Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3188
Hei Freakforum,

I forbindelse med jobbsøking har en venn blitt bedt om å levere egenerklæringsskjema der ett av punktene spør om søker har blitt domfelt.

Arbeidsgiver ikke har lov til å spørre om dette, ref Datatilsynet:

"Arbeidsgivere kan bare kreve politiattest fra søkere til en stilling når det står uttrykkelig i lov eller forskrift at de har mulighet til det. Dette gjelder for eksempel i vaktvirksomheter, skoler og barnehager. Når arbeidsgiver ikke har anledning til å be om politiattest, har de heller ikke be om en erklæring om at søker ikke har noe negativt registrert på vandel"

Sett at stillingen som søkes ikke er innenfor bransjene som er nevnt over og at min venn er domfelt.

Hva ville du ha svart på skjemaet?
1. Ja, og forklare/ ikke forklare.
2. Nei. Hvilke kosekvensene kan komme av å svare nei? Dommen (forelegget) står ikke lenger på ordinær politiattest da det er foreldret (2år). Det er vell dette arbeidsgiver kan spørre om og ikke uttømmende politiattest?
3. Gjøre arbeidsgiver oppmerksom på lovgivningen rundt dette og gitt svar "intet svar avgitt".

Noen andre erfaringer rundt dette? Bransjer der det kan kreves politiatest?

Første innlegg Takker for svar!
Ville svart nr 2.
Både fordi arbeidsgiver ikke har noe med dette å gjøre, samtidig som at saken er foreldret.

Nr 1 og 3 vil ganske enkelt gjøre at han ikke får jobben i det heletatt.
Støtter svaret til han blackkoz, vil han ha jobben så gå for alternativ 2. Hvis det er viktigere å lære bedriften en lekse enn å få jobben så gå for alternativ 3.
Bare å skrive at det har han ikke.... De får jo ikke greie på det uansett om de ikke har krav på politiattest... De spør også fordi de ønsker å luke ut mennesker med denne bakgrunnen, så et ja vil resultere i at han ikke får jobben. Alternativ 3 vil framstille han som er kverulant og som en vanskelig arbeidstaker.
Er slik at å få ut politiattest ikkje er enkelt. Søker du på nett t.d. du laste opp dokumentasjon frå arbeidsgjevar der han greiar ut om føremålet med korfor han krever politiattest. Visst føremålet til arbeidsgjevar ikkje er "innafor" vil du enkelt og grett ikke få godkjent søknaden om å få politiattesten din. Er og slik at politiattesten din kan bli begrensa. Lat oss seie arbeidsgjevar har rett til å kreve politiattest, men det du har på rullebladet ikkje er relevant, då vil ikkje dette visast.

Då eg skulle søke stilling som lærling på ein VGS skule, blei eg bedt om politiattest. Dette gjor meg nervøs då eg har ei sak med narkotikabruk på rullebladet. Til min overaskelse fekk eg då min politiattest der dette ikkje var nemnt.
"Med dei avgrensingane som fylgjer av politiregisterlova § 39, første leddet, andre og tredje punktumet, er det om namngjevne person Ingenting å merka". Dette tolka eg då som at dei ikkje viser det som ikkje er relevant i forhold til føremålet ved attestsøknaden. Så om arbeidsgjevar ikkje har rett til å kreve politiattest av vennen din, får verken han sjølv eller dei det tilsendt uansett Som andre seier, prøver dei nok berre å "lure fram" eit eventuelt ja her.
Sist endret av mo66y; 3. juni 2015 kl. 22:00.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
de har full rett til å spørre om dette.
de har derimot ikke krav på å få vite det.
Sitat av somnium Vis innlegg
de har full rett til å spørre om dette.
de har derimot ikke krav på å få vite det.
Vis hele sitatet...

Nei det har de ikke. Akkurat som arbeidsgiver in spe heller ikke kan spørre en kandidat om hun er gravid eller har planer om å bli gravid.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Nei det har de ikke. Akkurat som arbeidsgiver in spe heller ikke kan spørre en kandidat om hun er gravid eller har planer om å bli gravid.
Vis hele sitatet...
Såklart kan de spørre om dette. Om de har lov er noe annet! At dette blir spurt om, er ganske ofte. Er en vesentlig forskjell på hva man kan, og hva man har lov til.

TS, gå for alternativ 2.
Sitat av Engangsgrill Vis innlegg
Såklart kan de spørre om dette. Om de har lov er noe annet! At dette blir spurt om, er ganske ofte. Er en vesentlig forskjell på hva man kan, og hva man har lov til.

TS, gå for alternativ 2.
Vis hele sitatet...

Vel om du leser det jeg svarte på en gang til så stod det at arbeidsgiver "har full rett" til å spørre om hva de vil. Det er altså ikke tilfellet.
Fortell arbeidsgiveren det han/hun vil høre. Hvis ikke, så blir noen andre ansatt i stedet.

Jeg ble spurt om mine holdninger til narkotika/rus under et arbeidsintervju for rundt 5 år siden (før jeg begynte med stoff), og svarte ærlig at jeg ikke brukte noe selv, men jeg hadde ingen formening eller fordommer mot rus, så lenge brukerne ikke satt bak rattet eller et annet motorkjøretøy. Fikk ikke jobben, selv om det var 2 stillinger og bare 2 andre søkere som begge var yngre enn meg, ikke ferdig med VGS og hadde heller i førerkort (som jeg da hadde). De ville tydeligvis kun ha folk som hatet hasjsprøyter og denslags. Så selv holdninger/personlige meninger kan gå foran vitnemål, førerkort, alder og jobberfaring.

Så hver forsiktig med hva man forteller. Selvfølgelig må man være ærlig hvis det er informasjon man er pålagt av loven å oppgi eller hvis det er stor sannsynelighet at du blir avslørt og det slår hardt tilbake på deg selv, men ellers; lyg lyg lyg.
Sist endret av Mexxy; 4. juni 2015 kl. 02:16.
Sitat av Freaklurker Vis innlegg
Hva ville du ha svart på skjemaet?
1. Ja, og forklare/ ikke forklare.
2. Nei. Hvilke kosekvensene kan komme av å svare nei? Dommen (forelegget) står ikke lenger på ordinær politiattest da det er foreldret (2år). Det er vell dette arbeidsgiver kan spørre om og ikke uttømmende politiattest?
3. Gjøre arbeidsgiver oppmerksom på lovgivningen rundt dette og gitt svar "intet svar avgitt".
Vis hele sitatet...
1) Be om politiet om utskrift av attest
2) Ikke svar på skjema
3) legg politiattesten ved skjema
Sist endret av nudo; 4. juni 2015 kl. 08:12.
De har vell i teorien ikke noe rett til å se på din vandel.
MEN
nekter du å vise den, kan de bare fint si nei til deg og skylde på "bedre kandidater" osv.
Si nei, ingen finner utav det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nudo Vis innlegg
1) Be om politiet om utskrift av attest
2) Ikke svar på skjema
3) legg politiattesten ved skjema
Vis hele sitatet...
Du får det kun opplest, ikkje attest, utan lovheimel. Om den vert nytta for noko anna enn det som vert oppgitt når du søker så er det straffbar bruk av attesten. Og det står på attesten kva den er gyldig for.

Så då risikerer bedrifta straffeansvar for det.