Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1343
Ja, hvorfor er det nå engang sånn at nyheter for døve er forbeholdt døve? hvorfor ikke sette lyd på? kunne vel ikke ført til noe annet en at flere hadde lært tegnspråk, som forøvrig er det mest internasjonale språk? tanker?
Kunne i det minste vært tekstet mener jeg....
tror ikke folk hadde fått med seg kombinasjonene med fingrene samtidlig som de hadde hørt på nyhetene..
Nå er jo det faktisk slik at de er tekstet Geir&Dangerous. Hvertfall det som sendes av programmer for døve på NRK.
Lucif3r's Avatar
Trådstarter
Er vel kansje sånn at programmer for døve er tekstet, men ikke nyheter, med lyd hadde det faktisk vært mulig og lære noe.. kansje tilogmed med tekst.. trenger jo ikke å være stum oppleseren?
Opprinnelig postet av Lucif3r
Ja, hvorfor er det nå engang sånn at nyheter for døve er forbeholdt døve? hvorfor ikke sette lyd på? kunne vel ikke ført til noe annet en at flere hadde lært tegnspråk, som forøvrig er det mest internasjonale språk? tanker?
Vis hele sitatet...
Et ord: Penger. Det hadde kostet penger. Dessuten er det allerede tekstet.
Sikker på at nyheter for døve ikke er tekstet? Jeg er ganske sikker på at de enten er det eller at man enkelt kan velge det med en 777 kommando på tekst-tv?
Nei, og de skal jo helst "snakke" med munnen også for at de døve skal forstå det lettere. Så hvorfor ikke ansette noen som kan snakke, så kan de lage lydene også og ikke bare leke som de snakker.
Hvis ikke burde de ha musikk, eller en eller annen form for lyd så ikke TV-høytalerene blir sprengt når lille-fetter ikke hører noe og skrur volumet på fult :P
Lucif3r's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av apefaen
Sikker på at nyheter for døve ikke er tekstet? Jeg er ganske sikker på at de enten er det eller at man enkelt kan velge det med en 777 kommando på tekst-tv?
Vis hele sitatet...
Er vel kansje mulig det, men nå er det nå engang sånn at man ikke lærer noe bevisst av tv? og hvist man skal skru på tekst tv for å få tekst, sette seg ned fem minutter hver dag for å lære litt tegnspråk? ja penger er nok et stort spørsmål + det faktum at noen i NRK antakli kjenner en døv person som trengte en jobb
Synes jeg ser for meg fetter
Det burde ihvertfall vært tekstet. Dem snakker så sinnsykt fort med henda. Jeg har selv vokst opp med døve foreldre \ tanter \ onkler osv.. De færreste får faktisk med seg alt de sier, men bare deler av det.. Så tekst hadde vært bedre både for hørende og døve mener nå jeg. Men så er det også slik at tegnspråket ikke er likt det "norske snakkende språk" Dem forkorter jævlig mye og det meste går i stikkord, så det går fortere. De som kan tegnspråk skjønner hva jeg mener.
En ting som alltid har irritert og forundra meg er at dem tar vekk musikken som spilles før nyheter på tegnspråk begynner. Hva faen er vitsen med det? Det plager jo ingen! De døve kan ikke høre det!

Jævla irriterende når nrk står på, og jeg ligger å døser av til musikken, så sovner jeg, så begynner nyheter på tegnspråk mens jeg sover, og så bråvåkner jeg når lyden kommer på igjen når nyhetene er ferdig...
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
send nrk mail og klag davel
Skal knækkes
Golder's Avatar
Det jeg ikke skjønner er hvorfor du gidder whine om dette...
På 24 timer sendes det fem korte minutter med nyheter på tegnespråk, og da er det uten lyd. Er det virkelig noe å klage på?

Kanskje det er ett virkemiddel fra nrk så du kan føle hvordan det er å være døv?
Lucif3r's Avatar
Trådstarter
Selvfølgeli er det noe å klage på.....sender mail til NRK nå....
▼ ... noen uker senere ... ▼
Faktisk er danske tegnspråknyheter dubbet...

(70 kanaler, og ikke en skitt å se på:P )
Hadde nok vært en fordel for døve om munnen hadde blitt brukt mer. Tviler uansett på at noen hadde kunnet lært seg noe særlig tegnspråk av nyhetene på tegnspråk uten noe basic opplæring i det minste.

Hvis de sier; "Saddam ble filmet under samleie med Collin Powell" og du ser de snakker tegn, kan ikke du "lære" at det første tegnet de sa betyr "Saddam" og det andre tegnet "ble" osv av det. Det da hvis du i det heletatt klarer og skille mellom ordene da de snakker veldig sammenhengende.

Gramatikken og utrykksformen er ganske annerledes og en del "små-ord" som feks; er, vel, så ol. blir lite, eller ikke brukt.
Tegnspråk er vel ikke så veldig internasjonalt heller.... Jeg mener å huske at tegnspråk ikke er likt i alle land, noe som er utrolig dumt, burde jo vært et internasjonalt tegnspråk for enkelheten skyld...

Correct me if i`m wrong!?
El-Nino: Det stemmer det.
El-Nino:
"Jeg mener å huske at tegnspråk ikke er likt i alle land, noe som er utrolig dumt, burde jo vært et internasjonalt tegnspråk for enkelheten skyld..."

Enig. La oss alle gå over til engelsk i samme slengen.
Skjønner hva du mener, men er ikke enig! Å endre språket har først å fremst med kultur og historie å gjøre, noe som ikke gjelder tegnspråk.
Selv om mye hadde blitt enklere
Vel. Språk og kultur er en ting. Viktig det.
Men vi kommer til å finne et felles verdensspråk etterhvert. Enhet og forståelse må komme foran hvert lands nasjonale følelse. Så hvorfor ikke kjappe oss?


edit: fixa litt. hvofor skriver jeg så mye dritt da jeg er trøtt?