Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 5598
Hei, vi er en gjeng på 5 vektere som gjerne ville lært litt kampsport.

Finnes det noen kampsport senter som lærer bort vekter ting?
F.eks: Legge personer i bakken, håndgjern osv?

Vi bor på Sørlandet, Vest-Agder.
Jobben vi jobber på er så liten at dem ikke tilbyr slikt.
Jeg syns dere skal ta kontakt med Kristiansand Krav Maga eller Kristiansand Kampsportsenter. Godt mulig de har et opplegg for vektere og dørverter.
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Mjæ. Joda, det er greit med kontroll på bakken, men som vekter blir kun BJJ noe tynt. Man trenger noe stand-up i tillegg.
For ikke å snakke om at mye av BJJ'en som læres i landet er veldig fokusert på sport og konkuranse. I mine øyne er ikke dette optimalt for en vekter. Man legger opp til en del uvaner(å pulle guard som vekter vil være idioti feks) og fokuset på hva man lærer stemmer ofte ikke overens med hva man trenger(kjenner folk med mange års BJJ-trening som sliter med å ta ned en middels sterk nybegynner feks, fordi det ikke fokuseres nok på stand up-delen). Avhenger jo litt av klubb og hvem som underviser selvsagt, men jeg ville vært forsiktig med å anbefale BJJ som eneste kampsport til en vekter.
Tror nok bryting eller judo, kombinert med thai feks er en bedre greie; eller join the dark side og bare gå MMA med en gang.
Enig med moret her. Judo kombinert med for eksempel boksing. De fleste pleier som oftest å bare slå fra seg.
Kampsporter som går ut på å slå/sparke motstanderen er det lite bruk for. En vekters jobb er å få kontroll over personen, ikke slå han/hun i svime. Krav Maga har en del gode elementer, men jeg anbefaler mer spissede kurs som feks arrestasjonsteknikk, håndjernskurs, konflikthåndtering ol.
Det er derfor jeg anbefaler å kontakte de jeg nevnte. Ktistiansabd Kampsportsenter ver jeg har flere dørvakter som instruktører.
Jeg har trent judo i lang tid, og det er nok sporten du leter etter. Blir du god kan du lett felle og få kontroll på en dobbelt så stor motstander uten å lage en eneste skramme på han
Sitat av Crusoe Vis innlegg
Kampsporter som går ut på å slå/sparke motstanderen er det lite bruk for. En vekters jobb er å få kontroll over personen, ikke slå han/hun i svime. Krav Maga har en del gode elementer, men jeg anbefaler mer spissede kurs som feks arrestasjonsteknikk, håndjernskurs, konflikthåndtering ol.
Vis hele sitatet...
Greit at du skal slå lite sjæl, men skal love deg at du kan få en på trynet om du ikke har smått med peiling på stand up og kan bruke guard.
Bare meg som synes det er rart at ikke dette inngår i kurset til de som skal passe på andres liv og eiendom? Altså ikke nødvendigvis kampsport, men et lengre kurs i konflikt og kampsituasjonsmestring. Trenger vel neppe å være Anderson Silva for å kunne være noenlunde forberedt på fulle folks innfall. Politiet skal jo ringes uansett.
Sitat av murloc Vis innlegg
Bare meg som synes det er rart at ikke dette inngår i kurset til de som skal passe på andres liv og eiendom? Altså ikke nødvendigvis kampsport, men et lengre kurs i konflikt og kampsituasjonsmestring. Trenger vel neppe å være Anderson Silva for å kunne være noenlunde forberedt på fulle folks innfall. Politiet skal jo ringes uansett.
Vis hele sitatet...
Det er sånn som dekkes av vekterkursene. Både trinn1 og trinn3 har konflikthåndtering på agendaen. Dette er også noe som kommer med erfaring, man lærer seg veldig fort by doing.
Sist endret av moret; 11. oktober 2016 kl. 15:53.
Sitat av moret Vis innlegg
Det er sånn som dekkes av vekterkursene. Både trinn1 og trinn3 har konflikthåndtering på agendaen. Dette er også noe som kommer med erfaring, man lærer seg veldig fort by doing.
Vis hele sitatet...
Men må man ha vekterkurs for å jobbe som dørvakt?
Hava er kjekt for å kunne legge personer i bakken og kontrollere dem. Grep hentet fra jiu jitsu og judo tror jeg! Jobbet med utagerende autister og så to damer på 75kilo til sammen kontrollere den største gutten solsikker veide 110kg.

Detteer ikke en kampsport da men mer en teknikk.
For ti år siden da jeg jobbet som dørvakt trengte man ikke vekterkurs. Da var det et eget kurs som Securitas og Politiet holdt i sammen. Etterpå fikk vi utdelt dørvertkortene hos politiet.
Krav maga er det nærmeste du kommer det du leter etter. Selv trent og brukt det i tjeneste, fungerer fint.
Handler ikke Krav Maga alt om å gå etter "weak spots" som hals, øye, tinning osv?
Hvorfor skal dere lære dere kampsport? Med eiers rett og i svært få tilfeller nødverge/rett som hjemmel, vil alt annet ses på som uforholdsmessige og ulovlige maktovergrep som man kan bli straffet for. Jeg kan muligens strekke meg til et enkelt selvforsvarskurs for å parere slag eller andre angrep, men dersom man i ryggmargen har en kampsport med seg i slike situasjoner tror jeg veien til maktovergrep er kort.

Jeg synes holdningen din er feil TS, tråden minner meg om TV-serien "Samuray Sikkerhet". Dere bør heller lage caser og diskusjoner hvordan dere løser konflikter og vanskelige situasjoner uten å utøve fysiske motangrep og få på plass gode samarbeidsrutiner med politiet i vekterfirmaet deres.
Det kommer an på oppdraget hva man trenger. Jeg jobbet en tid som verditransport, inngangskontroll på arbeidsplass og mobilvakt. Dette er veldig typiske vekterjobber. Hadde aldri bruk for å bli fysisk med noen.
Sitat av reklame Vis innlegg
Hvorfor skal dere lære dere kampsport? Med eiers rett og i svært få tilfeller nødverge/rett som hjemmel, vil alt annet ses på som uforholdsmessige og ulovlige maktovergrep som man kan bli straffet for. Jeg kan muligens strekke meg til et enkelt selvforsvarskurs for å parere slag eller andre angrep, men dersom man i ryggmargen har en kampsport med seg i slike situasjoner tror jeg veien til maktovergrep er kort.

Jeg synes holdningen din er feil TS, tråden minner meg om TV-serien "Samuray Sikkerhet". Dere bør heller lage caser og diskusjoner hvordan dere løser konflikter og vanskelige situasjoner uten å utøve fysiske motangrep og få på plass gode samarbeidsrutiner med politiet i vekterfirmaet deres.
Vis hele sitatet...
Her er jeg faktisk ueing. Hvis du har trent masse og kjenner dine egne ferdigheter og begrensninger, så får du selvtillit. Det er gull verdt når du skal ordne opp i en konflikt. Sett at en full ape hisser seg opp og truer deg, men du vet at du kan feie ham av banen med armen i fatle - da blir du ikke nervøs og du holder deg rolig. Da er det også lettere å snakke situasjonen i havn og deeskalere konflikten. Det er nokså sjelden at noen bare angriper deg uten forvarsel; en konflikt bygger seg gjerne gradvis opp. Hvis den ene parten holder seg i ro, så blir det også vanskelig for den andre å fyre situasjonen opp. Blir du redd og stressa så gjør du feil og ting går lettere til helvete. Har du troen på deg selv og viten om at du ikke er i fare så holder du deg rolig og handler deretter.

Selvsagt har du de som pumper jern og trener karate og drømmer om en anledning til å denge noen helseløse i 'selvforsvar'. Slike rasshøl finnes jo. Men det å ha et ønske om å kunne slåss er ikke nødvendigvis et ønske om å måtte bruke det. Jeg oppfatter innvendingen din som litt éndimensjonal.
Sist endret av Myoxocephalus; 12. oktober 2016 kl. 10:29.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Her er jeg faktisk ueing. Hvis du har trent masse og kjenner dine egne ferdigheter og begrensninger, så får du selvtillit. Det er gull verdt når du skal ordne opp i en konflikt. Sett at en full ape hisser seg opp og truer deg, men du vet at du kan feie ham av banen med armen i fatle - da blir du ikke nervøs og du holder deg rolig. Da er det også lettere å snakke situasjonen i havn og deeskalere konflikten. Det er nokså sjelden at noen bare angriper deg uten forvarsel; en konflikt bygger seg gjerne gradvis opp. Hvis den ene parten holder seg i ro, så blir det også vanskelig for den andre å fyre situasjonen opp. Blir du redd og stressa så gjør du feil og ting går lettere til helvete. Har du troen på deg selv og viten om at du ikke er i fare så holder du deg rolig og handler deretter.

Selvsagt har du de som pumper jern og trener karate og drømmer om en anledning til å denge noen helseløse i 'selvforsvar'. Slike rasshøl finnes jo. Men det å ha et ønske om å kunne slåss er ikke nødvendigvis et ønske om å måtte bruke det. Jeg oppfatter innvendingen din som litt éndimensjonal.
Vis hele sitatet...
Argumentasjonen din har noen forutsetninger som ikke alltid stemmer. For det første kan også en slik selvtillit forsterke konflikten. Den fulle apen kan oppleve selvtilliten som provoserende. For det andre tror jeg at veien mellom hvilke grep og teknikker som er innenfor ved en sivil borgerarrest lett kan gli ut. Situasjoner vil for de aller fleste oppleves som stressende, og det er lett for å ta til teknikker som senere vil gi vedkommende trøbbel med påtalemyndigheter fordi makten ikke står i stil med det som var nødvendig. Dette har vi hatt flere tilfeller av, jeg husker spesielt episodene i Oslo i 2008-2009.

Jeg tror at alt handler om hvordan man kommuniserer, og at man bruker politi til oppgaver som tilhører politi. Med det som utgangspunkt kan jeg ikke se hvilke situasjoner en vekter stiller sterkere med kampsporterfaring, snarere tvert imot.
Sitat av reklame Vis innlegg
Argumentasjonen din har noen forutsetninger som ikke alltid stemmer. For det første kan også en slik selvtillit forsterke konflikten. Den fulle apen kan oppleve selvtilliten som provoserende. For det andre tror jeg at veien mellom hvilke grep og teknikker som er innenfor ved en sivil borgerarrest lett kan gli ut. Situasjoner vil for de aller fleste oppleves som stressende, og det er lett for å ta til teknikker som senere vil gi vedkommende trøbbel med påtalemyndigheter fordi makten ikke står i stil med det som var nødvendig. Dette har vi hatt flere tilfeller av, jeg husker spesielt episodene i Oslo i 2008-2009.

Jeg tror at alt handler om hvordan man kommuniserer, og at man bruker politi til oppgaver som tilhører politi. Med det som utgangspunkt kan jeg ikke se hvilke situasjoner en vekter stiller sterkere med kampsporterfaring, snarere tvert imot.
Vis hele sitatet...
Vel, hvis du har med rusa mennesker å gjøre kan situasjoner oppstå uten at du nødvendigvis kunne gjort stort for å forhindre det. Blir du angrepet, selv som vekter, er det klart det er en fordel å vite hvordan du kan forsvare deg eller fysisk hindre situasjonen fra å eskalere.

Jeg er også veldig enig i Myox sitt poeng om selvtillit. Om du vet at du kan håndtere situasjonen hvis du blir angrepet klarer du å forholde deg rolig. Forholder du deg rolig og bruker gode kommunikasjonsteknikker er oddsene for å kontrollere situasjonen svært mye bedre (ingen kilder, men føler kanskje det sier seg selv?) enn om du blir stressa og ikke tenker klart.

Kanskje vil du være litt mer tilbøyelig for å benytte deg av fysiske teknikker, men om du virkelig vet hvordan du skal bruke dem vil jeg tror det nesten er bedre enn å forsøke teknikker du aldri har prøvd i reelle situasjoner. Både for deg og for den arresterte. Til syvende og sist tror jeg det kommer veldig an på personen det er snakk om, er du en voldelig idiot klarer du å drite deg ut uansett. Jeg vet hvertfall at jeg selv definitivt ville foretrukket å kunne forsvare meg selv om jeg hadde en slik jobb.
Jeg skal ikke være bastant. Det er mulig mine tanker og meninger rundt det ikke er riktige.

Det har muligens noe med min erfaring i vekterbransjen å gjøre. Jeg har sett og hørt om en del saker som ikke er bra, flere av dem har havnet i retten og vekteren har gått tapende ut. Der har blitt påberopt nødverge og gode kunnskaper i kampsport, til svært liten nytte.

Et eksempel kan leses her: https://www.nrk.no/norge/holdt-nede-...-do-1.13000512 Vekteren her mener selv han hadde kontroll, han hadde god erfaring med kampsport. Kanskje det er personavhengig - kanskje instinktet og innlærte grep fra kampsporten tok over situasjonen.

Jeg tror at kampsport, der hensikten er å skade eller uskadeliggjøre motstanderen, har ingenting i vekter- eller politibransjen å gjøre. Spesielt gjelder dette når man snakker om eiers rett, typisk dørvakt. Dersom vi snakker nødverge, spiller det vel mindre rolle ettersom man forsvarer liv, men også her er det lett å feilbedømme maktforholdet som i ettertid kan gi konsekvenser. Er man i en stresset situasjon, legger inn noen teknikker og grep som potensielt er dødelige - ligger man tynt an.

Jeg vet at kampsport kan gi økt selvfølelse og selvtillit, men jeg tror man kommer mye lengre med egnethet og selvinnsikt, samt gode og reflekterte diskusjoner innad i vekterfirmaet.
Sist endret av reklame; 12. oktober 2016 kl. 21:52.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av murloc Vis innlegg
Bare meg som synes det er rart at ikke dette inngår i kurset til de som skal passe på andres liv og eiendom? Altså ikke nødvendigvis kampsport, men et lengre kurs i konflikt og kampsituasjonsmestring. Trenger vel neppe å være Anderson Silva for å kunne være noenlunde forberedt på fulle folks innfall. Politiet skal jo ringes uansett.
Vis hele sitatet...
Det er Politiet som har ansvaret for å passe på liv og eiendom her i landet. Vektere, som ofte skulle ønske de var Politi, er private ordensvakter, og har absolutt ingen andre maktmidler enn hva vanlige folk har.

Hadde vært artig og vite hvor disse vekterne jobbet, så jeg kunne holde meg unna et sted med kamplystne vektere...
Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg skal ikke være bastant. Det er mulig mine tanker og meninger rundt det ikke er riktige.

Det har muligens noe med min erfaring i vekterbransjen å gjøre. Jeg har sett og hørt om en del saker som ikke er bra, flere av dem har havnet i retten og vekteren har gått tapende ut. Der har blitt påberopt nødverge og gode kunnskaper i kampsport, til svært liten nytte.

Et eksempel kan leses her: https://www.nrk.no/norge/holdt-nede-...-do-1.13000512 Vekteren her mener selv han hadde kontroll, han hadde god erfaring med kampsport. Kanskje det er personavhengig - kanskje instinktet og innlærte grep fra kampsporten tok over situasjonen.

Jeg tror at kampsport, der hensikten er å skade eller uskadeliggjøre motstanderen, har ingenting i vekter- eller politibransjen å gjøre. Spesielt gjelder dette når man snakker om eiers rett, typisk dørvakt. Dersom vi snakker nødverge, spiller det vel mindre rolle ettersom man forsvarer liv, men også her er det lett å feilbedømme maktforholdet som i ettertid kan gi konsekvenser. Er man i en stresset situasjon, legger inn noen teknikker og grep som potensielt er dødelige - ligger man tynt an.

Jeg vet at kampsport kan gi økt selvfølelse og selvtillit, men jeg tror man kommer mye lengre med egnethet og selvinnsikt, samt gode og reflekterte diskusjoner innad i vekterfirmaet.
Vis hele sitatet...
Jeg er stort sett enig i hva du skriver, men vi vet ingenting om TS. Dersom jeg selv skulle jobbet som vekter og jeg hadde tid på hendene ville jeg likt å kunne forsvare meg fysisk, eksempelvis ved kampsport. Det at jeg hadde det sikkerhetsnettet ville ikke gjort meg til en mer voldelig person. Jeg ville nok håndtert problemstillinger helt likt, men dersom en som er sterkere enn meg begynte å angripe meg, kanskje til og med med kniv ville jeg likt å kunne forsvare meg.
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Det er Politiet som har ansvaret for å passe på liv og eiendom her i landet. Vektere, som ofte skulle ønske de var Politi, er private ordensvakter, og har absolutt ingen andre maktmidler enn hva vanlige folk har.

Hadde vært artig og vite hvor disse vekterne jobbet, så jeg kunne holde meg unna et sted med kamplystne vektere...
Vis hele sitatet...
Lever du fortsatt i den boblen hvor man tror at de som er vektere ikke kom inn på politihøyskolen? Voks opp.

Å kunne forsvare seg, og evt noen teknikker for å legge folk i bakken er helt greit å kunne. Etter noen år i yrket har man en risiko for å oppleve at det behøves, og da er det greit å ha vært igjennom det.
De fleste større selskaper har interntrening på dette, men i min mening er dette langt unna nok, og noe som bør trenes på fast.
Sist endret av Dice; 12. oktober 2016 kl. 23:48.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av Dice Vis innlegg
Lever du fortsatt i den boblen hvor man tror at de som er vektere ikke kom inn på politihøyskolen? Voks opp.

Å kunne forsvare seg, og evt noen teknikker for å legge folk i bakken er helt greit å kunne. Etter noen år i yrket har man en risiko for å oppleve at det behøves, og da er det greit å ha vært igjennom det.
De fleste større selskaper har interntrening på dette, men i min mening er dette langt unna nok, og noe som bør trenes på fast.
Vis hele sitatet...
Nei, men jeg har vært borti nok Tyttebær til å være ganske sikker på at særdeles mange av disse gutta selv tror at de har politimakt når de er på jobb. Dette gjelder i særdeleshet de som kun har vekterkurs, og ikke fagutdanningen...

I en tråd tidligere ga jeg utrykk for hvor idiotisk det er å skulle lære seg kampsport for forsvar, fordi de som har behov for dette som oftest oppsøker disse situasjonene. Om en vekter blir utsatt for angrep, skal han selvsagt kunne forsvare seg, men som det blir sagt av andre i tråden, vil opplæring i nærkampsteknikk gi deg et instinktivt reaksjonsmønster som er farlig.

Har selv blitt lagt i nakkegrep av en vekter, som selv mente dette var helt trygt, og som hadde lært dette på MMA-trening... Han fikk sparken, heldigvis.
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Nei, men jeg har vært borti nok Tyttebær til å være ganske sikker på at særdeles mange av disse gutta selv tror at de har politimakt når de er på jobb. Dette gjelder i særdeleshet de som kun har vekterkurs, og ikke fagutdanningen...

I en tråd tidligere ga jeg utrykk for hvor idiotisk det er å skulle lære seg kampsport for forsvar, fordi de som har behov for dette som oftest oppsøker disse situasjonene. Om en vekter blir utsatt for angrep, skal han selvsagt kunne forsvare seg, men som det blir sagt av andre i tråden, vil opplæring i nærkampsteknikk gi deg et instinktivt reaksjonsmønster som er farlig.

Har selv blitt lagt i nakkegrep av en vekter, som selv mente dette var helt trygt, og som hadde lært dette på MMA-trening... Han fikk sparken, heldigvis.
Vis hele sitatet...
Og der fikk vi jo svaret på din negative innstilling mot vektere.
At du har blitt tatt nakkegrep på er så klart ikke OK, og livsfarlig, men det slår ikke alle over en kam.
Nå har jeg vært i bransjen i snart ti år, vært i kontakt med hundrevis av vektere og aldri opplevd den innstillingen du snakker om. Såklart er det dårlige frø hos vektere som det er i alle yrker, men verken noe mer eller mindre enn andre bransjer etter min erfaring. Hvis det er som publikum du har alle disse møtene med negative vektere, kan det hende at det er din holdning og atferd som løser ut det negative aspektet?

Nok off topic:

Hva andre mennesker på et forum sier, legger ikke jeg til grunn for hva som er "sant", så fremt du ikke kan backe påstanden om at mennesker med opplæring i nærkampteknikk med forskning og fakta, så enser jeg ikke stort av det.
Jeg har selv trent Krav Maga, som er mer et forsvar enn sport ( det er blandt annet ingen turneringer eller stevner i KM), og om det har gitt meg noe så er det muligheten til å vurdere riktig teknikk til riktig tid. At jeg kan svimeslå en person betyr overhodet ikke at jeg gjør det.
Jeg finner det mye bedre å bruke riktige trygge teknikker, enn teknikker jeg lærte for et par år siden på et kurs, som blir utført på dårlig vis og derfor potensielt farlig vis.
Sitat av Dice Vis innlegg
Jeg har selv trent Krav Maga, som er mer et forsvar enn sport ( det er blandt annet ingen turneringer eller stevner i KM), og om det har gitt meg noe så er det muligheten til å vurdere riktig teknikk til riktig tid. At jeg kan svimeslå en person betyr overhodet ikke at jeg gjør det.
Jeg finner det mye bedre å bruke riktige trygge teknikker, enn teknikker jeg lærte for et par år siden på et kurs, som blir utført på dårlig vis og derfor potensielt farlig vis.
Vis hele sitatet...
Og her fikk vi jo et nytt eksempel på hvorfor jeg er skeptisk: du har definert for deg selv hva som er trygge og riktige teknikker fordi du har glemt de du lærte deg på kurs for noen år siden.

Krav Maga er dessuten en relativ farlig kampsport der man med slag eller spark mot kritiske punkter skal uskadeliggjøre. Hvordan kan en slik kampsport ha hjulpet deg på noen som helst måte, uten at du har brukt teknikker som ikke kan annet enn å anses som uforholdsmessige ved et forsvar av eiers rett?
Kurs i konflikthåndtering og passivisering høres ut som en bedre idé enn kampsport.
Sitat av reklame Vis innlegg
Og her fikk vi jo et nytt eksempel på hvorfor jeg er skeptisk: du har definert for deg selv hva som er trygge og riktige teknikker fordi du har glemt de du lærte deg på kurs for noen år siden.

Krav Maga er dessuten en relativ farlig kampsport der man med slag eller spark mot kritiske punkter skal uskadeliggjøre. Hvordan kan en slik kampsport ha hjulpet deg på noen som helst måte, uten at du har brukt teknikker som ikke kan annet enn å anses som uforholdsmessige ved et forsvar av eiers rett?
Vis hele sitatet...

Overhodet ikke glemt dem, du finner nøyaktig de samme teknikkene i det interne konflikttaklingskurset som selskapet har, i Krav Maga. Men hadde jeg ikke trent KM hadde jeg ikke husket dem lenger.
Jeg som har trent Krav Maga for å kunne forsvare meg på jobb, har trent ekstremt lite på slag og spark. Krav Maga ( som fortsatt ikke er en kampsport, så jeg lar vær å kalle det det ) har hjulpet meg masse i de situasjonene jeg er opp i.
For å få en mann i bakken uten å bare slå han rett ned finnes det hovedsaklig to metoder for, enten bend på ledd, eller å få personen ut av balanse og så ned. Trikset er såklart å få bendet riktig, slik at vedkommende må ned enten han vil eller ikke. Ved å få personen ut av balanse må en kontrollere fallet, slik at han ikke slår hodet i fortauet etc. DETTE er hva som trenes på.
Om noen slår etter deg først, så er teknikken nøyaktig den samme, kun utgangspunktet noe annerledes. Og da er Krav Maga veldig fint, for det er i utgangspunktet grovmotoriske bevegelser som er lette å lære, og som musklene husker kjapt.
Det jeg har trent i Krav maga ligger veldig nære oppat arrestasjonsteknikk som undervises på f.eks. PHS, eneste forskjellen er at jeg også lærer å forsvare meg mot en eller flere angripere, da hjelper det ikke å legge en og en i bakken, om man har 5 mann mot seg.

Minner om at om en vekter skal bruke så mye makt vi snakker om her, så skal kriterier for nødverge være oppfyllt, så da er situasjonen allerede ganske alvorlig. Heldigvis er de aller fleste veldig gode i å løse dette verbalt før det kommer så langt.

Sitat av entropi Vis innlegg
Kurs i konflikthåndtering og passivisering høres ut som en bedre idé enn kampsport.
Vis hele sitatet...
Enig, og det er jo dette selskapene har som intern trening. Eneste problemet er at det blir undervist 1 gang og så "kan" man det i selskapets øyne. Derfor er det viktig å trene regelmessig.

Videre besvarer jeg ikke dette emnet i denne tråden lenger, da det ikke er on topic på hva TS lurte på. Da lager du heller en egen tråd om du vil diskutere dette videre.

Kort oppsummert TS: For deg og dine venner vil jeg anbefale Krava maga hvis dere vil trene Krava maga med forsvar og nedleggelse. Det er hva jeg mener er nærmest deres bruksområde. Klubber i ditt område har jeg dessverre ingen oversikt over.
Sist endret av Dice; 13. oktober 2016 kl. 14:01.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvis det er å stå i døra du skal, er gjestene som lager bråk som regel fulle, og du er naturligvis edru, trenger ikke mye trening for å kontrollere en situasjon.

en annen ting som blir nevnt over er at (for mye?)trening ikke nødvendigvis er bra, jeg var oppe i en situasjon hvor vi var 3 kollegaer som ble angrepet av en gjeng på 5, instinkt tar fort over og det tok et par sekunder før jeg oppdaget at jeg holdt på å kaldkvele den ene karen...