Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 4259
Som de fleste kanskje har fått med seg, så kommer Kindle til Norge og flere titalls andre land: http://www.aftenposten.no/kul_und/article3307328.ece

Er det noen her som har first-hand erfaring med Kindle? Jeg er rimelig keen på å kjøpe den. Konseptet digger jeg, og billige IT bøker sier jeg ikke nei til. Har ikke noe for å ha alt i papirform, så dette frister mildt sagt.

Og såvidt jeg har forstått kan man overføre egne PDF filer til enheten, blir vel ikke bedre enn dette?

Litt dyr inngangskost, men jeg tror det er verdt pengene. Å ta med seg kindle på kollektivtransporten og lese der virker fantastisk enkelt og genialt.
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
For å prøve å få litt aktivitet i tråden, er det noen som har erfaringer fra andre e-lesere? F.eks Sony Reader?
Min far kjøpte akkurat amazon.com e-boka. Har ikke fått prøvd den mye. Men etter det så har jeg hatt en ekstrem motvilje mot skolebøkene mine.. Jeg gleder meg for alle de små kidza som en dag vokser opp og får en kindle med alt materiale på skolen!

Og jeg gråter fordi jeg nok er for stor til å bli en av dem..
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
Setter pris på tilbakemelding når du får testet den Er spesielt keen på hvordan overføring av egne PDFer fungerer.
Jeg eier og er aktiv bruker av en Kindle 2. HAr hatt den i omtrent en måned nå, og er veldig fornøyd med kjøpet. ($220 dersom du kjøper refurbished - men det er versjonen som kun har Amerikansk 3G) Kindle Store funker flott for seg selv, og som du sikkert vet støtter den *.txt ved enkel USB-overføring (drag & drop). PDF må konverteres, men det gjør du gratis ved å sende som vedlegg til eller noe i den dur.

Kvaliteten på konvertert PDF er noe varierende. Siden skjermen er liten, deles bilder som går over en hel side i to, så du må bla for å se hele bildet. Formateringen sliter også noe etter konvertering dersom det er et dokument med mye bilder eller annen grafikk. Dersom det er ren tekst konverteres det uten problem.

Jeg vet ikke hva prisen blir liggende på i Norge, men dersom du har råd vil jeg anbefale Kindle på det sterkeste.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jeg liker det jeg har sett av Kindle så langt, men jeg stusser på hvordan de vil fungere i Norge.Her kan man velge å lese om betingelsene for å ha norsk Kindel. Jeg stusser litt over hvordan de tenker å få til gratis 3G.
Det er litt kjipt at vi i Norge ennå ikke får benytte oss av deres eksperimentelle nettleser, men det kommer vel etterhvert.

Jeg er også interessert i å høre om hvordan norske brukeres erfaringer er med en av Kindlene!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mullah Vis innlegg
Jeg stusser litt over hvordan de tenker å få til gratis 3G.
Det er litt kjipt at vi i Norge ennå ikke får benytte oss av deres eksperimentelle nettleser, men det kommer vel etterhvert.
Vis hele sitatet...
AT&T Roaming. Det er gratis for din del; amazon tar regninga på bøker du kjøper. Vil du overføre eget innhold koster det 0.99$ pr MB over whispernet. USB er fortsatt gratis.

Det er gjerne grunnen til at du ikkje for browse nettet med internasjonal kindle
Eirik Newth har blogget en del om forskjellige leseplater i det siste

Lenke

EDIT:
Digitalbok.no: ebøker med problemer
Ny Kindle kan brukes via mobilnettet i Norge
Sony PRS-600 - den hittil beste leseplaten i serien
En leseplatekonvertitt står fram
Bookeen Cybook OPUS i hus
Sist endret av Petter Pan; 15. oktober 2009 kl. 15:01.
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
For de som vil ha en quick-overview over ulike lesere og funksjoner:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_e-book_readers

Det jeg muligens savner fra Kindle 2 er:
Native PDF støtte
Touchscreen

Men, om jeg faktisk hadde brukt disse funksjonene er en annen sak.
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
▼ ... noen måneder senere ... ▼
er det noen som har prøvd kindle dx? blir den for stor til og ta med seg eller er den en passe størrelse?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
Til info så ser det ut som versjon 2.5 av firmwaren gir deg fri surfing via EDGE og 3G. Nå er denne for meg verdt mye mer enn før! Surfe aviser i parken? Yes yes yes!
Jeg er eier av en Sony Reader PRS 600. Jeg kan ikke si annet enn at jeg er umåtelig fornøyd! Den støtter det meste av filtyper (forstår jeg rett så er Kindle låst til gitte filtyper?). Den har touch screen, noe som er veldig handy. For eksempel så kan man trykke to ganger på et ord også får man definisjonen opp som fotnote.

Det eneste negative jeg har å si om den er at det hele er ganske uorganisert. Man kan ikke organisere biblioteket sitt slik man selv ønsker, men må vise bøker i alfabetisk rekefølge, enten utifra tittel eller forfatter. Det er ikke så ille at det skaper noe problem, den er enkel å bruke. Men det er irriterende når man tenker på hvor lite som trengs for å gjøre den så mye bedre.

Om man er ute etter 3G så må man opp litt i prisklassen å kjøpe Daily Edition.

PS

Da jeg kjøpte den fikk jeg i overkant av hundre Ebøker helt gratis fra Sony sin butikk. Sjekk også ut Project Gutenberg, mye gratis der.
Sitat av super Vis innlegg
er det noen som har prøvd kindle dx? blir den for stor til og ta med seg eller er den en passe størrelse?
Vis hele sitatet...
Spørs på øyet som ser. Jeg syns den er helt ok å ta med seg.

Sitat av tore- Vis innlegg
Til info så ser det ut som versjon 2.5 av firmwaren gir deg fri surfing via EDGE og 3G. Nå er denne for meg verdt mye mer enn før! Surfe aviser i parken? Yes yes yes!
Vis hele sitatet...
Det er genialt. Synd nettleseren er så dårlig. Å sette opp RSS så man kun får tekst er jo kanskje en løsning.
Har tenkt litt på å få meg en slik selv men er det noen som har cracket den enda?
Eller bare laget programvare slik at man kan konvertere pdf's selv?
Tviler litt på at de konverterer piratkopiert materiale for deg hos amazon/kindle XD
Jo, det gjør de.

Og med DX kan man føre over selv.
Hvordan er det med ePub-filtyper (standardformat for ebøker)? Er det noen måte å få disse over på Kindlebrettet??
En venn sa at man kunne konvertere de. Han nevnte også Calibre og noen DRM-hacks. Utdypning finner du sikkert på nettet.
▼ ... over et år senere ... ▼
Noen som har erfaringer med amazon kindle?

http://www.amazon.co.uk/Kindle-Wirel...4297806&sr=8-2

Vil jeg oppleve problemer med denne i Norge?
Har noen venner som har den første versjonen av kindle, og jeg synes ikke særlig om den. Den er akkurat sånn som den blir beskrevet som i produktbeskrivelsen.
En venn av meg har ogsånylig kjøpt Kindle Fire, og den var litt mer intressant, men jeg fikk ikke testet den nok til å kunne ha en mening om den. Fin størrelse og god skjerm hvertfall.
Eg kjøpte meg nettopp Kindle Touch(fjerde generasjon) og er strålende fornøyd. Kindle Fire har en helt annen skjerm(eInk) og kan ikke sammenlignes med de andre(til lesing), så det blir og feil å si at de andre er dårlige pga at Fire er bra.

Når det gjelder det siste spørsmålet som ble stilt på forrige side(som egentlig fortjener sin egen tråd), så er svaret nei. Det vil ikke være noe problem å bruke denne i Norge.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Har noen venner som har den første versjonen av kindle, og jeg synes ikke særlig om den. Den er akkurat sånn som den blir beskrevet som i produktbeskrivelsen.
En venn av meg har ogsånylig kjøpt Kindle Fire, og den var litt mer intressant, men jeg fikk ikke testet den nok til å kunne ha en mening om den. Fin størrelse og god skjerm hvertfall.
Vis hele sitatet...
Hvor fikk han Kindle Fire fra? Prøvde å bestille fra Amazon.com, men de sender tydeligvis ikke Fire til andre plasser enn USA.
Vill gjetting blir bekjent som har vært i USA(eller vært i USA selv), eller via JetCarrier slik eg fikk min Kindle Touch