Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4493
Jobber med en polakk som jeg ikke helt forstår meg på. Han kan nesten ikke engelsk eller norsk. Vi har jobbet sammen i snart 1 år. Vi har en grei tone oss imellom og må samarbeide en del på jobb.

For noen måneder siden kom han tilbake fra Polen etter å ha hatt 2 uker hjemme. Da fikk jeg èn flaske polsk sprit hos han. Når han nå kom tilbake til Norge etter å ha vært i Polen, fikk jeg 5 pakker sigaretter.


Når jeg ankommer jobb gir han meg plutselig en pose med noe inni og sier "For you my friend".


Er det noen som vet om polakker bare er veldig gavmilde eller om de faktisk forventer å få penger for det? Kan det være en annen kultur enn det vi har?
Høres ut som gavmildhet.

Men selvfølgelig kan det jo være at han vil ha noe igjen i form av tjenester?
Det virker som om han liker deg, og vil være vennen din. Si takk og vær grei tilbake. Han høres alle tiders ut!
"smaksprøve". Den første er gratis osv. Hvis han vil noe så er det at du handler mer sprit og sig en ei flaske og noen enkeltpakker.
Anonym bruker
"Lilla Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Veldig vanskelig å si. Hvordan er kroppsspråket til polakken når han gir ting til deg? Høres spesielt ut å gi sprit og røyk til deg fordi dere har en god tone sammen. Muligens som noen har tidligere nevnt at han vil ha tjenester tilbake. Det beste er jo å spørre på en hyggelig måte hvis han gir deg noe mer "Hvorfor er du så gavmild? " eks...
Hvorfor anta noe som helst? Er det ikke bedre å bare være glad for å motta disse gavene? Om du ikke føler for å gi noe tilbake trenger du jo ikke det.
Jeg tror bare han forstår verdien i en flaske sprit og 5 pakker røyk for en nordmann. En liter sprit og 5 pakker røyk koster nesten kun en hundrings, så for han er det en liten gave å gi, men for deg er det en ganske mye større gave å få.
Det er bare sånn mange polakker er. Grattis, du har fått deg selv en god kompis! Min erfaring er at de er lojale og gavmilde som faen, men husk på å vær grei tilbake også!
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Min erfaring med Øst-Europeere tilsier at det å kjøpe med noe snadder når de har vært i hjemlandet for å gi bort til venner og kolleger er helt vanlig. Typisk nordmenn å ikke vite hvor de skal gjøre av seg når de får gaver uoppfordret
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
har endel polske venner som jeg har blitt kjent med i forskjellige sammenhenger.. mange av øst europere sliter med og få seg norske venner mange ganger på grunn av språk barriere tror jeg og stigmatisering.. De jeg har møtt på og som jeg har vist vennlighet til har vist seg og være noen av de mest hjelpsomme vennene en kan ha.. jeg gjør alt jeg kan tilbake og har spesielt en polsk venn som jeg har hjulpet når det har kommet til alt fra sykepenger til søknader.. førerkort osv.. til gjengjeld kunne jeg ha ringt han 30mil unna klokka 3 på natta og han hadde kasta seg i bilen med biltralla etter og henta meg.. bare ta det chill og se på det som at han kanskje bare har lyst til og ha en kompis på jobb og ikke bare bli sett på som han polske fyren
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Vi hadde en polsk vaskehjelp en periode. Hun kjøpte med en gave etter å ha vært hjemme i julen.
Har kjent noen polakker og russere en god stund, og møtt en del flere. Hvis du ønsker å gi noe tilbake så ikke gjør noe stort eller dyrt ut av det. Gaver vil ofte være små oppmerksomheter for å sette pris på deg, og dersom du gir noe stort tilbake vil de trolig føle seg litt utilpass av dette.

Se om du får tak i noen lokale varer eller godbiter som du kanskje kan gi tilbake? Har gitt krabbe, tørrfisk og reinsdyrhjerte med *stor* suksess. Finn frem noe god sylteagurk til vodkaen og be ham på noen glass?
Sist endret av m0b; 2. august 2017 kl. 01:55.
Det er synd at man alltid tror det skal være en baktanke mot vanlig vennlighet. Er dette kanskje noe særnorskt? "Er du snill med meg og gjør noe uten å bli spurt så forventer du garantert noe tilbake" - holdningen er skremmende.
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er så heldig at jeg er sammen med en polsk dame som er noen år eldre enn meg. Hun er rett og slett amazing!
Han kollegaen din er bare hyggelig, han forventer ingenting annet enn at du er hyggelig tilbake og behandler ham som en venn.

Når det gjelder den polske dama mi; Hun gir iallefall gode BJ-er
Sist endret av m0b; 2. august 2017 kl. 03:04. Grunn: La sammen to etterfølgende innlegg for bruker.
Anonym bruker
"Moden Bever"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, jobber selv med rundt 300 polakker/slovaker. Og mange av de er så gavmilde at de tar med seg gaver hjem til andre ansatte de setter pris på

Kjøp med en gave til han neste gang du er ute å reiser
Når dere sier det så har jeg stadig vekk fått sukkertøy, tyggis, brødskive (når jeg har glemt matpakken) etc fra litauere og polakker mens vi har vært på jobb. Tror det er en helt annen kultur enn her.. Men så er jo alt jævlig dyrt i Norge så kanskje derfor ingen gir gaver eller deler med hverandre.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Når dere sier det så har jeg stadig vekk fått sukkertøy, tyggis, brødskive (når jeg har glemt matpakken) etc fra litauere og polakker mens vi har vært på jobb. Tror det er en helt annen kultur enn her.. Men så er jo alt jævlig dyrt i Norge så kanskje derfor ingen gir gaver eller deler med hverandre.
Vis hele sitatet...
Nei, vår kjøpekraft er så mye større at selv om prisene på enkelte varer er høyere pga avgift, så koker det nok mer ned til kultur og at vi kanskje ikke er like gavmilde her.