Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 5518
Er nede nå og føler meg ubrukelig nok en gang etter enda en periode som har gått totalt i vasken. De gamle tankemønstrene og vanene fortærer meg. Har brukt den siste halvtimen på å tenke på selvmord eller andre eskapader jeg er for feig til å gå for, så hvorfor ikke spørre et undergrunns-forum om råd sant. Er veldig god til å prøve på nye saker og ting, men er forferdelig på å fullføre. Dette sørger for at jeg sjelden får den dopaminutløsning for gode handlinger som jeg trenger. Lettere å bare råtne inne med spill og andre ubrukelige aktiviteter som gir den kortvarige rusen som jeg er dum nok til å lengte etter. Jeg må ut av dette mønsteret før jeg detter utfor stupet, psykisk eller fysisk.

Har troen på at meditasjon kan være bra for å lære meg å holde på en god vane. I tillegg er det vel bra for å blokkere ut støyen i hodet, alt jeg virkelig ikke trenger å tenke på.

Er det noen i Oslo området som vet hvor det er lurt å gå for å lære seg meditasjon? Helst gratis, men om det er slik at jeg burde betale for en god instruktør er det en investering jeg er villig til å sette pengene mine i.
Sist endret av nobo; 31. mai 2017 kl. 03:29.
Meditasjon er helt klart lurt å lære seg ja. Du trenger ikke nødvendigvis finne deg en instruktør, er svært mange gode ressurser på internett.
Anbefaler appen headspace som gir deg en enkelt innføring, og hjelper deg å lage en daglig rutine med mange former for guidet meditasjon med forskjellig temaer. Er f.eks. pakker med fokus, angst, motivasjon, takknemlighet osv som tema.

Koster 99 kroner i måneden for fullversjonen, men Spotify og headspace samarbeider med pakketilbud der du får begge til 149 i måneden.
Jeg skal prøve å fatte meg i korthet. Har selv slitt med depressive tankemønstre og generell angst. For et halvt år siden gikk jeg til legen og fortalte om utfordringene mine. Jeg fikk skrevet ut sobril og antidepressiva og fikk beskjed om at psykolog var det bare å glemme da ventelistene var for lange. Da jeg etter noen dager på pillene begynte å oppleve store bivirkninger bestemte jeg meg for å finne en alternativ løsning på probleme.
Jeg har tidligere prøvd flere ulike meditasjonsteknikker, men som så mye annet i livet så har jeg alltid falt ut at de gode rutinene etter få uker. Heldigvis, ramlet jeg over dette 8-ukers mindfulnessprogrammet, skapt av psykiateren som brakte meditasjon inn i vestlig medisin. https://palousemindfulness.com/ Allerede etter et par uker begynte jeg å merke en god effekt på både stress, angst og negative tankemønstre. 8 uker senere var jeg en «ny» mann.
Programmet er hardt å følge, da det krever 20-30 minutter av din tid, 6 dager i uken over 8 uker. Men jeg kan love deg at det er verdt det. I tillegg til å redusere aktiviteten i den delen av hjernen som er forbundet med utskillelse av stresshormonet så har også meditasjon vist seg å stimulere til produksjonen av «lykkehormoner». For min del, var den mest positive effekten av å meditere daglig at det hjalp meg med å avidentifisere meg med tankene mine.
Jeg vil også anbefale deg å lese en bok om «filosofien». Har selv vært gjennom et stort antall bøker og de jeg har funnet best egnet til mine problemer er: «Det er nå du lever» av Eckhart Tolle og «Waking up» av Sam Harris. Tolle kan virke litt Mumbo Jumbo i starten, men det er mye gull å finne.
I tillegg vil jeg også anbefale deg å begynne å trene og spise sunnere. Da et sunt kosthold og trening har vist seg å gi en bedre antidepressiv effekt, enn tradisjonelle medisiner.
Til slutt, så er det flere sentre og foreninger som tilbyr gruppemeditasjon og undervisning i Oslo. Blant annet meditasjonioslo.no tilbyr dette gratis. Kanskje vi sees der?
NB! Hvis du sliter med selvmordstanker så vil jeg selvfølgelig også anbefale deg å ta kontakt med en lege. Du vil mest sannsynlig bli prioritert mtp. Psykolog.
Masse lykke til!
Personlig vil jeg anbefale zen masteren " Thich nhat hanh " - Mer enn denne videoen trenger du egentlig ikke
https://www.youtube.com/watch?v=1viNYM7WPAg

Trikset med meditasjon er rett og slett og synkroinsere tankene med pusten. Så tankene dine tenker
Iiiiiiiiiiiiiiiin - uuuuuuuuuuuut synkront med pusten.

Tanker vil snike seg inn og sakte men sikkert overta stillheten. Vend da tilbake til iiiiiiiiin - uuuuuut.

Hvis du syntes det er vanskelig å sitte stille og "meditere" så kan man også meditere mens man går, eller gjør hvilken som helst annen daglig aktivitet. Alt du trenger å huske er - iiiiiiiiiiiin - uuuuuuuut

Og slutt å si at du er "ubrukelig" - Dette er en historie du forteller deg selv, som du tilslutt tror på.

Istedenfor å sitte å syntes synd på seg selv, ta deg selv i nakken og gjør noe med det. du er den eneste som kan gjøre noe med ditt eget liv.

Hvis du er forferdelig til å fulføre, ta deg selv i nakken. og fullfør den tingen. Det kommer til å bli hardt, men ikke gi opp.
Sist endret av lordshiva; 31. mai 2017 kl. 13:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei! Har mye erfaring med bruk av meditasjon og lignende for å komme meg over depresjon, angst, barndomstraumer og annen psykisk sykdom.

Hvis du vil kan jeg godt ha en guidet meditasjonstime med deg på skype eller lignende
Send meg PM om du skulle være interessert.
Hvis du også bor I Oslo-området (som det ser ut til), så kan du godt få et par bøker av meg.
Har dobbelt opp av noen av favorittene mine. Send meg en PM om du skulle være interressert i en øl og et par bøker.