Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 8358
Hvis noen har peiling på dette, eller har noe relevant å komme med, så vil jeg gjerne høre. : )

Risikoen for bøter ved ulovlig import er:
[CENTER]P(pakken blir åpnet av tollen) * P(politiet forfølger politianmeldelsen fra tollen)[/CENTER]

Sannsynligheten for at pakken blir åpnet av tollen vet jeg ikke, men jeg hører at tollen finner 10000-20000 ulovlige legemidler årlig. Det høres mye ut, så jeg antar at sannsynligheten ikke er triviell.

Hva er sannsynligheten for at politiet gir deg bot gitt at du blir tatt av tollen? I en artikkel fra VG i 2012 skriver de at i en aksjon mot ulovlige legemidler fant tollen 182 pakker med ulovlig unnhold og anmeldte ti personer. En frekvens på 5 %.

Men jeg vil ha bedre estimat enn dette, så hvis du har fått et brev fra tollen om at en pakke med med ulovlige legemidler ble sjekket, så vil jeg vite om du fikk bøter, eller om pakken bare ble destruert (eller sendt tilbake, slik de brukte å gjøre for noen år siden). Si også hva du bestilte og hvor mye.

Det viser seg også at man kan få bøter for veldige små overtredelser. Så man er ikke trygg hvis man bare bestiller en liten sum.
"I august i [2012] bestilte kvinnen i 20-årene 10 tabletter som inneholder legemiddelet Etizolam fra et firma i Storbritannia. Pillene ble sendt i posten, men ble stoppet av Tollvesenet. Deretter tok politiet over saken, og de har nå ilagt kvinnen en bot på 5.000 kroner for ulovlig import av legemidler."
Vis hele sitatet...
Takk for svar. : )
Sist endret av Timo Timo; 23. januar 2016 kl. 03:01.
Jeg bestilte LSD fra en fyr på darknet, pakken dukket ikke opp, sendte han en beskjed om det, og han sa han skulle sende en gang til, denne dukket heller ikke opp. En måneds tid senere fikk jeg brev fra politiet om at jeg var anmeldt for ettellerannet i forbindelse med narkotika, jeg har ikke blitt tatt for noe på flere år, så kunne ikke vært noe annet. I brevet stod det at saken var henlagt grunnet ressursmangel.
Sist endret av SunTzu; 23. januar 2016 kl. 03:15. Grunn: LSD dukker heller ikke opp gang nr 2
Trådstarter
6 0
Sitat av SunTzu Vis innlegg
Jeg bestilte LSD fra en fyr på darknet, pakken dukket ikke opp, sendte han en beskjed om det, og han sa han skulle sende en gang til, denne dukket heller ikke opp. En måneds tid senere fikk jeg brev fra politiet om at jeg var anmeldt for ettellerannet i forbindelse med narkotika, jeg har ikke blitt tatt for noe på flere år, så kunne ikke vært noe annet. I brevet stod det at saken var henlagt grunnet ressursmangel.
Vis hele sitatet...
Jaha. Interessant. Trodde de var skikkelig kjipe om LSD. Fint å vite.
Uvaksinert 👍
Ang. legemiddler så kom det jo en ny lov 1.okt2015 som gir tollvesenet lov til å destruere legemiddler uten at de trengte å følge det opp med en anmeldelse eller bruke noe tid på å kverulere med de som har bestilt det. Før så måtte det jo returneres men nå er det rett i ovnen. Dette for å lette på jobben så man kan stoppe mer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Timo Timo Vis innlegg
Hva er sannsynligheten for at politiet gir deg bot gitt at du blir tatt av tollen? I en artikkel fra VG i 2012 skriver de at i en aksjon mot ulovlige legemidler fant tollen 182 pakker med ulovlig unnhold og anmeldte ti personer. En frekvens på 5 %.
Vis hele sitatet...
Problemet er her. Du kan ikkje ta tallet for alle legemidler, og anta at det representerer risikoen for å verte anmeldt. Det er langt fleire som bestiller melatonin på nett, enn som bestiller morfin. Og tollen anmelder neppe folk for å forsøke å importere melatonin - fordi det er så uproporsjonalt tiltak.

Om du derimot forsøker å importere 100g morfin er du garantert anmeldelse om det vert oppdaga - og det vert ikkje lagt vekk av politiet heller.

Så for å få eit relevant tal for risiko må du dele opp etter type medisin og kvantum. For å ta med alt i ei suppe vil sei at du har eit tal som kan gi ein inidikasjon på risikoen om du bestiller eit totalt tilfeldig preparat frå ei tilfeldig sjappe. Men det er neppe det du er ute etter.
Jeg har opplevd å bli stoppet mye mer nå,senest nylig.Fikk brev,så i mitt tilfelle ble ikke pakken bare destruert.Tror ikke de registrerer noe på meg som person,for det er jo det samme jeg blir stoppet med hver bidige gang.Ingen bøter eller noe,men ubehagelig nok.Alltid kjipt med et kjærlighetsbrev fra Bring..
Ved en anledning bestillte jeg noe feil,og det viste seg å stå på narkotikalisten,så der kom "the brother in blue"med innkallelse til avhør.Saken ble henlagt etter jeg forklarte meg.
Sist endret av Dodecha; 24. januar 2016 kl. 12:51.
Sitat av Vikingprincess Vis innlegg
Jeg har opplevd å bli stoppet mye mer nå,senest nylig.Fikk brev,så i mitt tilfelle ble ikke pakken bare destruert.Tror ikke de registrerer noe på meg som person,for det er jo det samme jeg blir stoppet med hver bidige gang.Ingen bøter eller noe,men ubehagelig nok.Alltid kjipt med et kjærlighetsbrev fra Bring..
Ved en anledning bestillte jeg noe feil,og det viste seg å stå på narkotikalisten,så der kom "the brother in blue"med innkallelse til avhør.Saken ble henlagt etter jeg forklarte meg.

Jeg er oppgitt og frustrert over å ikke få ting over grensen lenger.Noen som har gode forslag?Det er imovane jeg bestiller.Innenlandskilder?darknet?
Vis hele sitatet...
Viking, hva bestilte du som gjor at du måtte inn til avhør ?
Sitat av Todaysmuz Vis innlegg
Viking, hva bestilte du som gjor at du måtte inn til avhør ?
Vis hele sitatet...
Jeg bestillte en annen variant av Imovane,et annet merke.Vær svært obs på at virkestoffet i disse ulike innsovningstabl varierer,og at noen av disse dermed er narkotikaklassifisert.
Sitat av SunTzu Vis innlegg
Jeg bestilte LSD fra en fyr på darknet, pakken dukket ikke opp, sendte han en beskjed om det, og han sa han skulle sende en gang til, denne dukket heller ikke opp. En måneds tid senere fikk jeg brev fra politiet om at jeg var anmeldt for ettellerannet i forbindelse med narkotika, jeg har ikke blitt tatt for noe på flere år, så kunne ikke vært noe annet. I brevet stod det at saken var henlagt grunnet ressursmangel.
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg som spør, men hvordan pakker de lsd når det sendes i posten egentlig? Jeg har alltid trodd at LSD er det letteste stoffet å smugle siden du kan bare helle det på en bok eller lignende. Tollen kan umulig teste en bok om den har sider som er dryppet med lsd eller ikke???
Sitat av 1980s Vis innlegg
Unnskyld meg som spør, men hvordan pakker de lsd når det sendes i posten egentlig? Jeg har alltid trodd at LSD er det letteste stoffet å smugle siden du kan bare helle det på en bok eller lignende. Tollen kan umulig teste en bok om den har sider som er dryppet med lsd eller ikke???
Vis hele sitatet...
De har også narkotikahunder..
Sitat av Vikingprincess Vis innlegg
De har også narkotikahunder..
Vis hele sitatet...
LSD kan ikke oppdages av narkohunder. Isåfall er det såpass vanskelig at de sjelden blir oppdaget av hunder, men heller ved stikkprøver og manuelle inspeksjoner av brev og pakker.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Tollerne har da erfaring og kunnskap de også.

De har lært å identifisere mistenkelige brev og pakker basert på avsenderland etc, når det kommer til LSD så er det sant at det er en luktfri substans og hunder vil ikke reagere på det som Alzo88 nevner.

Men nå synes jeg vi skal holde oss på tema, dette er en interessant tråd i og med at den prøver å være mer systematisk ved å spørre om spesifikke erfaringer med hva som blir sendt og om det blir oppdaget. Da kan vi holde all slike avsporinger til et minimum. Om disse avsporingene er så interessante vil jeg anbefale å søke rundt etter tråder som har det som hovedtema eller starte en egen en og forstette diskusjonen der.
Trådstarter
6 0
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Problemet er her. Du kan ikkje ta tallet for alle legemidler, og anta at det representerer risikoen for å verte anmeldt. Det er langt fleire som bestiller melatonin på nett, enn som bestiller morfin. Og tollen anmelder neppe folk for å forsøke å importere melatonin - fordi det er så uproporsjonalt tiltak.

(...)

Så for å få eit relevant tal for risiko må du dele opp etter type medisin og kvantum. For å ta med alt i ei suppe vil sei at du har eit tal som kan gi ein inidikasjon på risikoen om du bestiller eit totalt tilfeldig preparat frå ei tilfeldig sjappe. Men det er neppe det du er ute etter.
Vis hele sitatet...
Ja. Det var derfor jeg sa at det var en frekvens, og ikke en sannsynlighet. : )

Liten anekdote: Bestilte 100 tabletter melatonin over nett, og den kom uten problemer. Ingen indikasjoner på at de har åpnet pakken for å sjekke inni.

Beklager at jeg ikke har svart før nå. Fikk ikke mail for nye kommentarer, så jeg tenkte ingen hadde kommentert ennå.

Kristiansen og hans kolleger har flere metoder og redskaper for å avdekke om posten inneholder ulovlige stoffer. Men til tross for store, avanserte røntgenmaskiner, er den manuelle jobben hvor hver kasse eller sekk med post gjennomgås for hånd ofte mest effektiv.

–Vi kjenner igjen håndskrifter, etiketter og logoer. I mange tilfeller også avsendersteder og byer, der vi mistenker brev og pakker uten rent mel i posen, legger Kristiansen til.
Vis hele sitatet...
(kilde)

Som antakeligvis betyr at det kan være kostnadseffektivt bestille fra mindre ymse land selv om det koster mere, siden det reduserer risikoen for at tollen tar det.

Fra samme artikkel:
Det er kun toppen av isfjellet tollerne på hovedflyplassen klarer å avdekke.
Vis hele sitatet...
Høres lovende ut, men det hadde vært mye bedre om de kunne gi et estimat på hvor stort isfjellet er!

Går ikke an å redigere kommentaren min? Hm, jaja. Jeg mente å inkludere denne linken som kilde: http://www.rb.no/lokale-nyheter/send...s/1-95-6614249

Det vi tar er bare en liten del, sier han.
Vis hele sitatet...
- Fra regiondirektør ved Tollvesenet i Nord-Norge

Gitt at regiondirektøren har peiling på hva han sier, så kan vi anta at ihvertfall mindre enn 50 % tas. Men her snakker han om narkotika, og det kan hende det er andre tall for ulovlige legemidler som ikke står på narkotikalisten. En grunn for at ikkenarkotiske ulovlige legemidler tas sjeldnere er at det prioriteres mindre, men en annen grunn som kanskje betyr at det tas oftere er at selgerne er mindre opptatt av å skjule disse stoffene, spesielt hvis de er lovlige i landene de selges fra.
Sist endret av Timo Timo; 26. januar 2016 kl. 17:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis avsender gir litt ekstra service hender det at de skifter konvolutter og feks endrer skrift på konvoluttene nå og da.Ikke dumt.

De vet jo ikke på forhånd hva pakkene inneholder,så de kan jo ikke si at ikkenarkotiske stoffer taes sjeldere(?)

Jeg bestiller også helsekost fra utlandet,noe av det er reseptbelagt i Norge,annet er det ikke.Men alle disse pakkene kommer utrolig nok igjennom.Det er jo tabletter,så om de røntgenscanner dem,ville de nok vært intresssert i å åpne dem skulle en tro.
Kanskje det bare er rene tilfeldigheter for mitt vedkommende,men irriterende å ikke få over det jeg har mest bruk for..Og tapte penger.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg fikk en pakke stempla toll, ulovlig importert legemiddel eller noe slikt, men det kom i posten. Det var et kosttillskudd, Astragalus membranaceus, og jeg så etterpå at det var merka med L (legemiddel) i lovdata's liste om legemiddelklassifisering. Var nok ment som en advarsel. Hadde det hatt norsk etikett og pakningsvedlegg, så hadde det vært lovlig. Har ikke sett noen utenlandske helsekostbutikker som gidder å gjøre dette. Er det noen som vet om det er noen? Her finner dere legemiddel, hvis noen vil sjekke den. Er ikke så godt å vite hva som er handelsvare og legemiddel av kosttillskudd. https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...999-12-27-1565
Har fått samtlige pakker stoppet i tollen i Norge.

LSD har kommet igjennom noen ganger, men cola, mdma, 2c-b osv har blitt tatt.

Det går noen mnd så kommer innkalling til avhør, forrige gang tok jeg avhøret over tlf da jeg var på utenlands reise.
De ba om å få tilgang til kontoutskriftene mine, hvilket jeg sa nei til.

Etter et par mnd til kom henleggelsen i posten. Alle min erfaringer har vært slik, og det har aldri blitt noe mer enn ett avhør. Det kan tenkes at de sparker inn døra om mengden eller hyppigheten hadde vært større. Nå bestiller jeg til Sverige istedenfor. 100% successrate der foreløpig og tar det med over grensen selv.
Sitat av stnistad Vis innlegg
Nå bestiller jeg til Sverige istedenfor. 100% successrate der foreløpig og tar det med over grensen selv.
Vis hele sitatet...
Intressant.Går det an å opprette en postboks i Sverige?På en lettvint måte?Jeg bor desverrre langt unna grensen..
Jeg har fått flere pakker stoppet og brev i posten om destruering.
De gangene jeg har fått brev om dette, har jeg ikke blitt anmeldt.

Men en gang dukket ikke pakken opp.
Da fikk jeg telefon fra politiet halvannet år senere. Saken ble henlagt grunnet ressursmangel, til tross for at jeg tilstod over telefon.
Sist endret av ID-Brikke; 15. april 2016 kl. 16:36.
Sitat av Vikingprincess Vis innlegg
Intressant.Går det an å opprette en postboks i Sverige?På en lettvint måte?Jeg bor desverrre langt unna grensen..
Vis hele sitatet...
Blir ikke det mer tungvindt? Først skal det igjennom tollen til Sverige, så skal du selv ta det over grensen til Norge, og blir man tatt da, så slipper man ikke unna. Noe man lett kan gjøre ved postforesending direkte til Norge bare ved å nekte kjennskap til forsendelsen.
Sitat av Mexxy Vis innlegg
Blir ikke det mer tungvindt? Først skal det igjennom tollen til Sverige, så skal du selv ta det over grensen til Norge, og blir man tatt da, så slipper man ikke unna. Noe man lett kan gjøre ved postforesending direkte til Norge bare ved å nekte kjennskap til forsendelsen.
Vis hele sitatet...
Tror tollen til Sverige går lettere,det er ikke slik som her.En kan feks dele pakkene bedre opp selv etterpå,og så sende til Norge.Da jeg før bestillte fra Sverige kom alltid alt frem,det var sikkert som juledag.Vet ikke hvordan det er nå..Problemet i dag er at intet fra Europa ellers kommer igjennom.Det er waste of time and money.De tar så og så hver eneste pakke.Iallefall mine
Sitat av Vikingprincess Vis innlegg
Tror tollen til Sverige går lettere,det er ikke slik som her.En kan feks dele pakkene bedre opp selv etterpå,og så sende til Norge.Da jeg før bestillte fra Sverige kom alltid alt frem,det var sikkert som juledag.Vet ikke hvordan det er nå..Problemet i dag er at intet fra Europa ellers kommer igjennom.Det er waste of time and money.De tar så og så hver eneste pakke.Iallefall mine
Vis hele sitatet...
Greit nok at du får det inn i Sverige, men hva med når du skal over grensen til Norge? Nå er det en stund siden jeg har vært over grensen, men det er vel en sjanse for å bli stoppet på grensen?
Sitat av Mexxy Vis innlegg
Greit nok at du får det inn i Sverige, men hva med når du skal over grensen til Norge? Nå er det en stund siden jeg har vært over grensen, men det er vel en sjanse for å bli stoppet på grensen?
Vis hele sitatet...
Du sender det med posten.Det var det jeg prøvde å si.Dele det opp,bytte konvolutt,gjøre den mer anonym,og sende over,.Tror ikke de har den grensekontrollen over der,som fra andre land.Det er hva jeg erfarte for noen år siden iallefall.
Hvordan det er å ta det over selv i bil,vet jeg ikke..