Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1196
Hei. Jeg har/skal ha 16Mb effektiv hastighet på linjen min, men over de siste par månedene har det bare blitt tregere og tregere. For å nevne et eksempel: kompisen min har PC sin stående hos meg. Før kunne vi spille diverse spill uten lag, men nå sliter vi med et snev delay og disconnects i f.eks. spill som League of Legends og Magic The Gathering fra tid til annen, for ikke å nevne Heroes of Newearth der det spiker veldig i delay, minimum 0.5 sec til 1-2 sec.

Jeg kontaktet NextGenTel og fikk høre at det muligens er modemet mitt som har "gått ut på dato" og at de skulle sende meg et nytt som jeg enda ikke har mottatt etter 2 uker. Før jeg kontakter dem igjen tenkte jeg at jeg skulle spørre her om svaret jeg fikk er en realistisk forklaring på problemet, eller om det er noe jeg kan fikse selv. Jeg har resat både switch og router, men dette har ikke hjulpet. Når jeg tester kapasiteten på nettfart.no blir resultatet: inn 3.8Mb, ut 0.53 Mb, ping 8ms, noe som er vesentlig lavere enn det jeg betaler for. Jeg kan også nevne at det garantert ikke er noen som snylter på linjen min, da jeg ikke har et aktivt trådløst nettverk.

Så spørsmålet er da om noen har noen tips/feilsøknings-metoder e.l. jeg kan teste, eller om forklaringen deres om utdatert modem er en plausibel forklaring? I samme slengen kan jeg nevne at jeg prøvde å koble til et annet modem, men fikk en feilmelding om problemer med DNS-server/adress ett eller annet. Er det noe jeg kan gjøre for å gjøre for å fiske dette, slik at jeg kan teste ut hastigheten med et annet modem?

Kan for så vidt også nevne at jeg har en autentisk versjon av Norton, så jeg tror ikke spyware/virus e.l. er problemet..?
Ta en linjetest. F.eks http://www.speedtest.net/

To uker er også alt for lang tid. Der jeg har jobbet sendte vi ut modem samme dag, med ankomst hos kunden dagen etter innen 15:00. Modem har en config som er satt opp for linja di. Det vil derfor ikke alltid fungere med et annet random modem. Gått ut på dato? Det var da en snål ting å si. Firmware kan være gammelt, men det skal kunne oppgraderes fra dem sin side over nettet. Ordet de var ute etter var vel "defekt", hvis dette isåfall er tilfelle.

Regner med NextGenTel har målt linjene sine selv. Litt usikker på prossedyrene akkurat hos dem, men dette skal være standard. Der burde de se eventuelle pakketap.
Sist endret av Source; 1. august 2012 kl. 19:34.
Det eneste jeg kan komme på nå er om du laster ned torrents for eksempel eller (laster) ned noe som helst?. Hvis man laster ned veit jeg at når du spiler ``Lagger`` det veldig. Har personlig aldri hørt at hvis modemet ditt går ut på dato så blir internetthastighet din påvirket. Kanskje det er andre på FF som er vært borti i det men ikke jeg. Håper svaret mitt var til litt hjelp.
Har alt tatt en test hos nettfart.no. Og ja, to uker er jo urealistisk lenge. De har nok rotet til noe med forsendelsen.

Da jeg pratet med dem tok de en linjetest, og sa at hastigheten var sånn som den skal være. Jeg får kontakte dem og spørre om de kan oppgradere firmware for meg. Syntes det er litt merkelig at modemet plutselig skal bli defekt, men fortsatt gi meg nett.

Anngående det andre modemet så er det et også et modem som har kommet fra NextGenTel, dog tilhørte det kompisen min før jeg overtok det, men det har kanskje ikke så mye å si? Håper på flere svar og potensielle løsninger

Sitat av Handy andy Vis innlegg
Det eneste jeg kan komme på nå er om du laster ned torrents for eksempel eller (laster) ned noe som helst?. Hvis man laster ned veit jeg at når du spiler ``Lagger`` det veldig. Har personlig aldri hørt at hvis modemet ditt går ut på dato så blir internetthastighet din påvirket. Kanskje det er andre på FF som er vært borti i det men ikke jeg. Håper svaret mitt var til litt hjelp.
Vis hele sitatet...
Hehe, desverre ikke, men takk for innsatsen! Jeg har ikke på nedlastninger mens jeg spiller.
Har du prøvd å resette ruteren?
Sitat av nilsern Vis innlegg
Jeg har resat både switch og router, men dette har ikke hjulpet.
Vis hele sitatet...
Ja. Jeg setter pris på engasjementet, men vær så snill å les hele tråden^^
Kan du prøve med ledning fra pc direkte inn i modemet?
Sist endret av Handy andy; 1. august 2012 kl. 20:08.
Sitat av Handy andy Vis innlegg
Kan du prøve med ledning fra pc direkte inn i modemet?
Vis hele sitatet...
Hadde det da jeg tok båndbredde-testen, og resultatet var mye tregere enn det jeg betaler for. Kan nevne at nettet er noe tregere når jeg bruker routern som "mellomledd".
Prøv det jeg har skrevet nederst på siden her.
Da har jeg kjørt DNS Benchmark og resultatet ser ut til å være "optimalt" med raskest responsible servers øverst, med NextGenTel på topp. Noen som har noen andre forslag til hva problemet kan være?
Sikkerhetsklarert
Du er sikker på at det ikke er noe som stjeler båndbredde?
Torrents som seeder på en eller annen maskin?

Spyware/virus/dritt som bruker båndbredde?

For å utelukke alt slikt kan du koble fra resten av nettet ditt, sette pcen din direkte i ruter, starte opp fra en livecd og ta en speedtest derfra.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av nilsern Vis innlegg
Hei. Jeg har/skal ha 16Mb
Vis hele sitatet...
Her er det eneste som er interessant i førsteposten.

Siden du snakker om 16Mbit snakker vi trolig om ADSL2+ teknologi, og når vi snakker om xDSL snakker vi om hastigheter _opp til_ og aldri _spesifikt_, mao kan du godt ha 1Mbit linje og betale for 16Mbit uten at det nødvendigvis bryter kontrakten, men du kan trolig bytte til en billigere linje uten å merke tap.
Når det er sagt "modem gått ut på dato" gjelder kun hvis modemet dere har per idag er ADSL (som i norge går opp til 8Mbit).

Når det kommer til "latency og lag" så er det alt for mange faktorer i bildet, hvor mange brukere deler sentral med dere, hvordan er linken fra der dere er til hovedsentral, hvor er det lag og latency til på nettet og hvilke tider av døgnet snakker vi om ?
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Du er sikker på at det ikke er noe som stjeler båndbredde?
Torrents som seeder på en eller annen maskin?

Spyware/virus/dritt som bruker båndbredde?

For å utelukke alt slikt kan du koble fra resten av nettet ditt, sette pcen din direkte i ruter, starte opp fra en livecd og ta en speedtest derfra.
Vis hele sitatet...
Da har jeg testet dette og opplevet de samme problemene.

Sitat av AtXbYea
Her er det eneste som er interessant i førsteposten.

Siden du snakker om 16Mbit snakker vi trolig om ADSL2+ teknologi, og når vi snakker om xDSL snakker vi om hastigheter _opp til_ og aldri _spesifikt_, mao kan du godt ha 1Mbit linje og betale for 16Mbit uten at det nødvendigvis bryter kontrakten, men du kan trolig bytte til en billigere linje uten å merke tap.
Når det er sagt "modem gått ut på dato" gjelder kun hvis modemet dere har per idag er ADSL (som i norge går opp til 8Mbit).

Når det kommer til "latency og lag" så er det alt for mange faktorer i bildet, hvor mange brukere deler sentral med dere, hvordan er linken fra der dere er til hovedsentral, hvor er det lag og latency til på nettet og hvilke tider av døgnet snakker vi om ?
Vis hele sitatet...
Jeg skrev "effektiv hastighet" fordi jeg betaler for 20Mbit, men har målt 16Mbit, trolig pga. distansetap. Jeg oppgraderte fra 1.5Mbit til 20Mbit for et års tid siden og fikk da tilsendt et modem som støtter den hastigheten, men dette modemet ser nå enten ut til å være kaputt, eller at det har oppstått en konfigurasjonsfeil/firmware-feil som jeg kan fikse selv.

Det du spør om i siste avsnitt har jeg avkreftet i første innlegg der jeg forklarte at jeg ikke en gang kan spille uten lag og disconnects, som fint går greit på en fungerende 128kb, så mye trafikk på sentralen er nok ikke problemet.