Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1938
Hei,
Jeg har et Digitalt RGB belysningsprosjekt hjemme som jeg planlegger til, men er usikker på kabeltverrsnittene som må brukes. Har alltid lurt på om det er samme tverrsnittregler man bruker uavhengig av spenningstypene/størrelsene?

Jeg har tenkt å installere digital RGBWW på min trapp med Arduino. Led Stripen er ca. 10 meter langt fordelt på tre lengder. 3/3/4. Det er 18W per meter (5V). Det ca. 1m til første LED strip fra strømforsyning, 4m til andre og 10m til tredje.

Jeg tenker da å trekke en kabel direkte fra strømforsyningen og til hver av stripene. for å unngå spenningstap. Men da kommer hovedspørsmålet. Hva slags kabeltverrsnitt må jeg bruke?

Eksempel:
Kabeltverrsnitt til en 4m LED Strip som er ca. 10 meter unna strømforsyningen:
18w/m X 4 = 72W (72W for en led strip som er 4 meter lang)
U = 5V
I= P/U= 72/5= 14,4A (I 230V system bør vi da ha 2,5 mm²) Hva slags tverrsnitt skal jeg da ha når det er 5V? 2,5 mm² høres veldig mye ut for led strip 5v system.

På forhånd takk for all hjelp og forslag :-)
Du er på riktig vei. Du trenger tykkere kabel ved lav spenning enn ved høy spenning. Det er kun strømmen som har betydning på ditt regnestylle. Spenningsfallet i ledningen merkes dog bedre ved lav spenning, så jeg synes ikke 2,5 mm2 høres lite ut. Jeg vet ikke hva motstand (konduktivitet) det er i ledningen du har. Men Kobler du det opp, ser du jo fort om den lengst unna lyser svakere enn den nærmest. Jeg ville faktisk vurdert 4 mm2 når ledningen er så lang.

Ps. Du er vel klar over at en Arduino ikke kan levere 72W?
Nå begynner det å bli en god stund siden jeg satt på skolebenken, men Ohms lov sitter fortsatt.
Og fra formelen P=U*I, vil forholdet mellom strøm og spenning tilsi, at når spenningen synker må strømmen øke for at wattstyrken skal forbli den samme. Derfor kan lave spenninger fort føre til høy strøm.
I tillegg har du større spenningsfall i ledninger ved lavere spenninger, noe som man kompenserer for med økt tverrsnitt på ledningen.
Jeg er derfor litt usikker på om 2,5 mm² er nok, det vil i hvert fall ikke være for stort.
I og med at det bare er ett strekk på 4 meter, vil jeg anta at 2,5 mm² holder, men på strekket som er 10 meter langt, tror jeg kanskje du må opp i 4 mm².
Jeg vil derfor anbefale å bruke 230v så langt det lar seg gjøre, og heller forsøke å få overgangen til 5v så nære led-stripene som mulig.
Er helt enig med ivar_oslo og MeTheWall i at du bør opp i 4 mm2.
2.5 mm2 kan til nød gå hvis du setter sikring i begge ender av strekk., 10 meter er langt strekk for 5V
Strekk 220V så langt du klarer!!