Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 3254
Hei, en på jobb anbefalte meg at jeg tar kurs innen microsoft offfice 365 og azure slik at jeg kan få microsoft sertifisering. Han fra jobben sier at det er nesten ingen som vil lære seg dette og at det er lett å få jobb når man har fått sertisiferingen. Selv studerer jeg økonomi og å ha kunnskaper innen azure kan kanskje være et bra supplement til utdanningen min. Men er det virkelig så lett å få jobb når man har microsoft sertifisering? Jeg har sett litt rundt på finn og mange firmaer krever ikke at man har IT utdanning fra universitet.
Komm gjerne med innspill.
Jeg jobber med Office 365 og blant annet Azure. Akkurat nå er jobbmarkedet støvsugd for kompetanse på Office 365, så bedrifter ser seg nødt til å leie inn konsulenter da de sliter med å finne folk til faste stillinger. Så ja, enkelt å få seg jobb med den typen kompetanse. Når det er sagt gjelder det samme for flere områder innen IT.
Det er blant annet mangel på ledere som innehar kompetanse både innenfor økonomi og IT. Så hvis du er interessert i ledelse kan det være en vei å gå. Dersom ledelse ikke er noe for deg ville jeg undersøkt kombinasjonen av økonomi og BI. BI går hånd i hånd med økonomi og er veldig ettertraktet om dagen. Hvis du går en BI-retning er det også kort vei til å jobbe med Machine Learning som har en veldig lys fremtid.
Tja. Selv om flinke folk er mangelvare er det ikke sånn at du blir nedringt om du har Microsoft-sertifiseringer og ingen annen utdanning/erfaring innen IT.

Det er heller ikke sånn at ingen vil lære seg Azure og O365. Det er mer et problem å sette av tid både til ny læring og samtidig opprettholde de forpliktelsene man allerede har.

Sertifiseringer er primært verdifullt for konsulenthus som bruker de for å opprettholde partnerstatus hos leverandørene, for å vinne anbud, og for å forsvare timepris på konsulentene