så blir pumpe opp igjen svært dyrt.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Ser jo mest ekte ut med 4-5 dyser da, men det blir jo og litt mer komplisert..
Cult med blått vann som går rund i ringledningen, til hver si dyse, for så å trffe løpehjulet
Men en dyse, og horisontalt funker det om, men ikke så "ekte"

Er det muligheter for å få bøyd det gjennomsiktige røret du skal bruke?

Blir litt ivrig med dette prosjektet jeg..
er jo veldig enkelt å bruke gjennomsiktig slange, den bøyer du som du vil.. både til rørgate og ringledning....
Bare ett forslag.....
Trådstarter
42 0
Gjennomsiktig pvc slange var godt forslag ja! Vis man skal ha flere dyser er jeg nødt til å stive den opp litt etter man har fått bøyen, det jeg lurer litt på er hvordan man fordeler den på flere dyser, montere en er jo forholdsvis lett, da gjør man det jo bare i enden av slangen. Hvis det skal gå i en sirkel må jeg tenke ut en smart løsning på å feste de fast først.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Du fester dysene i ett "hus" som huser løpehjulet, og lager en "ykobling" på dysa, der dysa er koblet på den ene armen på yen, og vannet kommer fra foten... vanskelig å forklager... mulig du skjønner?

Den ykoblinga kan du lage av plastrør, hvor du skråkapper, tilpasser delene og limer..

Helst skulle den armen av yen som går videre til neste dyse vert litt mendre i diameter en foten...
Går det an å forstå noe av det jeg mener?

Fant noen bilder som kannskje hjelper litt..

Click image for larger version

Name:	images-1.jpeg
Views:	116
Size:	7,7 KB
ID:	8518


Her ser du hele konstruksjonen utenfra, men huser og ringledningen.
Click image for larger version

Name:	images.jpeg
Views:	117
Size:	8,4 KB
ID:	8519




Her ser du tydelig prinsippet. ovenfra
Click image for larger version

Name:	pelton.jpg
Views:	123
Size:	90,5 KB
ID:	8520
Planlegger du å drive en pelton med en meter fallhøyde?? nå er ikke jeg ekspert innen vannkraft, men kan litt (fra diverse sommerjobber, og Pappa)
Men jeg synes 1m fall til en pelton høres litt lite ut, hadde det ikke funket bedre med en kaplan, eller Francis? da disse ikke trenger så høyt trykk

Pelton: Lite vannmengde, høyt trykk
Francis: Middels vannmengde, middels trykk
Kaplen: Mye vannmengde, lite trykk

ellers hvis du skal satse på noe veldig spesielt kan du jo prøve deg på en kontra roterende turbin der er både turbinen og generatoren inne i ett rør.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Om du leser tråden så finner du ut att han bare bygger den for å lage en modell, får å demonstrere prinsippet..
Skulle han laget den for å fått ut noe nevneverdig strøm måtte han jo hatt større fall...
synes jeg leste att han skulle få lys i en lyspære? men ellers, sånn ca. hvor stor skal denne modellen bli?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
ja, og lyspæra vil lyse på en meters fall, det kommer jo an på diameter på innløpsrøret, løpehjulet, dynamoen/generatoren og lyspæra det....
Okei Høres ut som om dette kan bli ett fint prosjekt!

Ignifer: har du bilder av kraftverkene du har bygd? har selv litt interesse for dette
Sist endret av GreenRay; 20. desember 2010 kl. 23:48.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Tja, sitter ikke her med bilder nei, men det finnes vel.
Men det er jo ikke JEG som har bygget dem.
Jeg har vert med på å montere.
Både i stasjonen, med turbin, generator og div utrustning.
Og daminntak med div utrustning.
Innteresant arbeide.
Trådstarter
42 0
Fine og forklarende bilder, undrer bare litt over hvordan jeg skal få det til i praksis og samtidig holde det helt tett... men det får bli en annen dag.
Merker at jeg gleder meg litt til å få se ting i praksis, men er jo ekstremt gøy å planlegge litt også
Sitat av Provo Vis innlegg
Egentlig ikke, men formelen går ut fra friksjonsfrie rør. Formelen er utledet av energibevaringsprinsippet og vannets potensielle energi. Med friksjonsfrie rør spiller det nemlig ingen rolle hvor bratt røret er. Hvordan friksjonen mellom rør og vann varierer med vinkel i praksis er jeg ikke sikker på, men med f.eks. glatte plastrør tviler jeg vel på at den er spesielt stor.

Må også få presisere at høyere trykk ikke medfører mer effekt i seg selv. Det er kombinasjonen av trykk og volum per tid som avgjør effekten (trykk ganger areal er lik kraft; kraft ganger avstand er lik energi; energi per tid er lik effekt).
Vis hele sitatet...
Mulig jeg tar feil her, men vil det ikke i teorien være en fordel å kunne ha høyt trykk, og heller så lav vannføring som effektkravet behøver slik at friksjonstapet blir mindre?

Altså at dersom effekten er lik, så vil effekttapet være mindre i den som har høyt trykk og lav vannføring, kontra lavt trykk og stor vannføring. Type turbin vil selvsagt spille inn.
Sitat av LTd Vis innlegg
Mulig jeg tar feil her, men vil det ikke i teorien være en fordel å kunne ha høyt trykk, og heller så lav vannføring som effektkravet behøver slik at friksjonstapet blir mindre?

Altså at dersom effekten er lik, så vil effekttapet være mindre i den som har høyt trykk og lav vannføring, kontra lavt trykk og stor vannføring. Type turbin vil selvsagt spille inn.
Vis hele sitatet...
Først og fremst er vannføringen, som i kubikkmeter per sekund, for en viss fallhøyde bestemt av effekten gjennom energibevaringsprinsippet, så en viss effekt krever en viss mengde vann tappet fra tanken per sekund. Videre er trykket i bunnen av røret bestemt av fallhøyden, så en eventuell modifisering av trykket ved modifisering av rørdiameter kan vel ikke øke trykket ytterligere, så vidt jeg kan se nå i farten (men jeg har nesten ikke drukket kaffe enda, så jeg henger ikke helt med i svingene og kan ta feil ).

For hvordan friksjon forårsaker trykkfall kan man se på Darcy-Weisbach-likningen. Det man ser er at trykkfallet er omvendt proporsjonal med rørets diameter, og proporsjonal med kvadratet av vannets hastighet. Derfor vil det minske tapet om man har et stort rør med en mindre åpning i bunnen som man tapper fra (volumet som tappes vil da bestemmes av arealet på åpningen og høyden på vannsøylen gitt av Toricelli's lov).
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
I ett fullskala anlegg er det mange ting som virker inn på dette med rørdiameter og fall.
Det spørs eksepelvis hvordan terrenget er.
En annen ting er om vannføringen i elva er kontant stor, eller om den varierer en del.
Ofte vil det være såkalte flomelver, der vannføring varierer mye med nebør og snøsmelting.

Turbinen spesialtillpasses hvert anlegg for å få optimal virkningsgrad.

I en skalamodell som dette er jo vannføringa konstant.
Så det er "letttere" å få ett optimalt oppsett her.
Trådstarter
42 0
Da har jeg skaffet bokser for Vannmagasinet og avløpet, demontert to servoer fra en eldre RC bil som evt kan brukes til åpne lukke mekanismer som deflektor eller lignende.

Juleferie for min del så blir en smule mindre aktiv i høytiden, men nye opdateringer kommer med tiden
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Gleder meg til å se ting ta form!

En kuleventil ser jeg for meg er yppelig for hovedventil.
Egentlig har hovendventilen fall-lodd, som gjør att ventilen stenger automatisk ved strømsvikt o.l.
Men det er jo detaljer du kannskje ikke trenger å ta med?

Trur jeg skal kunne skaffe en del teknisk underlag på div ventiler o.l om det er ønskelig.
▼ ... noen uker senere ... ▼
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Lite som skjer er?
Er spennende dette projektet synes jeg..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Trådstarter
42 0
Grunnet travle dager på jobb/skole så har jeg ikke hatt tid til å oppdatere så mye her. Prosjektet er fortsatt i gang og jeg har gått til innkjøp av div utstyr. Blir nå en liten pause igjen ettersom jeg er borte i vinterferien. Får prøve å bli flinkere til å oppdatere og konsultere mer her når jeg kommer tilbake.
Sist endret av somster; 14. februar 2011 kl. 09:26.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Så bra!
Trudde du hadde lagt det på is jeg..
Gleder meg til å se hva som skjer!