Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1862
Har et problem med at et gammelt familiemedlem ikke klarer å bruke Canal digital dekoderen og forholde seg til 2 fjernkontroller. Jeg må derfor gå utenom dekoderen slik at jeg får kanaler inn i TVen med kun koaks inn i TVen utenom dekoder. Fulgte antennekabelen og ser signalet kommer fra en stolpe i gata, altså er det kabel-tv.

Hun trenger kun basic kanaler og kvaliteten på bildet er ikke viktig, derfor tenkte jeg å å gå til innkjøp av en antenne som jeg kan sette opp, for så å strekke en koaks mellom antennen og TVen.

Har aldri gjort dette før og ble litt lost når jeg skulle finne en antenne her http://www.antenneservice.no/produkt...adio-antenner/ da det var mye forskjellig og velge mellom. Trenger kun nrk, TV2 og TVN og bor sentralt i Oslo.
Letteste er Rikstv med CA modul rett i TV. Da har man kun en kontroll å forholde seg til såfremt TV'en støtter å bruke modulen til RiksTV.
https://www.rikstv.no/produkter/utstyr/kortleser/
Det er det jeg bruker selv hjemme, og kommer til å kjøre på det hvis jeg ikke finner noe annet valg.

Mener å huske at man fikk inn tv2, nrk og tvn uten noe kort og abonnement, kun med antenne som plukker opp signalet og koaks mellom TV og antenne. Mener jeg hadde det slik på hytta for 10-15 år siden, men disse kanal signalene er kanskje også blitt kryptert nå slik at man må ha kort eller dekoder for å dekryptere? At det er litt skurrete signal gjør ingenting, hadde vært fint hvis man slapp månedlig avgift.
Sist endret av trikker95; 15. oktober 2017 kl. 16:59.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva TV?

Mange TVer støtter DVB-C som er standarden for kabel-TV. I så fall treng du CA til 5 hundrelapper frå CD. Det er billegare og enklare enn å sette opp antenne tipper eg...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kva TV?

Mange TVer støtter DVB-C som er standarden for kabel-TV. I så fall treng du CA til 5 hundrelapper frå CD. Det er billegare og enklare enn å sette opp antenne tipper eg...
Vis hele sitatet...
Det er en Sony Bravia, ang. modell må jeg sjekke opp i morgen. Mener å huske at det var mulighet for å slide inn et smartkort. Jeg skal sjekke ut muligheten for dette da det hadde vært fint å slippe antenne montasje.

Men, hvis TVen ikke støtter dette, er det ikke mulig å snappe opp nrk, tv2 og tvn via antenne, uten noen form for ekstrautstyr som kort eller dekoder? Er de blitt kryptert?

EDIT: Fant et slik kortleser(CI + CAM) fra riksTV som jeg hadde liggende til overs. Må jeg ha det fra Canal Digital eller burde dette fungere like godt?
Sist endret av trikker95; 15. oktober 2017 kl. 17:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Selvom du har antenne må du ha dekoder fra Rikstv. Kanalene er digitale selvom dem er gratis.

Er det kabel-TV kan det jo hende at kabelselskapet fortsatt sender noen kanaler analogt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Selvom du har antenne må du ha dekoder fra Rikstv. Kanalene er digitale selvom dem er gratis.
Vis hele sitatet...
NRK er gratis tilgjengeleg, og du treng kun DVB-T-mottaker. Stortsett alle moderne TVer med antenneinngang støtter DVB-T. Du treng ikkje kortlesar eller anna utstyr.
Du får KUN inn NRK kanalene (1,2 og 3) uten dekoder og abonnement.
Jeg har selv hatt dette oppsettet det siste året, altså antenne rett i tv.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
NRK er gratis tilgjengeleg, og du treng kun DVB-T-mottaker. Stortsett alle moderne TVer med antenneinngang støtter DVB-T. Du treng ikkje kortlesar eller anna utstyr.
Vis hele sitatet...
NRK er langtfra GRATIS... Du har noe som heter lisens...
Sist endret av woff; 15. oktober 2017 kl. 20:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
om du har GET i veggen kunne du inntil nylig få inn rundt 15 analoge kanaler gratis, disse sendingene ble stoppet for ikke mange måneder siden. Tror de andre kabel-tv tilbyderne også har stengt de analoge sendingene. Du kan sjekke Riks-tv, det er mange tv-er som er "Riks-tv godkjent" ut av boksen, å montere antennen er relativt enkelt, jeg fikk inn kanaler mens den lå plenen før jeg monterte den på veggen.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
NRK er gratis tilgjengeleg, og du treng kun DVB-T-mottaker. Stortsett alle moderne TVer med antenneinngang støtter DVB-T. Du treng ikkje kortlesar eller anna utstyr.
Vis hele sitatet...
Da er det en dekoder der også, den er bare innebygd så du ser den ikke. Du trenger fortsatt et programkort, og det stikker du inn i TVen, som reel bak. Igrunn regner jeg med at dette visste du allerede. :-)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Da er det en dekoder der også, den er bare innebygd så du ser den ikke. Du trenger fortsatt et programkort, og det stikker du inn i TVen, som reel bak. Igrunn regner jeg med at dette visste du allerede. :-)
Vis hele sitatet...
Nei, du treng ikkje programkort for å ta inn NRK.


https://www.rikstv.no/produkter/nrk/
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, du treng ikkje programkort for å ta inn NRK.


https://www.rikstv.no/produkter/nrk/
Vis hele sitatet...
Sikker? Jeg måtte ha programkort når jeg hadde RiksTV på hytta. Der hadde jeg en Grundig ekstern dekoder. Det har kanskje endret seg?