Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2488
Jeg lurer på i hvilken grad det er noe poeng i å ta med seg en bærbar i millitæret.
Vil du hele tiden ha så mye å gjøre at det ikke er noe vits i å ta det med eller er det greit å ha mellom øktene?
PC er virkelig nyttig å ha med seg i militæret
Men, du vil overleve fint uten pc også da, så blir ingen krise uten...

Tho, kan det være lurt å skaffe seg mobilt bredbånd
hva med i de 4-8 første ukene under rekruttskolen?
Jeg regner med at det er en av de hardeste stundene i millitæret. Er det noen vits i å ha det da eller er det like greit vente til etter de ukene?
Sist endret av sixfeetunder; 11. juli 2009 kl. 00:07.
Da jeg var i Kjevik på FOS var det Trådløst Internett overalt. Vet ikke hvordan det er med andre plasser rundt omkring i landet. På rekruttskole vil du nok ikke få bruk for bærbar pc i stor grad da man gjør ting hele tiden. Skal selv på rekruttskole i september ; )
Sist endret av mo3; 11. juli 2009 kl. 00:13.
i rekrutten bruker du den i helgene. ellers så har du MYE bruk for den. er endel dødtid i forsvaret
Laptop er kanskje det jeg fikk mest bruk for, og er mest glad for at jeg hadde med i forsvaret.

Har ikke vært på rekrutt selv, men mener å ha sett rekruttene sitte og nerde med laptop i velferdsbygget etter endt tjeneste.
Jeg tar med min for å si det sånn :P skal inn 28 juli. stavanger luftforsvaret anyone ?
På GSV (Garnisonen Sør Varanger) så er alt sivilt (å da mener jeg ALT) den første mnd (rekrutten) bare en masse dødvekt som blir gjemt inn i et låst rom.
Var også liten vits å bruke 400-500 på en fansy hårklipp, da man ble skinnet anyway.
Å ingen fikk se det igjen før rekrutten var over.
Etter rekrutten så var en bærbar pc høydepunktet og noe man gledet seg til etter tjenesten var over.
Selv hadde jeg ikke bærbar pc før jeg kjøpte en på kreditt 2 mnd etter innrykk, og det var absolutt verdt det!
Jeg skal inn i sambandet på Bardaufoss. Noen som har vært der og vet hvordan det blir med pc i rekruttskolen?
Selv kjøpte jeg bærbar etter rekrutten, men det var fordi jeg skulle i vakta, og der var det utrolig lite å gjøre. Utrolig digg med laptop når man sitter nattvakt.
Sitat av sixfeetunder Vis innlegg
Jeg skal inn i sambandet på Bardaufoss. Noen som har vært der og vet hvordan det blir med pc i rekruttskolen?
Vis hele sitatet...
det het at du ikke fikk bruke laptop å slikt i rekrutten. men ingen stoppet de som hadde det med seg fra start av. sålenge de ikke satt med ansikte i laptopen hele tiden da. ta med deg laptopen og stikk på istind og surf i helgene. er også et par surfe stasjoner der men de er alltid full i rekrutten.
grunnen er at du skal sosialisere deg i rekrutten så resten av året blir bedre opplevelse for deg...
wifi nettet sugde og var ikke oprativt i rekrutten såvidt jeg husker.
de var plaget med at folk satt statisk ip (samme som GW eller DNS) og dermed krasjet nettet resten av året..
Sitat av sixfeetunder Vis innlegg
Jeg skal inn i sambandet på Bardaufoss. Noen som har vært der og vet hvordan det blir med pc i rekruttskolen?
Vis hele sitatet...
Da jeg var der, var det i praksis "forbudt" med PC o.l i rekruttperioden. Dette for å bli godt kjent og unngå den gode gamle brakkesyken.
Det var wifi i Heggelia, men dette var kun åpent på kveldstid og i helgene mener jeg å huske. Det var også en anelse ustabilt.

Det var derimot en liten internettkafe inne i leiren. Denne hadde greit nett, men vet ikke om den eksisterer lenger, etter det nye velferdsbygget ved kapellet kom.
Huh.
Jeg tok med den stasjonære pcen min jeg.. Eide ikkeno laptop.
Hos noen var det OK med at den sto framme, ryddig og vasket (innvendig også:P), mens hos andre krevde det omvask og bortlegging av datautstyr.
PC er et must i militæret, ofte får man mye dødtid, og da kan det være greit med laptop.
Spesielt på øvelser, vi hadde tatt med oss en prosjektor og en laptop stappa med south park under Cold Response når jeg var der, vi lå i teltet hele tiden når vi ikke var i aktiv tjeneste og så på south park : )
Jeg skal inn nå i slutten av Juli. Tenker jeg kjøper med en macbook sånn halveis ut i tjenestetiden (evt. før hvis man har lite å gjøre). Etter hva jeg har blitt fortalt har du null bruk for sånt i Rekrutt perioden. Opp tidlig og så sliten at du nesten slokner når du er ferdig? Men det varierer vel med tjenestested (og fysisk form )
Sitat av sixfeetunder Vis innlegg
Jeg lurer på i hvilken grad det er noe poeng i å ta med seg en bærbar i millitæret.
Vil du hele tiden ha så mye å gjøre at det ikke er noe vits i å ta det med eller er det greit å ha mellom øktene?
Vis hele sitatet...
Samband ja, er vel verdt å ta med, får vel brukt den i helgene. Alt kommer ann på hvor mye som skjer^^
Sist endret av Kiy0shi; 11. juli 2009 kl. 18:18.
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Huh.
Jeg tok med den stasjonære pcen min jeg.. Eide ikkeno laptop.
Hos noen var det OK med at den sto framme, ryddig og vasket (innvendig også:P), mens hos andre krevde det omvask og bortlegging av datautstyr.
PC er et must i militæret, ofte får man mye dødtid, og da kan det være greit med laptop.
Spesielt på øvelser, vi hadde tatt med oss en prosjektor og en laptop stappa med south park under Cold Response når jeg var der, vi lå i teltet hele tiden når vi ikke var i aktiv tjeneste og så på south park : )
Vis hele sitatet...
tok med xboxen jeg. mye CO tjeneste i sambandet vist du havnet i KDO komp. og mye prosjektører der.

Radio lå med laptop i telt og gjorde som du
Hvis du er i sambandet har du plenty av muligheter og tid til laptop ikke bare på fritiden, men også på øvelsen. Jeg var stasjonert på en beltevogn der hovedoppgaven etter å ha etablert kommunikasjon til andre enheter var å vente lenge lenge lenge mens man ventet på telefon om noe var galt i systemet. Du har tilgang til helt vanlig 240v strøm med vanlig støpselsinngang drevet av aggregat/beltevognsbatteriet.
Sist endret av Kinseek; 11. juli 2009 kl. 20:07.
Jeg hadde med meg bærbar pc etter rekrutten.
Jeg benyttet meg av min pc som hver dag, var veldig nyttig som underholdning på øvelser også!
Ingenting er som å sitte i skogen/fjellet/kommandoplassteltet/M113 vogna med mobiltbredbånd og et og med døgndrift av aggregat har man alltid mulighet for å lade pcen.
Hvor fritt du står til å bruke pcen din 24/7 er vel egentlig opp avdelingens reaksjon og mulighet for pcbruk.
Sist endret av Rodwelt; 12. juli 2009 kl. 00:22. Grunn: typo
Edit: Såg litt sent at du ikke skulle til KNM, men sletter ikke likegodt da kanskje noen andre skal til KNM =)

Er det rekruttskole på KNM HH (madla) det er snakk om? Er selv stasjonert der og gikk der på rekrutten. Du kommer fint til å kunne overleve uten pc, men personlig så ville eg hatt med. Hver mann får 1 LITE skap hver, så i begynnelsen ville eg ikke anbefalt deg å tatt med så mye ting som f.eks. sivile klær da rekrutter har uniformsplikt den første tiden, 1-2 uker.

Kan bare nevne en ting. Nettet på velferden er elendig når dere (rekruttene) kommer da det er så mange pålogget, men eg gleder meg til kantinen osv åpner igjen...

Det er IKKE trådløst nett på kasernene (der dere sover).

Spm om knm så bare pm meg =)
Sist endret av Wolfenheart; 13. juli 2009 kl. 18:18.
Jeg skal på KNM HH om 11 dager.
Jeg kan også legge til at laptoppen min fikk grisebank i panservogna :<
Fikk det voldsomt travelt på en øvelse. Drev å satt å spillte så ble det skyting og kjøring og jeg måtte pælme pcen inn i en skuffe i radioracken. Endte opp med et knukket skjermfeste. Så husk å være forsiktig med utstyret ditt vis du tar med deg det ut i felt. Må være klar for det meste. ^^

Pass også på for å ikke ha en ekstrem pc bruk, kommer gjerne klager eller reaksjoner fra de andre. Var en i min avdelling som sneik seg unna den daglige tjenesten for å spille world of warcraft på rommet. Da innførte Kapteinen (avdelingslederen) pc-forbud på dagtid. Men siden min tropp ikke var så ekstreme brydde ikke vårt befal seg.

Forsvarsbygg/velferds-nett tilbudet er som regel ganske ubrukelig, i allefall i de leirerene jeg har prøvd det. Vi hadde en egen trådløs ruter som vi kunne spille DotA sammen lokalt siden kaserne ruterne var mega ustabile, og de fleste hadde egne mobiltbredbåndmodem.

Anbefaler å bestille f.eks. http://telenor.no/privat/internett/a...elg/priser.jsp . ca en hundrelapp er lett å avse hver mnd fra tjenestetillegget. Med en ca normal tjeneste hverdag passer brukstidene på det abonnementet utmerket! Hvis du har en maks sløv tjeneste er det jo bare å gå for ubegrenset bruk. Egen Internett er å foretrekke. Siden det vaneligvis er 12mnd bindingstid på slike tjenester er det lurt å bestille ganske kjapt etter du har starta, så går bindingstiden ut i de tidene du er hjemme til godlinja.
▼ ... over en uke senere ... ▼
hvor stort er skapet jeg får?
er det god plass eller må jeg spare på plassen?
Sitat av sixfeetunder Vis innlegg
hvor stort er skapet jeg får?
er det god plass eller må jeg spare på plassen?
Vis hele sitatet...
Man får en hylle i skapet sitt som man har til å oppevare sivile ting på rekrutten, ikke mer.

Sakset fra mil.no

"En liten hylle i skapet ditt er reservert dine sivile eiendeler, alt annet må du oppbevare i en bag eller koffert på eget ansvar. "

Tips til rekrutten
Sist endret av mo3; 28. juli 2009 kl. 18:36.
ta med minst mulig i rekrutt perioden. ta med etter permen så ser du selv hvor lite plass du har.
den er ikke stor
så dere anbefaler at jeg venter med å ta med bærbar til jeg er ferdig med rekrutten?
Du vil ikke få brukt for pc under rekrutten uansett.. Vær heller sosial ^^,