Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  199 38484
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av oriento Vis innlegg
Jeg vet du ikke er rasist eller grusom, men jeg ser du lar deg bli revet med av holdninger du egentlig ikke kan stå inne får Dongerino. du vil ikke være imot pg du vil ikke være for.. bare si det som det er, du vil ikke ha all innvandringen, men du vil ikke at folk skal dø av den grunn.... joda du er god du! det er lov å mene det uten å bli helt ekstrem på det .
Vis hele sitatet...
Det er nettopp problemet, jeg har absolutt ingenting imot innvandringen. Jeg kan ikke "si det som det er" når det ikke er noen sannhet i det. Må man absolutt velge side i alle saker? Jeg har rett og slett ingen formening om det.

For å lage en liten sammenligning, hva smaker best av Pedigree og Purina hundemat? Bryr du deg om det?

Sitat av oriento Vis innlegg
bare for å provosere vil jeg legge til at DU er på vidden og en som meg kan aldri bringe deg hjem igjen :/ på tide å velge side Dongerino, for eller imot??
Vis hele sitatet...
Bare for å provosere liker jeg, det blir det god stemning av. At jeg er på vidden er godt mulig, men det plager ikke meg. Å velge side har jeg ikke tenkt å gjøre heller, for jeg bryr meg rett og slett ikke om hvilken hundemat som smaker best.
Do Not Conform
oriento's Avatar
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Det er nettopp problemet, jeg har absolutt ingenting imot innvandringen. Jeg kan ikke "si det som det er" når det ikke er noen sannhet i det. Må man absolutt velge side i alle saker? Jeg har rett og slett ingen formening om det.

For å lage en liten sammenligning, hva smaker best av Pedigree og Purina hundemat? Bryr du deg om det?



Bare for å provosere liker jeg, det blir det god stemning av. At jeg er på vidden er godt mulig, men det plager ikke meg. Å velge side har jeg ikke tenkt å gjøre heller, for jeg bryr meg rett og slett ikke om hvilken hundemat som smaker best.
Vis hele sitatet...
Men så slutt å forsvare noe du egentlig ikke har noen formening om da, jeg vet eller mener pedigree er best, skal vi to krangle til en av oss dør fordi vi er uenige? de har ingenting godt å bidra med, og det vet jeg og det vet du frem til noe annet er bevist så har i ikke sett de norske SOO gjøre annet enn å vandre rundt, men skal vi virkelig late som vi ikke vet hva de "EGENTLIG" står for fordi ingenting har skjedd enda?

helt ærlig jeg bryr meg ikke om SOO eller andre grupper for den saks skyld, men jeg er i en utsatt gruppe og blir enten offer for den ene eller den andre gruppen... hvilken side ville du valgt om du var en "norsk" "muslimsk" kvinne for å føle deg trygg? ville SOO ha beskyttet deg eller Allahs soldater når hele landet deler seg i to og velger hver sin side...?
Sist endret av oriento; 30. mars 2016 kl. 04:47.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av oriento Vis innlegg
Men så slutt å forsvare noe du egentlig ikke har noen formening om da, jeg vet eller mener pedigree er best, skal vi to krangle til en av oss dør fordi vi er uenige? de har ingenting godt å bidra med, og det vet jeg og det vet du frem til noe annet er bevist så har i ikke sett de norske SOO gjøre annet enn å vandre rundt, men skal vi virkelig late som vi ikke vet hva de "EGENTLIG" står for fordi ingenting har skjedd enda?
Vis hele sitatet...
Pedigree-hundemat referansen min var rettet mot innvandringsdebatten og hvorfor jeg ikke vil ta en del i den, ikke mot debatten om SOO.

Natteravnen gjør heller ikke noe annet enn å vandre rundt, skal vi hive de ut av gatene for den grunn? Det blir alltids å finnes visse folk som er heslige og jævlige mennesker, men at noen er litt på høyresiden gjør ikke automatisk at man skal fryse de ut av samfunnet som rabiesbefengte hunder, og så fjerne menneskerettghetene deres.

De har bevist at de ikke gjør noe annet enn Natteravnen, de har medlemmer som ikke er rasistiske eller høyreekstreme (selv om de åpenbart har mange som er det) og de har bevist at de ikke er voldelige eller stygge mot folk. Så hvorfor så mye hat mot de?

Sitat av oriento Vis innlegg
helt ærlig jeg bryr meg ikke om SOO eller andre grupper for den saks skyld, men jeg er i en utsatt gruppe og blir enten offer for den ene eller den andre gruppen... hvilken side ville du valgt om du var en "norsk" "muslimsk" kvinne for å føle deg trygg? ville SOO ha beskyttet deg eller Allahs soldater når hele landet deler seg i to og velger hver sin side...?
Vis hele sitatet...
Hvorfor i alle dager skulle hele landet dele seg i to og velge hver sin side? Jeg tviler helt ekstremt på at det blir å skje med tanke på hvor mye rasisme blir sett ned på her til lands.

Man trenger ikke å velge noen side. Jeg har ingenting imot Allahs soldater heller, jeg har akkurat samme synspunkt til Allahs soldater som jeg har til Odins soldater. Så lenge alle er snill og grei, gå gjerne tur i gatene.
Sist endret av Dongerino; 30. mars 2016 kl. 05:08.
Do Not Conform
oriento's Avatar
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Pedigree-hundemat referansen min var rettet mot innvandringsdebatten og hvorfor jeg ikke vil ta en del i den, ikke mot debatten om SOO.

Natteravnen gjør heller ikke noe annet enn å vandre rundt, skal vi hive de ut av gatene for den grunn? Det blir alltids å finnes visse folk som er heslige og jævlige mennesker, men at noen er litt på høyresiden gjør ikke automatisk at man skal fryse de ut av samfunnet som rabiesbefengte hunder, og så fjerne menneskerettghetene deres.

De har bevist at de ikke gjør noe annet enn Natteravnen, de har medlemmer som ikke er rasistiske eller høyreekstreme (selv om de åpenbart har mange som er det) og de har bevist at de ikke er voldelige eller stygge mot folk. Så hvorfor så mye hat mot de?



Hvorfor i alle dager skulle hele landet dele seg i to og velge hver sin side? Jeg tviler helt ekstremt på at det blir å skje med tanke på hvor mye rasisme blir sett ned på her til lands.

Man trenger ikke å velge noen side. Jeg har ingenting imot Allahs soldater heller, jeg har akkurat samme synspunkt til Allahs soldater som jeg har til Odins soldater. Så lenge alle er snill og grei, gå gjerne tur i gatene.
Vis hele sitatet...
Skal vi virkelig ta strutsetaktikken og stikke hodet ned i sanden? Vi vet natteravnen og SOO og Allahs S, ikke kan sammenlignes. vi vet de to gruppen er ekstreme motpoler... og vi vet vi kan legitimere hva som helst med vår logikk. men denne virkeligheten kan vi ikke feie under teppe å late som det er ok... Mine spm angående muslimsk norsk kvinne var hypoteser. Hva vile du du valg i en hypotetisk situasjon der landet delte seg, sett fra mitt ståsted? hvordan skulle ville du stilt deg i en sånn situasjon?

La oss gjøre et sosialt forsøk, jeg kler meg i hijab og du skinner hodet og går med en jakke med nasjonalistiske symboler, vi finner en gate der vi vet SOO kommer, du angriper meg... så ser vi hva som skjer? så gjør vi motsatt og jeg kler meg i moderne vestlige klær, du går med lange løse bukser med lang kjortel over og angriper meg... så ser vi hva Allahs soldater ville gjort... så tar vi begge tilfellene og tester ut Natteravnen.. er du med?
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Pedigree-hundemat referansen min var rettet mot innvandringsdebatten og hvorfor jeg ikke vil ta en del i den, ikke mot debatten om SOO.

Natteravnen gjør heller ikke noe annet enn å vandre rundt, skal vi hive de ut av gatene for den grunn? Det blir alltids å finnes visse folk som er heslige og jævlige mennesker, men at noen er litt på høyresiden gjør ikke automatisk at man skal fryse de ut av samfunnet som rabiesbefengte hunder, og så fjerne menneskerettghetene deres.

De har bevist at de ikke gjør noe annet enn Natteravnen, de har medlemmer som ikke er rasistiske eller høyreekstreme (selv om de åpenbart har mange som er det) og de har bevist at de ikke er voldelige eller stygge mot folk. Så hvorfor så mye hat mot de?
Vis hele sitatet...
De har et navn de har arvet fra en tydelig rasistisk og nazistisk organisasjon i Finland, de bruker i tillegg samme symbolikk - dette er noe de ikke en gang legger skjul på. Det kan godt tenkes at de bare er snille gutter som går gatelangs og hjelper gamle damer i nød, men de gjør det med et tydelig rasistisk navn og symbolikk (med tanke på at de har fått det fra finnene), og da er det klart det blir mer problematisk enn en lignende gjeng som går rundt og kaller seg "natteravnene".

Hvis de er så jævlig opptatt av å ikke fremstå som rasistiske, hvorfor tok de da navnet fra finnene? Hvorfor ikke bare kalle seg "Tønsbergs blåbærgutter" eller noe i den gata? Veldig mye mer avvæpnende enn et navn med klare konnotasjoner til en mytologi som svært lett forbindes med rasisme og nazisme (grunnet tidligere omfattende bruk av diverse organisasjoner).

Kanskje jeg skal starte en gruppe i nabolaget her, "Der Dritte Reich", det er ikke nazistisk, altså, selv om det høres sånn ut! Det er bare et navn, herregud, ikke bry dere om det, da.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av oriento Vis innlegg
La oss gjøre et sosialt forsøk, jeg kler meg i hijab og du skinner hodet og går med en jakke med nasjonalistiske symboler, vi finner en gate der vi vet SOO kommer, du angriper meg... så ser vi hva som skjer? så gjør vi motsatt og jeg kler meg i moderne vestlige klær, du går med lange løse bukser med lang kjortel over og angriper meg... så ser vi hva Allahs soldater ville gjort... så tar vi begge tilfellene og tester ut Natteravnen.. er du med?
Vis hele sitatet...
Jeg ser ingen forskjell. Jeg tror at SOO hadde hjulpet personen som ble angrepet, jeg tror at Allahs soldater hadde hjulpet personen som ble angrepet, og jeg tror at Natteravnen hadde sprunget vekk og ringt politiet uten å hjelpe til.

Nå vet jeg svært lite om Allahs soldater, men dette er hvis de har samme mål og synspunkter som SOO og Natteravnen.

Sitat av AnaMorph0s|s Vis innlegg
De har et navn de har arvet fra en tydelig rasistisk og nazistisk organisasjon i Finland, de bruker i tillegg samme symbolikk - dette er noe de ikke en gang legger skjul på. Det kan godt tenkes at de bare er snille gutter som går gatelangs og hjelper gamle damer i nød, men de gjør det med et tydelig rasistisk navn og symbolikk (med tanke på at de har fått det fra finnene), og da er det klart det blir mer problematisk enn en lignende gjeng som går rundt og kaller seg "natteravnene".
Vis hele sitatet...
Men problemet her er jo også at det ikke er noe ulovlig med å være rasist såfremt man ikke plager eller skader andre. Så om de faktisk er rasister (som jeg ikke engang tror at nærheten av alle av de er) er egentlig helt irrelevant så lenge de holder seg innenfor det norske lovverk og er snille og greie mot folk.

"Natteravnene" høres forsåvidt ut som en gjeng med eks-narkomane, det var ihvertfall det jeg trodde de var når jeg var barn og folk snakket om de. Som jeg sa tidligere i tråden (og ble utestengt noen dager for) så var det nettopp derfor jeg var redd natteravnene, fordi jeg trodde de var eks-narkomane som kunne klikke når som helst. Ravn er "skitne" fugler, og ravner ute på natta hørtes for meg enda verre ut.

Poenget mitt her er rett og slett at forskjellige folk kan få forskjellige assosiasjoner til navn. Når jeg hører Soldiers Of Odin så er det siste jeg tenker på nazi eller rasisme, jeg tenker på vikinger. Vikinger er en del av vår kulturarv og jeg vil virkelig ikke kalle vår kulturarv rasistisk. Soldiers var et dumt valg fra deres side ja, og de burde kanskje vurdere å skifte navn til "Friends Of Odin" eller lignende, da høres de fort mer vennlige ut.
Det at folk kan få forskjellige assosiasjoner til navnet er egentlig irrelevant, når navnet de facto er tatt fra en nazistisk/rasistisk organisasjon. Jeg kan ikke starte et fotballag borte i gata her og kalle det for Vigrid SS uten å forvente at det blir reaksjoner på det. Hvorfor har de tatt navnet (og symbolikken fra finske) Soldiers of Odin om de tilsynelatende ikke har noe med rasisme, nazisme eller den finske gruppa å gjøre? Det gir ingen mening. Når de i tillegg har den brukermassen de har, så forstår du vel at folk har problemer med å la denne gjengen "patruljere" gatene våre?

De kan jo kalle seg noe annet, da, for faen, om det er så jævlig viktig for dem å passe på de livsfarlige gatene i landet vårt. Hvorfor assosiere seg selv med en rasistisk/nazistisk gruppe i utgangspunktet om det ikke har noe med saken å gjøre? Hva har ordene "soldat" eller "Odin" med gatepatruljering å gjøre? Hva har hele vikingsymbolikken med saken å gjøre? Og hvorfor har de tatt navnet til en rasistisk/nazistisk organisasjon? Det virker jo ikke akkurat avvæpnende, fredsbevarende og lite provoserende - det virker jo tvert i mot som om de er ute etter å provosere - noe de jo har klart med glans.
Vil bare dele en liten perle fra en SOO-gruppe på FB, mest for the lulz, men også som et lite innlegg i debatten om hvorvidt SOO generelt er rasister eller ei:

Sist endret av zeuber; 31. mars 2016 kl. 09:05.
Det er vel fra Sons of Odin det du har postet der, gruppen som er så stolte av at de ikke er Soldiers of Odin.
Sons of Odin ble vel startet for å ta avstand fra Soldiers of Odin, som de mente var for muslimfiendtlige og rasistiske.
Oops. Jaja. Like funny okkesom.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av zeuber Vis innlegg
Vil bare dele en liten perle fra en SOO-gruppe på FB, mest for the lulz, men også som et lite innlegg i debatten om hvorvidt SOO generelt er rasister eller ei:

Vis hele sitatet...
Jeg bare lurer, er det rasistisk å mislike eller være uenig med religion? Har lurt på det et par ganger før selv. Jeg trodde at rasister hatet folk pga hudfarge eller etnisitet, jeg trodde ikke at om noen hater Jehovas Vitner som kommer på døra så er de rasister. Når jeg tenker meg om så snakker jo "alle" drit om Jehovas vitner som kommer på døra, betyr det at "alle" er rasister?

Jeg er selv blodateist, og om jeg skulle fått det som jeg ønsket så skulle alt av offentlig praksis av religion bli gjort ulovlig. Er det noe jeg virkelig misliker så er det religion, og gjør det meg da til en rasist egentlig? Jeg lurer veldig på dette, og google gir meg mange forskjellige svar så jeg har aldri fått noe klart svar på dette.
Nei, jeg mener bestemt at man ikke nødvendigvis er rasist om man er uenig med sentrale doktriner i en religion. Jeg er selv antirasist på min hals, men ser store problemer med mainstream islam. Grunnen til at jeg postet skjermdumpen, var selvfølgelig at posteren av kommentaren under selv sier han er rasist.

Når det er sagt, har det å være kritisk til islam de siste par årene blitt ensbetydende med rasisme der den regressive venstresiden regjerer, som i Sverige og USA.
Sitat av zeuber Vis innlegg
Når det er sagt, har det å være kritisk til islam de siste par årene blitt ensbetydende med rasisme der den regressive venstresiden regjerer, som i Sverige og USA.
Vis hele sitatet...
Nei, det har det ikke. Kommentarfeltene i seriøse aviser og diskusjonsfora er fulle av intellektuell og fornuftig islamkritikk, både fra muslimer og ikke-muslimer.

De som fremdeles hevder at "man blir jo kalt rasist med det samme man sier noe negativt om islam" følger rett og slett ikke med i debatten.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Jeg bare lurer, er det rasistisk å mislike eller være uenig med religion?
Vis hele sitatet...
Problemet er når innpakkinga vert usakleg. Å vere kritisk mot religioner og andre dogmer er fullstendig akseptabelt, men å forsøke å hindre andre i å ete tilfeldig mat fordi den kjem frå eit område der religion x har ein majoritet handlar åpenbart ikkje om religionskritikk, men om framandfrykt og idioti.

Ville du akseptert det om nokon ba nordmenn kutte ut fredagstacoen, motivert med at den kjem frå eit område der fleirtalet er katolske? Eller kutte ut pizza, ettersom den og kjem frå eit katolsk land?
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Nei, det har det ikke. Kommentarfeltene i seriøse aviser og diskusjonsfora er fulle av intellektuell og fornuftig islamkritikk, både fra muslimer og ikke-muslimer.

De som fremdeles hevder at "man blir jo kalt rasist med det samme man sier noe negativt om islam" følger rett og slett ikke med i debatten.
Vis hele sitatet...
Jeg var kanskje litt raskt ute her, ja. Du har rett i at det har tatt seg opp i det siste. Det er imidlertid ikke så veldig lenge siden det å ha avvikende meninger om islam og innvandring nærmest var ensbetydende med profesjonelt og sosialt selvmord i nabolandet vårt, jfr. f.eks. denne artikkelen.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ville du akseptert det om nokon ba nordmenn kutte ut fredagstacoen, motivert med at den kjem frå eit område der fleirtalet er katolske? Eller kutte ut pizza, ettersom den og kjem frå eit katolsk land?
Vis hele sitatet...
Nei, det hadde jeg ikke akseptert i det hele tatt. Tvang mot andre er aldri greit.

Men om en enkeltperson selv velger å ikke ville spise pizza fordi den kommer fra et katolsk land så ser jeg ikke problemet, da det ikke går ut over andre. Men jeg regner med at vi er ganske på bølgelengde på akkurat det.

Det skal sies at jeg også har inntrykket av at om man er imot innvandring eller Islam så blir man automatisk stemplet som rasist, noe jeg finner ganske trist. Det er da fullt mulig å være imot innvandring i landet for andre grunner enn at man "hater" utlendinger, men det virker som at svært mange ikke klarer å forstå det.

Men det er kanskje bare den vanlige mannen i gata som er såpass trangsynt og påvirket av media at han tror at akkurat de punktene der er det samme som rasisme. Her inne feks tror jeg folk er litt mer nyanserte og objektive, og kan se at alt ikke alltid er så svart-hvitt som mange prøver å få det til å virke.
Sist endret av Dongerino; 31. mars 2016 kl. 22:42.
Do Not Conform
oriento's Avatar
jeg melder meg ut av denne debatten. Fordi jeg vet forskjellen på religiøs trakassering, politisk trakassering, seksuell trakassering, alders trakassering osv osv... det ingen på denne tråden her viser er forstålese for rase trakassering. RASISME hva er det? det finnes 3 traser bland menneske arten. (Ariske, Nigerianske, Mongolske) forskjellene ligge i skjelettets oppbygging og små genetiske avvik. Farge spiller minimalt inn. når vi skal debattere rasisme er det viktig at vi har en full forstålese av rasen bland oss. når vi er på et stadie der vi fornekter raser fordi det er "politisk korrekt" så er vi allerede på vill spor!!

Dongerino, skulle ønske du svarte på mine spm. men du viker unna! skjønner det er lettere for deg men diskusjonene her på freak blir ikke så åpen som den kan bli. spar meg "alle er gode" "jeg støtter alle"....

HVA VILLE DU VALGT OM DU VAR I MINE SKO? I EN GITT SITUASJON DER LANDET DELTE SEG I 2 ELLER 3??

Jeg vet hvilken rase jeg er, gjør du?
Do Not Conform
oriento's Avatar
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Vis hele sitatet...
hvorfor lar de ikke meg bli medlem da? jeg støtter alt de sier og likevel bli jeg avvist.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av oriento Vis innlegg
Dongerino, skulle ønske du svarte på mine spm. men du viker unna! skjønner det er lettere for deg men diskusjonene her på freak blir ikke så åpen som den kan bli. spar meg "alle er gode" "jeg støtter alle"....

HVA VILLE DU VALGT OM DU VAR I MINE SKO? I EN GITT SITUASJON DER LANDET DELTE SEG I 2 ELLER 3??

Jeg vet hvilken rase jeg er, gjør du?
Vis hele sitatet...
Jeg aner ikke hvorfor landet skulle dele seg i 2 eller 3, og jeg aner forsåvidt ikke helt hva du snakker om heller.

Men la oss si at det du snakker om faktisk blir å skje, at landet blir splittet inn i ariske på den ene siden, nigerianske på den andre og mongolske på den tredje. Jeg vet akkurat hvilken side jeg ville valgt, og det er den FJERDE. Den delen som er imot denne splittelsen av samfunnet, den delen der alle slipper inn. Hvis det ikke hadde vært noen sånn del, så hadde jeg personlig startet den opp. Jeg er en karismatisk fyr og hadde nok fint klart å få med meg en hel haug med mennesker, og regner med at til slutt så hadde nok min fjerde gruppering klart å vinne, og vi hadde vært tilbake til start igjen.

Så der har jeg svart på spørsmålet ditt, jeg hadde valgt siden der etnisitet ikke var relevant. Siden som er mot rasisme og for frihet for alle.

Sitat av oriento Vis innlegg
hvorfor lar de ikke meg bli medlem da? jeg støtter alt de sier og likevel bli jeg avvist.
Vis hele sitatet...
Har du prøvd? Hva sa de til deg?
Sist endret av Dongerino; 1. april 2016 kl. 03:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av oriento Vis innlegg
det finnes 3 traser bland menneske arten. (Ariske, Nigerianske, Mongolske) forskjellene ligge i skjelettets oppbygging og små genetiske avvik. Farge spiller minimalt inn.
Vis hele sitatet...
Javel? Kven har definert dei? Ettersom rase stortsett er ein konstruksjon (det nyttige er art, som altså er alle individ som kan pare seg med kvarandre, og få levedyktige avkom, sånn grovt sagt), så vil definisjonen variere ein del. Det finst mange genetiske undergrupper og delvis isolerte grupper.

Og kva skilnader i skjelettet er det du sikter til? Og små genetiske avvik? Du er klar over at variasjonen er større innad i grupper enn mellom grupper, og at ut frå det vi veit om opphavet, så bør variasjonen vere større i Afrika enn utanfor Afrika?

Er rase eit nyttig begrep som formidler informasjon? Nei, etter mi meining - fordi den genetiske variasjonen er større innad i grupper enn mellom grupper.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Er rase eit nyttig begrep som formidler informasjon? Nei, etter mi meining - fordi den genetiske variasjonen er større innad i grupper enn mellom grupper.
Vis hele sitatet...
At det er forskjeller mellom raser, etnisitet etc er begrunnet i det du selv siterer. Det er forskjeller mellom raser, f.eks hvordan hjertemedisin fungerer (kilde). At det er større forskjeller innad i grupper betyr bare at enhver verdipåstand utifra etnisitet er fåfengt, ikke at det ikke er genetiske forskjeller.

At det er intetsigende i de fleste kontekster og man sjelden ser god bruk av informasjonen er en ting, om det er et faktum er noe annet. Vi kan ikke avfeie vitenskapelige fakta bare fordi rasister misbruker informasjonen, eller man selv ikke liker den, akkurat som vi ikke avfeier kvantemekanikk bare fordi Deepak Chopra lirer av seg piss om det.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Arkeologisk sett skiller man ikke ved rase på ett individ fra Afrika og eksempelvis Europa. Med mindre man snakker om Homo Sapiens og neandertalere selvsagt. For der er forskjellen slik jeg ser det. Cro Magnon, Homo Sapiens, Homo Sapiens Sapiens, neandertaler er forskjellige raser. Alle er av arten Homonider.

At Mongoler, Nigerianere og Ariere er forskjellige raser er vel bortimot det dummeste jeg har hørt. Og skal man absolutt dele inn i raser, så var akkurat det en svært merkelig inndeling. Så fremst jeg vet er forskjellen på Asiater, afrikanere og europeere idag, mengden neandertaler dna vi har i oss. Før det har vi en felles stamfar. Så om 2-5% prosent DNA gjør oss til en annen rase enn en Afrikaner med 0% neandertaler DNA, så sure. Men jeg er ikke like overbevist.

Skal man benytte det moderne og noe rasistisk konnoterte ordet rase, så får man presisere det, og etter hvilke definisjoner. I en vitenskaplig definisjon er begrepet rase rimelig unyttig.

Den mongolske rasen.... jaja
Sist endret av liasis; 1. april 2016 kl. 20:39. Grunn: tripppelinnhold
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av murloc Vis innlegg
At Mongoler, Nigerianere og Ariere er forskjellige raser er vel bortimot det dummeste jeg har hørt. Og skal man absolutt dele inn i raser, så var akkurat det en svært merkelig inndeling. Så fremst jeg vet er forskjellen på Asiater, afrikanere og europeere idag, mengden neandertaler dna vi har i oss. Før det har vi en felles stamfar. Så om 2-5% prosent DNA gjør oss til en annen rase enn en Afrikaner med 0% neandertaler DNA, så sure. Men jeg er ikke like overbevist.
Vis hele sitatet...
Det var dette jeg hadde inntrykk av også. Jeg trodde at mørk hudfarge rett og slett kom av at de var mye i solen, og at ellers så er vi alle sammen rimelig så like under huden.

Det at folk fra Afrika har annen hodeskalleform enn ariske tror jeg også er bevist en myte, og at det ble brukt som et virkemiddel for rasisme før i tiden.
Sitat av murloc Vis innlegg
Arkeologisk sett skiller man ikke ved rase på ett individ fra Afrika og eksempelvis Europa. Med mindre man snakker om Homo Sapiens og neandertalere selvsagt. For der er forskjellen slik jeg ser det. Cro Magnon, Homo Sapiens, Homo Sapiens Sapiens, neandertaler er forskjellige raser. Alle er av arten Homonider.
Vis hele sitatet...
Uten å legge meg opp i resten av diskusjonen: Dette er helt galt.

Alle dyr har et vitenskapelig navn på formen Slektsnavn artsnavn. Det skrives normalt i kursiv, og bemerk at kun slektsnavnet skal ha stor forbokstav. Homo sapiens og Homo erectus er således ulike arter, men tilhørende samme slekt (Homo). Det biologiske hierarkiet er inndelt i mange nivåer, og over slekt finner du familie. Vår familie er hominidae (også kalt hominider) og inkluderer alle de store apedyrene. Det er snakk om fire nålevende slekter Pongo (orangutanger), Pan (sjimpanser), Gorilla (gjett selv) og Homo. Disse fire slektene inneholder totalt syv nålevende arter og flere underarter. Det finnes også mange utdødde slekter, med tilhørende utdødde arter.

Noen ganger legger man på et tredje navn. Det er for underarter. I noen tilfeller er biologene uenige om to ulike dyr er ulike arter eller underarter. Et eksempel på det er hunder: Her er det uenighet om de er en underart av ulv, eller om de er en egen art. Derfor kalles de noen ganger Canis lupus familiaris og andre ganger Canis familiaris. Slik må det nødvendigvis også være, da artsbegrepene ikke kan være mer statiske enn dyrene de beskriver, og naturen endrer seg. Noen ganger omtales underarter også som raser, men i dagligtale err det oftest snakk om to veldig ulike ting. Border collie og golden retriever opplagt er samme art (og eventuelt underart), men i hundemiljøet er de like opplagt ulike raser.

Til forskjell fra de andre begrepene er 'rase' langt mindre spesifikt, og kan bety ulike ting i ulike settinger. Å dele inn mennesker i raser, eller benekte muligheten for at slike eksisterer er derfor noe man bør gjøre med varsomhet. I bunn og grunn koker det hele ned til å benytte et gruppebegrep som i nødvendigvis må betraktes som heller vilkårlig. Det som gir mening hos zoologene gir ikke nødvendigvis samme mening hos legene og for politifolkene som skal beskrive en savnet person vil igjen andre distinksjoner igjen være mer relevante. Med tanke på hvor mye biologien og rasebegrepet har blitt misbrukt opp gjennom historien for å rettferdiggjøre de mest horrible overtramp mot andre mennesker, så er dette et minefelt av et tema der motstridende definisjoner og kulturell ballast umuliggjør saklig diskurs.

Uansett hvordan man vrir på det, så er ikke lokale genetiske variasjoner særlig relevante for denne diskusjonen, så jeg ser ikke helt poenget med å kjøre seg fast i denne hengemyra.
Sist endret av Myoxocephalus; 2. april 2016 kl. 14:46.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Natteravnen gjør heller ikke noe annet enn å vandre rundt, skal vi hive de ut av gatene for den grunn? Det blir alltids å finnes visse folk som er heslige og jævlige mennesker, men at noen er litt på høyresiden gjør ikke automatisk at man skal fryse de ut av samfunnet som rabiesbefengte hunder, og så fjerne menneskerettghetene deres.

De har bevist at de ikke gjør noe annet enn Natteravnen, de har medlemmer som ikke er rasistiske eller høyreekstreme (selv om de åpenbart har mange som er det) og de har bevist at de ikke er voldelige eller stygge mot folk. Så hvorfor så mye hat mot de?
Vis hele sitatet...
Det er forklart flere ganger hvorfor de ikke kan sammenlignes med Natteravnene, så hvorfor fortsetter du å gjenta det som nettopp har blitt motbevist?

Og nei, Natteravnene går ikke bare rundt.

Sitat av Dongerino Vis innlegg
Jeg ser ingen forskjell. Jeg tror at SOO hadde hjulpet personen som ble angrepet, jeg tror at Allahs soldater hadde hjulpet personen som ble angrepet, og jeg tror at Natteravnen hadde sprunget vekk og ringt politiet uten å hjelpe til.
Vis hele sitatet...
Så nå er det forskjell på SOO og Natteravnene likevel? Har du flere selvmotsigelser på lager når du først er i gang?
Sist endret av hemmeligegreier; 3. april 2016 kl. 01:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg syntes det var en interessant parallell mellom Odins sønner sitt ønske om å forby kabeben i sine rekker og "fatwa" som er religiøs lov i Islam. Jeg mener ironisk, ikke interessant. Det er sjeldent interessant det Odins sønner eller religiøse ledere kommer med.

For å fortsette sidesporet om raser og mennesker, i antropologien så bruker vi raser for å følge menneskegruppers bevegelser gjennom tiden. I mer moderne tid har man gått bort fra dette og bruker heller ord som etnisitet eller folkegrupper. Begrepet har blitt så ut vannet, enten gjennom rasisme eller fordi man har fullstendig misforstått genetikk fullstendig. I vitenskapen er du på tynn is hvis du bruker rase som et forklaringsgrunnlag. Jeg syntes vi burde være flinkere til å si hudfarge når det egentlig er det vi mener. For selv i antropologien så er det langt flere kriterier for å tilhøre en raske, etnisitet eller folkegruppe.

Det hele kommer ned til hvordan man velger å bruke ordet rase. Hvis det kun er en løs inndeling basert på hudfarge, hårfarge, øyenfarge, høyde og opphav, så er man nok på det tørre. Men brukes det som en forklaring på adferd, som det ofte gjøres i enkelte miljøer, så mister man all kredibilitet. Det finnes også mange ord som ikke er like negativt ladet.

Men så har vi nordmenn et ganske spesielt forhold til andre folks hudfarge.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Så nå er det forskjell på SOO og Natteravnene likevel? Har du flere selvmotsigelser på lager når du først er i gang?
Vis hele sitatet...
Nei. Enhver borger har PLIKT å gripe inn om de kan redde menneskeliv fra å gå tapt. Forskjellen er at Natteravnen for det meste er gamle folk som nok hadde blitt skremte og ikke turt å gjøre så mye, SOO og Allahs Soldater er unge og friske mennesker som ville gjort noe om de kan redde et liv.

Det har ikke noe med selve grupperingene å gjøre, men rett og slett alder og helse på medlemmene.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Nei. Enhver borger har PLIKT å gripe inn om de kan redde menneskeliv fra å gå tapt. Forskjellen er at Natteravnen for det meste er gamle folk som nok hadde blitt skremte og ikke turt å gjøre så mye, SOO og Allahs Soldater er unge og friske mennesker som ville gjort noe om de kan redde et liv.

Det har ikke noe med selve grupperingene å gjøre, men rett og slett alder og helse på medlemmene.
Vis hele sitatet...
Jeg forsøkte kjapt å finne noe informasjon om medlemsmassen til natteravnene, men jeg fant det ikke i farten. Hvor fant du statistikken over alder / helse til aktive natteravner?
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Nei. Enhver borger har PLIKT å gripe inn om de kan redde menneskeliv fra å gå tapt. Forskjellen er at Natteravnen for det meste er gamle folk som nok hadde blitt skremte og ikke turt å gjøre så mye, SOO og Allahs Soldater er unge og friske mennesker som ville gjort noe om de kan redde et liv.

Det har ikke noe med selve grupperingene å gjøre, men rett og slett alder og helse på medlemmene.
Vis hele sitatet...
Her er et par bilder av noen natteravner:

https://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Ci...ol_in_Oslo.jpg

http://www.natteravnene.no/natteravn...ke-pa-frogner/

Det er ikke akkurat et overveldende flertall av oldinger der.

Men det du altså sier er at det er forskjell på SOO og Natteravnene, men at det ikke er forskjell likevel fordi Natteravnene er så gamle? Hva er argumentet ditt egentlig? Først sier du at det ikke er noen forskjell, og så sier du at SOO ville ha grepet inn mens Natteravnene ikke ville ha gjort det. Og så begynner du å messe om plikt til å gripe inn, for så å snakke om gamle folk som ikke tør å gripe inn.

Vet du egentlig selv hva du prøver å si?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Her er et par bilder av noen natteravner:

https://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Ci...ol_in_Oslo.jpg

http://www.natteravnene.no/natteravn...ke-pa-frogner/

Det er ikke akkurat et overveldende flertall av oldinger der.

Men det du altså sier er at det er forskjell på SOO og Natteravnene, men at det ikke er forskjell likevel fordi Natteravnene er så gamle? Hva er argumentet ditt egentlig? Først sier du at det ikke er noen forskjell, og så sier du at SOO ville ha grepet inn mens Natteravnene ikke ville ha gjort det. Og så begynner du å messe om plikt til å gripe inn, for så å snakke om gamle folk som ikke tør å gripe inn.

Vet du egentlig selv hva du prøver å si?
Vis hele sitatet...
Ikke det at jeg er en tilhenger av SOO. Men føler det er verdt å nevne dette som står på natteravnene sin nettside
"Natteravnene griper aldri inn i volds- eller krangelsituasjoner, men observerer og tilkaller politiet ved behov." I denne setningen forklarer vel natteravnene at de faktisk plikter til og ikke gripe inn. Kanskje ikke akkuratt SOO er løsningen på dette her, men det at sånne grupper burde være litt mer hands on er jeg ikke uenig i.
Dersom Natteravnene hadde kommet over en overfallsvoldtekt hadde de observert og ringt politiet. SOO hadde forhåpentligvis banket fyren helseløs. Det er forskjellen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Dersom Natteravnene hadde kommet over en overfallsvoldtekt hadde de observert og ringt politiet. SOO hadde forhåpentligvis banket fyren helseløs. Det er forskjellen.
Vis hele sitatet...
Det utsagnet er ein prima grunn til at vi ikkje er store tilhengjarar av borgervern og sjølvtekt. Å gripe inn er fullstendig legitimt (og det antar eg natteravnane og hadde gjort), men å argumentere for å banke nokon er faktisk ikkje akseptabelt. Det er domstolane sin jobb å straffe, ikkje din.

Så utsagnet ditt er eit veldig godt argument for å ikkje tillate dei.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det utsagnet er ein prima grunn til at vi ikkje er store tilhengjarar av borgervern og sjølvtekt. Å gripe inn er fullstendig legitimt (og det antar eg natteravnane og hadde gjort), men å argumentere for å banke nokon er faktisk ikkje akseptabelt. Det er domstolane sin jobb å straffe, ikkje din.

Så utsagnet ditt er eit veldig godt argument for å ikkje tillate dei.
Vis hele sitatet...
Helt enig i deg Vidarlo, borgervern og selvtekt er aldri lov.

Spørsmålet er jo hvorvidt SOO faktisk hadde banket opp fyren eller stoppet voldtekten og holdt han igjen til politiet kom til åstedet. Natteravnen har jo selv sagt at de ikke hadde gjort noe som helst for å stoppe det om de observerer feks en voldtekt, og det syns jeg er rimelig kjip for eventuelle voldtektsofre som ser natteravnen stå borte på et gatehjørne med telefonen mot øret uten å gjøre noe.

Om SOO sin plan for å stoppe feks voldtekter eller lignende er å holde de igjen frem til politiet kommer (som er fullt lovlig) så er det supert. Men borgervern er jeg STERKT imot, men så har de jo foreløpig bevist at de ikke er en borgervernsgruppe også.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Natteravnen har jo selv sagt at de ikke hadde gjort noe som helst for å stoppe det om de observerer feks en voldtekt, og det syns jeg er rimelig kjip for eventuelle voldtektsofre som ser natteravnen stå borte på et gatehjørne med telefonen mot øret uten å gjøre noe.
Vis hele sitatet...
Eg kunne ikkje finne at dei har sagt det. Tvert imot har dei sagt at dei vil gripe inn
- Skulle det skje noe, vil vi gripe inn hvis det ikke er politi i nærheten, og stoppe hendelsen som er i gang. Vi kan ikke stå og se på. Det er ikke snakk om å utføre vold, men å stoppe en pågående voldtekt. Vi vil stoppe personen fysisk, holde personen igjen, og bruke midler ut ifra hvordan situasjonen eskalerer. Jeg anbefaler ingen å gripe inn om situasjon er farlig, men heller å kontakte politiet på nødtelefonen og bruke sunn fornuft, sier han.
Vis hele sitatet...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eg kunne ikkje finne at dei har sagt det. Tvert imot har dei sagt at dei vil gripe inn
Vis hele sitatet...

Dette sitatet som du presterer å legge frem som sitat på at natteravnene VIL gripe gjelder jo ikke natteravnene. Det sitatet er fra Terje Bratland i Borgervern-alliansen.

Du bommer kraftig her vidarlo.

Sitat av Terje Bratland
- Skulle det skje noe, vil vi gripe inn hvis det ikke er politi i nærheten, og stoppe hendelsen som er i gang. Vi kan ikke stå og se på. Det er ikke snakk om å utføre vold, men å stoppe en pågående voldtekt. Vi vil stoppe personen fysisk, holde personen igjen, og bruke midler ut ifra hvordan situasjonen eskalerer. Jeg anbefaler ingen å gripe inn om situasjon er farlig, men heller å kontakte politiet på nødtelefonen og bruke sunn fornuft, sier han.
Vis hele sitatet...
Sist endret av frtoretang; 5. april 2016 kl. 21:34.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Dette sitatet som du presterer å legge frem som sitat på at natteravnene VIL gripe gjelder jo ikke natteravnene. Det sitatet er fra Terje Bratland i Borgervern-alliansen.

Du bommer kraftig her vidarlo.
Vis hele sitatet...
Jepp, var nok litt for kjapp der!

Uansett så har eg ikkje sett natteravnane sei eksplisitt at dei ikkje vil gripe inn, så det spørsmålet mitt (som forøvrig på ingen måte er retorisk) står fortsatt.
Vet ikke om du gjør deg vanskelig nå vidarlo? Det er jo referert til hva natteravnene skriver på sin egen nettside. Det må en kunne ta som både et standpunkt og et formelt syn på saken eller så hadde de vel ikke skrevet dette på sin hjemmeside:

Sitat av Natteravnene
Natteravnene griper aldri inn i volds- eller krangelsituasjoner, men observerer og tilkaller politiet ved behov. Flere voksne i gule natteravnvester er ofte nok til at situasjoner ikke oppstår eller eskalerer, og det er den forebyggende effekten vi ønsker å oppnå ute på vandring.
Vis hele sitatet...
Her står det sort på hvitt og helt eksplisitt at natteravner aldri griper inn i situasjonen.

Natteravnene er en ressurs men som andre har påpekt så griper de ikke inn. Ferdig snakka om den saken.
Sist endret av frtoretang; 5. april 2016 kl. 23:24.
Nei, da det er ganske stor forskjell på en pågående voldtekt og en slosskamp eller krangel mellom noen gutter i køen utenfor den lokale pubben. Jeg er ganske sikker på at det vil være et lovbrudd å ikke gripe inn hvis man er vitne til en voldtekt.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Deezire Vis innlegg
Nei, da det er ganske stor forskjell på en pågående voldtekt og en slosskamp eller krangel mellom noen gutter i køen utenfor den lokale pubben. Jeg er ganske sikker på at det vil være et lovbrudd å ikke gripe inn hvis man er vitne til en voldtekt.
Vis hele sitatet...
En slosskamp utfor den lokale puben der det står masse andre mennesker, vakter og evt politi som er klare til å stoppe det? Nei, da burde åpenbart verken Natteravnen eller SOO gripe inn, og det sier jo både SOO og Natteravnen at de ikke blir å gjøre heller.

Er det derimot snakk om en kar som blir grisejult i et smug eller et sted ingen ser det? Da burde man VIRKELIG gjøre det man kan for å stoppe det så ikke karen dauer eller ender opp hjerneskadet eller lignende. Folk dauer av å bli jult opp rimelig ofte, og det er ikke noe som burde bli tatt lett på. Jeg personlig hadde ikke turt å konfrontere en sånn situasjon alene da jeg er en skikkelig pyse, men er man flere så er jo fort saken ganske annerledes.

Men akkurat den hypotetiske saken min ligner jo veldig på voldtekt på grovhetsnivå. Det er kanskje ikke helt der oppe, men rimelig kort under vil jeg tørre å påstå. Da snakker jeg om grov blind vold mot uskyldige, gjerne den typen der julingen fortsetter etter at den uskyldige er bevisstløs. Det er jo også noe som skjer hele tiden, spesielt i helgene. Og folk dauer og får vilt seriøse skader av det ofte også.
Sist endret av Dongerino; 6. april 2016 kl. 02:33.
I god stil så har du totalt mistet poenget. Påstanden var at de ikke griper inn i en voldtekt, jeg mener det er ingenting i deres uttalelse som tilsier at det er tilfellet.

Folk dør ikke "rimelig ofte" av slosskamper på byen, nå må du komme tilbake til denne planeten. Politiet sier selv at man ikke skal blande seg inn i en pågående slosskamp, men å melde fra til dem. Du kan ikke bare konstruere scenarioer og late som at det skal være baseline for videre diskusjon.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Innser her at det jeg snakker om er helt irrelevant og egentlig bare personlige meninger og synsing. Er det noe jeg føler man ikke skal blande inn i debatter som det her så er det personlige meninger.

Hvis jeg ikke husker feil så sier vel Lovdata at så lenge strafferammen på kriminaliteten er fengselsstraff på 6 måneder eller mer så kan man utføre sivil arrest. Hva jeg, du eller andre føler og mener er irrelevant, SOO og Natteravnen har lov å utføre sivil arrest så lenge strafferammen er over 6 måneder.

Sitat av Deezire Vis innlegg
Folk dør ikke "rimelig ofte" av slosskamper på byen, nå må du komme tilbake til denne planeten. Politiet sier selv at man ikke skal blande seg inn i en pågående slosskamp, men å melde fra til dem. Du kan ikke bare konstruere scenarioer og late som at det skal være baseline for videre diskusjon.
Vis hele sitatet...
Det skjer nok rimelig ofte jo. Et kjapt googlesøk ga meg flere tilfeller ihvertfall.

http://www.nrk.no/nordland/mann-_84_...old-1.12169086
http://www.fvn.no/lokalt/kristiansan...g-2478203.html
http://www.dagbladet.no/2011/11/18/n...rgen/19067980/

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/b...ge/a/10085784/
Sist endret av Dongerino; 6. april 2016 kl. 02:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Hva jeg, du eller andre føler og mener er irrelevant, SOO og Natteravnen har lov å utføre sivil arrest så lenge strafferammen er over 6 måneder.


Vis hele sitatet...
Et Problem med din argumentasjon er at SOO er selvtekt før det har skjedd noe. Etter en periode hvor politiet har praktisert litt forskjellige holdninger til disse borgervernsgruppene ser de nå omsider ut til å ha blitt mer enige med seg selv, SOO får nå beskjed om å ta av seg uniformen og fjerne seg fra byen når de "patruljerer".
Sitat av Hurricane76 Vis innlegg
Ikke det at jeg er en tilhenger av SOO. Men føler det er verdt å nevne dette som står på natteravnene sin nettside
"Natteravnene griper aldri inn i volds- eller krangelsituasjoner, men observerer og tilkaller politiet ved behov." I denne setningen forklarer vel natteravnene at de faktisk plikter til og ikke gripe inn. Kanskje ikke akkuratt SOO er løsningen på dette her, men det at sånne grupper burde være litt mer hands on er jeg ikke uenig i.
Vis hele sitatet...
Men da bekrefter du nettopp at det er forskjell på Natteravnene og SOO. Det har vært poenget hele tiden. Det er blant annet derfor Natteravnene er en legitim gruppe, men ikke SOO. Natteravnene driver ikke med håndhevelse.

Og så var et annet lite poeng her at det er direkte patetisk å rakke ned på Natteravnene og dikte opp ting for å sverte dem. Som løgnen om at det bare er redde oldinger som er natteravner. Det er helt tydelig ikke det, men Natteravnene har altså et annet formål enn å være en ordensmakt som griper inn i ting.

Sitat av Yalla Vis innlegg
Soldiers of Odin skulle «skape trygghet» – havnet i bråk og fikk politibeskyttelse

Lettere ironisk..

"Selvtektsgruppa" er jo faktisk rette betegnelsen.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke noe ironisk at venstrefascister trakasserer og angriper meningsmotstandere. Det er helt som ventet. For det var vel nettopp venstrefascister som var innblandet her?

Det er bare tragisk at venstrefascistene får holde på slik, og at de ikke slås ned på en gang for alle av myndighetene. De banker og trakasserer også meningsmotstandere her i Norge. Jeg husker gamlingene som stavret seg rundt foran Stortinget for å støtte Israel, og så kom naturligvis venstrefascistene for å banke dem. Noen stakkars gamlinger som bare ville ytre meningene sine.

Sitat av frtoretang;3303765Her står det sort på hvitt og helt eksplisitt at [I
natteravner aldri griper inn[/i] i situasjonen.
Vis hele sitatet...
Nei, det står at de aldri griper inn i voldssituasjoner. I andre situasjoner bidrar de gjerne direkte, som for eksempel å få folk til legevakten eller hjelpe dem til å komme i kontakt med andre offentlige myndigheter.

Når det gjelder voldtekter så går det an å gi seg til kjenne, rope, osv. Man trenger ikke nødvendigvis kaste seg over fyren.

Men dette med å gripe inn i voldtekt eller ikke er et særdeles lite relevant sidespor. Å komme over en pågående voldtekt er særdeles lite sannsynlig. Da er det mye annet som er mye mer vanlig, og som Natteravnene bidrar til å løse hele tiden.

Edit: Det siste sitatet fra frtoretang skulle vært:

"Her står det sort på hvitt og helt eksplisitt at natteravner aldri griper inn i situasjonen. "
Sist endret av hemmeligegreier; 6. april 2016 kl. 22:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Men dette med å gripe inn i voldtekt eller ikke er et særdeles lite relevant sidespor. Å komme over en pågående voldtekt er særdeles lite sannsynlig. Da er det mye annet som er mye mer vanlig, og som Natteravnene bidrar til å løse hele tiden.
Vis hele sitatet...
Og det er litt artig sidespor du tek opp her - for påstanden om meir kriminalitet finn ein seinast i dag, i eit debattinnlegg i bt:
Sitat av http://www.bt.no/meninger/debatt/Sonner-av-Odin_-velkomne-3573607.html
Det er berre ei gruppe, som kan ha islamkristiske medlem, som vil bidra til eit tryggare by-Noreg, fordi kriminalitiet og valdtekt har gått opp.
Vis hele sitatet...
Men påstanden stemmer jo ikkje med det kartet SSB teiknar opp, der anmeldt kriminalitet er synkande.

Så kvifor trur folk kriminaliteten er aukande, når den ikkje er det? Det same biletet ser vi i USA - gallup har gjort spørjeundersøkjingar på det over dammen.

Er det media som har vorte betre på å skaffe eyeballs til annonsørane sine, som gjer at vi trur det er vesentleg meir kriminalitet i dag enn for kort tid sidan?
I følge den artikkelen om Groruddalen så har jo politiet jobbet målrettet over lang tid. Dette er nok hovedårsaken til at det går bedre der.
Synes det virker motsatt på innleggene som var på begge sider da jeg var medlem der.. At Sons er gruppen for rasistene.

Forøvrig utmeldt av begge grupper så aner ikke hva som foregår der nå.