Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1315
Jeg husker jeg så Avatar i 3D i Sandvika da de hadde et annet system enn i dag, og ble litt imponert. Siden har jeg sett film i 3D en håndfull ganger, og det har sett helt ræva ut hver gang. Finnes det kinoer i Oslo som yter formatet rettferdighet, eller ser de fleste filmer simpelthen helt ræva ut i 3D? Jeg vet de fleste filmer er "jukset om" til 3D, men så ille som ting ser ut (midt i salen hver gang) nå, kan da ikke være meningen.
Limited edition
Moff's Avatar
Vanskelig å si noe konkret om dette her uten å ha vært med selv, så... har du hatt med deg noen på kino som opplever det samme som deg? Hvis det bare er deg det er "noe galt med" så kan det rett og slett hende at du ikke er kompatibel med 3D-formatet. Jeg kjenner mange som får hodepine av det, men det kan være flere andre faktorer som spiller inn. For eksempel hvis du har svakt syn på ett øye uten å egentlig være klar over det. Samtidig, hvis Avatar er en film du husker som spesielt imponerende, så kan det nok rett og slett hende at du har sett dårlige filmer i etterkant. Noen filmer blir som du sier "jukse-konvertert" til 3D. Dette er en prosess hvor man tar en helt vanlig film og bruker en datamaskin til å regne ut dybden i filmen basert på hvordan hver pixel i bildet beveger seg. Når datamaskinen vet hvor langt unna alle objekter i filmen er fra kameraet, så kan den lage et ekstra bilde som har et litt annet perspektiv enn originalen, og på denne måten får du en 3D-effekt. Ulempen er at datamaskiner ofte ikke klarer å regne ut dybden i bildet med 100% nøyaktighet, og hver minste lille feil vil være helt åpenbar for oss som ser på.

Filmer som blir laget i 3D kan også være i dårlig kvalitet. Det er veldig, veldig, veldig mange aspekter med 3D-film som må funke for at effekten skal oppleves som god. Man trenger et stort team med teknikere som virkelig kan sakene sine, og det er ikke noe alle filmer har råd til. De går derfor for en billigere løsning, og satser på at de likevel vil tjene ekstra penger på filmen fordi de kan kalle det en 3D-film - selv om filmen sikkert hadde vært bedre om den hadde holdt seg til 2D.

Om det ikke er bare du som opplever problemer, sjekk at brillene dine faktisk virker som de skal. Om de er billige eller skadet, så kan dette påvirke kvaliteten. Måten du kan sjekke dette på er å lukke ett øye av gangen og kontrollere at du ser et helt klart og skarpt bilde på begge øyer. Hvis ett av bildene (høyre eller venstre øye) er svakere eller uskarp, så er det enten noe galt med brillene eller øynene dine. (Det kan selvsagt være noe galt med kinoen, men igjen - da vil alle merke at noe er galt.)
Jeg er 2,75 svaksynt på ett øye og nesten perfekt syn på det andre, da funker ikke 3d briller i det hele tatt, nesten bedre å se uten...
Eg er heilt einig med TS, og har lurt på det same sjølv. Eg opplever 3D-film som uskarpt og mørkt. 3D-effekten er absolutt der, men resten av biletekvaliteten ligg og vakar nokre hakk under DVD-kvalitet.
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Samme problem her, uten at noe er feil med synet mitt som jeg vet om. Opplever at bildet flimrer mer, er mørkere og mer uskarpt. Mye mer anstrengende å se på. Kommer aldri til å betale for å se en "2,5D"-film igjen.
nekrognom
kallisti's Avatar
Trådstarter
Er det noen her som faktisk liker 3D?
Har ikke noen problemer med at 3D filmer "ikke funker", men nei - jeg liker ikke effekten noe særlig.
Synet mitt er så perfekt som det går ann å få (testet ganske jevnlig etter suksessfull laserkirurgi) men 3D ser mørkt og "papp-aktig" ut i de aller fleste tilfeller. Individuelle elementer har dybde i forhold til hverandre men ikke nødvendigvis i forhold til seg selv, på en måte.
I en Star Wars film så jeg jo tydelig at romskip A var nærmere enn romskip B, men selve skipet så flatt ut.
Det er ganske stygt å se på, og føles "billig".

Til forskjell så er jeg veldig fornøyd med 3D effekten i HTC Vive VR-headsettet, så helt motstander av det er jeg ikke.
Sist endret av Neptunia; 12. september 2017 kl. 17:18.
jeg bruker briller når jeg kjører bil og på kino. 3d brillene man setter uttapå brillene er alfa og omega for meg. før solgte de en type som gjorde at 3d ble en veldig kul opplevelse på kino. men de som selges nå gjør at jeg unngår 3d om jeg har glemt de gamle jeg har hjemme.

for meg har det alt å si på hvordan de sitter uttapå brillene, er de vinklet rett så er 3d bra på alle nordisk film kinoer.
Jeg har 0.0 på begge øynene og bortimot perfekt syn. Har likevel aldri fått dreisen på 3D. Ser bare to bilder over hverandre og generelt uklare bilder. Ser 3D effekten av og til men ikke konsekvent. Kan jeg ha skjeve hornhinner eller noe?