Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 4278
Jeg fikk nylig et vedtak på ufør på grunn av psykiske problemer. Disse problemene har vært med meg fra jeg var liten. Men de kom frem til at jeg ikke har rettighet som ung ufør. Jeg vet ikke forskjellen på uføretidspunkt og virkningstidspunkt, men i 2007 var jeg 24 år. Er det slik at man også må ha "riktig" diagnose for å kunne få ung ufør? Burde jeg klage?

Noen sitater fra brevet.
Rettigheter som ung ufør
...Du oppfyller ikke kravet som ung ufør, fordi det ikke er dokumentert at du ble alvorlig og varig syk før du fylte 26 år...
Vis hele sitatet...
Dette er virkningstidspunktet ditt
Du har fått innvilget uføre fra desember 2018. Dette kaller vi virkningstidspunktet.
Vis hele sitatet...
Dette er uføretidspunktet ditt
Du ble ufør i november 2007. Da ble inntektsevnen din varig nedsatt med minst halvparten. Ditt uføretidspunkt er 1. november 2007, fra samme måned som du ble langtidssykmeldt...
Vis hele sitatet...
Ja du må klage. Det er litt penger å hente på det som du sikkert trenger i ditt nye liv som pensjonist.
Jeg har ikke så kontroll på dette at jeg kan si at det blir feil ut i fra det du gjengir selv om det virker slik. Du kommer til å trenge en advokat som er spesialist i trygderett. Advokaten din hjelper deg deg med evt. fri rettshjelp. Pass på at selv om du kommer litt over grensen for fri rettshjelp kan fylkesmannen innvilge dette hvis advokaten din legger frem saken på en god måte. At du bruker litt tid på å finne en advokat som kan og vil hjelpe deg er nok viktig. Da kan dere sammen legge en god strategi over hva dere vil fokusere på og hva slags dokumentasjon fra din fortid som må fremskaffes. Advokaten skriver klagen og så må nok du hjelpe til og skaffe papirer som kan si noe om din helse som barn og ungdom. Altså alt mulig rart fra skole og helsetjeneste. Du har rett til innsikt i alle personopplysninger og som regel vil du få en utskrift relativt raskt. Hvis du har bodd på steder hvor det er sentraliserte arkiv får du en lett jobb siden en profesjonell arkivar vil søke opp dine dokumenter. Hvis ikke må du nok regne med å bedrive litt voksenopplæring angående rett til innsyn i personopplysninger.
Å innhente personopplysninger kan ta litt tid så jeg ville begynt med det med det samme. Husk Fristen for klagen! Lykke til!
Vil bare nevne at du kan sende tilsvar på vedtak innen fristen selv om du ikke har fått tak i all dokumentasjon. Da bare skriver du det at mer dokumentasjon vil ettersendes. Men alt dette vil jo en advokat vite. Det vil være stor forskjell på din økonomi om du får ung ufør eller ei.

Ung ufør for enslige er på 2,91, som gir 281 929 i året.
Minstesats for uføre 240 269. Det er 40 660 kr i forskjell. I praksis er det forskjellen på å leve et liv der det er rom for ferier, uforutsette utgifter og noe sosiale aktiviteter og det å leve som en fattigfrans.

Da reglene for ufør ble endret i 2015 så økte de satsene til uføre noe, men samtidig så økte også skatten til uføre. Noe som i praksis førte til mindre netto. Resultatet av dette gjorde at de som var ufør på minstesats og som tidligere hadde fått utbetalt bostøtte mistet denne støtten. Og bostøtte er gjerne et par tusen eller noe over per måned. Så i praksis så gjorde dette at de som hadde aller minst fikk ennå mindre hver måned og slik skal de ha det resten av livet om de ikke er i stand til å komme tilbake i lønnet arbeid.

Stå på og kjemp for å få omgjort vedtaket. Spesielt om du har minstesats på ufør. For da har du for høy inntekt til å få bostøtte. Og husbanken har et tak på hva de anser som max gyldig husleie som er på kun 5500 kr. Feks de som bor i kommunal leilighet eller tilsynsbolig har gjerne husleie på 7-9000 kr per måned. Likevel så godkjenner ikke husbanken den reelle husleien som en utgift.

Har du spesielle behov eller ekstra store kostnader til behandling eller medisiner kan du søke hjelpestønad eller grunnstønad. Kjenner ikke nok til disse til å kunne si noe vettugt om akkurat det men for andre som leser tråden og som er på minstesats og som sliter økonomisk hver måned så er det faktisk en mulighet.
Jeg fikk beskjed på at jeg ikke ville få innvilget ung uføre før søknaden var behandlet.

Tok en telefon til de jeg har gått i behandling hos tidligere, fikk utlevert journaler fra jeg var 6 år gammel.

Fikk innvilget ung uføre så fort de papirene ble avlevert NAV.

Er usikker på hva de kan fiske opp av dokumentasjon når det gjelder søknad ufør, men for egen del ga det meg en fordel ordne alle journalene selv.

Du taper neppe på klage på saken. Antar du har krav på fri rettshjelp. Er en hel del som får innvilget etter kontakt med advokat.

Etterbetaling som følger med ung ufør kan være til stor hjelp betale ned gammel gjeld. Eventuelt til kjøp av egen bolig. Noe man ikke får på vanlig ufør.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 29. november 2018 kl. 18:59.
Takker for svar!

Ja, det er minstesatsen jeg har fått innvilget, og derfor er evt ung ufør kjærkomment. Jeg er bare usikker på om det er andre tilleggskriterier enn bare alder for å være berettiget ung tillegget. Men som dere sier taper jeg vel ikke noe på å klage..

Da blir det muligens til at jeg sender en klage på vedtaket til NAV. Jeg har allerede sendt en kort beskrivelse til en advokat som ser ut til å være spesialist innenfor området, så håper jeg får svar i morgen eller førsten av neste uke.
Det kan være verdt å nevne at som ufør og ung ufør er du en god kandidat for lån i Husbanken. Det er et boligsosialt prosjekt for mennesker som vanligvis ikke får lån i ordinære banker. Sjekk også ut tråden jeg lagde om skattebegrensning. Med minstesats vil du vanligvis slippe unna skatt og det er en utbetaling på 30.000-50.000 og du kan søke om tilbakebetaling for tre år.
Terskelen for å få ung-ufør-ytelse som psykisk syk er ganske høy.

Angst og depresjonslidelser skal være «massive» for eksempel.

Du taper ingenting på å klage, så lenge du ikke bruker masse penger på advokater.

Hvis du trenger hjelp til å sette opp klage kan det være lurt å vurdere gratis rettshjelpere som jussbuss og lignende.
Ts dette gjelder faktisk inntektene for resten av ditt liv. Jeg anbefaler på det sterkeste å bruke en advokat som er godt kjent med trygderett. Jussbuss o.l. all ære, men her tror jeg du har alt å vinne på å skaffe deg den beste hjelpen du kan få. Vinner du saken vil du for det første få etterbetaling tilbake fra du ble ufør. Vi snakker faktisk over 40 000 ekstra per år i ung ufør tillegg. Det er et betydelig løft i forhold til den inntekten du har nå. Og vinner du fram så vil jo den økte inntekten gjelde både bakover m/etterbetaling og hver måned frem i tid.
Har man vært i jobb før man gikk over i AAP så stemmer ikke 40.000 året tilbakebetalt.

Det er de som aldri har hatt noen inntekt - lav inntekt., laveste sum AAP som får slike summer. Enkelte får innvilget AAP med ung ufør tillegget. Da bortfaller tilbakebetaling.

Jobba selv før man beregnet AAP. Fikk langt ifra 40.000 pr år etterbetalt før skatt. Men er definitvt glad/takknemmelg for at jeg har fått etterbetalt/tillegget.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 30. november 2018 kl. 00:32.
Sitat av Random298374678 Vis innlegg
Jeg fikk nylig et vedtak på ufør på grunn av psykiske problemer. Disse problemene har vært med meg fra jeg var liten. Men de kom frem til at jeg ikke har rettighet som ung ufør. Jeg vet ikke forskjellen på uføretidspunkt og virkningstidspunkt, men i 2007 var jeg 24 år. Er det slik at man også må ha "riktig" diagnose for å kunne få ung ufør? Burde jeg klage?

Noen sitater fra brevet.
Vis hele sitatet...
Ja, du burde klage. Pass på at du ikke oversitter klagefristen, dette er utrolig viktig!!

Selv om en blir sykemeldt vil ikke automatisk si at NAV vet hva årsaken til dette er. Kan du levere dokumentasjon, fra før fylte 26 år som viser til den samme "tilstanden"? Det som er, er at det hjelper ikke bare si til NAV at disse problemene har en slitt med hele livet, og selvfølgelig vanskelig for NAV å gjette seg frem til. Selv om inntektsevnen din blir varig nedsatt med minst halvparten/50% vil ikke si det samme som at en kvalifiserer til ung ufør tillegget. Det er noe som sier:

"For å få innvilget rettigheten som ung ufør må din inntektsevne ha blitt varig redusert før du fylte 26 år, på grunn av alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte som er klart dokumentert"

Så får du selv nesten vurdere selv om det er verdt det. Som andre er inne på her i tråden så er det en forskjell på ca 40 000 kr i året. Jeg mener det er verdt det, hvis en mener det er noe en oppfyller.

Du har ingenting å tape på å forsøke.


Selv når jeg søkte fikk jeg ufør uten ung ufør. Var såpass glad jeg hadde fått ufør i det hele tatt pga den økonomiske sikkerheten dette ga meg. Tenkte ikke noe særlig mer over det. Trodde uansett jeg var for sent ute å søke ung ufør, hadde nettopp passert 36 år samt hatt fast arbeid i ett år (100% stilling, etter passerte 30 år), noe jeg trodde kvalifiserte til stryk på ung ufør. Det var ikke før jeg begynte å lese litt på nettet at jeg faktisk trodde muligheten til å få tillegget innvilget kanskje kunne være der, langt der borte ett sted.

Fikk ung ufør til slutt. Satan, da var jeg glad hadde tatt tak i det i stedet for å bare ri på den lykkefølelsen ved at uføresøknaden var innvilget.

Lever en i 20 år til f.eks så kan jo fort dette komme opp i 1 million...

En trenger ikke advokat for å klage på vedtaket, hvis det er slik at du ikke har levert inn dokumentasjon som viser at du ble syk før fylte 26 år så kan du innhente disse dokumentene selv. Er dette noe du har levert inn til NAV i det hele tatt, i forbindelse med uføresøknaden? Hvis ikke så må du (eller f.eks advokat) gjøre det. Selvfølgelig klage på vedtaket først, deretter innhente dokumentasjonen.

Er det slik at dokumentasjonen allerede er levert så er det selvfølgelig rett til advokaten.

Sitat av random67489 Vis innlegg
Ts dette gjelder faktisk inntektene for resten av ditt liv. Jeg anbefaler på det sterkeste å bruke en advokat som er godt kjent med trygderett. Jussbuss o.l. all ære, men her tror jeg du har alt å vinne på å skaffe deg den beste hjelpen du kan få. Vinner du saken vil du for det første få etterbetaling tilbake fra du ble ufør. Vi snakker faktisk over 40 000 ekstra per år i ung ufør tillegg. Det er et betydelig løft i forhold til den inntekten du har nå. Og vinner du fram så vil jo den økte inntekten gjelde både bakover m/etterbetaling og hver måned frem i tid.
Vis hele sitatet...
Det er kun hvis du har hatt økonomisk støtte fra NAV i tidligere perioder, hvor det kan søkes om ung ufør tillegg, og du kvalifiserer for tillegget, en får etterbetaling for.

Har du gått på sosialstønad eller vært uteligger under hele perioden det gjelder får du ingenting etterbetalt
Sist endret av Jens1; 30. november 2018 kl. 06:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Har man vært i jobb før man gikk over i AAP så stemmer ikke 40.000 året tilbakebetalt.

Det er de som aldri har hatt noen inntekt - lav inntekt., laveste sum AAP som får slike summer. Enkelte får innvilget AAP med ung ufør tillegget. Da bortfaller tilbakebetaling.

Jobba selv før man beregnet AAP. Fikk langt ifra 40.000 pr år etterbetalt før skatt. Men er definitvt glad/takknemmelg for at jeg har fått etterbetalt/tillegget.
Vis hele sitatet...
Det som er med ufør er at det regnes ikke ut ifra all tidligere inntekt. Men fra de fem siste år. Om noen feks har studert i 5 år, vært hjemmeværende eller av andre årsaker ikke har deltatt i arbeidslivet i 5 år før de blir varig syk så ender de på minstesum for ufør, selv om de kanskje har både 10-15 og kanskje 20 år med veldig høy inntekt før de siste 5 årene.

Og forskjellen mellom ufør på minstesats og ung ufør utgjør idag rett over 40 000 per år. Ca 3.800 kr ekstra per måned for ung ufør.

Med dagens boligpriser så vil en ufør på minstesats som ikke eier egen bolig og ikke har egenkapital så veldig svakt i boligmarkedet. Som nevnt i tråden kan da husbanken være et alternativ. For de som ikke kommer inn på boligmarkedet så vil de i realiteten leve resten av sitt liv i fattigdom. Husleiekostnad og livsopphold pluss strøm vil spise brorparten av inntekten og det vil gjøre ting svært vanskelig økonomisk fremover. EU definerte i 2008 fattigdomsgrensen i norge på 235 000 i inntekt før skatt. Om vi justerer opp til 2018 tall så betyr det at uføre på minstesats ihht til EU er å regne som fattige og slik vil det være for dem for resten av livet om de ikke blir friske nok til å komme tilbake i arbeidslivet, enten i full eller deltidsjobb.

Det er med bakgrunn i ts "dom om å leve som fattig for alltid" at jeg anbefalte å bruke en skarpskodd advokat til å bistå ham med anken. En som kjenner systemet og vet hva som skal på plass av dokumentasjon og alle andre viktige momenter som kan påvirke saken.

Ung ufør eller ufør på minstesats er i realiteten forskjellen på et liv i fattigdom eller et liv med en økonomi som likevel gir rom til sosial deltakelse, sparing og feks ferieturer.
Sist endret av random67489; 30. november 2018 kl. 09:07.
Sitter ikke igjen med så mye, jeg er ung ufør og får minstesatsen. 23000,- - 5000,- skatt, - 8000 husleie strøm internett osv. - 2500 kreditortrekk.

Mistet bostøtten så kunne like greit holdt meg på sosialen og AAP osv.
@Random.

Jeg var i jobb før jeg gikk over i AAP. Gikk på AAP i 9 år. Under hele den tiden jeg gikk på AAP fikk jeg den regnet ut fra inntekt mens jeg var i jobb. Har hatt ca 1200 kr mer utbetalt enn de som har hatt minstesats AAP.

Det vil si at min AAP var høyere enn de som ikke har hatt inntekt. Dvs mindre etterbetalt når utregningen ble gjort. Så 40.000 pr år stemmer ikke har man tidligere hatt en OK inntekt.

@naturgrønn:

Du har i det minste en trygg inntekt framover. Velger selv hvordan du legger opp livet ditt uten at NAV puster deg i nakken.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 30. november 2018 kl. 13:19.
Bare låner tråden litt, ser det er mange her som går på AAP.
Hvordan var veien ditt? Føler dere NAV var behjelpelige eller var det legen som styrte showet?
Legen min per dags dato ber meg si opp jobben, men da står jeg jo midt oppi boliglån osv. uten inntekt i tre måneder. For jeg får vel karantene fra NAV (dagpenger) så lenge jeg sier opp selv.


Vet at bare NAV kan svare meg best, men har ventet på at saksbehandler skal ringe meg i 3 uker nå.
Ville aldri som noen har sagt her bruke jussbuss eller noe i den retningen. Ts trenger en advokat som er spesialist I trygderett og kjenner både lover, forskrifter og ikke minst vet hvordan Nav fungerer.
Om Ts ikke får fri rettshjekp er 40000 kr. Ikke mye når en potensielt taper mange hundre tusen hvis en ikke klager.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Sitter ikke igjen med så mye, jeg er ung ufør og får minstesatsen. 23000,- - 5000,- skatt, - 8000 husleie strøm internett osv. - 2500 kreditortrekk.

Mistet bostøtten så kunne like greit holdt meg på sosialen og AAP osv.
Vis hele sitatet...
Ja slik er realiteten. Du får forsøke å være på utkikk etter billigere bolig evt. leie mindre og billigere. Eller så må du nesten bare venne deg til at slik blir det fremover. Naturligvis så kan ting endre seg, kanskje om et år eller tre så er helsen din langt bedre enn den er idag og da kan du kanskje ha deltidsjobb?

Du får se stort på det, det ville vært ennå verre om du ikke fikk innvilget ung ufør. Da ville du fått nesten 4.000 kr mindre per måned. Og du ville fortsatt ikke ha rett til bostøtte.
Sist endret av random67489; 30. november 2018 kl. 15:01.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Ja slik er realiteten. Du får forsøke å være på utkikk etter billigere bolig evt. leie mindre og billigere. Eller så må du nesten bare venne deg til at slik blir det fremover. Naturligvis så kan ting endre seg, kanskje om et år eller tre så er helsen din langt bedre enn den er idag og da kan du kanskje ha deltidsjobb?

Du får se stort på det, det ville vært ennå verre om du ikke fikk innvilget ung ufør. Da ville du fått nesten 4.000 kr mindre per måned. Og du ville fortsatt ikke ha rett til bostøtte.
Vis hele sitatet...

Ja! Det som er greit er at man får ta kurs/utdanning osv. selv om man er ufør. Så nå har jeg tenkt å prøve å få til en slags utdannelse. Synd at jeg havnet fra et NAV kontor med behjelpelige kuratorer og saksbehandlere, og over til et som prøver alt dem kan å motarbeide klientellet.

Det har vært sak om det kontoret i avisen om hvordan flere ble forskjelsbehandlet. Husker desverre ikke mye av artikkelen og konkret hva det gjaldt. Men jeg har kun dårlige erfaringer derfra. Så håper jeg treffer på en grei saksbehandler på statlig side nr jeg nå skal prøve meg på utdanning, mulig noe tilrettelagt.
Sist endret av Naturgrønn; 30. november 2018 kl. 17:13.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Ja! Det som er greit er at man får ta kurs/utdanning osv. selv om man er ufør. Så nå har jeg tenkt å prøve å få til en slags utdannelse. Synd at jeg havnet fra et NAV kontor med behjelpelige kuratorer og saksbehandlere, og over til et som prøver alt dem kan å motarbeide klientellet.
Vis hele sitatet...
NAV har begynt å stramme inn veldig på utdannelse og kurs. Det jeg en gang fikk fra NAV, skjer ikke lengre(5års utdannelse).
Som ufør kan man jo studere uten å dra på seg høye studielån og jeg anbefaler alle å studere og få seg en i det minste en bachelorgrad. Dessverre er det sånn at som ufør idag, og i overskuelig fremtid, vil man havne i relativ fattigdom.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Sitter ikke igjen med så mye, jeg er ung ufør og får minstesatsen. 23000,- - 5000,- skatt, - 8000 husleie strøm internett osv. - 2500 kreditortrekk.

Mistet bostøtten så kunne like greit holdt meg på sosialen og AAP osv.
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen problemer med å se at du kanskje ikke sitter igjen med noe mer utbetalt selv om du har ung ufør tillegget. Å si at du like greit kunne holdt deg på sosialen blir litt tullete fra din side. På sosialen er det en plikt å søke bostøtte. Disse pengene trekkes fra sosialstønaden, det er ikke slik at du får beholde de som lommepenger?

Ja, så betyr det kanskje ikke noe for deg at du får betalt ned gjeld, men for andre kan dette bety ganske så mye og vil gjøre enorm forskjell. Selv om dette er penger du ikke ser så er det like vel penger du får hver måned. På sosialen har du gjeld resten av livet, på uføretrygd i 5 år (gjeldsordning, hvis en ikke allerede har benyttet muligheten). Etter du da er ferdig med gjelden så sitter du igjen med de 2500 kr ekstra hver måned, samt at en er gjeldsfri?

Følte bare jeg måtte kommentere her og forsøke å dra frem noen lyse sider i og med at du la det frem så utrolig mørkt

Når TS nesten ikke vurderer å søke UU tillegget engang (som er mye penger) er det ikke akkurat noen pådriver å høre at en like gjerne kan gå på sosialen for en får ikke noe mer uansett (for det er mulig å tolke innlegget dithen). For det stemmer ikke.
Når det gjelder dokumentasjon på behandlinger og epikriser osv er jeg veldig usikker på hva NAV har av dette. Opp gjennom årene har jeg hatt 4 forskjellige fastleger som har henvist meg til behandlinger, og jeg vet ikke hva som kan være utvekslet av dokumenter mellom disse, ei heller hva NAV har. Jeg har i alle år vært åpen for at NAV og tiltakssteder kan utveksle informasjon med hverandre og med lege osv, men jeg vet ikke i hvilken grad dette er benyttet.

Burde jeg bare sette igang med å kontakte mine forhenværende fastleger og be om å få tilsendt informasjon som er relevant for saken? Eller er dette noe advokaten gjør mer effektivt enn meg?

Jeg tror ikke advokaten jeg er i kontant med er noe jussbuss opplegg. Det kan fort ende opp med å koste meg opptil 20.000+mva at denne advokaten ser på saken. For å få fri rettshjelp så måtte jeg hatt inntekt under 246.000(den er grei), og formue under 100.000(jeg er nok noe over dette). Forøvrig står det mye skryt om denne advokaten på nettsiden til fellesskapet vedkommende er en del av, og NAV, aap og uføre er spesifikt nevnt.

Det vil sannsynligvis si at jeg blir nødt til å betale opptil 25.000 for en sak som i følge Bjønnfaen kanskje er tvilsom..
Det er klart, hvis jeg vinner fram så kan jeg jo ende opp med et tillegg på 40k hvert år. Og skjønner jeg det rett hvis dere mener jeg kanskje får etterbetalt 40k for hvert år siden 2007? Altså 11*40.000=440.000? Det er jo en svimlende sum penger!

Jeg har sendt over et par dokumenter til advokaten og etterspurt om det er mulig å ta dette litt skritt for skritt, det viktigste i første omgang er å få meldt til NAV innen 6 uker at man ønsker å klage. Jeg har aldri engasjert en advokat før, og det er ganske uvørent å dra på seg utgifter opptil 25k når man hver måned kanskje har 2-4k å rutte med.

Jens1:
Det er ikke det at jeg ikke vurderer UU tillegget, hadde jeg fått valget hadde jeg såklart takket ja! Problemet ligger i usikkerheten for hvilke følger det kan få hvis jeg klager. Nå har jeg for første gang i livet "trygg" inntekt, og da er det en liten terskel for å gamble med den. Og når jeg er usikker på om jeg kan ha grunnlag for dette eller ei så er jeg usikker.
Men derfor er det så fint å kunne diskutere dette litt med dere!
Hva NAV har visst tidligere har ingenting å si. Hvis du ikke har levert noe inn med uføresøknaden så sitter de der uten noe i det hele tatt. Ja, da blir en nødt til å samle inn alt og sende det inn.

Du trenger egentlig først advokat etter at du har fått avslag på klagen din. Det du trenger nå er å klage på vedtaket, si at du vil vurderes som ung ufør. Si at du skal innhente dokumentasjon. Er du riktig heldig kan det være at du har alt av dokumentasjon liggende hos fastlegen din. Ring dit å si at du må ha dokumentasjon i forbindelse med ung ufør søknad. Men pass på at du får se dokumentasjonen selv (her er det før du fylte 26 som er relevant), her må du sikkert inn på en time, så går dere gjennom sammen. Er det noe du mangler (slik jeg gjorde) så blir en nødt til å henvende seg de stedene å få tilsendt dokumentasjonen derfra. Orker du ikke dette selv så er advokat tingen. Var du like ufør på den tiden (2007) og samme diagnose så stiller du ganske sterkt. Da er det bare beviset som mangler.

NAV var veldig behjelpelig med dette. Jeg ringte å snakket med de en god del når jeg hadde spørsmål og lurte på ting. De sa også at advokat ikke skulle være nødvendig.

Fikk selv etterbetaling for 17 år tror jeg det var, fikk da ca 60 000 etterbetalt. Skattetrekket var skyhøyt slik at en ikke skal få baksmell. Men dette kan en senere be om bli omregnet på de årene som utbetalingen gjelder for.

Du taper ingen ting på å søke, du får ett ja eller nei.
Sist endret av Jens1; 30. november 2018 kl. 19:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
@Random298374678

Saken din er bare så dårlig som dokumentasjonen din er. Jeg kjenner flere som har vært i din situasjon og fått ung ufør etter å klaget. Du må tenke kreativt omkring hva som kan indikere at du også hadde problemer som barn og ungdom. Jeg ville bedt om ALT alle tidligere skoler har om deg spesielt rapportskjemaer. Kan det finnes andre som har vært i kontakt med deg og muligens har skrevet noe en plass om at det er ting som ikke har fungert? Har du vært i kontakt med skolehelsetjenesten, barnevern eller ppt?

Det er nok lurt å gjøre mest mulig innhenting av personopplysninger selv. Advokaten din kan sikkert gi deg råd om hva som er nyttig og ikke men det er unødvendig dyrt å bruke advokat til å ringe rundt for å ordne dette.
Har du noen mulighet gi et lite hint her i tråden på hva som gjør at du har fått innvilget ufør, er det sikkert noen av oss som kan gi en pekepinn på om du har mulighet klage på vedtaket utifra diagnose opp mot ung tilegget.

Skjønner godt om du ikke vil fortelle noe her i tråden

For egen del var det papirer fra jeg var i behandling før fylte 26 viktig. Hadde først sosial angst som diagnose (fikk beskjed på at det ikke ga grunnlag til ung uføre.) Fikk senere en PF som diagnose som innebærer mye sosial angst. Da var det kjapt NAV som ba meg søke ufør etter ca 10 år sammenhengende i systemet.

Når det kommer til gamle journaler skal det være mulig for deg kontakte noen som har de samlet. For egen del fikk jeg alt tilsendt fra Trondheim Byarkiv.

Hentet inn journaler utenom det fra der jeg har gått i behandling som f.eks psykolog.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Sitter ikke igjen med så mye, jeg er ung ufør og får minstesatsen. 23000,- - 5000,- skatt, - 8000 husleie strøm internett osv. - 2500 kreditortrekk.

Mistet bostøtten så kunne like greit holdt meg på sosialen og AAP osv.
Vis hele sitatet...
Du får jo mer og i tillegg får du betalt ned på gjeld til kreditor du tydeligvis har. Skjerp deg. Du kunne like greit vært flinkere med investeringene du har gjort og gjør med penger.
Jada jeg tar kritikken. Jeg ville egentlig legge vekt på at jeg kom rett over grensen for å få bostøtten. Og at det ikke er noe lukrativt å leve på ufør sånn som mange har bilde av.
Lukrativt er det ikke, men det er fult mulig leve helt greit.

Vi skal være glad for at vi har dekning i ryggen når man blir ufør i ung alder. Får man innvilget ung uføre. Har mulighet legge av noen kroner hver mnd til sparing. Betaler man seg ikke ihjel på bolig. Eventuelt kjøpe seg en liten leilighet gjennom Husbanken.

Min far ble ufør 58 år gammel. Jobbet som hjelpepleier hele sitt liv. Sitter med ca samme sum som meg med sin ''nornale'' ufør. Har noen kroner ekstra pga oppttjent pensjon, thats it.

Nå har vi mulighet tjene noen kroner ved siden av trygda uten at det går utover den. Har man mulighet jobbe litt, er det mulig få til noen kroner ekstra.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Jada jeg tar kritikken. Jeg ville egentlig legge vekt på at jeg kom rett over grensen for å få bostøtten. Og at det ikke er noe lukrativt å leve på ufør sånn som mange har bilde av.
Vis hele sitatet...
Lukrativt er det ikke. Det er litt artig at du nevner det der. Har vært flere tråder her inne hvor folk bare buser ut med at en blir rik på UU uten å ha en anelse om hva de prater om. Da har de ett bilde opp i hodet sitt at en får 500 000 kr++ utbetalt i året. Når de virkelige tallene kommer på bordet så hører en liksom ikke noe mer fra de...

Fatter ikke hvor de henter tallene fra?

Så har du andre igjen som ser at en får lån i Husbanken, som har lyst til å løpe fra en inntekt på 500 000 kr i året å søke ung ufør (selv om det er bedre utbetaling på vanlig ufør??) fordi lånet h*n fikk var bittelitt mindre enn lånet jeg fikk... Det er jo nesten grunn til å bli ufør bare det spør du meg.

Men det kan da ikke være misunnelse heller? Er sikker på at den personen ikke er interessert i hverken utbetalingene, livsstilen eller lånebetingelsene jeg har. Så kan det være for at jeg fikk lån overhodet? Når det har seg slik at jeg ikke er i stand til å fungere i arbeidslivet og like vel får noen form for støtte, er det da ikke bedre for samfunnet (og meg) at jeg betaler på ett forholdsvis dyrt lån, lån beregnet over 40 år, som blir tilbakebetalt til kommunen i stedet for i lomma på en huseier (som en gjerne skal dekke både lån og renter for, og gjerne litt fortjeneste også)?


Neida, det har blitt gjort endringer som kommer negativt ut for mange, dessverre. Må bare innrømme at etter å ha levd ett liv i ett økonomisk helvete så er det kanskje litt vanskelig for meg å ikke være fornøyd. Nå var jeg ganske heldig, nesten med en gang jeg fikk uføretrygd fikk jeg gjeldsordning (som jeg hadde forsøkt tidlige men blitt nektet pga det kunne jo hende jeg begynte å få fast inntekt, noe jeg ikke hadde hatt på så lenge jeg kan huske, så det var vel store utsikter for det). Betaler 4-5000 kr pr mnd til kreditorene. Samtidig som jeg hadde gjeldsordning fikk jeg lån i Husbanken. En annen positiv ting jeg ser ved at jeg fikk det lånet i Husbanken er at jeg faktisk klarer å betale tilbake nesten all gjelden min. Dette er noe jeg ikke kunne fått til hvis jeg skulle vært på leiemarkedet hvor boutgiftene hadde vært ca det dobbelte. Selv om en har gjeld så finnes det også muligheter. For den som har stabil økonomi, som tidligere nevnt flere ganger i tråden, så er Husbanken ett alternativ som kanskje flere burde vurdere.

Når det kommer til min økonomi på ung ufør så gjenspeiler selvfølgelig ikke det økonomien til f.eks en enslig med ung ufør som bor i en storby og leier en leilighet der. Jeg har både samboer og bor litt landlig til. Det er selvfølgelig noe som spiller inn på økonomien. Nei, det er ikke lukrativt, men jeg vet i alle fall at jeg har råd til boutgiftene, mat og diverse utgifter neste måned og priser meg lykkelig for det.

Det var ikke økonomien som ble lukrativ, men livet å leve generelt. En får på en måte ett mer verdig liv (i mitt tilfelle).
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Lukrativt er det ikke, men det er fult mulig leve helt greit.

Vi skal være glad for at vi har dekning i ryggen når man blir ufør i ung alder. Får man innvilget ung uføre. Har mulighet legge av noen kroner hver mnd til sparing. Betaler man seg ikke ihjel på bolig. Eventuelt kjøpe seg en liten leilighet gjennom Husbanken.

Min far ble ufør 58 år gammel. Jobbet som hjelpepleier hele sitt liv. Sitter med ca samme sum som meg med sin ''nornale'' ufør. Har noen kroner ekstra pga oppttjent pensjon, thats it.

Nå har vi mulighet tjene noen kroner ved siden av trygda uten at det går utover den. Har man mulighet jobbe litt, er det mulig få til noen kroner ekstra.
Vis hele sitatet...
Ja ung ufør gjør det mulig å leve greit. Ufør på minstesats er for de fleste en liv i fattigdom.

Det er gjerne enklere for en som blir ufør sent i livet enn tidligere. Det er jo ofte slik at både ting og verdier har en tendens til å akkumulere over tid. En som blir ufør ved fylte 58 har ofte både bolig og bil, kanskje også uten særlig lån. Mens en som blir ufør 20 år tidligere i livet kanskje mangler begge deler.
Det er sant, Random.

Det er vel hele grunnen til at det er noe som heter ung uføre. Man har ikke hatt samme muligheter som de som har jobbet stort sett hele livet, betalt ned på bolig.

Man kan ha mulighet leve et noenlunde OK liv som ung ufør, er man fornuftig med økonomien.

Fattig kan vel diskuteres men på papiret blir man vel definert som det.
Fattig er fattig. Det er ikke et endelig mål som er likt for hele kloden. Fattig er relativt til der du befinner deg. Fattig vil si at du feks mangler mulighetene de fleste andre har. Fattigdom er også noe som er vanskelig å komme ut av fordi det er sjeldent selvvalgt. Hvorfor tror du endel uføre flytter fra Norge? Jeg tror de gjør det fordi de ikke orker å leve som fattige i Norge når de kan leve greit og ha et godt liv økonomisk i andre land. For de uføre har jo dårlig helse, enten psykisk eller fysisk. Og når de får masse økonomiske bekymringer på toppen så vil det fort bidra til ennå lavere livskvalitet. Noe så enkelt som å delta sosialt sammen med venner og bekjente. Det kan være umulig å få til for en som er ufør, "skal vi møtes til en pils eller tre på lørdag"? Eller bare det å gå på cafe. Eller kino. For å ikke snakke om restaurant. Eller helgeturer. Og svært mange lever jo i villfarelsen om at de uføre har det så bra økonomisk at det er jo ikke sikkert folk tenker seg om når de foreslår kostbare møtesteder. Å være den som stadig må takke nei og som stadig må komme opp med unnskyldninger for å unngå slike utlegg tror jeg kan gjøre noe med selvbildet og sikkert også følelsen av tilhørighet på sikt. For å ikke snakke om at det gjør noe med livsgnisten og støtt være den som må si nei.

Nå gjelder det jo heldigvis ikke alle uføre. Noen uføre har jo tjent svært godt før de ble ufør og lever relativt bekymringsløst som ufør. Kanskje var de både gjeldsfrie, hadde positiv formue og nedbetalt bolig før de ble syk. Andre har hatt tilleggspensjoner eller forsikringer som som sikrer ekstra utbetalinger hver måned om ufør inntreffer. Ung ufør vil også klare seg relativt greit. Men de som har minimum de har det nok veldig tøft. Og med mindre de blir friske nok til å komme i arbeid så har de et helt liv i fattigdom å se frem til. Jeg skulle ønske det var en måte å sørge for at disse får det litt bedre.

Paradoksalt så blir jo ofte ting som skal hjelpe de fattige til en gavepakke for de rike. Som økning i barnetrygden. De som egentlig trengte pengene aller mest var de som ikke fikk noe hjelp av økt barnetrygd. De som feks har behov for sosialhjelp, eller supplerende livsopphold. Når de får økt barnetrygd så trekkes det tilsvarende i livsoppholdet. Så nettoen blir akkurat det samme, og de som trengte pengene mest fikk null. Mens staten bærer kostnaden for at alle med ok økonomi fikk ennå mer hver måned.