Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 7145
Kvalifisert idiot
TheDarkOne's Avatar
Hei!

Jeg har da klart å ripe opp naboens bil og vil gjerne vite sånn ca. hvor mye dette kommer til å koste

Bilen er en Opel Zafira 2002 modell.
http://www.bildeopplastning.net/thumb/686.jpeg

^Bilde av skaden. Det er litt vanskelig å se, men bensinlokket er knust også er det en ripe bak. Ripen er ca. 15 cm lang

Takker på forhånd for gode svar
Det ser ut som om skaden har gått gjennom lakken, og da må/bør hele døra lakkeres. Jeg tipper en 4-5000,-
Bensinlokket er lettest å kjøpe nytt. Ripa kan fikses med lakkstift, rubbing og polering. Er du heldig fikser du det for under tusenlappen, hvis du får tak i tanklokk i samme farge
Disse har rimeligere priser enn lakkeringsverkstedene, men holder bare til i Oslo: http://www.bilkosmetikk.no/
Det kommer jo helt ann på hvordan naboen tenker og fikse dette. Hvis han velger og gå til et vanelig sted kan nok dette desverre komme på flere 1000 kr ettersom de da vil lakkere om hele flaten, dvs fra f.eks bensinlokket til bakdøra. Men hvis han f.eks "lappe lakerer" der lakkereren ikke tar hele flaten men bare over skaden, kan dette bli MYE billigere. er litt trøtt så er kanskje litt dårlig formulert, så du kan også lese denne artikkelen:

http://www.dagbladet.no/2010/07/28/t...otor/12742157/
OT: Bare av ren nysgjerrighet så lurer jeg på hvordan du klarte det her
Kvalifisert idiot
TheDarkOne's Avatar
Trådstarter
Naboen sin bil stod ved min på parkeringsplassen. Når jeg skulle rygge ut så traff jeg akkurat bensinlokket med speilet mitt.
Du får stjerne i boka hos meg for å ikke stikke av eller nekting. :P
Sitat av mrFreak Vis innlegg
Du får stjerne i boka hos meg for å ikke stikke av eller nekting. :P
Vis hele sitatet...
Er ikke stjerne i boka det samme som KP da?
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
HEI!. er ikke det spørsmål om KP?

Neida sikkert ikke.

Stjerne i boka er sikker en utrykk?? om ikke jeg tar helt feil.
Bensinlokket skifter du ut....

Med tanke på ripene finnes det en mulighet å få blandet rett lakk til bilen, for så å flekklakkere den....

Så går du over med våtsliping, p1500-p3000 for så å bruke roterende poleringsmaskin og produkt med mye cut i seg, for så å gå over med finere mdidel etterpå.
Om du gjør dette rett vil stort sett ikke skaden vises, kommer helt ann på lakken som er brukt og kvaliteten på blandingen av dette.

Bassert på egne erfaringer av denne lakken så er den ganske "sticky" noe som gjør enhver korigering vanskeligere.
Om du aldri har gjort dette før, så råder jeg deg til å forhøre deg med noen som har erfaringer med slikt med tanke på at det er ganske lett å ødelegge mer om du ikke vet hva du holder på med! =)
Sist endret av EXzlator; 4. august 2010 kl. 01:52.
Rådene bør ta høyde for at det ikke er han som bestemmer hvordan dette skal repareres, men naboen. Dersom det var min bil ville saken vært klar. Den skal inn på merkeverksted for utbedring av skaden. Det er ikke snakk om noe "flekklakkering" det skal gjøres skikkelig slik at bilen blir god som ny.

Derfor må prisoverslagene ta høyde for at dette skal gjøres skikkelig, og jeg ville ikke tatt utgangspunkt i at naboen lar deg røre bilen selv.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Rådene bør ta høyde for at det ikke er han som bestemmer hvordan dette skal repareres, men naboen. Dersom det var min bil ville saken vært klar. Den skal inn på merkeverksted for utbedring av skaden. Det er ikke snakk om noe "flekklakkering" det skal gjøres skikkelig slik at bilen blir god som ny.

Derfor må prisoverslagene ta høyde for at dette skal gjøres skikkelig, og jeg ville ikke tatt utgangspunkt i at naboen lar deg røre bilen selv.
Vis hele sitatet...
Jepp.

Var en som klarte å herpe motorsykkelen min no så inni det helvete ved å rygge på den. Han stakk av uten å etterlate noe som helst av informasjon. Klarte å spore ham opp ved hjelp av et tilfeldig vitne, som så det fra et kontorvindu, flere timer senere. Han nektet ikke eller noe, men han sa han stakk av fordi det så ut som om sykkelen klarte seg fint. Så tilbød han seg å fikse det selv, fordi han kjente en fyr som fikset det der for en tussing.

Selvfølgelig helt uaktuelt. Forsikringssak ble det, inn på autorisert verksted og fastslått skader for 23 laken. GG WP

Du må belage deg på å gjøre det på den profesjonelle, riktige måten. Er du heldig får du en lakkerer som nøyer seg med 4-5000, vil JEG tippe. Særlig siden det går over to forskjellige "deler" av bilen. Ja, merkelig nok har dette mye å si. Jeg fikk i alle fall en helt håpløs pris på en liten fille av en ripe i min bil, som gikk akkurat over sprekken mellom døra og bakdelen av bilen. Fordi det involverte to forskjellige overflater var prisen omtrent dobbel så stor. Helt håpløst.
Slik fixet jeg mine små-riper

1- Sjekk hvilken fargekode din bil har. ( G00gle er din venn )
2 - Gå til en male butikk og gi dem koden og fortell hva du skal bruke den til. De vill da lage en lignende tusj med din spesielle farge
3 - Finn frem din stødige hånd og stryk tusjen over ripene.

MEN

Ettersom dette gjelder en annen person sin bil, tror jeg nok han eller henne ønsker å få fixet dette av proffe folk og ikke av en amatør som ønsker å få problemene ut av verden på en billig måte.
Ved bruk av en slik tusj er det en risiko for at det kan bli ett dårlig resultat. Om bilen er av en gammel modell og lakken er blitt " slitt "så vill malingen på tusjen bli lett synelig.

Jeg kan jo også legge til at skadene på min bil ble OK ved bruk av en slik tusj.men er mulig å oppdage " overlappingen " ved å se litt nøye etter.

Beklager den rotete skrivingen :/ ønsket bare å dele mine erfaringer før jeg fant sengen.


** Stjerne i boken for at du er en ansvarsfull sjåfør **
men naboen vil selvsagt forlange reparasjon på merkeverksted og de vil skifte tanklokk og lakkere hele bakskjermen. dette vil koste mye. Er du heldig så kjenner du noen som lakkerer og de kan ordne saken svart for ca 3000.- om naboen går med på dette da.