Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1743
Not a real gamer
retovio's Avatar
Startet for et par dager siden med at den var litt trøblete med å starte opp men om jeg trykket mange nok ganger på start knappen så startet den. Nå har jeg sikkert trykt i en halvtime uten at den starter.

Den starter opp i et halvt sekund når jeg enten drar ut strømkabelen eller trykker på svenske knappen.

Pcen bygde jeg selv for en 4 års tid siden så den begynner å dra på åra uten at jeg har merket det før nå
Av hardware så er det:
CPU: Intel I7 2700K
PSU: Corsair 850W AX850 CMPSU-850AXEU
RAM: CORSAIR 16GB DDR3 1600 XMS3
MB: GIGABYTE SKT-1155 Z77X-UD3H
GPU: ASUS GeForce GTX 780 3GB

Noen som vet hva som gjør at den ikke starter? PSUen som har gått i stykker?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du kan prøve å eliminere startknappen først, selv om jeg tviler på det er den, finn kontakten til knappen på hovedkortet og prøv å kortslutt de 2 pinsene på hovedkortet(kun en touch, ikke hold) for å skru maskinen på.

Ellers er neste mistenkte PSU, napp ut strømkabel fra hovedkort og skjermkort, men la et par vifter og litt være igjen, deretter kortslutter du grønn og svart ledning på 24 pins atx kabel(som skal kobles i hovedkortet) for å starte PSU manuelt(grønn og svart må være koblet sammen for å kjøre psu)
Da ser du om PSU startes, mulig den virker fint her, men kreperer under last.

Du kan også prøve å reseate rambrikker og sjekke etter løse kontakter eller komponenter.
Not a real gamer
retovio's Avatar
Trådstarter
Startknappen er eliminert, har prøvd tre startknapper og kortsluttet den med to ledninger, i tillegg så glemte jeg å nevne at startknappen på hovedkortet lyser så noe strøm er det i PSUen.
kan prøve det å la noen vifter stå i og starte den manuelt men alle ledningene på PSUen min er svarte...
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Det er ledningene på 24 pins kontakten, hvis alle er svarte der så må du telle deg frem.
http://www.overclock.net/content/type/61/id/779734/width/454/height/360

PS_ON, og COM
Sist endret av Fleff; 27. januar 2017 kl. 23:06.
Not a real gamer
retovio's Avatar
Trådstarter
ok, takk for hjelpa!
Fikk koblet den opp manuelt men ingenting skjedde de første gangene jeg trykte på knappen. Prøvde engang til og da startet den opp så den er vel gåen.
Vet du om dette går på reklamasjon/garanti? det skal visst være 7års garanti på denne.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Trykte på knapp, eller kortsluttet du grønn/svart? Når du kortslutter trenger du ikke å bruke knappen, husk at kontakten ikke må være koblet i.
Det er uansett 5 år reklamasjon, så du kan bruke den.
Not a real gamer
retovio's Avatar
Trådstarter
Kortsluttet mellom grønn og svart ja, med knapp så mente jeg bryteren bakpå PSUen.
Ok skal kontakte butikken nå for å få reklamert på den.

tusen takk for all hjelpa!