Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  91 37316
Ja jeg må si meg enig i at dette er noe blåst opp. Den følelsen du sitter med nå, har unge studenter, når de sitter på 2..3 kredittkort som er makset ut.. selvmordstanker, rømme landet.. stjele penger osv.. lettvinte løsninger er instinkt.

Men hør her Min stefar hadde rundt det dobbelte av beløpet ditt, innenfor skatt. Deretter noe ala din sum i lån.
Han dro til statene i frykt for hva som skulle skje. Så fikk han en telefon, da norge klarte å nappe tak i han, og la frem flere muligheter. Jeg pratet med han etter dette, og han var bare lei seg for at han ikke gikk inn med en gang. Nettop fordi dem var veldig hjelpsomme, og virkelig gikk inn for å sørge for at dette gikk rolig og greit frem.

Men i mellomtiden hadde han tjent penger i usa, for å betale ned skatt, og lån. Så han sendte inn penger jevnlig fordi han faktisk ville tilbake til norge. Nettop fordi han gjorde dette, så viste det betalingsvilje.. og dermed var det en lett sak. Nå bor han i Norge igjen, og betaler fortsatt ned.

23/5 regel (Studie), ta opp som privatist på sonans eller lignende.. er nesten flaut enkelt, når du er noen år eldre enn du var på videregående Du vil alltid få jobb.. men du må ofre tid til å studere. spise nudler hver dag.. dette er en del av det


Som Nike sier.. "Just do it"
Sitat av Cydonia Vis innlegg
Underslaget kommer til å bli kjent i bygda da kollegaen min er ei gammel sladrekjerring.
Vis hele sitatet...
Det som er fint med gamle sladrekjerringer er at de alltid er på utrettelig jakt etter nytt sladder. Det vil med andre ord si at det ikke går mer enn et par uker med prat før en eller annen har pissa på seg i fylla eller kjøpt en altfor snobbete bil, og både du og det lille feiltråkket ditt er glemt.
Nei jeg må si noe mer.. for det blir.. ja.. : melding følger...

Bit i det meget sure eple... prat med noen i familien, og forklar situasjonen. Det er ikke verre enn å bare fortelle alt rett ut som det er.. dette er iaf mindre ille enn dine andre forslag..

Så må du rett og slett spørre, om en av dem kan ta et lån for deg, for å dekke din totale sum. Vi prater om 1 million her.. dette er ingen ting. Virkelig.. det er ingenting.. ikke en gang 11kvadratmeters leilighet i oslo..

Så får du unna økonomiproblemet fra staten, og der du har lån. Skulle det bli noen måneder i cella, om ikke ett år... så har seriøst det norske fengselet et ENORMT tilbud.. for alle insatte. Du kan gå ut derfra med alt for mye kunnskap, og til og med bachelor.. om du sitter inne lengre. Du har jo nok tid til å studere konsentrert.
Se på det som en investering.. ikke en skammekrok. Den lærdommen har du allerede fått nå.

Håper du gjør det som får deg til å føle best. Alt annet vi skriver her på forumet er irrelevant. kunn informasjon og muligheter... det er du som skal velge for deg.. og for dem deg nær.


Vi har alle vært i dritt.
Hva med å kontakte en advokat?
Han/hun vil ha taushetsplikt og kan ikke "angi" deg eller påvirke valgene dine dersom du ikke ønsker det. Men han/hun vil garantert kunne svare på hva du kan vente deg, hvilken straff du kan regne med i denne typen sak samt hvordan en evt rettsak ville forløpe... Advokaten vil uansett være på din side og du kan fremdeles rømme landet dersom det ble din endelige avgjørelse.
Det er bare PENGER, mann. Dette ordtaket gjelder for familien også:

All the money in the world, ain't worth a friend.

Du kan snu det rundt. Vær åpen og ærlig mot fordømmende folk, og se lyst på framtida.
Tørr jeg spørre hva du har brukt penger på? Om du sitter igjen med noe (hus,bil, ting du kan selge) skal det ikke være så vanskelig å slette en del av gjeld.

Jeg er 21 år, hadde faktisk ikke klart å bruke litt under en million på ingenting.
Forstår deg veldig godt i en slik situasjon. Gjeld er aldri noe artig å ha i bakhodet, spesielt når du mest sannsynlig ikke ser noen måte å få betalt dette på ett rimelig vis...

Hvis du skal rømme landet til Europa vil jeg tro du må leve litt "off the grid". Vil ikke anbefale deg å rømme slik, men forstår at du ikke ser noen annen utvei. Skammen kan være det værste å leve med, spesielt hvis du bor en plass hvor "alle kjenner alle"... Håper du finner en utvei, er glad jeg ikke er i dine sko akkurat nå....

Lykke til, og keep us posted!


Edit: Tro det eller ei, for noen er penger det viktigste for å ha ett godt liv (meg inkludert).
Sist endret av weedsuit; 30. august 2013 kl. 22:02.
6 år i fengsel er ikke SÅ mye. Dessuten kommer du jo ikke i fengsel for drap eller noe, så jeg tror du kan klare deg. Hva med å flytte til et annet sted i Norge? Er bare en liten økonomikrise, alle gjør feil, som KAN rettes opp om du er villig til å arbeide for det. Du kan jo oppsøke psykolog? Selvmord er det siste du bør gjøre.
Sitat av Warz Vis innlegg
Du kan flytte til england og slå deg konkurs, ergo få slettet gjelden:
http://www.dinside.no/828649/deilig-...konk-i-england
http://www.nettavisen.no/nyheter/article3187849.ece

På en annen side, hvor mange millioner kroner i gjeld har ikke the pirate bay grunnleggerene på seg? De ser da ut til å klare seg fint av den grunn. Penger er ikke alt.
Vis hele sitatet...
Jeg er i England nå og skal snart i retten og bli slått konkurs.
Så jeg er gjeld fri før jul :-)))
Sitat av Cydonia Vis innlegg
Huff.. Jeg vil ikke reise fra norge, men vet ikke om jeg blir å takle dette helvette som venter meg om en ukes tid.
Underslaget kommer til å bli kjent i bygda da kollegaen min er ei gammel sladrekjerring.
Har kreditorene/namsmannen på nakken i tillegg til underslaget.. Politi, forklaring til arbeidsgiver, prat med mamma, pappa og min bror, advokater, rettsal, fengsel.. Skulle ønske dette var en vond drøm! Kaldsvetter og har lyst å spy akkurat nå.. fy f***. Den samtalen mellom meg og familien min kommer til å bli tøff..
Vis hele sitatet...
Alternativet er å ta straffen og så rømme landet.
Jeg anbefaler England :-)


https://www.gov.uk/bankruptcy/overview
advokat, nå med en gang.


Hvis du har mulighet til å bo hjemme mens du jobber av gjelda går det ikke mange år før du har 1 mill.
Sitat av Warz Vis innlegg
Herlig! Men vil du kunne reise tilbake til norge, eller hva?
Vis hele sitatet...
Ja, og etter et år skal alt være ute av verden.
Det er den tiden en konkurs sak tar her, i Norge er en konkurs avsluttet etter 2 år.
Men der kan ikke private privat personer bli slått konkurs og få slettet alt av gjeld.
Sitat av Warz Vis innlegg
Det der var en kvinne.
Vis hele sitatet...
Sier du det??

Gratulerer, du har nå bevist at du kan lese.
Neste steg er tegning. Stå på!

Strafferamme: googler man litt så ser man at strafferammen på grovt underslag er inntil 6år i fengsel. http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-028.html

Det jeg snakker om/ og artikkelen jeg linket til, er: Ja, en kvinne (whatever) ble tiltalt/straffet for underslag av ca samme summ.

Hun måtte tilbakebetale det hun ble straffet for å ha stjålet + samfunnsstraff.
Altså ikke maksimal straff for grovt underslag, som TS gir uttrykk for at han kommer til å få.

Om det er en mann eller kvinne, har ingenting å si.
Sist endret av Dub; 31. august 2013 kl. 00:15.
Sitat av Warz Vis innlegg
Jøss, det er bra å være klar over. Kan jeg spørre hva slags type gjeld dette var?

Slutt å spill dum, alle vet at kvinner slipper billigere unna i de fleste straffesaker. Det er noe man bør ta i betraktning dersom man skal spekulere i straffeutmålinger.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg var så dum og sa meg villig til å være kausjonist.
Det gikk ikke så bra, jeg ble sittende igjen med ei regning på 500 000kr
I den perioden dette skjedde ble jeg syk og var ikke i stand til å gjøre noe med saken.
Når jeg var i såpass form til å ta tak i ting hadde alt bare hoper seg opp og det hadde ballet på seg mer gjeld.
Jeg fikk ikke noe hjelp noen steder og jeg var på bar bakke igjen.
Selv synes jeg dette var veldig bittert, siden jeg alltid har hatt stål kontroll på min egen økonomi.
Aldri fått purringer, og aldri hatt problemer med min økonomi.
Men alt ble snudd på hodet over natta.
Jeg prøvde selv å få til en ordning med banken, men det var nytteløst.
Så det jeg gjør nå er takk for sist til DnB.
DnB vil nå tape hele kravet, og hvis de vil prøve å drive inn kravet den dagen jeg flytter tilbake til Norge må de få med seg alle kreditorene og gå til tingretten og kjøre en ny sak på meg.
Dette vil koste kreditorene ca 100 000kr, sannsynligheten for at de da kan drive inn noen verdier er lik 0.
Jeg har jo ikke noe av verdier i Norge og siden det ikke er noe å hente så blir dette er ytterligere tap for kreditorene.
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Kom deg til Thailand, eller en av nabolandene, eksremt billig, pluss at hvis du er i thailand, så bare drar du ned til grensa til Cambodia en gang i måneden og stempler passet ditt så har du visum en måned til Koster ca 500baht (93kr ca)

Der kan man leve lenge på lite.. snakker av erfaring.. =) lykketil man
Sitat av lilpsych Vis innlegg
Kom deg til Thailand, eller en av nabolandene, eksremt billig, pluss at hvis du er i thailand, så bare drar du ned til grensa til Cambodia en gang i måneden og stempler passet ditt så har du visum en måned til Koster ca 500baht (93kr ca)

Der kan man leve lenge på lite.. snakker av erfaring.. =) lykketil man
Vis hele sitatet...
Men hva kan en nordmann gjøre der nede?
Tiden må vel bli lang når man bare sitter under en parasoll og drikker øl hele dagen.
Og dette er vel bare gjennomfør bart om man har en eller annen form for trygd?
Uansett tror jeg det er vanskelig å få gjort noe med gjelds problemer ved å bare oppholde seg i Thailand.
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Sitat av per2390 Vis innlegg
Men hva kan en nordmann gjøre der nede?
Tiden må vel bli lang når man bare sitter under en parasoll og drikker øl hele dagen.
Og dette er vel bare gjennomfør bart om man har en eller annen form for trygd?
Uansett tror jeg det er vanskelig å få gjort noe med gjelds problemer ved å bare oppholde seg i Thailand.
Vis hele sitatet...
Tjah spørs hvor luksus man krever da... Jeg klarte meg 3 månder på 2000kr og hadde the blast of my life Men er jo ikke for alle.
Sitat av lilpsych Vis innlegg
Tjah spørs hvor luksus man krever da... Jeg klarte meg 3 månder på 2000kr og hadde the blast of my life Men er jo ikke for alle.
Vis hele sitatet...
Ja du har et poeng der, men hva med gjelds problemer?
Hvordan løser det seg?
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Sitat av per2390 Vis innlegg
Ja du har et poeng der, men hva med gjelds problemer?
Hvordan løser det seg?
Vis hele sitatet...
Ja det er annet problem... Eneste jeg kommer på er kriminelle handlinger da, for og tjene raske penger, men vil jo selfølgelig ikke oppfordre til det...

Skal du tjene de opp lovlig vil det da tid... Vetikke hva du tenker? Og hvor langt du e villig til og gå for og få ordnet opp i gjelda.

Håper det ordner seg for deg hvertfall.. Sykt kjip sitausjon du har havna oppi.
Sitat av lilpsych Vis innlegg
Ja det er annet problem... Eneste jeg kommer på er kriminelle handlinger da, for og tjene raske penger, men vil jo selfølgelig ikke oppfordre til det...

Skal du tjene de opp lovlig vil det da tid... Vetikke hva du tenker? Og hvor langt du e villig til og gå for og få ordnet opp i gjelda.

Håper det ordner seg for deg hvertfall.. Sykt kjip sitausjon du har havna oppi.
Vis hele sitatet...
Det er sant, en rask vei til penger er vel noe de fleste liker.
Men for min del liker jeg å holde meg på den rette siden av loven.
Ja det har ikke vært noe gøy situasjon jeg har vært i,
Men det er alltid en vei ut av det. Jeg fant min snarvei og ser veldig lyst på ting.
Alternativet hadde vært en gjelds ordning i Norge, men 5 år med grøt og vann fristet ikke noe særlig.
Og med tanke på alt det andre man mister i den tiden var heller ikke noe å se etter.
England er absolutt at land å anbefale :-)
Sitat av lilpsych Vis innlegg
Tjah spørs hvor luksus man krever da... Jeg klarte meg 3 månder på 2000kr og hadde the blast of my life Men er jo ikke for alle.
Vis hele sitatet...
Du levde i tre måneder på 2000 kroner? Hva slags livsstil var det?
Du vil ikke få seks års fengsel. Jeg har en i familien som for noen år siden slo flere millioner i minus i bedriften sin pga ett gambling problem. Han fikk 9 måneder, men var ute etter 6 måneder. Han la heller ikke kortene på bordet før han ble avslørt.

Så, hvis du legger kortene på bordet og du viser at du angrer, så vil nok det virke veldig formildende. Det burde du gjøre, tatt blir uansett. Som du selv sier også. 150.000 tviler jeg på er nok for å bli dømt for grovt underslag. Slapp av, vi bor ikke i USA.
Sist endret av Nesten; 31. august 2013 kl. 13:53.
Sikkerhetsklarert
Sitat av per2390 Vis innlegg
Jeg fant min snarvei og ser veldig lyst på ting.
Alternativet hadde vært en gjelds ordning i Norge, men 5 år med grøt og vann fristet ikke noe særlig.
England er absolutt at land å anbefale :-)
Vis hele sitatet...
Hva er så spesielt med England ? En dom eller en gjeldssak i Norge forsvinner jo ikke selv om du stikker til England? Blir du dømt her til lands så tipper jeg du blir deportert uansett om det er England eller Sverige du drar til.
Hei, jeg skjønner du synes situasjonen din er kjip, men virkelig.. Dette klarer du å løse uten å måtte gjøre noe drastisk.
Mine råd er:

- Les deg opp på andre som har gjort underslag, se hvilke straffer de har fått, for du kommer ikke til å få noen høyere straff enn dem, samt at hvis det blir foreslått en strengere straff kan du referere til tidligere dommer i liknende saker, slik at du får redusert straff.

- Meld deg inn, så får du tilståeses dom, som er formildende..

- Ta straffen din! Jeg tror ikke du får så mange år i buret.

- Betal ned gjelden din! Det kommer ikke til å ta så lang tid, og når du er 35 er du fullt istand til å leve et fullverdig liv!

Lykke til!
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Hva er så spesielt med England ? En dom eller en gjeldssak i Norge forsvinner jo ikke selv om du stikker til England? Blir du dømt her til lands så tipper jeg du blir deportert uansett om det er England eller Sverige du drar til.
Vis hele sitatet...
http://freak.no/forum/showpost.php?p...1&postcount=15
Sitat av Warz Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det står jo at det er lite trolig at du ikke må betale gjelden hvis du returnerer til Norge...
Behøver du virkelig å skamme deg så mye for at du skylder masse penger? Finnes mennesker som er mye mer tolerante enn de du omgir deg med nå. Hvis du veit du blir tatt så meld deg. Son straffen og godta alt gjeldsstyret, litt seinere når du er ute av fengsel og lever med gjeld, så kan du revurdere om du har lyst til å stikke av eller ikke.
Sitat av zlagther Vis innlegg
Det står jo at det er lite trolig at du ikke må betale gjelden hvis du returnerer til Norge...
Vis hele sitatet...
Men ikke at du blir deportert tilbake til norge.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Hva er så spesielt med England ? En dom eller en gjeldssak i Norge forsvinner jo ikke selv om du stikker til England? Blir du dømt her til lands så tipper jeg du blir deportert uansett om det er England eller Sverige du drar til.
Vis hele sitatet...
Mye nyttig info her.


https://www.gov.uk/bankruptcy/overview

Sitat av Warz Vis innlegg
Men ikke at du blir deportert tilbake til norge.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe lovbrudd å ha mye gjeld.
Hva med å søke gjeldsordning?

http://www.domstol.no/no/Enkelt-doms...gjeldsordning/

Så framt det ikke er en massiv narkogjeld da.
Sitat av Cydonia Vis innlegg
Vet at jeg har gjort noe utrolig galt, men jeg er rett og slett rådløs og i en desperat situasjon. Er fullt forberedt på å forlate familie og venner! Har oppspart nødpenger og skal ordne meg pass på mandag.
Vis hele sitatet...
Som min gamle lærer en gang sa: Det blir for dumt assa.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Lurer på hvordan det gikk. Håper TS kommer med flere innlegg så vi får høre avslutningen på "historien".
Vsauce var innpå et lignende emne i en video: https://www.youtube.com/watch?v=CPBJgpK0Ulc How People Disappear.
Meld deg inn i luksusfellen?
Det er småpenger, du får max 120 dager pluss ett par år prøvetid. Stikk til Spania ett par år, purken her bryr seg katten om 100 000 kroner, det svindler hvitsnippen i Bærum for i uka.
▼ ... flere år senere ... ▼
Hei håper noen her har råd eller tips til hva jeg kan gjøre for og komme meg ut av den situasjonen jeg er i. jeg ruser meg ikke og jobber som lærling men har hatt en dirty buisness på si. har nå sluttet med denne latterlige buisnessen og skylder ca 110.000 kr til pakistanere i oslo som helst skulle hatt pengene sine i går!? jeg har kun en mor som nylig har fått greie på dette og er helt fra seg og blir faktisk dårlig av dette og det sårer meg veldig. ingen jeg kjenner verken venner eller familie kan hjelpe meg og jeg får heller selv ikke noe lån. hva kan jeg gjøre? jeg sliter med psyken min pga dette og har også vært inne på tanken at jeg vil avslutte livet og slippe trusler og stress vær eneste dag!! men har kvittet meg med den tanken da dette er feigt av meg og gjøre. jeg ønsker og gjøre opp men har ikke sjangs eller noen ide om hvordan jeg skal få til dette. håper på gode tips eller råd. på forhånd takk
Sist endret av Provo; 25. november 2016 kl. 06:03. Grunn: Dobbelpost
Var nettopp en som svindlet nav for 100 000,- og fikk 60 dager fengsel.
Du skal gjøre ganske drøye ting før du får 6 år fengsel. Selv barnemisshandlere kan slippe unna med 1 år i fengsel.
Sitat av helt på felgen Vis innlegg
håper på gode tips eller råd. på forhånd takk
Vis hele sitatet...
Om det er et godt råd vet jeg ikke, og hvor god kontakt du har med disse er heller ikke skrevet noe om så du har følgende muligheter(sikkert fler og). Bare møte de og fortelle det som det, og si at de over lengre tid vil få penger og prøve så godt du kan og skaffe. Høre med de om du på noen som helst måte kan nedbetale gjelden; F.eks smugle et billass inn til Norge eller gjøre noen andre jobber fram til det er nedbetalt. Fra deres synspunkt så blir det en bedre løsning enn om du bare utsetter og utsetter da gjelden kan hope seg opp og de går mer drastisk til verks.

De har alltid bruk for en løpegutt, og for å komme seg ut av den gjelden så er det kanskje det som skal til. Når du er i gamet så kan du ikke bare "slutte" med en slik gjeld.

Håper dette hjalp litt
masterofnone er inne på noe..
Det er og skandinaviske land som har diverse ting billigere en norge, er ikke verre en å reise ned med en sum,kjøpe, omsette, gi litt til pækkisene, og gjør dette noen omganger så har du betalt..
ta christiania feks, 10 lax bli til 30 osv... bare informer folkene du skylder om at alt er under kontroll og hold en dialog hele veien..
lykke til!
Sitat av helt på felgen Vis innlegg
Hei håper noen her har råd eller tips til hva jeg kan gjøre for og komme meg ut av den situasjonen jeg er i. jeg ruser meg ikke og jobber som lærling men har hatt en dirty buisness på si. har nå sluttet med denne latterlige buisnessen og skylder ca 110.000 kr til pakistanere i oslo som helst skulle hatt pengene sine i går!? jeg har kun en mor som nylig har fått greie på dette og er helt fra seg og blir faktisk dårlig av dette og det sårer meg veldig. ingen jeg kjenner verken venner eller familie kan hjelpe meg og jeg får heller selv ikke noe lån. hva kan jeg gjøre? jeg sliter med psyken min pga dette og har også vært inne på tanken at jeg vil avslutte livet og slippe trusler og stress vær eneste dag!! men har kvittet meg med den tanken da dette er feigt av meg og gjøre. jeg ønsker og gjøre opp men har ikke sjangs eller noen ide om hvordan jeg skal få til dette. håper på gode tips eller råd. på forhånd takk
Vis hele sitatet...
Hvis tanken bare er det samme som trådstarter hadde og rømme landet så kan du jo bare se etter callcenter jobber rundt i Europa, da du antageligvis vil måtte melde adresseendring til landet du velger til folkeregisteret er det sikkert bedre å velge et litt større land enn Malta som er vanlig for callcenter jobber for for eksempel nettcasinoer.

Om planen ikke er å rømme landet så kan du jo prøve å løse det med å skaffe ekstra jobb på for eksempel Rema 1000 og bli enig med de du skylder om at alt du tjener på Rema går til de inntil gjeld med renter er nedbetalt.
Sist endret av BaconWeed; 25. november 2016 kl. 11:37.
150 000? Jeg har spilt vekk 4 mill fra eget selskap og vurderer rømme landet... MEn tenker 2 år i fengsel er enklere. Du er 21 år?? Det ordner seg. I verset fall 5 år gjeldssanering, så ka du begynne på nytt. Jeg er 40 når mitt mareritt er over. Og jeg tenker stå i det.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Etter jeg slapp ut nå sist hadde jeg mye privatgjeld og masse statlig.

Flytta vekk fra hjemkommune, fikk en ok jobb, jobber ræva av meg, lever på knekkebrød. Privatgjeld borte, nå jobber jeg ned den statlige.

Hva skal namsmannen gjøre? Hva er du redd for? Jeg skylder mye mer enn deg og jeg ler når kreditorene ringer. De kan ikke gjøre en dritt. Jobb og gjelden forsvinner.