Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  483 42274
Sitat av oggen Vis innlegg
Nå sier lederen for Hamas at alle som var med og stormet Israel den 7 nov fikk streng beskjed om ikke å drepe sivile. Hvordan få IDF, meg og hele verden til å tro på dette når de samme har null tro på at IDF har samme ordre til sine soldater om angrepet på Hamas i Gaza? Noen som kan forklare dette?
Vis hele sitatet...
Proporsjonalitet, Israel stiller det samme spørsmålet. Hvor mange sivile kan gå med sålenge de samtidig tar noe militært?
Israel har på en drøy måned bombet et tettbefolket område med eksplosiver tilsvarende en atombombe, de har iløpet av en uke sluppet flere bomber enn USA gjorde iløpet av et år i Afghanistan . Flere bomber enn NATO slapp i Libya og tilsvarende det samme som ble sluppet i Yugoslavia i 99, da med ca 500 sivile dødsfall.

Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Hvis det viser seg at Hamas har millitærleirer på skoler, sykehus og moskéer så vil jeg tørre å mene at det er Hamas selv som har 100% skyld at sivile i Gaza dør.
Vis hele sitatet...
Bevisene for det er heller begredelige, gislene som Idf sa var der er heller ikke funnet.


Sitat av Kastebort Vis innlegg
Her kan man se at over 75% av palestinere støtter det største terrorangrepet i Israel sin historie. Det er nok ikke så enkelt som å si at Israel utfører folkemord og til helvete med Hamas når sivilbefolkningen feirer terrorangrep, støtter Hamas og nekter å evakuere.
Vis hele sitatet...
Utrolig hvor god fisken er når den støtter synspunktet man har. Eneste kilden er et screenshot i en twitterpost.
I tillegg har jeg mine tvil, siden 7oktober har palestinerne i Gaza blitt bombet, vært på flukt, stort sett vært uten strøm og internett. Hvordan er denne undersøkelsen utført?


Sitat av Kastebort Vis innlegg
Nytt stort rakettangrep mot Israel. Ingenting i norske medier om dette. Passer ikke inn i nyhetsbildet kanskje?

https://twitter.com/sentdefender/sta...45064447856808
Vis hele sitatet...
Hvor mange ble drept?
Og hva slags medier leser du? For et raskt søk, viser at dette også blir rapportert

Forståelig så har kanskje ikke rakettene som har blitt skutt mot Israel over 20 000 ganger og under hundre dødsfall ikke samme nyhetsverdi som bombing av sykehus.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
6dagerskrigen var vel Egypt, Syria og Jordan, ikke palestina. Men arabere er kanskje arabere?
Og hva som skjer når noen vinner? Du sier det som om det gjør alt riktig? Shit happens, suck it up? Vi skulle bare lært oss å snakke tysk i '45?

Og jeg maler ikke palestinerne eller Hamas i et rosenrødt bilde. Jeg sier "bare" at folkemord ikke kan være riktig. Og et hypotetisk fremtidig folkemord kan ikke brukes for å forsvare et faktisk folkemord. Men vær så snill, forklar det gjerne for meg.
Vis hele sitatet...
Anbefaler å lese wikipedia siden om seksdagerskrigen og snl sin beskrivelse av hva som skjedde og hvorfor.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Seksdagerskrigen
https://snl.no/seksdagerskrigen

Israel har faktisk foreslått at Egypt kan ta over ansvaret på Gaza men det ønsket de ikke.

Vi har også Libanon hvor palestinske flyktninger skapte en borgerkrig
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pale..._South_Lebanon
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lebanese_Civil_War

Det fantes aldri noen palestinsk stat og når man ser på hvordan de som identifiserer seg som palestinere opptrer i land de har bosatt seg i så forstår man avmakten nabolandene rundt Israel føler rundt å kontrollere landområdene eller ta imot palestinske flyktninger.

Kilden til visegrad er forresten awrad.org med lokasjon i palestina.

https://policycommons.net/orgs/arab-...d-development/
www.awrad.org
Sist endret av Kastebort; 17. november 2023 kl. 22:16. Grunn: Fikset link
Så dette gjør dagens folkemord helt OK?
Nei, det sa jeg heller ikke. Men Israel bedriver ikke folkemord, de har gitt dem uker på å evakuere, de har varslet med notiser droppet fra fly.

Ser man kun på hvor mange som er drept er det veldig uproposjonelt men samtidig er det ikke slik at de går inn for å drepe flest mulig sivile.

Det er trist det som skjer for alle parter men hverken du, jeg eller noen andre på dette forumet har svaret på hvordan dette kan ende. IDF bruker heldigvis mer bakkestyrker nå så fremover vil det være mindre tap av sivile.
Sitat av Kastebort Vis innlegg
Ser man kun på hvor mange som er drept er det veldig uproposjonelt men samtidig er det ikke slik at de går inn for å drepe flest mulig sivile.
Vis hele sitatet...
Nei, de går ikke aktivt inn for å drepe sivile. Det samme gjør heller ikke Palestinerne. Felles for Hamas og Israel er at terskelen for hva de aksepterer av sivile dødsfall er ufattelig høy.

Et godt eksempel er Shifa sykehuset, Israel gikk til angrep på et sykehus og forårsaket store skader og mange sivile dødsfall fordi de mente det var en hamas kommandosentral og der ble holdt gisler der. Ingen av delene er funnet. Så jeg sitter igjen med at Israel med tynne beviser har vært villig til å angripe dette sykehuset.
Vi er da på linje med en famøs invasjon for tyve år siden på jakt etter masseødeleggelsesvåpen.
Hvor mange sivile ble drept ved Al-Shifa sykehuset?
Sitat av Kastebort Vis innlegg
Hvor mange sivile ble drept ved Al-Shifa sykehuset?
Vis hele sitatet...
Det gjennstår å se da beleiringen enda ikke er over. Det ser ut som Israel har begått nok en krigsforbrytelse ved å angripe dette sykehuset.
Spørsmålet er hvilken informasjon angrepet ble bestemt utifra? Hva kreves egentlig av etteretning før Israel vurderer noe som et militært mål...
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Unsub Vis innlegg
Proporsjonalitet, Israel stiller det samme spørsmålet. Hvor mange sivile kan gå med sålenge de samtidig tar noe militært?
Vis hele sitatet...
Sitat av Unsub Vis innlegg
Bevisene for det er heller begredelige, gislene som Idf sa var der er heller ikke funnet.
Vis hele sitatet...
I tidligere konflikter har de selv sagt at de bruker sivil infrastruktur, de legger ut bilder og videoer av at de bruker sivil infrastruktur, tredje parter har dokumentert at de bruker sivil infrastruktur. Er det rart å tro at de gjør det i denne konflikten også? Hverken jeg eller du har informasjonen vi trenger for å vite om IDF sine angrep er proporsjonale. Sivile dødstall fra tidligere konflikter i Gaza har jo ofte blitt justert ned i ettertid, og selv etter det er menn i aldersgruppen 17-30 ofte mange ganger overrepresentert blant de sivile som har død.

Sitat av Unsub Vis innlegg
.
Forståelig så har kanskje ikke rakettene som har blitt skutt mot Israel over 20 000 ganger og under hundre dødsfall ikke samme nyhetsverdi som bombing av sykehus.
Vis hele sitatet...
Sitat av Unsub Vis innlegg
Hvor mange ble drept?
Og hva slags medier leser du? For et raskt søk, viser at dette også blir rapportert
Vis hele sitatet...
Hver og en av de rakettene er jo en krigsforbrytelse, det er jo vilkårlig bombing. Jeg mener ikke at det rakettangrepet som forrige innlegg referete til er så nyhetverdig, at det er en mangel av norsk presse å la være rapportere å rapportere om det, men linken din har faktisk ingen referanser til hendelsen.

Sitat av Unsub Vis innlegg
Nei, de går ikke aktivt inn for å drepe sivile. Det samme gjør heller ikke Palestinerne. Felles for Hamas og Israel er at terskelen for hva de aksepterer av sivile dødsfall er ufattelig høy.
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke Palestinerne, men Hamas går bevist inn for å drepe sivile. Vi har solide beviser på at det var det som var målet med terrorangrepet 7 Oktober.

Sitat av Unsub Vis innlegg
Et godt eksempel er Shifa sykehuset, Israel gikk til angrep på et sykehus og forårsaket store skader og mange sivile dødsfall fordi de mente det var en hamas kommandosentral og der ble holdt gisler der. Ingen av delene er funnet. Så jeg sitter igjen med at Israel med tynne beviser har vært villig til å angripe dette sykehuset.
Vi er da på linje med en famøs invasjon for tyve år siden på jakt etter masseødeleggelsesvåpen.
Vis hele sitatet...
Hamas har brukt sykehuset ved tidligere konflikter, så det er ikke usannsynlig. Vi får vente å se hva IDF finner når de har kontroll over området.
Sitat av Synderen Vis innlegg
I . Sivile dødstall fra tidligere konflikter i Gaza har jo ofte blitt justert ned i ettertid, og selv etter det er menn i aldersgruppen 17-30 ofte mange ganger overrepresentert blant de sivile som har død.
Vis hele sitatet...
Utdyp gjerne, for hva jeg har sett tidligere så så har tallene fra myndighetene på Gaza historisk vært ganske troverdige
Men siden du har andre meningen så gjerne dokumenter dem.

Sitat av Synderen Vis innlegg
I
Hver og en av de rakettene er jo en krigsforbrytelse, det er jo vilkårlig bombing. Jeg mener ikke at det rakettangrepet som forrige innlegg referete til er så nyhetverdig, at det er en mangel av norsk presse å la være rapportere å rapportere om det, men linken din har faktisk ingen referanser til hendelsen.
Vis hele sitatet...
Det var et google søk over rakettangrep mot Israel. Noe som blir rapportert.
Sitat av Synderen Vis innlegg
I
Kanskje ikke Palestinerne, men Hamas går bevist inn for å drepe sivile. Vi har solide beviser på at det var det som var målet med terrorangrepet 7 Oktober.
Vis hele sitatet...
solide beviser? Jeg venter i spenning her nå.

Sitat av Synderen Vis innlegg
I Hamas har brukt sykehuset ved tidligere konflikter, så det er ikke usannsynlig. Vi får vente å se hva IDF finner når de har kontroll over området.
Vis hele sitatet...
Det var heller ikke usannsynlig at Irak hadde masseødeleggelsesvåpen, men jeg håper ikke at "ikke usannsynlig" er grunnlag nok for å angripe et sykehus
Kan du bortforklare det som bare var en screenshot, det forandrer essensen i hele debatten når ett så stort antall palestinere støtter terrorisme? Stor i ord, liten på jord er noe jeg mener kan tilskrives begge sider i denne debatten, forenkling uten å sette seg inn i alt rundt gjør debatten meningsløs.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Unsub Vis innlegg
Utdyp gjerne, for hva jeg har sett tidligere så så har tallene fra myndighetene på Gaza historisk vært ganske troverdige
Men siden du har andre meningen så gjerne dokumenter dem.
Vis hele sitatet...
La oss se på konfliktene nevnt

FN tallene er da basert fra helse myndighetene fra Gaza og differenasen kommer fra når man slutter og telle, eventuelt Palestinere som har død på Israelske sykehus. Det er ikke to forskjellige tall, det er den samme kildene fra begge tallene. OCHA har også nedbrytninger av kjønn og alder, og der er menn sterkt overrepresentert blant sivile.


Sitat av Unsub Vis innlegg
Det var et google søk over rakettangrep mot Israel. Noe som blir rapportert.
Vis hele sitatet...
Ja men poster mente jo åpenbart den spesifikke hendelsen.

Sitat av Unsub Vis innlegg
solide beviser? Jeg venter i spenning her nå.
Vis hele sitatet...
https://www.washingtonpost.com/world...israel-attack/
https://www.nbcnews.com/news/investi...lem-rcna120310
https://www.washingtonpost.com/natio...r-gaza-israel/
Verifisert av flere uavhengige medier
Sitat av Kastebort Vis innlegg
Kan du bortforklare det som bare var en screenshot, det forandrer essensen i hele debatten når ett så stort antall palestinere støtter terrorisme? Stor i ord, liten på jord er noe jeg mener kan tilskrives begge sider i denne debatten, forenkling uten å sette seg inn i alt rundt gjør debatten meningsløs.
Vis hele sitatet...
Awrad.org er ikke tilgjengelig, noe som gjør det vanskelig å undersøke kilden, åpenbart at du aldri har vært på denne siden selvom du bruker den som kilde.....

Sitat av Synderen Vis innlegg
La oss se på konfliktene nevnt
Vis hele sitatet...
Null ide hvor du drar kildene fra og hva poenget ditt er. Har du konkrete beviser på at dødstallene både nå og tidligere har vært oppblåste? For jeg viste kilde på det motsatte.

Disse dokumentene er diskutert tidligere i tråden. Og hvordan er dette verifisert?
Sist endret av Unsub; 18. november 2023 kl. 08:15.
Sitat av Kastebort Vis innlegg
Men Israel bedriver ikke folkemord, de har gitt dem uker på å evakuere
Vis hele sitatet...
Ah, så etnisk rensing er greit. Skjønner. Du hadde selvfølgelig gått fra alt du eier om du bare fikk et par uker på deg?
Når jeg ser bilder som dette på twitter, så vet jeg ikke om disse barna tells som sivile eller ikke.

https://twitter.com/AdamAlbilya/stat...jQG6il6WA&s=19
Sist endret av IneartheDx; 18. november 2023 kl. 19:00.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Når jeg ser bilder som dette på twitter, så vet jeg ikke om disse barna tells som sivile eller ikke.

https://twitter.com/AdamAlbilya/stat...jQG6il6WA&s=19
Vis hele sitatet...
Bildeteksten her kunne likegjerne vært "Hamas fighters rescue kids from a school before IDF bombs it" det er like godt dokumentert som teksten i tweeten.

Begge sider i denne konflikten er gode på propaganda, vi må ikke hoppe på alt som støtter egen agenda uten å se bevisene. Det at både Israel og Hamas har en historie med å forfalske bevis gjør det enda vanskeligere.

Jeg avslutter med sitat fra forsvarsministeren i Israel om hva målet med angrepene i Gaza er.
The emphasis is on damage and not on accuracy,”
Vis hele sitatet...
▼ ... over en måned senere ... ▼
Her er en liten detalj, fra wikipedia, om vår kjære tidligere statsminister, som jeg ikke fikk med meg den gang da (gjelder Mordechai Vanunu, som lekket til verden om Israels atomvåpenprogram, og har blitt fengslet og trakassert av den israelske staten siden (og som har norsk kone)):

"On 22 April 2004, Vanunu asked the government of Norway for a Norwegian passport and asylum in the country for "humanitarian reasons", according to Norwegian media. He also sent applications to other countries, and stated that he would accept asylum in any country because he fears for his life.

Former conservative Norwegian Prime Minister Kåre Willoch asked the conservative government to give Vanunu asylum, and the University of Tromsø offered him a job. On 9 April 2008, it was revealed that Vanunu's request for asylum in Norway was rejected in 2004 by Erna Solberg, at the time Minister of Local Government in the liberal coalition government led by then Norwegian Prime Minister Kjell Magne Bondevik."


Tre ganger takk og hipp hurra for Erna Solberg. Måtte hun gjøre alle nordmenn stolte ved å bli statsminister igjen.

En sak i VG fra den gang.

Ellers skrev Tony Karon og Daniel Levy 8. desember en analyse i The Nation som fortsatt står seg: Israel Is Losing This War.

Magasinet +972 har avslørt hvordan algoritmene er endret i beslutningen om et bombemål - for en stor del av Israels bombevirksomhet er KI-styrt - så at det akseptable antallet døde sivilister i bombingen av et Hamas-mål er oppjustert til det tresifrede. Dette er en veldig god gjennomgang av hvordan Israel fører denne krigen.

Livredde for en mulig fellelse i ICJ for folkemord, har Israel sendt diplomatiske telegrammer til sine ambassader verden rundt for å få dem til å presse diplomater og politikere til å uttale seg mot Sør-Afrikas anklage. Axios har fått tak i telegrammet:

"’A ruling by the court could have significant potential implications that are not only in the legal world but have practical bilateral, multilateral, economic, security ramifications,’ reads the cable, a copy of which was obtained by Axios from three different Israeli officials.

’We ask for an immediate and unequivocal public statement along the following lines: To publicly and clearly state that YOUR COUNTRY rejects the outragest, absurd and baseless allegations made against Israel,’ the cable also says."


Her er en god kommentar i Truthout.

En spørreundersøkelse referert av Time den 10. november viser at 57.5 % av befolkningen i Israel mener IDF bruker for lite ildkraft i Gaza og 36.6 % at de bruker passende. Her er et lite glimt av hva som foregår på israelsk tv for tiden.

Og så står vi igjen med utsagnet til sjefen for hele krigføringen, forsvarsminister Yoav Gallant, om at “we are fighting human animals and we are acting accordingly.” Sør-Afrikas anklage, som er vel verdt å lese, leverer omfattende dokumentasjon på intensjon om folkemord på høyeste politiske nivå i Israel. De som har reagert på den israelske forsvarsministeren Yoav Gallants utsagn om “human animals” som en beskrivelse av den palestinske befolkningen i Gaza, kan puste lettet ut. Det er mistenkt at Israel høster organene til palestinerne de dreper til egen bruk, noe som klart uttrykker en holdning om delt menneskelighet.

I siste ende er det dog ikke bomber og patroner som kommer til å gjøre det av med palestinerne, men sultkatastrofer, vannmangel, kulde og epidemier, som lurer som tikkende bomber nå som Israel systematisk har ødelagt livsvilkårene for palestinerne i Gaza. Timeglasset renner ut, og det kan allerede være for sent, selv om Israel skulle stanse bombingen, til at de svekkede palestinerne, menn, kvinner og barn, etter månedsvis med knapt levelige forhold, lenger holder det ut.

Dette er ikke en naturkatastrofe. Det er en politisk, villet handling. Og den kan stanses ved politiske, villede handlinger.
Sist endret av exocytose; 11. januar 2024 kl. 12:33.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Debatten har stilnet litt her, men dette er ytterst relevant for tråden, og berører tidligere diskusjoner.

Det var ingen organisert voldtekt begått av Hamas den 7. oktober (heller ingen hodekapping av babyer eller drepte gravide), kan The Intercept fortelle (om ikke avsløre, da Mondoweiss, The Grayzone og Electronic Intifada har vært på banen med denne informasjon en stund allerede).

Den beryktede og universelt siterte New York Times-artikkelen, “‘Screams Without Words’: How Hamas Weaponized Sexual Violence on Oct. 7.”, levde med andre ord ikke helt opp til avisens erklærte journalistiske standarder, for å si det pent.

En del kunne sies om hva som skjedde den dagen, som mange av de store mediene ikke ser ut til å ville ta i. For eksempel hvordan Israel selv var ansvarlig for mange av de 1200 som ble drept (som “døde”, som man sier om palestinerne) — hvorav det skal sies at en tredel var militære — spesielt på det beryktede festivalområdet (et angrep som for øvrig ikke ser ut til å ha vært planlagt, ifølge en israelsk rapport — hovedmålene var fire militærbaser i området). Mondoweiss, Jonathan Cook

Cook:

There is a likely explanation for this. The Israeli army has long had a secret protocol - known as the Hannibal directive - in which soldiers are instructed to kill any captured comrades to avoid their being taken hostage. It is less clear how this directive applies to Israeli civilians, though it appears to have been used in the past. The goal is to prevent Israel from facing demands to release prisoners.

The Ynet news website cited an Israeli air force assessment of its two dozen attack helicopters in the skies above the Nova festival: “It was very difficult to distinguish between terrorists and [Israeli] soldiers or civilians.” Nonetheless, pilots were instructed “to shoot at everything they see in the area of the fence” with Gaza.

This week, an Israeli commentator in the Haaretz newspaper called the testimonies “earth-shattering”, and added: "Was the Hannibal directive applied to civilians? An investigation and public debate need to happen now, no matter how difficult they are.”
Vis hele sitatet...
(Ja, var svaret på en senere undersøkelse.)
Sist endret av exocytose; 3. mars 2024 kl. 17:58.
Debatten har nok dødd ut fordi det har blitt åpenbart for alle og enhver at Israelittene er kok gærne.

Skal godt gjøres å forsvare det de driver med.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Skal godt gjøres å forsvare det de driver med.
Vis hele sitatet...
I starten sa de at de skulle holde på så lenge Hamas hadde gisler. Usikker på status der nå. Vil tippe de resterende er mer eller mindre døde.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Debatten har stilnet litt her, men dette er ytterst relevant for tråden, og berører tidligere diskusjoner.

Det var ingen organisert voldtekt begått av Hamas den 7. oktober (heller ingen hodekapping av babyer eller drepte gravide), kan The Intercept fortelle (om ikke avsløre, da Mondoweiss, The Grayzone og Electronic Intifada har vært på banen med denne informasjon en stund allerede).

Den beryktede og universelt siterte New York Times-artikkelen, “‘Screams Without Words’: How Hamas Weaponized Sexual Violence on Oct. 7.”, levde med andre ord ikke helt opp til avisens erklærte journalistiske standarder, for å si det pent.

En del kunne sies om hva som skjedde den dagen, som mange av de store mediene ikke ser ut til å ville ta i. For eksempel hvordan Israel selv var ansvarlig for mange av de 1200 som ble drept (som “døde”, som man sier om palestinerne) — hvorav det skal sies at en tredel var militære — spesielt på det beryktede festivalområdet (et angrep som for øvrig ikke ser ut til å ha vært planlagt, ifølge en israelsk rapport — hovedmålene var fire militærbaser i området). Mondoweiss, Jonathan Cook

Cook:



(Ja, var svaret på en senere undersøkelse.)
Vis hele sitatet...
Var hodekapping av sivile begått av hamas, å nedspille dette terrorangrepet som er verre enn 11. September.

Israel har rett til å forsvare seg og de gjør det på en måte der overraskende få sivile har blitt drept som følge av moderne krigføring.

Fra NTB:
"En gruppe FN-eksperter sier det er skjellig grunn til å feste lit til meldingene om at det ble begått seksuell vold, deriblant voldtekter, under Hamas-angrepet på Israel 7. oktober i fjor.

Ekspertgruppen, ledet av FNs spesialutsending for seksuell vold i konfliktområder, Pramila Patten, besøkte Israel i perioden 29. januar til 14. februar for å samle, analysere og verifisere informasjon om seksuell vold knyttet til 7.-oktober-angrepet.

– Troverdig og detaljert informasjon, som indikerer noen former for seksuell vold, deriblant kjønnslemlestelse, seksualisert tortur, eller ondskapsfull, umenneskelig og nedverdigende behandling, ble også innhentet, står det i den 24 sider lange rapporten som ble lagt fram i FN mandag.

Hamas har gjentatte ganger avvist anklager om seksuell vold."
Poenget til exocytose var vel at det ikke var organisert, derfor helt ok og viktigere å gjøre en sak ut av at det ikke var organisert enn å holde foklus på hva som faktisk skjedde.
Hamas har vel selv sagt at det var mye som gikk feil 7. oktober. Det gjør det jo ikke noe mer greit at de ikke klarer å organisere sin egen dritt.
Sitat av Kastebort Vis innlegg
overraskende få sivile har blitt drept som følge av moderne krigføring
Vis hele sitatet...
Er du føkkings sjuk i hue?
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Er du føkkings sjuk i hue?
Vis hele sitatet...
Rett på personangrep, ikke uvanlig når det gjelder dette tema.

Krig er brutalt, her var det folkevalgte myndigheter på Gaza som koordinerte og planla det verste terrorangrepet i historien. Syns det er mye mer sykt å be Israel om våpenhvile samtidig som Hamas sitter trygt med støtte fra flere land i vesten, det er rett og slett forkastelig å se folk sluke propagandaen til Hamas.

https://www.statista.com/statistics/...ar-since-2003/

Der har man dokumenterte sivile dødsfall fra Irak-krigen, de er mye verre enn tallene i Israel-Hamas krigen, de eneste tallene man får servert der er fra Hamas selv, eller en underavdeling i FN som er infiltrert, korrupt og nå skal etterforske seg selv for å renvaske seg.

https://www.washingtoninstitute.org/...11-was-america

Her kan du lese litt om hvor mye mer brutalt terrorangrepet Israel opplevde er enn 11. September angrepet.
Sist endret av Kastebort; 4. mars 2024 kl. 23:47.
Sitat av Kastebort Vis innlegg
Rett på personangrep, ikke uvanlig når det gjelder dette tema.

Krig er brutalt, her var det folkevalgte myndigheter på Gaza som koordinerte og planla det verste terrorangrepet i historien. Syns det er mye mer sykt å be Israel om våpenhvile samtidig som Hamas sitter trygt med støtte fra flere land i vesten, det er rett og slett forkastelig å se folk sluke propagandaen til Hamas.

https://www.statista.com/statistics/...ar-since-2003/

Der har man dokumenterte sivile dødsfall fra Irak-krigen, de er mye verre enn tallene i Israel-Hamas krigen, de eneste tallene man får servert der er fra Hamas selv, eller en underavdeling i FN som er infiltrert, korrupt og nå skal etterforske seg selv for å renvaske seg.

https://www.washingtoninstitute.org/...11-was-america

Her kan du lese litt om hvor mye mer brutalt terrorangrepet Israel opplevde er enn 11. September angrepet.
Vis hele sitatet...
Du sammenligner Israel-Palestina konflikten som ikke har vart et halvt år en gang og en amerikansk invasjon av Irak med antall dødsfall mellom 2003 og 2023 som er en 20 år lang konflikt. Du føler ikke selv at det blir litt feil?

Sitat av Kastebort
overraskende få sivile har blitt drept som følge av moderne krigføring
Vis hele sitatet...
Dette er et spesielt utsagn må jeg si. Hvis du har fulgt med i historien er det ikke sånn at utviklingen av teknologi gjør at vi tar færre liv om gangen, snarere tvert imot. Det er ikke så mange av de krigende landene per dags dato som styrer klar av krigsforbrytelser, og sivile blir ofte henrettet med viten og vilje av soldater. Hvordan kan du stå for utsagnet ditt når flertallet av drepte i krig er sivile?
Sitat av Kastebort Vis innlegg
Rett på personangrep, ikke uvanlig når det gjelder dette tema.

Krig er brutalt, her var det folkevalgte myndigheter på Gaza som koordinerte og planla det verste terrorangrepet i historien. Syns det er mye mer sykt å be Israel om våpenhvile samtidig som Hamas sitter trygt med støtte fra flere land i vesten, det er rett og slett forkastelig å se folk sluke propagandaen til Hamas.

https://www.statista.com/statistics/...ar-since-2003/

Der har man dokumenterte sivile dødsfall fra Irak-krigen, de er mye verre enn tallene i Israel-Hamas krigen, de eneste tallene man får servert der er fra Hamas selv, eller en underavdeling i FN som er infiltrert, korrupt og nå skal etterforske seg selv for å renvaske seg.

https://www.washingtoninstitute.org/...11-was-america

Her kan du lese litt om hvor mye mer brutalt terrorangrepet Israel opplevde er enn 11. September angrepet.
Vis hele sitatet...
Mener du at alle som krever våpenhvile har slukt propagandaen til Hamas?
Sitat av KingdyCongo Vis innlegg
Du sammenligner Israel-Palestina konflikten som ikke har vart et halvt år en gang og en amerikansk invasjon av Irak med antall dødsfall mellom 2003 og 2023 som er en 20 år lang konflikt. Du føler ikke selv at det blir litt feil?
Vis hele sitatet...
Et lynraskt overblikk på kilden så ser jeg umiddelbart at enkelte år absolutt er sammenlignbart.
Så når man sammenligner 9/11 og 7. oktober så skal vi bruke % av befolkningen, men når man sammenligner gaza med irak så bruker vi hele tall?
Høres ut som en edruelig og ærlig sammenligning.
Sitat av zoober Vis innlegg
Mener du at alle som krever våpenhvile har slukt propagandaen til Hamas?
Vis hele sitatet...

Sitat av zoober Vis innlegg
Mener du at alle som krever våpenhvile har slukt propagandaen til Hamas?
Vis hele sitatet...
Dersom man krever våpenhvile ved at Israel skal endre på kravene utifra Hamas sine ønsker så sluker man propagandaen rått, la Israel forhandle våpenhvile selv, uten at vesten presser på om å endre kravene på Hamas sine premisser. Jødehatet er tydelig stort i Norge og vesten, vi lar dem ikke forsvare sitt eget land engang.
Dette har absolutt ingenting med «jødehat» å gjøre.
Det der jødehat kortet virker ikke på folk lengre. Israel har gått så langt over grensen at jeg synes det er helt utrolig at noen fremdeles kan forsvare det. De synger sanger på israelsk barne tv om å utslette hele gaza. Friendship Song heter den og ligger åpent på youtube
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Dette har absolutt ingenting med «jødehat» å gjøre.
Vis hele sitatet...
Hva er det som gjør at verden kollektivt legger så mye press på Israel for å stoppe ett legitimt forsvar av landet sitt? Vi har flere pågående kriger i verden som vies ekstremt lite oppmerksomhet, det har skjedd rene massakrer som vies lite opmerksomhet. Men når det kommer til Israel så skal det forhåbdsdømmes, inngås våpenhvile på Hamas premisser, hvis ikke jødehat hvorfor presses dette ensidige synet på en legitim forsvarskrig?
Sist endret av Kastebort; 5. mars 2024 kl. 11:54.
Fordi uskyldige sivile og barn blir drept i stor skala. Så har sikkert media en stor rolle i hvilke katastrofer som får mest dekning.

Det går an å være i mot drap av uskyldige uten å hate jøder.
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Det der jødehat kortet virker ikke på folk lengre. Israel har gått så langt over grensen at jeg synes det er helt utrolig at noen fremdeles kan forsvare det. De synger sanger på israelsk barne tv om å utslette hele gaza. Friendship Song heter den og ligger åpent på youtube
Vis hele sitatet...
Ja, for det finnes ikke hundrevis av videoer der de leker "kill the jew" i barnehager i palestina, det finnes heller ikke bevis som viser at utdanningen systematisk lærer palestinere antisemmitisme. Det finnes såvidt jeg vet ikke noen andre land som har ett martyrfond som utbetaler penger dersom man dreper jøder. Samtidig sendes milliarder av nødhjelp til noen som har ett martyrfond, er helt latterlig.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Pale...ers_martyrfond
Hamas burde tenkt konsekvensene før de valgte å gå til krig.
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Det der jødehat kortet virker ikke på folk lengre. Israel har gått så langt over grensen at jeg synes det er helt utrolig at noen fremdeles kan forsvare det. De synger sanger på israelsk barne tv om å utslette hele gaza. Friendship Song heter den og ligger åpent på youtube
Vis hele sitatet...
"De synger sanger", noen få evakuerte barn fra Gazaomringelsen gjorde dette. De som vokser opp tett på med frykten for Hamas med de forutsetningene de har for å forstå. Sangen ble tatt ned av Israelsk TV så du bør kanskje revurdere hvordan du formulerer deg litt.
Du finner nok av andre lignende hendelser både i demonstrasjoner og på israelsk tv der det oppfordres til utslettelse av gaza. Jeg vil si at de er akkurat like åpne om det som nazistene var.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Dette har absolutt ingenting med «jødehat» å gjøre.
Vis hele sitatet...
Ikke? Hvorfor er det så mye følelser i sving på akkurat denne konflikten da? Vi bryr oss ikke så veldig mye om borgerkriger/selvmordsbombere i andre land i midtøsten, Pakistan, eller i enkelte land i Afrika.

Tviler på så mange i Norge har familie eller venner i Gaza heller, men såklart noen.

Hvis man er selektiv på hvilken konflink man følger, så føler jeg det er noe underliggende som er årsaken.
Sist endret av IneartheDx; 5. mars 2024 kl. 14:40.
De som hater jøder pleier å hate muslimer enda mer.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
De som hater jøder pleier å hate muslimer enda mer.
Vis hele sitatet...
De som hater jøder pleier å være muslimer.

Sånn mens vi er i gang med å slenge ut påstander.
Sist endret av venstrehook; 5. mars 2024 kl. 15:36.
Touche. Men blant oss vestlige/kristne tror jeg det stemmer.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
De som hater jøder pleier å hate muslimer enda mer.
Vis hele sitatet...
Hvem da? Kan du gi meg et par eksempler?

Til sammenlikning. De fortapte sjelene som henger på /pol/ liker ideologien til Hitler. De liker heller ikke venstresiden og siden flerparten av muslimer er konservative så misliker de ikke muslimer like mye.

Det er kanskje spesielt amerikanere som mener at jøder styrer verden og masse konspirasjonsdritt rundt dette.

De som støtter jøder derimot er gjerne andre jøder og konservative kristne.

Jeg er ganske sikker på at muslimer er bedre likt enn jøder, i gjennomsnitt.

Mainstreamen tror jeg støtter muslimer/palestinerne over jøder. Mye på grunn av den maten de får servert fra media.
Sist endret av IneartheDx; 5. mars 2024 kl. 16:08.
Det er desverre fortsatt mange ytre-høyrefolk som hater jøder, og enda flere som hater muslimer, de er ikke nødvendigvis de samme folkene. Når det kommer til "jødehat" i sosiale medier, så har jeg personlig sett det oftest komme fra andre jøder, som kaller liberale eller jøder på venstresida "self hating jews", "not real jews", "bad jews".
Å være i mot krig, etnisk rensing, folkemord, har ingenting med å jødehat elller muslimhat å gjøre.
At hasbara har gjort en god jobb med å overbevise folk også her inne er jo ikke en overraskelse, men det er jo påfallende at så mange antipalestinere også her inne ser ut til å måtte ty til usannheter og overdrivelser.

Sitat av Kastebort Vis innlegg
Dersom man krever våpenhvile ved at Israel skal endre på kravene utifra Hamas sine ønsker så sluker man propagandaen rått, la Israel forhandle våpenhvile selv, uten at vesten presser på om å endre kravene på Hamas sine premisser. Jødehatet er tydelig stort i Norge og vesten, vi lar dem ikke forsvare sitt eget land engang.
Vis hele sitatet...
De aller fleste land presser på for at Hamas' og Israel skal bli enige om våpenhvile, ikek at Israel skal gå med på Hamas' krav. Igjen så vrir du på sannheten. Hvorfor kan du ikke bare forhodle deg til fakta?
Og hva med spørsmålet mitt over, hvorfor bruker du % når du sammenligner 9/11 og 7. oktober, men ikke når du sammenligner Gaza med Irak? Er det fordi at det ikke passer narrativet og agendaen din?
Tror du fortsatt på at 40 babyer ble halshugd 7. oktober?
Sist endret av zoober; 5. mars 2024 kl. 18:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Et lynraskt overblikk på kilden så ser jeg umiddelbart at enkelte år absolutt er sammenlignbart.
Vis hele sitatet...
Så du plukker bare enkelte år ut av de 20 åra og sammenligner med invasjonen som ikke har vart et halvt år en gang og ser umiddelbart at dette var sammenlignbart? Ok.

Virker som denne diskusjonen dreier seg om hvem som er værst, hadde blitt mer interessant om man kunne diskutere andre aspekter ved det, i stede er det bare en slags forlengelse av konflikten i tekstformat.
Sitat av zoober Vis innlegg
Det er desverre fortsatt mange ytre-høyrefolk som hater jøder, og enda flere som hater muslimer, de er ikke nødvendigvis de samme folkene. Når det kommer til "jødehat" i sosiale medier, så har jeg personlig sett det oftest komme fra andre jøder, som kaller liberale eller jøder på venstresida "self hating jews", "not real jews", "bad jews".
Å være i mot krig, etnisk rensing, folkemord, har ingenting med å jødehat elller muslimhat å gjøre.
At hasbara har gjort en god jobb med å overbevise folk også her inne er jo ikke en overraskelse, men det er jo påfallende at så mange antipalestinere også her inne ser ut til å måtte ty til usannheter og overdrivelser.



De aller fleste land presser på for at Hamas' og Israel skal bli enige om våpenhvile, ikek at Israel skal gå med på Hamas' krav. Igjen så vrir du på sannheten. Hvorfor kan du ikke bare forhodle deg til fakta?
Og hva med spørsmålet mitt over, hvorfor bruker du % når du sammenligner 9/11 og 7. oktober, men ikke når du sammenligner Gaza med Irak? Er det fordi at det ikke passer narrativet og agendaen din?
Tror du fortsatt på at 40 babyer ble halshugd 7. oktober?
Vis hele sitatet...
Det er listet opp mange grunner til at terrorangrepet mot Israel opplevdes verre for den jevne Israeler, hvorfor er du så jævla opphengt i prosent?

Nei, jeg trodde aldri 40 babyer ble halshugd fordi det ble ganske raskt konstatert at dette var utspill fra enkeltpersoner som ikke kunne bekreftes.

Det jeg tror på har jeg sett video av dagen angrepet skjedde og dagene etterpå, 39 thailandske fremmedarbeidere ble drept av Hamas, en av dem dokumentert halshugget av Hamas. Det var langt ifra bare militære mål, det Hamas selv dokumenterte den dagen er noe av det verste jeg har sett.

Israel forsvarer sitt eget land, Hamas kan sidestilles med IS men finansieres av våre skattepenger blant annet samtidig som vi skal mates med propaganda rett fra Hamas selv på vg og dagbladet.
Det var jo du som sammenlignet 7. okt med 9/11 og samtidig sammenlignet Gaza med Irak. Jeg bare lurer på hvorfor du mener det er sammenlignbart?

La meg stille et annet spørsmål, så vidt jeg har sett så er det ingen som ikke har fordømt hamas' angrep og hamas' metoder og hamas' seksuelle overgrep.
Vil du også fordømme seksuell vold utført av Israelere mot Palestinere?
Sitat av Kastebort Vis innlegg
Hva er det som gjør at verden kollektivt legger så mye press på Israel for å stoppe ett legitimt forsvar av landet sitt? Vi har flere pågående kriger i verden som vies ekstremt lite oppmerksomhet, det har skjedd rene massakrer som vies lite opmerksomhet. Men når det kommer til Israel så skal det forhåbdsdømmes, inngås våpenhvile på Hamas premisser, hvis ikke jødehat hvorfor presses dette ensidige synet på en legitim forsvarskrig?
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det så hensynsløs støtte til Israel når det er Israel som i alle år har tatt bit for bit av Palestina? Hva skal de gjøre? Bare godta at landet deres blir mindre og mindre? Israel skal få lov til å forsvare sitt «eget» land. Men faktum er at Palestina (på en syk og idiotisk måte) gjør det samme

Hvorfor vil ikke Israel ha en to-statsløsning?
Sitat av zoober Vis innlegg
Det var jo du som sammenlignet 7. okt med 9/11 og samtidig sammenlignet Gaza med Irak. Jeg bare lurer på hvorfor du mener det er sammenlignbart?

La meg stille et annet spørsmål, så vidt jeg har sett så er det ingen som ikke har fordømt hamas' angrep og hamas' metoder og hamas' seksuelle overgrep.
Vil du også fordømme seksuell vold utført av Israelere mot Palestinere?
Vis hele sitatet...
Sitat av zoober Vis innlegg
Det var jo du som sammenlignet 7. okt med 9/11 og samtidig sammenlignet Gaza med Irak. Jeg bare lurer på hvorfor du mener det er sammenlignbart?

La meg stille et annet spørsmål, så vidt jeg har sett så er det ingen som ikke har fordømt hamas' angrep og hamas' metoder og hamas' seksuelle overgrep.
Vil du også fordømme seksuell vold utført av Israelere mot Palestinere?
Vis hele sitatet...
Det er sammenlignbart siden det er terrorangrep som har ført til at land måtte forsvare seg, Israel er mindre i areal og befolkning noe som fører til at flere kjenner noen personlig som ble direkte påvirket av det som skjedde den dagen, i USA som er ett mye større land i areal og befolkning så våknet de fleste amerikanere opp uten å kjenne noen personlig som ble direkte påvirket av terrorangrepet.

Hamas har i tilegg filmet ekstremt mye som skjedde den dagen, noe som vil være en ekstremt mye større belastning for pårørende å se halshugginger, meningsløs skyting mot biler, kasting av granater inn i bomberom der folk søkte tilflukt.

Hvis det er så jævla vanskelig å forstå at dette terrorangrepet mot Israel er verre så gir jeg opp å forklare.

Sammenligningen med Irak var bare å vise at enkelte år der så døde det mange sivile, krig er brutalt men slik aviser, fn og enkelte politikere får det til å høres ut så er Israel satan selv slik de holder på. Israel har ett område der befolkningstetthet er veldig høy, befolkning ble hindret eller nektet å evakuere av Hamas. Vi har ingen bekreftede tall på sivile som er drept av Israel men alt tyder på at de ikke er så jævla uproporsjonelt høye iforhold til kriger som har blitt kjempet i andre land.

https://en.wikipedia.org/wiki/Intern...rael–Hamas_war

Her kan man se at det ikke er alle som fordømmer Hamas' terrorangrep mot Israel, det var flere avstemminger i FN som ikke gikk gjennom der hamas skulle fordømmes for terrorangrepet fordi for mange land stemte imot. All vold fordømmer jeg personlig, om det er en Israeler eller palestiner. Jeg er også for at land har rett til å forsvare seg.
Da er det bra at vi er enige i at både all vold er dårlig og at alle land har rett til å forsvare seg. Vi var vel ikke så uenige som jeg trodde.
Sitat av zoober Vis innlegg
Tror du fortsatt på at 40 babyer ble halshugd 7. oktober?
Vis hele sitatet...
Bra timing å gjøre et poeng ut av fake news dagen etter at FN har sluppet sin konkrete rapport om grotesk sexrelatert vold. Av all dritten som skjedde 7. oktober...
Det var Kastetbort som tok opp propaganda her, jeg bare lurer på om det går begge veier. At du er for tett til å forstå det kan jeg ikke gjøre så mye med.