Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1314
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Kom noe reklame i posten fra Extra Film. Der var det et digital kamera til 1495 kr. Det jeg lurer på er om dette er noe å satse på? Vil bare bli brukt i hverdagslig bruk, ikke ved spesielle anledninger.

Kameraet heter Minolta DiMAGE X21

Spesifikasjoner:
  • Oppløsing: 2 mill. pixler
    Objektiv: 4.8-14.4 mm, 3x optisk zoom (tilsvarer 37-111 mm)
    Nærgrense: 10 cm
    Minnekort: 8 Mb SD eller MultiMedia (inngår)
    Ytremål: 86 x 67 x 27 mm
    Vekt: 115 g
    Batterier og Kabler inngår

Det står også at man kan kjøpe ekstra minnekort til kameraet til 545 kr. det er SD 128Mb.
Det står at man kan sende inn dette minnekortet og få bildene fremkalt, og få bildene i posten noen dager etterpå, men vil man også få igjen det minne kortet også? (burde iallfall gjøre det)
Og en ting til, på alle digital kameraer så kan man legge bildene inn på PC'en ikke sant? Bare for å forsikre meg.


Jeg må tilføye at jeg har 0 peiling på Digital Kamera, så jeg vet ikke om dette her er bare noe dritt eller om det er helt OK liksom.
Skal du kun ta bilder, til helt vanlig bruk, og ikke fremkalle dem til store plakater osv, så holder 2 megapixler igrunn, til vanlig "bilde" størrelser. og ja, når du sender inn minnekortet, får du det tilbake sammen med bildene dine. Det du kan gjøre, er jo å kjøpe deg en fotoprinter, og fotopapier, og skrive ut dine egne bilder. En ting, er det med oppladbare batterier ? for det er et must å ha når du har digitalkamera.

ellers syns jeg dette virker som et helt greit kamera, som ikke gir deg de helt store innstillinger og valgmuligheter. men som er helt greit til vanlig bruk, som feks. ta bilder av fester, venner, bursdag osv. løp og kjøp
Her er en anmeldelse av x20 som jeg regner med er det samme kameraet. Fikk ganske gode karakterer.

http://www.steves-digicams.com/2003_...dimagex20.html
Det første jeg la merke til er at det kun er 2mill pixler... det er veldig lite nå for tiden, men skal jo sies at prisen ikke er særlig høy heller. Ang. minnekortet trenger du mest sannsynlig minst 128Mb for å få sånn tålig plass til bilder.

Den fremkallings delen ville jeg bare stukket ned på den lokale fotobutikken og spurt om, de fleste fotobutikker fremkaller bilder fra minnekort ganske rimelig.

"Batterier og Kabler inngår", ja du kan laste bildene direkte fra kameraet til pcen.

Edit: Søren... alltid er de andre raskere enn meg
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Ok, takker for svar så langt!

Kom med flere.

DonTomaso: Hvor er linken?
Skal du printe ut bildene eller skal du bruke dem på pcen? Vis du skal bruke dem på pcen klarer du deg med 2mp. Ellers ser det ut som et greit kamera til den prisen, men husk du får det du betaler for.
evt. skjekk om det er med oppladbare batterier og lader.
Altså: Jeg har et Canon Ixus (det første som kom) som har 2.11 megapixler. Jeg synes at kvaliteten på bildene på kameraet mitt rett og slett er for dårlig for _ordentelig_ fotografering, men funker fint som vanlig hverdagskamera.

Når du først kjøper et kamera, så ville jeg heller gått for Canon. De har mange modeller som passer forskjellig bruk. Ta for eksempel G5 - det er et kamera for gode fotografer, og Ixus-serien for de som ikke krever så mye av kameraet sitt.

Har gode erfaringer med Ixus'en min, så derfor ville jeg droppet å kjøpe et Minolta-kamera og heller ha gått for et Canon kamera - f.eks. Ixus 400. Det er ikke et av de aller dyreste kameraene, men der får du også kvalitet.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Bildene kommer sikkert til å bli mest lagt inn på PC'en. Men er det noen spesielle bilder, så kan det hende at jeg vil fremkalle de.

Fotoprinter og fotopapier er helt uaktuelt. Bare ute etter kamera.
Da trenger du egentlig ikke bekymre deg over mega pixler siden du i teorien klarer deg med mp helt ned i 1.7. Men objektivet og kamera generalt blir bedre når du kjøper et kamera med mer mp.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Jeg kommer til å bruke kameraet til slik som B3ndx sa. Til fester, når jeg er ute med venner osv.
Opprinnelig postet av Hofsoe
Jeg kommer til å bruke kameraet til slik som B3ndx sa. Til fester, når jeg er ute med venner osv.
Vis hele sitatet...
hehe, nett det og ta med seg kameraet ut på fester er ikkje alltid like lurt. Eg hadde mitt med meg ut på Danskebåten ein gang om gløymte det ved bordet, kom på att eg hadde gløymt det etter 5 minutter.

Leita ei stund etter det, gav opp etter 30 minutters leiting. Men så såg eg masse blitser i eit hjørna og der satt det ein person med MITT kamera og tok masse bilder.

Tok det seff tilbake og nå har eg mange bilder av personer som eg ikkje kjenner.

PS. skal du bruka det til festing og diverse uteaktiviteter så er det lurt at kameratet er vatnsikkert! feks. Olympus Mju 300/400 Digital *som eg har*
Jeg har et Nikon Coolpix 885 som jeg skal selge, hvis du er interessert. Det går for 2200,- (2500,- inkl 128 MB Sandisk CF minnekort). Gi meg en PM
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
En ting jeg kom til å tenke på, den skjermen på baksiden, kommer den til å henge mye etter? Slik at hvis jeg har kameraet fokusert på en ting, så snur jeg kameraet, så tar det liksom 1 sekund før skjermen skifter bilde?
Opprinnelig postet av Hofsoe
En ting jeg kom til å tenke på, den skjermen på baksiden, kommer den til å henge mye etter? Slik at hvis jeg har kameraet fokusert på en ting, så snur jeg kameraet, så tar det liksom 1 sekund før skjermen skifter bilde?
Vis hele sitatet...
Langt ifra! Man merker nesten ikke at skjermen "lagger". Det er cirka det samme som hvis du har videokamera.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Ok.

Men hvordan er dette kameraet her sammenlignet med f.eks de 3 billigste på elkjøp?

Take a look!
Som sagt er Minolta DiMAGE X21 helt ok, men 2 mp er i minste laget. Personlig ville jeg verken ha valgt de to billigste HP kamerane uten optisk zoom, eller Minolta DiMAGE X21, men heller kameraet fra sony som er et relativt godt kamera og allikevel rimelig. Selv har jeg et Nikon Coolpix 3200 som jeg vil anbefale på det sterkeste dersom du er villig til å spytte i litt ekstra med penger, det koster ca. 2500-3000 kr.
Jeg har nå et Minolta Dimage 7, et Minolta Dimage 5 og 2 stk Minolta Dimage xt. Jeg vil si at Dimage Xt fungerer strålende bra til å være så kompakt, og til å bare ha 3,2 mp. Derfor så vil du nok sikkert få ett bruktbart bilde ut av Minolta Dimage X21 også.

BTW: Lao, Erty_


Edit: Men 1,5k var vel i meste laget for det kameraet. Du får nok greie bilder, men om noen år vil du angre på at du ikke kjøpte ett bedre.