Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 8121
Anonym bruker
"Sikker Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,

Jeg bestilte en Karambit kniv på eBay i går (kostet 45 kr) og fikk vite av en kollega i dag at slike kniver er ulovlig å ha i Norge. Jeg tok kontakt med selgeren med en gang, men den ble allerede shippet tidligere i dag, og han kan ikke kansellere kjøpet nå, siden pakken allerede er på vei. Nå er jeg kjemperedd, hva skal jeg gjøre? Jeg visste ikke at Karambit kniver var ulovlig, og hensikten med kjøpet var bare å ha kniven som et samleobjekt. Jeg hadde aldri tenkt å bruke kniven til noe annet, eller bruke det offentlig/blant folk.

Kniven ser slik ut:
http://i.imgur.com/n68EkW6.png
Link til eBay siden: http://www.ebay.com/itm/311727267772

Jeg har lest litt på de norske lovene og det står blant annet at springkniver er ulovlige. Den jeg kjøpte har en "fixed blade" og den er fastmontert uten noen form for spring. Er den fortsatt ulovlig?

Hva skal jeg gjøre? Pakken er allerede på vei fra Kina og jeg ønsker ikke å bli straffet eller få bot fra Tollvesenet. Jeg blåser i om kniven blir kastet i søpla, jeg ønsker ikke å ha kniven allikevel, siden det viser seg til å være ulovlig. Skal jeg ta kontakt med Tollvesenet eller skal jeg håpe på at pakken passerer tollen uten noen problemer?

Takk på forhånd.
Er det ikke bare å ringe tollvesenet og fortelle hva som har skjedd? Tror de setter stor pris på ærlighet når det kommer til en så liten ''forbrytelse''.
Håpe på at pakken passerer. Blir den stoppet nekt nekt nekt... og nekt litt til. Du aner ikke hva det er for noe - Karambit kniv - hva er det for noe?

Og blir den faktisk stoppet så blir den nok sikkert bare destruert
Sist endret av MasterOfNone; 10. mai 2017 kl. 18:53.
Anonym bruker
"Sikker Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av snuskung Vis innlegg
Er det ikke bare å ringe tollvesenet og fortelle hva som har skjedd? Tror de setter stor pris på ærlighet når det kommer til en så liten ''forbrytelse''.
Vis hele sitatet...
Tenkte på det samme, men hva om det gjør saken enda verre? Tenk om pakken passerer tollen

Tenkte å gjøre det, men hva om det gjør saken enda verre? Har hørt at dem er ganske strenge på de greiene der. Tenk om pakken passerer tollen dersom jeg ikke ringer og sier ifra. Eller er det lite sannsynlig?
Anonym bruker
"Sikker Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av MasterOfNone Vis innlegg
Håpe på at pakken passerer. Blir den stoppet nekt nekt nekt... og nekt litt til. Du aner ikke hva det er for noe - Karambit kniv - hva er det for noe?

Og blir den faktisk stoppet så blir den nok sikkert bare destruert
Vis hele sitatet...
Kniven er jo bestillt fra eBay på mitt eget navn og min egen adresse, fra mitt eget bank kort. Vil ikke hjelpe å nekte der, regner jeg med.
Jeg ville ringt tollvesenet og forklart situasjonen. De kan jo ikke straffe deg da. Men ta opp samtalen i tilfelle du skulle ha snakket med verdens værste menneske, slik at du kan bruke det for å vise at du forsøkte å stoppe det til beste evne.

Leste http://www.asiaforum.no/topic/26543-...-fra-thailand/ - litt mer alvorlig sak der en 23-åring hadde med seg diverse over grensa. Men legg merke til at "Retten gjør det samtidig klart at det ikke kan anses som formildende at mannen ikke visste at det var ulovlig å innføre våpnene til Norge."
Sist endret av nehmZ; 10. mai 2017 kl. 19:09.
Sitat av nehmZ Vis innlegg
Jeg ville ringt tollvesenet og forklart situasjonen. De kan jo ikke straffe deg da.
Vis hele sitatet...
Ehhh, jo det kan de? Hvis du faktisk innrømmer å ha gjort noe ulovlig og tror dem vil hjelpe deg, tar du feil. Deres eneste jobb er å straffe, så hvorfor være så naiv og legge seg i fanget deres?

Anbefaler TS å ikke ringe eller si noe som helst, før du evt blir kontaktet. Det er små sjangser for at det skjer noe annet enn destruksjon av varen, om den blir oppdaget.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vil ikke hjelpe å nekte der, regner jeg med.
Vis hele sitatet...
Skulle det mot all formodning bli en politisak, tror jeg du har enorme sjangser for å slippe straff ved å bare nekte å vedta forelegg. Det er minimale sjangser for at noe slikt blir tatt inn til rettsak. Jeg tror rett og slett ikke det norske systemet har ressurser til å ta inn en slik fillesak til retten. Kanskje hvis du har tidligere voldsdommer og lignende, men isåfall er du ganske uheldig.
Jeg har forsåvidt selv blitt kalt inn pga 0.5 hasj, men det var fordi jeg var mistenkt i en større sak. Ganske sikker på at jeg aldri hadde blitt kalt inn, med mindre de mistenkte meg for den andre saken i tillegg.

Spar isåfall bortforklaringer osv til du faktisk må stille i retten. Den lave prisen på varen viser at dette ikke var et særlig "seriøst kjøp", og jeg tror det kan være med på å overbevise om at det var noe du gjorde for å kun ha den som samlerobjekt/veggpynt.
Det er uansett det aller verste som kan skje, men personlig tror jeg det er svært usannsynlig.
Sist endret av Alzo88; 10. mai 2017 kl. 19:26.
Er veldig usansynlig at den blir stoppet og om den blir det blir den bare destruert
Anonym bruker
"Sikker Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Tusen takk for seriøse svar, folkens. Setter kjempestor pris på det.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Ehhh, jo det kan de? Hvis du faktisk innrømmer å ha gjort noe ulovlig og tror dem vil hjelpe deg, tar du feil. Deres eneste jobb er å straffe, så hvorfor være så naiv og legge seg i fanget deres?
Vis hele sitatet...
Nå er vel egentlig hovedoppgaven til tollvesenet å forhindre at ulovlige artikkler ankommer Norge. Ikke å straffe folk. Det i hovedsak domstolenes oppgave å gjøre.

Hvis tollvesenet kan forhindre at ulovlige ved å være åpne for at folk som angrer seg kan kontakte dem, for å hjelpe til at innførselen aldri blir et faktum synes jeg virkelig at denne handlingen bør frita vedkommende for straff. Hvordan praksisen faktisk er har jeg dog ingen informasjon om.

Tollvesenet kan flagge adresser, navn osv. Deretter stoppe alt som er adressert dit. Hvis man ringer inn og ber dem flagge deg, hvert fall fram til kniven er stoppet, er det godt mulig at det lar seg gjøre.

Jeg vet ikke hva som er mest taktisk for TS å gjøre, men dersom du velger å kontakte tollvesenet ville jeg valgt en fremgangsmåte som likner på dette:
  1. Ring tollvesenet og spør på generelt grunnlag om man kan slippe straff ved å informere dem om egen ulovlig post før den ankommer.
  2. Dersom de sier at det er mulig ville jeg sendt en e-post til tollvesenet hvor du ber dem flagge deg elns. for å ha skriftlig dokumentasjon på at du har forsøkt å stoppe sendingen.
  3. Dersom de skulle forsøke å straffe deg i ettertid er jeg rimelig sikker på at du vil ha en god sak dersom det skulle gå så langt.
Dette er dog kun mine tanker, jeg er ingen ekspert på jus, toll eller noenting.
Jeg bestilte 2 slike karambit kniver på eBay for en stund siden selv. Gikk fint gjennom tollen. Blir det stoppet så stiller du deg bare uviten til pakken. Det dummeste du kan gjøre er å kontakte tollvesenet, for da VIL pakken bli stoppet. Om du later som ingenting så er det værste som kan skje at pakken blir stoppet og konfiskert. Mest sannsynlig vil det gå helt fint
Karambit som kjøper skal ikke være ulovlig, den virkelige karambiten er det. Forskjellen er at den du kjøper har bare en skarp side og bør være en samle gjenstand. Mens en original karambit har to skarpe sider og er "bare designet for å harme eller ta menneske liv". Tveegget kniver er ulovlige (generelt sett) i Norge siden de (ofte) ikke har annet formål enn å drepe.

Det finnes unntak, men helt generelt skal man ikke prøve å anskaffe en tveegget kniv. Iallefall bør man spørre politi/toll om man kan ta det inn.
Disse knivene er jo pyntegjenstander. De er ikke skarpe engang.

Har sett et par som ligger til salgs på Facebook og noen norske youtubere som pakker opp slike på film. Tror ikke du skal være bekymret.