Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 6943
Kom over en artikkel i Illustrert Vitenskap (selve bladet, ikke linken) for ikke lenge siden hvor det er forskere som hevder at aldring er en sykdom. Leste at det finnes et tresiffret tall med forskjellige teorier, men ingen har enda klart å motbevise at aldring er en sykdom. Det ble til og med en pris til den som greier å motbevise dette! Jeg lurer på hva dere her på nFF mener, eller tror; Kan mennesket leve evig?

Kan egentlig slenge inn de samme spørsmålene Illvit stilte:
Hva er aldring? Hvorfor eldes vi? Hvorfor er vi ikke unge hele livet? Kan vi i prinsippet leve evig?

Personlig tror ikke jeg man kan det, men det er interresant å se hva andre tror
Vi kan KANSKJE leve evig om et par hundre år, men hvorfor skal vi? Er vi ikke mange nok? Og nei, det er ikke en sykdom. LOL!

Fordi celler bare kan dele seg et visst antall ganger, fordi hjertet gir opp, alle de andre organene gir opp etc etc.
Sist endret av nikons; 27. januar 2011 kl. 21:17.
Sitat av nikons Vis innlegg
Vi kan KANSKJE leve evig om et par hundre år, men hvorfor skal vi? Er vi ikke mange nok? Og nei, det er ikke en sykdom. LOL!
Vis hele sitatet...
Det var da svært bastant. Du har tydeligvis ikke vært innom ett sykehjem der titalls eldre mennesker hoster, harker gråter og skriker i smerte mens de ligger og venter på og dø.
Fordi de har nedsatt immunsystem og blir utsatt for bakterier hver dag. Det er ikke derfor de dør. Ville du overlevd for alltid hvis du bodde i en steril boble?
Det har tidligere, i samme blad, stått at om x antall år vil det kanskje finnes nanomaskiner som kan injiseres i kroppen og reparere skader som oppstår som følge av aldring... noen millioner roboter som konstant reparerer kroppen kan vel gjøre sitt for å forlenge levetiden...
Håper du kan backe det der opp med kilder... Jeg sier ikke at aldring er en sykdom, jeg sier at ingen vet hva aldring egentlig er... Anyways så har Wikipedia en lang artikkel om det.

Enig med at det er lite poeng i at mennesket kan leve evig.
som Omaha sier over så er det på en måte en sykdom, men ikke på et rent teknisk nivå!

edit: oi her ble det posta mye mens jeg leste
Sist endret av dragdritt; 27. januar 2011 kl. 21:24.
Sitat av nikons Vis innlegg
Fordi de har nedsatt immunsystem og blir utsatt for bakterier hver dag. Det er ikke derfor de dør. Ville du overlevd for alltid hvis du bodde i en steril boble?
Vis hele sitatet...
Hva er det du egentlig prøver å si? Bortsett fra ett latterlig ledende spørsmål.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nikons Vis innlegg
Fordi de har nedsatt immunsystem og blir utsatt for bakterier hver dag. Det er ikke derfor de dør. Ville du overlevd for alltid hvis du bodde i en steril boble?
Vis hele sitatet...
Kvifor får ein dårlegare immunsystem med alderen? Kvifor får ein kreft i høg alder?

Det er eit interessant spørsmål, som vi ikkje har godt svar på. Eit mogeleg svar er at å døy i høg alder er eit biprodukt av gener som gir oss mange og levedyktige avkom i låg alder, og at det ikkje er eit vesentleg handikap å døy når ein har forplanta seg.
Sitat av sondrebot Vis innlegg
Kom over en artikkel i Illustrert Vitenskap (selve bladet, ikke linken) for ikke lenge siden hvor det er forskere som hevder at aldring er en sykdom. Leste at det finnes et tresiffret tall med forskjellige teorier, men ingen har enda klart å motbevise at aldring er en sykdom. Det ble til og med en pris til den som greier å motbevise dette!
Vis hele sitatet...

Bevisbyrden er jo på den som kommer med påstanden!
Sitat av Roundsound Vis innlegg
Bevisbyrden er jo på den som kommer med påstanden!
Vis hele sitatet...
Var en bestemt "forsker" som kom med dette. Kan lete opp navnet hans.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Nå har det seg sånn att når vi puster inn oksygen, så bryter vi ned kroppen.
Kroppen oksyderer.
Så er spørsmålet om du kan leve uten oksygen? neeh.
Alle får et alvorlig utfall av kreft før eller siden, celledeling er en perfektmekanisme. Men hvorfor det skjer med økt hyppighet, og hvorfor kroppen rett og slett forfaller med tid, det skulle jeg likt og hørt en forklaring på. Har ikke satt meg inn i det, men er helt klart en interessant problemstilling. Noen som sitter på kunnskap der ute, de er villige til å dele?

Sitat av Ignifer Vis innlegg
Nå har det seg sånn att når vi puster inn oksygen, så bryter vi ned kroppen.
Kroppen oksyderer.
Så er spørsmålet om du kan leve uten oksygen? neeh.
Vis hele sitatet...
"kroppen oksiderer", hva i all verden mener du med det?
jeg tror ikke aldring er en sykdom, jeg tror det er mer slitasje på kroppen noe som er helt naturlig, ettersom vi bruker koppen på en eller annen måte nesten hele tiden. ta eks uv bestråling ja kroppen har godt av noe sollys, men beskytter man seg ikke så blir man solbrent og andre skader, noen typer uv lys brukes jo også til koagulering av forskjellige typer lim, jeg er usikker på hvilken del av uv skalen som benyttes, men ta en titt på eldre afrikanere de har ofte hatt et liv med mye sol lys og mange av dem har øye skader ettersom vesken i øyene har koagulert sakte gjennom tiden. og de dette pga at de er eldre og manglende beskyttelse av øynene.
Sitat av xhacktly Vis innlegg
jeg tror ikke aldring er en sykdom, jeg tror det er mer slitasje på kroppen noe som er helt naturlig, ettersom vi bruker koppen på en eller annen måte nesten hele tiden. ta eks uv bestråling ja kroppen har godt av noe sollys, men beskytter man seg ikke så blir man solbrent og andre skader, noen typer uv lys brukes jo også til koagulering av forskjellige typer lim, jeg er usikker på hvilken del av uv skalen som benyttes, men ta en titt på eldre afrikanere de har ofte hatt et liv med mye sol lys og mange av dem har øye skader ettersom vesken i øyene har koagulert sakte gjennom tiden. og de dette pga at de er eldre og manglende beskyttelse av øynene.
Vis hele sitatet...
Hm, det var ikke dumt. Det eneste som motsier dette er jo reelle sykdommer som faktisk øker hastigheten på aldringsprosessen... Men igjen, ikke vet jeg ...

Uansett så er også eldre mennesker hyppigere utsatt for sykdommer som Alzheimers, som ikke kan være noen følge av svekket immunforsvar. Jeg tror da heller at hjernen også må være utsatt for aldring, men man kan vel egentlig ikke slite ut hernen på denne måten (?)..
Sitat av sondrebot Vis innlegg
Hm, det var ikke dumt. Det eneste som motsier dette er jo reelle sykdommer som faktisk øker hastigheten på aldringsprosessen... Men igjen, ikke vet jeg ...
Vis hele sitatet...
ja det fins jo forskjellig typer aldrings sykdommer, men vet ikke helt om debatten var om det akkurat, men det er sikkert reelt som et sidesprang.

eks: http://en.wikipedia.org/wiki/Progeria

edit; hehe jeg kom til å tenke på at det er jo mange som prøver å utsette aldringen, mener jeg så noe om "the skinnies" på 60 minnutes.
Sist endret av random40348; 27. januar 2011 kl. 21:46.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av EoT Vis innlegg
Alle får et alvorlig utfall av kreft før eller siden, celledeling er en perfektmekanisme. Men hvorfor det skjer med økt hyppighet, og hvorfor kroppen rett og slett forfaller med tid, det skulle jeg likt og hørt en forklaring på. Har ikke satt meg inn i det, men er helt klart en interessant problemstilling. Noen som sitter på kunnskap der ute, de er villige til å dele?



"kroppen oksiderer", hva i all verden mener du med det?
Vis hele sitatet...
http://no.wikipedia.org/wiki/Antioksidant
Hero of Time
bronze's Avatar
Forøvrig vil jeg påpeke at å definere aldring som en sykdom blir litt søkt. Den allmenne definisjonen på sykdom er noe ala:
Sitat av Wikipedia
Sykdom er en unormal tilstand for kropp eller sinn som fører til misbehag
Vis hele sitatet...
Formuleringen er noe vag, men begrepet sykdom er også vagt i seg selv. Her vil kanskje noen si at aldring "fører til misbehag", noe jeg er enig i. Det jeg ikke er enig i, er at det er en unormal tilstand for kropp eller sinn. Aldring er vel noe av det mest naturlige vi finner her på jorden, siden alle andre dyr også ser ut til å aldres. Derfor er ikke aldring en sykdom, men det kan godt hende at det kan bremses eller kanskje også stanses.
Forskning sier aldring (kan) forårsakes av ett enzym kallt telomerase. Hver gang cellene dine deler seg går noe av det i tap, så hver gang du vokser eller helbreder ett sår, vil cellene bli dårligere eller stoppe å dele seg.

Forskere tror av hvis en kan utvikle medisiner mot dette enzymet, kan man kanskje stoppe eller dempe aldringsprossessen.


Kilde: http://www.newscientist.com/blogs/sh...cells-age.html
Det var faktisk ganske likt med at noen forskere sa at puppe-fetish var en sykdom. Vell noen sykdommer må jo ligge i vår natur
Sitat av Omaha Vis innlegg
Det var da svært bastant. Du har tydeligvis ikke vært innom ett sykehjem der titalls eldre mennesker hoster, harker gråter og skriker i smerte mens de ligger og venter på og dø.
Vis hele sitatet...
Kan det ha noko med at sykepleiarane er voldligesosiopater?
Kan det hende det at ved eit punkt så vil det komme hormonforandringer i kroppen vår som vil starte eldringsprosesse?
Hero of Time
bronze's Avatar
Sitat av hello1818 Vis innlegg
Kan det ha noko med at sykepleiarane er voldligesosiopater?
Kan det hende det at ved eit punkt så vil det komme hormonforandringer i kroppen vår som vil starte eldringsprosesse?
Vis hele sitatet...
Isåfall måtte det være ved unnfangelsen, siden man aldres hele livet.
Jeg tror ikke at aldring er noen sykdom, ei heller ikke at det er mulig å leve evig, og jeg misliker at vi mennesker prøver å motarbeide naturen ved å forsøke og bevise det motsatte. Jeg forstår dog folks fascinasjon for evig liv godt, men jeg tror ikke vi psykisk ville orket å leve evig, og om jeg hadde fått muligheten ville jeg nok takket nei. Men aldring er jo absolutt et interessant emne å forske på og diskutere!
Ja, jeg håper de fleste ville takket nei, men det er vel egentlig ikke snakk om å leve evig. Heller hvorfor man aldres, som ingen egentlig har funnet noe svar på.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Selvfølgelig er det ikke en sykdom.

Mennesket for litt over 10.000 år siden (i den Neolitiske-perioden) hadde en gjennomsnitts-levealder på rundt 20år.
Dette tallet har på denne perioden (som er enormt kort mtp at mennesket sto oppreist for rundt 4mill år siden) økt til rundt 65 i vestlige land.

Kreft, hjerteinfarkt og andre dødelige "sykdommer" er en kosekvens av at moderne medisin har økt levealderen så betraktelig og så fort, at kroppen og cellene våre ikke klarer å henge med utviklingen.

Vi er rett og slett ikke skapt for å bli så gamle.

Jeg tror gjerne at levealderen kommer til å øke betraktelig, selv om "evig" ikke er realistisk i mine øyne.
Det er en naturlig prosess at celler brytes ned, og jeg tror det tar ekstremt lang tid før man kan hindre nedbryting totalt, enten det er snakk om celler, eller ødeleggelse av andre livsnødvendige faktorer som en konsekvens av lengre levetid.

Min teori i det minste.
Sitat av somnium Vis innlegg
Kreft, hjerteinfarkt og andre dødelige "sykdommer" er en kosekvens av at moderne medisin har økt levealderen så betraktelig og så fort, at kroppen og cellene våre ikke klarer å henge med utviklingen.
Vis hele sitatet...
Forklarer fortsatt ikke hvorfor man får flere sykdommer som gammel. :S
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Niveum Vis innlegg
Forskning sier aldring (kan) forårsakes av ett enzym kallt telomerase. Hver gang cellene dine deler seg går noe av det i tap, så hver gang du vokser eller helbreder ett sår, vil cellene bli dårligere eller stoppe å dele seg.
Vis hele sitatet...
Nåja, cellene dine dør og "gjenskapes"/erstattes konstant uansett. Det finnes mange forskjellige påstander om at du, for eksempel, har et nytt hjerte hver måned eller en ny "hud" hver 4. måned. De er for varierende og dårlig begrunnet/referert til at jeg tar dem for god fisk (og gidder å linke dem) men konseptet er der, og høyst sannsynlig reelt.

Dessuten, hvis celledeling kun skjedde ved skader og vekst ville man leve evig dersom man så bort fra eksterne skader og eventuelt sykdommer. Dette er jo ikke tilfelle.
Norskehesten
Alden's Avatar
noen som har tenkt på at Næring skaper aldring? den fikk meg til å tenke litt på åssen aldring fungerer..
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av sondrebot Vis innlegg
Forklarer fortsatt ikke hvorfor man får flere sykdommer som gammel. :S
Vis hele sitatet...
kort fortalt: celledegenerering.
Sitat av Alden Vis innlegg
noen som har tenkt på at Næring skaper aldring? den fikk meg til å tenke litt på åssen aldring fungerer..
Vis hele sitatet...
Joa, men på hvilken måte skaper næring aldring?
En spesiell manet (Turritopsis dohrnii), også kalt Immortal Jellyfish, vil ved slutten av sin naturlige levealder "reboote", og transformere seg tilbake til startfasen av livssyklusen sin.

Den vil altså gå fra baby til voksen, for så starte på nytt igjen. Dette kan i teorien fortsette for alltid, men så kommer alle andre faktorer i veien som f.eks. fisk, vær, forrurensning osv. som kan drepe maneten.

Men hvis maneten forblir i ett stengt reservat vil den (i teorien) kunne leve for alltid.
Sitat av Niveum Vis innlegg
En spesiell manet (Turritopsis dohrnii), også kalt Immortal Jellyfish, vil ved slutten av sin naturlige levealder "reboote", og transformere seg tilbake til startfasen av livssyklusen sin.

Den vil altså gå fra baby til voksen, for så starte på nytt igjen. Dette kan i teorien fortsette for alltid, men så kommer alle andre faktorer i veien som f.eks. fisk, vær, forrurensning osv. som kan drepe maneten.

Men hvis maneten forblir i ett stengt reservat vil den (i teorien) kunne leve for alltid.
Vis hele sitatet...
Vil det si at når den er like ved døden, og rebooter så blir den liten igjen, eller er det bare cellene som resettes? Eller?
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Vil det si at når den er like ved døden, og rebooter så blir den liten igjen, eller er det bare cellene som resettes? Eller?
Vis hele sitatet...
Fant denne artikkelen: http://en.wikipedia.org/wiki/Transdifferentiation
Eller: http://www.suite101.com/content/the-...lyfish-a203769
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Vil det si at når den er like ved døden, og rebooter så blir den liten igjen, eller er det bare cellene som resettes? Eller?
Vis hele sitatet...
å bruke ord som "resette" og "reboote" blir for dumt i en slik sammenheng.

jeg vil tro det er snakk om å kvitte seg med døde/syke celler over en lengre periode, og erstatte dem med nye slik at de danner en regenerert manet av noe slag.
Sitat av somnium Vis innlegg
å bruke ord som "resette" og "reboote" blir for dumt i en slik sammenheng.

jeg vil tro det er snakk om å kvitte seg med døde/syke celler over en lengre periode, og erstatte dem med nye slik at de danner en regenerert manet av noe slag.
Vis hele sitatet...
Har ikke peiling på hvordan jeg skal ordlegge meg når i slike tema. Hele tråden var ganske mindfuck, men jeg liker det litt
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Vil det si at når den er like ved døden, og rebooter så blir den liten igjen, eller er det bare cellene som resettes? Eller?
Vis hele sitatet...
Tatt fra en artikkel om maneten:

"Turritopsis dohrnii has the uncanny ability to reverse its development in times of crisis. For example, if it is in danger of starvation or has sustained a life-threatening physical injury, this particular species of jellyfish is able to transform all of its living cells into a younger, more resilient state through an astounding process called transdifferentiation.

During this process, the jellyfish first turns itself into a globular cyst, then the cyst reverts back into a polyp colony. Since the polyp colony is basically the first stage of its life, the immortal jellyfish is essentially able to ‘restart’ its entire life process, creating new replicas that are free of the ailments that caused the forebear to initiate transdifferentiation in the first place."


Det virker altså som den vil fornye genene sine, og gå tilbake til en yngre alder fysisk.
Mener også at den vil forandre utseende.
Sitat av Niveum Vis innlegg
Forskning sier aldring (kan) forårsakes av ett enzym kallt telomerase. Hver gang cellene dine deler seg går noe av det i tap, så hver gang du vokser eller helbreder ett sår, vil cellene bli dårligere eller stoppe å dele seg.

Forskere tror av hvis en kan utvikle medisiner mot dette enzymet, kan man kanskje stoppe eller dempe aldringsprossessen.
Vis hele sitatet...
Sitat av robhol Vis innlegg
Nåja, cellene dine dør og "gjenskapes"/erstattes konstant uansett. Det finnes mange forskjellige påstander om at du, for eksempel, har et nytt hjerte hver måned eller en ny "hud" hver 4. måned. De er for varierende og dårlig begrunnet/referert til at jeg tar dem for god fisk (og gidder å linke dem) men konseptet er der, og høyst sannsynlig reelt.

Dessuten, hvis celledeling kun skjedde ved skader og vekst ville man leve evig dersom man så bort fra eksterne skader og eventuelt sykdommer. Dette er jo ikke tilfelle.
Vis hele sitatet...
Cellene i kroppen man kun deles så og så mange ganger. Hver gang de deles, og DNA-materialet kopieres, mister DNA-molekylet en del av sin polyadenyl-"hale", og de to dattercellenes DNA vil ha en kortere "hale" en cellen de kom fra. Til slutt vil ikke cellene kunne splittes uten å miste genetisk materiale, som kan lede til en "naturlig" død. Dette skjer som oftest ikke før en er over hundre år gammel.
(Dette er jeg ganske sikker på, hadde om dette i biologi. Er dog usikker på om det kalles polyadenyl på norsk, brukte bare "poly-A-tail" i timene våre.. Og det kan hende jeg misforstod materialet, noen andre som husker/kan dette?)

Hudcellene er blant de cellene som konstant vil deles og bli produsert flere av, da de ytterste lagene på huden vår faktisk er døde hudceller (noe som forhindrer virus fra å komme inn i kroppen, de kommer seg kun inn i levende celler). Disse faller av til vanlig, trengs ingen skader eller sykdommer for at dette skjer.

Telomerase er forresten et enzym som trengs for å kopiere DNA, for nye celler, det forhindrer nemlig større tap av genetisk materiale.
Sist endret av TeumessianFox; 27. januar 2011 kl. 22:51.
Anbefaler alle å se denne TED-videoen.
Sitat av Roolfe Vis innlegg
Anbefaler alle å se denne TED-videoen.
Vis hele sitatet...
Ja takk! Det var han (Aubrey de Grey) jeg prøvde å referere til tidligere!
Men da spør jeg; Kan man virkelig dø av alder, eller er det alltid noe (Hjerte osv.) som feiler som følge av alder (celler som ikke vil splitte mer, e.l.).

Alder i seg selv er jo bare tall, den tiden man har levd, og man har ingen utløpsdato.
Jeg husker at jeg leste en artikkel om noen pensjonister som ble plassert i et aldrehjem som var designet slik som det var på 50-tallet. De spilte musikk fra den tida og spilte filmer fra 50-tallet. De levde altså helt lik på den måten de gjorde da de var i 15-25 alderen. Etter hvert begynte de faktisk å oppføre seg yngre, og sykdommene de hadde begynte å forsvinne.

Skal se om jeg finner den en plass
Sist endret av happy violence; 29. januar 2011 kl. 00:03.
Om oksydering, så dreier vel det seg om at - samtidig som vi er avhengige av oksygen for å leve, så bryter den ned cellene i kroppen?

Har aldri vært så veldig opptatt av tanken på evig liv. Holder lenge med dette. Om jeg blir seksti eller nitti spiller ingen rolle, hvis helsen holder noenlunde.

Hele livet er jo per definisjon en seksuelt overførbar sykdom, med garantert dødelig utfall, som det heter.
Spørsmålet som ikke er besvart i tråden er jo da eventuelt hva er definisjonen på en sykdom.

Den vanligste (og relativt tannløse) definisjonen er vel en abnormal tilstand i en av kroppens prosesser. Alderdom er i prinsippet, som noen nevner her, ikke en sykdom etter denne definisjonen. Samtidig så dør de fleste ikke av "alderdom", men av mer konkrete sykdommer (som kreft, hjerte/kar-sykdommer, etc). Alderdom er for mange et vesentlig bidrag til disse sykdomsprosessene, ettersom alder ofte er en vesentlig faktor i alvorlighetsgraden til disse sykdomsprosessene.
Jeg lurer på hva slags effekt evig, eller forlengt liv vil ha på et menneske, psykologiske, fysiske og metafysiske.
Kan jo være at "sjela" bare gir inn selvom kroppen holder det gående, eller at man blir gal og rett og slett tar selvmord
Sitat av Norsefire Vis innlegg
Jeg lurer på hva slags effekt evig, eller forlengt liv vil ha på et menneske, psykologiske, fysiske og metafysiske.
Kan jo være at "sjela" bare gir inn selvom kroppen holder det gående, eller at man blir gal og rett og slett tar selvmord
Vis hele sitatet...
Det synes jeg var en ekstremt interssant problemstilling. Om man har levd i noen hundre år så MÅ det nesten, slik jeg ser det, gjøre noe med hodet ditt.

Innspill?
Sist endret av Spesiellgnom; 1. februar 2011 kl. 18:25.
Cellene deler seg bare X antall ganger. Derfor dør vi til slutt.
Sitat av TeumessianFox Vis innlegg
Cellene i kroppen man kun deles så og så mange ganger. Hver gang de deles, og DNA-materialet kopieres, mister DNA-molekylet en del av sin polyadenyl-"hale", og de to dattercellenes DNA vil ha en kortere "hale" en cellen de kom fra. Til slutt vil ikke cellene kunne splittes uten å miste genetisk materiale, som kan lede til en "naturlig" død. Dette skjer som oftest ikke før en er over hundre år gammel.
(Dette er jeg ganske sikker på, hadde om dette i biologi. Er dog usikker på om det kalles polyadenyl på norsk, brukte bare "poly-A-tail" i timene våre.. Og det kan hende jeg misforstod materialet, noen andre som husker/kan dette?)

Hudcellene er blant de cellene som konstant vil deles og bli produsert flere av, da de ytterste lagene på huden vår faktisk er døde hudceller (noe som forhindrer virus fra å komme inn i kroppen, de kommer seg kun inn i levende celler). Disse faller av til vanlig, trengs ingen skader eller sykdommer for at dette skjer.

Telomerase er forresten et enzym som trengs for å kopiere DNA, for nye celler, det forhindrer nemlig større tap av genetisk materiale.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer, Tror poly-A-hale er godt gjenkjennelig Telomerase er enzymet som hjelper til med å opprettholde lengden på DNA-tråden gjennom å bygge på en primer for hver celledeling. Likevel vil DNA miste genmateriale gjennom mange år med celledeling, og dette regnes som årsaken til aldring og død. Litt usikker på kilden, men Essentials og genetics, eller Essentiall Cell Biology mener jeg å ha lest om dette i egne studier.

Påstanden at sykdom er en aldring kommer ann på definisjonen av sykdom, som nevnt tidligere i tråden. Men jeg vil mene at sykdom er en abnormalitet i forhold til normal funksjon i kroppen. Det at DNA-tråden mister genetisk kode hver gang har skjedd så lenge menneskene har dødd. Det er en av flere grunner til at mennesker som levde for 1000 år siden ikke lever i dag. Om sykdommen er arvelig eller ei kommer vel an på om man vil definere at hele menneskeheten lider av samme sykdom, eller om man vil definere dette som noe som er menneskelig naturlig(og derfor er vi mennesker...)
Sitat av Boble Vis innlegg
Dette stemmer, Tror poly-A-hale er godt gjenkjennelig
Vis hele sitatet...
Det stemmer vel egentlig ikke. Poly-A-tail er jo den polyadenyleringen som kommer på slutten av m-rna på slutten av modifikasjonen, etter spleisingen. Poly-A-tail har vel derfor lite med tap av basepar ved replikasjon å gjøre?

Sitat av Boble Vis innlegg
Telomerase er enzymet som hjelper til med å opprettholde lengden på DNA-tråden gjennom å bygge på en primer for hver celledeling. Likevel vil DNA miste genmateriale gjennom mange år med celledeling, og dette regnes som årsaken til aldring og død.
Vis hele sitatet...
Har lest noen nyere studier som tyder på at forkortningen av telomerer kanskje ikke er grunnen til aldring, men heller kanskje en effekt av. Orker dessverre ikke grave dem frem nå


Sitat av Boble Vis innlegg
Litt usikker på kilden, men Essentials og genetics, eller Essentiall Cell Biology mener jeg å ha lest om dette i egne studier.
Vis hele sitatet...
Hehe, lippincotts ftw. Hadde THE CELL selv. Bly...
Sitat av Drachir Vis innlegg
Det stemmer vel egentlig ikke. Poly-A-tail er jo den polyadenyleringen som kommer på slutten av m-rna på slutten av modifikasjonen, etter spleisingen. Poly-A-tail har vel derfor lite med tap av basepar ved replikasjon å gjøre?



Har lest noen nyere studier som tyder på at forkortningen av telomerer kanskje ikke er grunnen til aldring, men heller kanskje en effekt av. Orker dessverre ikke grave dem frem nå


Hehe, lippincotts ftw. Hadde THE CELL selv. Bly...
Vis hele sitatet...
Du har rett, jeg blandet visst litt her. Det er ikke Poly-A-tail det var snakk om i DNA-replikasjon, det var 5'--TTAGGG-3' -sekvensene jeg tenkte på...! Under hver DNA-replikasjon/celle-deling vil cellen miste et par slike, og til slutt kan det gå utover det genetiske materialet og/eller føre til apoptisis (engelske navnet, i hvert fall... celledød?). Cellene i en 70-åring kan deles færre ganger (20-30 ganger) enn for eksempel cellene til en nyfødt (80-90 ganger).

Telomerase (i hvert fall slik jeg har lært det, ser jo som du nevner at nyere studier kanskje foreslår noe annet) kan forlenge disse 5'--TTAGGG-3'-sekvensene, og gir enkelte celler muligheten til å deles mye oftere. Mange éncellede eukaryoter tar i bruk dette, og i menneskekroppen er telomerase hyppigere i stamceller/de cellene som deles ofte (f.eks blodceller, tarmceller og hudceller), i de cellene som produserer eggceller/sperm og også antydet i mange kreftceller (altså celler som deles hyppig og ukontrollert). Å tilføre celler i kroppen telomerase kan ha alvorlige konsekvenser, det kan føre til at de begynner å oppføre seg som kreftceller, så det gjenstår vel å finne en måte å gjøre det mer kontrollert på.

Takk for rettelsen Drachir - sitter nå med "Biology", Solomon/Berg/Martin, tror det skal stemme litt bedre (passe pinlig om jeg nå skulle gjøre enda flere feil.. Så bare så det er klart, er hverken genetiker eller lege eller noe i den duren! )

Og Boble har jo forresten også et meget godt poeng angående definisjon av aldring/sykdom, meget enig.
Sist endret av TeumessianFox; 5. februar 2011 kl. 06:08. Grunn: Skriveleif
▼ ... mange måneder senere ... ▼
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Definisjonen av sykdom er avhenig av flere faktorer, et par av dem er tid og kultur. På 1600 tallet kom diagnosen nostalgi, det ble sett på som en sykdom med en meget dårlig prognose. De trodde rett og slett at folk døde av det. Nå om dagen blir diagnosen sett på som latterlig. Blant enkelte kulturer blir homofili ansett som en sykdom, i Norge betraktes det som en menneskerett å være homofil. Svaret på spørsmålet ditt er ja, aldring kan fullt mulig bli definert som en sykdom.

Sitat av sondrebot Vis innlegg
Kan egentlig slenge inn de samme spørsmålene Illvit stilte:
Hva er aldring? Hvorfor eldes vi? Hvorfor er vi ikke unge hele livet? Kan vi i prinsippet leve evig?
Vis hele sitatet...
Det er ikke lett å gi konkrete svar på de andre spørsmålene dine. Liv i seg sjøl eksisterer på grunn av en tilfeldighet. Meningen med liv, eller «meningen» ser ut til å være reproduksjon. Reproduksjonen sørger for at evolusjonen trer i kraft, og den gir artene muligheten til å overleve i det miljøet de befinner seg i til enhver tid.

Et udødelig individ måtte vært i stand til å overleve alle fremtidige miljømessige hindringer, noe som er lite sannsynlig. Da måtte det vært perfekt, men til hvilken grad kan man være perfekt til å håndtere alle miljømessige utfordinger? Miljøet på jorden er i kontinuerlig forandring, det samme må organismene på den være. For at liv skal overleve må det en evolusjon til, beklaglivis innebærer dette at alt som lever må dø.