Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 6485
Idag leser vi på DB og VG om Sandra Borch sitt oppdrag i å ta en oppgjør med mobbing. Hele saken kan leses

Her: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...artid=10103559

og her: http://www.dagbladet.no/2013/05/26/n...tiet/27360638/

Dette er riktig nok mobbing. Men her mister mannen jobben sin for en sleivete kommentar over Internett. I denne anledning har jeg et par spørsmål fordi dette kan faktisk utvikle seg.

Skal man nå risikere å miste jobben på grunn av sine meninger?
Skal man risikere i fremtiden og ikke få jobb enkelte steder pga. sine personlige meninger?
Kan man risikere at dette vil være starten på en anonym alder?

Jeg lurer på disse tingene ikke fordi det er dagens situasjon, men kan dette være med på å styrke en utvikling i samfunnet hvor vi må mene det samme og gjøre minst mulig ut av seg?

Jeg vet at dette tilfellet er mobbing, men her blir faktisk jobben til vedkommende informert på en meget finurlig måte slik jeg ser det (med tanke på info opphentet fra IP adresse osv).
Det er megaforskjell på hva man sier fra sin egen pc, hjemme, i fritiden, og hva man sier fra arbeidsgivers pc, på jobben, i arbeidstiden. Den type oppførsel er selvsagt ikke noe arbeidsgiver ønsker å betale ansatte timelønn for å utføre.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Hva var det han skrev da?

Jeg synes ikke at man skal miste jobben pga sine meninger, men det å ha mening om at alle negere skal brenne i helvete er ikke noe "mening", det er idioti.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det handler ikkje om meininger når det er grove personkarakteristikker. Da handler det om hets. Å blande sammen dei to er fordreeing av diskusjonen.

Hadde vedkommande hatt meininger i strid med SP så hadde det ikkje vore ei nyhetssak; 95% av Noreg har vel det om ein skal dømme etter meiningsmålingene, men det er stor skilnad på å ta sak og person.

Og grunnen til at vedkommande misser jobben er at bedrifta har ei arbeidsavtale som seier at firmaet sine IT-ressurser ikkje skal nyttast til lovbrot, trakassering etc. Han har mao. brote retningslinjene gitt av arbeidsgiver, og må ta konsekvensane av det. Hadde han gjort det som privatperson, på fritida, på eigen PC hadde firmaet antakeleg ikkje hatt mogelegheit til å sei han opp på det.

Å tillate slike ytringer fører til at personer fort ikkje tør å ta del i det offentlege ordskiftet, og da har vi tapt mykje - vi har tapt friheta folk har til å ytre meininger.
Selv om jeg mener at det skal være høy terskel for hva man skal kunne si ref. ytringsfriheten.

Så mener jeg at ytringsfriheten på nettet har gått alt for langt. En god regel bør være at det du skriver om noen på nettet bør du kunne si rett til ansiktet til personen det gjelder på tomannshånd.
Om det ikke består denne testen er man kun en feig tastaturkriger.

Denne personen er åpenbart en slik person og det folk har fått seg til å skrive om bla. Borch hører ikke hjemme i et sivilisert samfunn.
Derfor mener jeg at det er på høy tid at det vises at det får konsekvenser for folk å mobbe over nett. At Statoil tar et slikt ansvar er prisverdig, de er et privat selskap og står fritt til å velge hvem de gjør forretninger med. At de da aktivt velger bort slike bøller er en god ting i min mening.
Onibawan's Avatar
Trådstarter
Men hva hvis man feks skriver at Jens S. burde gå å brenne i helvete med tillegg at han en stygg vannskjøter av landet og er en korrupt satan?

1. Inndirekte Drapstrussel (ifølge justisdep. ref. Mohyeldeen Mohammad)
2. Æreskrenkelse
3. Beskyldning

Er dette også verdig lik straff?

Hvem bestemmer hvor grensa går?

Viktig å huske på at Sandra Borch og TV2 har gravd dypt for å finne disse to sammenhengene.
Sist endret av Onibawan; 26. mai 2013 kl. 14:36. Grunn: Skriveleifer
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Men hva hvis man feks skriver at Jens S. burde gå å brenne i helvete med tillegg at han en stygg vannskjøter av landet og er en korrupt satan?

1. Inndirekte Drapstrussel (ifølge justisdep. ref. Mohyeldeen Mohammad)
2. Æreskrenkelse
3. Beskyldning

Er dette også verdig lik straff?

Hvem bestemmer hvor grensa går?
Vis hele sitatet...
Det er totalt usakleg, og bør i utgangspunktet kunne rammast likt - med ein litt viktig skilnad: Han er ein langt meir offentleg person, og lista for ærekrenkelse bør vere ein del høgare. Å hevde at ein statsminister styrer dårleg er og på grensa til sakleg kritikk; det er ikkje nødvendigvis ein personkarakteristikk.

Men felles for den typen ytringer er at dei er totalt uinteressante, for dei er ikkje meiningsbærande, og dei bidreg kun til å gjere det offentlege ordskiftet fattigare. Det er ikkje vanskeleg å komme med sakleg kritikk, og når ein ikkje gjer det så seier ein heilt ærleg meir om eige intellekt enn intellektet til den ein kritiserer...
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Men hva hvis man feks skriver at Jens S. burde gå å brenne i helvete med tillegg at han en stygg vannskjøter av landet og er en korrupt satan?

1. Inndirekte Drapstrussel (ifølge justisdep. ref. Mohyeldeen Mohammad)
2. Æreskrenkelse
3. Beskyldning

Er dette også verdig lik straff?

Hvem bestemmer hvor grensa går?

Viktig og huske på at Sandra Borch og TV2 har gravd dypt for å finne disse to sammenhengene.
Vis hele sitatet...

Som jeg sa grensa burde gå ved om du ville sagt det til noen IRL.

Ville du sagt dette til Jens rett til ham?
Om du svarer ja så er min mening at du burde skaffe deg mer folkeskikk men alikevel må jeg vel godta at noen er mer direkte enn meg.

Om du svarer nei så skal du ikke poste det. Det er du selv som setter linjen basert på din egen ærlige anstendighet.

Jeg tviler på at de fleste ville sagt noe sånt i en reell diskusjon IRL da det vill tilført debatten lite konstruktivt og den som ytret det ville bare driti seg ut.

Så hvorfor skal det da være greit å skrive det på nettet plutselig?
Onibawan's Avatar
Trådstarter
Internett har jo vært en arena hvor man kan skjule seg. Med Facebook, Twitter og andre diverse sosiale medier har det blitt til at mange sitter tøffe bak tastene sine. Meninger om hva de vanligvis ville sagt og hva de faktisk velger å si har bidratt til å utvikle internett til et forum hvor alle kan mene så mye og mangt.

Det jeg tror dette vil føre til er mer anonymitet, mer lukkede forum, og flere samfunn i samfunn.

Viktig og merke seg at jeg snakker om en potensiell kommende utvikling, ikke dagens situasjon. Men jeg tror det vil komme mer lukkede samfunn, større klasse skille og mer mainstreaming enn hva det er feks. idag.

Noe av dette syntes jeg går mot sin hensikt, som feks å tabu-legge rasisme diskusjonen. Skyv den under teppe så vil det komme et nytt 22 juli.

Jeg mener at alle må få mene og si akkurat hva de mener uten at det får konsekvenser som denne saken gjør. Godt og på ondt.

Største utfordringen vår er rasisme. Det var engang en vis man som svært få kan noe som helst om. Johan Galtung. Galtung vil at vi skal invitere høyreekstreme siden inn i politikken. Med en enkel årsak: Kle rasismen naken og blottlegge for resten av verden hvor teit det egentlig er.

Med engang det er konsekvenser for hva man sier og mener, vil det danne seg skyggekulturer som en vakker dag enten forsvinner eller vinner frem.

Jeg er bare litt spent på hvor utviklingen vil ende.
For all del skal vel alle mene det de vil. Men syns du det er en saklig og relevant mening å kalle noen for en kortvokst idiot?

Da må jeg kunne mene at det er en dårlig mening. Det bør jo kunne stilles krav at man kan tilføre debatten noe saklig ?
Ja, jeg syns det er riktig å kunne miste jobben når man sitter i arbeidstiden og skriver på nett. Hvis arbeidsgiver syns det ikke er greit, så er det sånn det må være. Men sånne ting må jo stå i en kontrakt. Ellers får det greie seg med en advarsel.

Forøvrig syns jeg -alle- diskusjonsforum på nett overalt skal være åpent. Altså man -må- bruke sitt eget navn bak kommentaren.
Sist endret av Taurean; 26. mai 2013 kl. 14:55.
Onibawan's Avatar
Trådstarter
Sitat av jalig Vis innlegg
For all del skal vel alle mene det de vil. Men syns du det er en saklig og relevant mening å kalle noen for en kortvokst idiot?

Da må jeg kunne mene at det er en dårlig mening. Det bør jo kunne stilles krav at man kan tilføre debatten noe saklig ?
Vis hele sitatet...
Altså personlig så syntes jeg ikke det er riktig, men jeg velger da heller å bare gjøre opp mine egne tanker om folk som skriver sånt. Ikke aktivt gå inn på en slik måte Sandra og TV2 gjorde, det syntes jeg er for drøyt.

Men det var jo egentlig ikke en debatt, her gikk jo en politiker ut og sa at vi burde felle ulvene. Vedkommende var tydeligvis imot dette og valgte å synke ned på et lavt nivå.

Men da har jeg et annet spørsmål. Hvorfor skal en privatperson få konsekvenser for hva han/hun sier når en politiker kan gi lovnader i valgperioder uten konsekvenser når løftene blir brutt?

Det ene er jo VESENTLIG verre enn det andre spør du meg.

Se på dette. 88 løftebrudd fra Jens og AP. Hvilken konsekvens vil dette medføre AP og Jens? Mest sannsynlig svært lite.

1. KULTURSKOLE: Lovte rimelig plass i kulturskolen til alle: Ulik pris i kommunene.

2. SKRINLAGT: Utrede muligheten for kulturbåt.

3. POLITIAKSJON: Effektivt, profesjonelt og serviceinnstilt politi, med ressurser til forebyggende arbeid og økt status: Svært omstridt.

4. POLITIAKSJON II: Flere politibetjenter slik at politireformen oppfylles: Svært omstridt.

5. GAMMELT UTSTYR: Sørge for investeringer i utstyr og kjøretøy: Nye biler og våpen, men politiet har gammelt IKT-utstyr.

6. SKRINLAGT: Frister for behandling av straffesaker.

7. SKRINLAGT: Pålegge nettleverandører filter.

8. NULLMÅL: Handlingsplaner med måltall for rekruttering av funksjonshemmede og innvandrere til offentlige stillinger: Ikke ny handlingsplan.

9. BYGG: Sette i gang program for bygging av ikke-kommersielle utleieboliger: Ikke innført.

10. HOSPITS: Avvikle bruk av hospits og gi bostedsløse tilbud om varig bolig: Hospits er ikke avviklet.

11. SKRINLAGT: Låneordning med rente- og avdragsutsettelse til kommunene, for bedre tomtepolitikk.

12. SKRINLAGT: Singelmeldingen.

13. FATTIGDOM: Redusere økonomiske forskjeller og avskaffelse fattigdom: Det er fortsatt fattige i Norge, og diskutabelt om forskjellene er redusert. Antall bostedsløse har økt.

14. FORURENSING: Begrense utslipp av ikke-nedbrytbare miljøgifter og klimagasser, og begrense luftforurensningen: Utslippene øker, ifølge SFT.

15. UTSLIPPSKUTT: Betydelige deler av Norges klimaforpliktelser fra Kyoto skal tas nasjonalt: CO2-utslipp i Norge har økt, så ikke i rute i forhold til nasjonalt kuttmål i Kyoto-perioden 2008-2012.

16. STRENGERE: Sektorer som er pålagt CO2-avgift skal fortsatt ha denne istedenfor kvoter: Alle sektorer er i kvotesystemet.

17. SMÅKRAFT: Fylkesvise planer for småkraftverk: Ikke alle fylker har planer.

18. FORURENSING II: Nå målet for nitrogenutslipp til vann: Ikke nådd, 38 prosent reduksjon, målet er 50 prosent.

19. FÆRRE ARTER: Stanse tapet av norsk naturmangfold innen 2010, og ny Naturmangfoldlov: Ny lov, men klarer ikke stanse tapet av naturmangfold innen 2010.

20. REGNSKOGTØMMER: Utrede forbud mot import av tropisk tømmer: Utredet, men ikke forbud.

21. LOKALT MILJØ: Gjenreise fagkompetansen i kommunene innen miljøvern: Ikke alle kommuner har miljøvernkonsulenter.

22. VERN: Evaluere vern i forhold til bosetning og næringsutvikling: Ikke gjennomført helhetlig evaluering.

23. HUNDEFARE: Nødvergeparagrafen i viltloven skal presiseres for å gi dyreeiernes rett til å beskytte husdyr og hunder mot angrep: Hunder omfattes ikke av paragrafen.

24. RØDGRØNT SØPPEL: Opprette et eget statsforetak for avfallsforebygging og gjenvinning: Ikke gjort.

25. GIFTREGISTER: Opprette en kjemikaliedatabase: Ikke gjennomført, under utarbeiding.

26. GIFTINFO: Styrke informasjonen om og merking av produkter som inneholder farlige kjemikalier: Samme som over.

27. GRØNN BOM: Innføre grønne sertifikater for ny fornybar energi. Dersom ikke, skal andre virkemidler vurderes: Ikke grønne sertifikater, men andre virkemidler.

28. VINDSTILLE: Øke utbyggingen av vindkraft og nasjonal koordinering av vindkraftutbyggingen: Lite utbygging av vindkraft og ingen samlet plan.

29. DYR OLJE: Utvinningsgraden i feltene må økes ved forskning og bruk av CO2-injeksjon: Studie viste lavt potensial og høye kostnader.

30. SKRINLAGT: Vurdere om det skal sendes søknad om at Barentshavet skal gis status som særlig sårbart område.

31.GASSBLØFF: Regjeringen har startet utbyggingen av gasskraft på Kårstø med mål om at rensing innen 2009: Ikke nådd målet.

32. MÅNELANDING: Nye konsesjoner til gasskraft skal basere seg på CO2-fjerning: Mongstad fikk konsesjon til å drive uten rensing. Rensing kommer først senere.

33. BARNEHAGE: Sikre full barnehagedekning: Ikke 100 prosent.

34. IKKE SÅ BILLIG: Trinn to i makspris: Ikke innført innen 2007.

35. KONTANTSTØTTE: Legge om kontantstøtten: Ikke lagt om.

36. KOMPETANSE: Tiltaksplan for øke antall førskolelære og opprettholde krav om kompetanse blant førskolelærere: Andelen med kompetanse har gått ned.

37. PAPPAPENGER: Selvstendig permisjonsrettigheter til far: Kun noen grupper har fått.

38. HELDAGSSKOLE: Flere undervisningstimer i grunnskolen. Lengden på skoledagen skal trappes opp til 28 undervisningstimer i uken: Trappet opp, men ikke nådd 28 timer.

39.FRAFALL: Styrke samarbeidet mellom ungdomsskole og videregående skole, for å hindre at elever slutter: Flere tiltak, men rundt 30 prosent slutter.

40. KLASSE: Kontaktlærere skal ikke ha ansvar for mer enn 15 elever i skolen: Droppet tallgrensen.

41. SKOLE: Opprettholde en desentralisert skolestruktur: Aldri lagt ned flere små skoler enn nå.

42. LEIRSKOLE: Leirskole skal være gratis: Praktiseres ulikt i kommunene.

43. SFO: Styrke og gjøre rimeligere SFO: Praktiseres ulikt i kommunene.

44. SKRINLAGT: At alle elever som har gjennomført 13 års skolegang får generell studiekompetanse.

45. SLUTTER: Øke andelen som fullfører videregående opplæring: Rundt 30 prosent slutter.

46. KJØPEKRAFT: Øke borteboerstipend: Kun prisjustert stipendet, og ikke hevet borteboerstipendet særskilt.

47. ETTERUTDANNING: Arbeide for finansieringsordning for etter- og videreutdanning: Ikke igangsatt.

48. ALDERSGRENSE: Vurdere å fjerne aldersgrensen for rett til videregående opplæring: Ikke fjernet, kun utvidet.

49. HØYERE UTDANNING: Legge til rette for uavhengig og god undervisning ved universiteter og høyskoler: Ifølge SSB har utdanning og forskning tapt under den rødgrønne regjeringen.

50. SYSTEM: Utvikle bedre finansieringssystem for å fremme desentralisert høyere utdanning: Ikke gjennomført, men varslet.

51. KVALITETSREFORMEN: Realisere kvalitetsreformens mål: Ikke alle mål nådd.

52. FATTIGE STUDENTER: Sikre studiefinansiering som gjør det mulig å studere på heltid: Kun prisjustert.

53. FORSKNINGSMÅL: Heve forskningsinnsatsen slik at Norge ligger på 3 prosent av BNP: Ikke nådd.


54. DRIVSTOFF: Redusere priser gjennom fraktutjevningsordningen: Ikke gjeninnført.

55. RABATT: Ungdomskort med 50 prosent kollektivrabatt. Ikke innført.

56. VINTERSTOPP: Opprettholde Hurtigrutens transporttilbud hele året: Ikke like godt tilbud om vinteren.

57. SMALBÅND: Høyhastighets bredbånd til alle innen utgangen av 2007: Nådde ikke målet innen 2007, og hastigheten er omdiskutert.

58. INGEN SCHENGEN-GJENNOMGANG: Regjeringen lovte en samlet gjennomgang av Schengen-avtalen.

59. BISTAND: Lovte 1 prosent av BNI til bistand, deretter opptrapping i denne perioden. Løftet om opptrapping er brutt.

60. NÆRINGSKONTOR: Servicekontorer for næringslivet skulle opprettes i hele landet. Men fortsatt svært varierende tilbud.

61. INGEN TRANSPORTSTØTTE: Skulle vurdere å øke den regionale transportstøtteordningen - den er i stedet avskaffet.

62. NY REDERISKATT: Bryter med punktet om å videreføre eksisterende ordninger for norske rederier og sjøfolk.

63. GASSFERGER: Skulle erstatte riksvegferger med gassferger, men ingen nye gassferger på vannet som følge av regjeringens politikk. Stilt krav om gass ved fem nye konsesjoner.

64. MERKEVARER: Innføre sertifiseringsordning for bedrifter som ønsker å markedsføre seg som en del av den norske merkevaren. Ikke på plass.



66. NY ERVERVSLOV: Sentralt løfte i valgkampen, da Union-nedleggelsen dominerte. Er vraket.

67. INDUSTRIKRAFT: Lovet eget kraftregime for industrien, men har slitt med å finne løsninger industrien og LO kan godta.

68. REKRUTTERINGSKVOTER:

Har ikke opprettet slike kvoter, men andre tiltak for å få ungdom inn i fiskerinæringen har kommet.

69.DISTRIKTSKVOTEORDNING: Skulle forsterkes og brukes mer aktivt, men er forkastet.

70. MERKEORDNING FOR FISK: Etablere et offisielt system for kvalitetsmerking. Ikke gjort.

71. FÔRKVOTER: I oppdrettslaksbransjen: Forkastet.

72. WTO: Lovte totalgjennomgang av WTO-forhandlingenes konsekvenser for norsk landbrukspolitikk. Ikke gjennomført.

73. ØKO-MAT: Målet var andel på 15 prosent økologisk matproduksjon og forbruk i 2015. Er ikke i rute mot målet.

74. MER TIL MATTILSYNET: Mattilsynet skulle i større grad finansieres av det offentlige - men andelen er økt med fattige én prosent i perioden.

Lokal- og regionalpolitikk

75. REKRUTTERE POLITIKERE: Gjøre det lettere for personer med omsorgsansvar og/eller funksjonshemning å påta seg politiske verv. Har kun informert kommunene om pliktene de allerede hadde.

76. KOMMUNEØKONOMI: Lovte forpliktende flerårig opptrappingsplan for å rette opp den økonomiske ubalansen. Men la frem uforpliktede plan - og driftsresultatet i kommunene var rekordsvakt i 2008.

77. NYE REGIONER: Skulle etablere nye og større regioner fra 2010. Droppet nye regioner.

78. BEHANDLE FLERE, KORTE VENTETIDER: Ventetidene ved sykehusene økte fra 2006 til 2008. Antall i behandlingskø vokste med over 30 000 fra 2006 til utgangen av 2008.

79. FRIVILLIGE SYKEHUS: Skulle sikres gode vilkår, men disse sykehusene sliter fortsatt med en udekket pensjonsregning.

80. REHABILITERING: Lovte rehabilitering til alle som trenger det, men ventelistene har blitt lengre.

81. EGENANDELER: Skulle reduseres, men har økt i takt med prisstigningen.

82. TANNHELSE: Skulle starte arbeidet med en offentlig tannhelsereform, men kun museskritt er tatt. Ap og SV lover fortgang - i neste periode.

83. LEGER: Lovet en nasjonal standard for legetjeneste i sykehjem. Ikke innført.

84. RUS: Regjeringen lovte raskere hjelp til rusavhengige. Ventetidene ved rustilbud har økt.

85. ANBUD: Heve terskelverdien for anbudskonkurranser ved offentlige innkjøp opp mot EU-nivå. Droppet.

86. ULOVLIG: Sikre bedre kontroll med utlendinger som er ulovlig i Norge. Resultat: Støtte til to forskningsprosjekter.

87. FLYKTNINGER: Skulle øke kvoten med FN-flyktninger til 1500. Stoppet på 1200.

88. INTERVJU: Skulle utvide ordningen med å innkalle søkere med innvandrerbakgrunn til intervju i statsforvaltningen til å gjelde alle virksomheter som er eid av staten, men ikke pålegg - kun oppfordring

Til avsluttning, i bunn og grunn mener jeg at hvis man skal få konsekvenser av hva man sier så må det gjelde alt og alle. Ikke bare ved feks personhets.
Sist endret av Onibawan; 26. mai 2013 kl. 15:01.
Sitat av Taurean Vis innlegg

Forøvrig syns jeg -alle- diskusjonsforum på nett overalt skal være åpent. Altså man -må- bruke sitt eget navn bak kommentaren.
Vis hele sitatet...
Litt off-topic, men dette kan du virkelig ikke mene? Mener du nettmobbing og anonyme uttalelser er et så stort problem at det er verdt å gi opp den eneste arenaen der man kan diskutere de delene av livet du ikke vil ha knyttet opp mot navnet ditt inn i evigheten?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Å tillate slike ytringer fører til at personer fort ikkje tør å ta del i det offentlege ordskiftet, og da har vi tapt mykje - vi har tapt friheta folk har til å ytre meininger.
Vis hele sitatet...
.. men for snevre grenser er også negativt for det offentlige ordskiftet.

Det er forskjellig toleranse for banneord og direkte språk blant forskjellige samfunnslag i Norge, og jeg har vært på noen nachspiel med byggarbeidere og snekkere hvor det kommer veldig mye som, vel, er veldig langt ifra å egne seg på trykk. I stor grad opplever jeg at de har gode og verdifulle perspektiv også, men i stor grad er de ute av stand til å uttrykke det på en måte som framstår godt.

Om man skal ha sterke grenser for hva som er sosialt akseptabelt, vil mange av disse kort og godt ikke komme til orde.. og som man ser på debattfeltene i avisene, de er faktisk en stor andel av det norske folk. Ser man derimot på hvem som slipper fram med kronikker og meninger så er vestkantsfolk overrepresentert og universitetsutdannede sterkt overrepresentert.. og i stor grad fra de myke fagene. Jeg tror kort og godt ikke ordskiftet i selve avisene er representativt for Norge som helhet. Jeg tror også det er her mye av frustrasjonen man ser i debattfeltene stammer fra også.

Man må selvfølgelig ha standarder på hva som aksepteres og ikke, og å forsvare kommentarene mot Sandra har jeg ingen planer om å gjøre.. men jeg tror det fortsatt er veldig viktig å ikke gå amok med politisk korrekthet her.
@Onibawan

Jeg har da aldri sagt noe om politikerne. Samtidig så tar du det jeg sier ut av sammenheng. Min påstand var at testen på hvorvidt noe er greit å skrive på nettet er om man hadde sagt det til ansiktet på samme person.

Hvorfor begynner du å trekke inn politikere og brutte løfter, dette her handler om at folkt mobber og hetser andre. Ikke meningsbrytning og diskusjon.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Litt off-topic, men dette kan du virkelig ikke mene? Mener du nettmobbing og anonyme uttalelser er et så stort problem at det er verdt å gi opp den eneste arenaen der man kan diskutere de delene av livet du ikke vil ha knyttet opp mot navnet ditt inn i evigheten?
Vis hele sitatet...
Personlig syns jeg den prisen er verdt å betale. Da -må- alle vise respekt. Og det er ingen vei utenom lenger.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Personlig syns jeg den prisen er verdt å betale. Da -må- alle vise respekt. Og det er ingen vei utenom lenger.
Vis hele sitatet...
Reint utover at det ikkje er praktiske mekanismer for å gjennomføre det, utan å opne for ei total overvaking. I tillegg er det situasjoner der anonymitet er viktig, t.d. for folk som kjem over korrupsjon - og risikerer å miste jobben ved å varsle om det om dei ikkje er anonyme. Og det er heller ikkje slik at folk slutter å komme med hets om dei ikkje er anonyme; er ikkje mobbing eit stort problem, sjølv om det skjer ansikt til ansikt, utan anonymitet?

Anonymitet er viktig del av demokratiet, og vi må verne om den, samtidig som vi må gi grei beskjed om at hets er ikkje tolerert, om det er anonymt eller ikkje.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Personlig syns jeg den prisen er verdt å betale. Da -må- alle vise respekt. Og det er ingen vei utenom lenger.
Vis hele sitatet...
Det å tvinge andre til å vise sitt fulle navn er jo en form for oppførsel som i seg selv er respektløs, så argumentet med respekt faller helt i fisk. Det er ikke du som skal bestemme hvordan andre skal presentere seg. I det virkelige liv er det kun politiet man har plikt til å oppgi navn til. I den moderne verden blir nettet mer og mer en del av det virkelige liv, så hvorfor skal det være annerledes?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Man må selvfølgelig ha standarder på hva som aksepteres og ikke, og å forsvare kommentarene mot Sandra har jeg ingen planer om å gjøre.. men jeg tror det fortsatt er veldig viktig å ikke gå amok med politisk korrekthet her.
Vis hele sitatet...
Det er enklare enn det; å bruke grovt språk om meiningene til ein person (t.d. antyde at skattepolitikken til Sandra Borch er helvetes forpult idiotisk) er langt meir akseptabelt enn å sei at Sandra Borch er en helvetes forpult idiot. Førstnemde går på saka skattepolitikk, og er kanskje ikkje ei spesielt velforumlert ytring, men langt meir akseptabelt enn sistnemde.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Reint utover at det ikkje er praktiske mekanismer for å gjennomføre det, utan å opne for ei total overvaking. I tillegg er det situasjoner der anonymitet er viktig, t.d. for folk som kjem over korrupsjon - og risikerer å miste jobben ved å varsle om det om dei ikkje er anonyme. Og det er heller ikkje slik at folk slutter å komme med hets om dei ikkje er anonyme; er ikkje mobbing eit stort problem, sjølv om det skjer ansikt til ansikt, utan anonymitet?

Anonymitet er viktig del av demokratiet, og vi må verne om den, samtidig som vi må gi grei beskjed om at hets er ikkje tolerert, om det er anonymt eller ikkje.
Vis hele sitatet...
I hvilke situasjoner har du kommet over korrupsjon over nett noen gang? Tenker du på hvis man ser noen på sin egen arbeidsplass? Hvorfor skal man risikere jobben for å gjøre det riktige?

Mobbing er lettere å hanskes med om det skjer så alle ser det.

Hele poenget mitt blir at det er viktig at alle tør å si hva de mener selv med sitt eget navn framme. Hvorfor skal vi være redd for det? Vi diskuterer jo ting for å komme fram til det som er rett.
Onibawan's Avatar
Trådstarter
Sitat av jalig Vis innlegg
@Onibawan

Jeg har da aldri sagt noe om politikerne. Samtidig så tar du det jeg sier ut av sammenheng. Min påstand var at testen på hvorvidt noe er greit å skrive på nettet er om man hadde sagt det til ansiktet på samme person.

Hvorfor begynner du å trekke inn politikere og brutte løfter, dette her handler om at folkt mobber og hetser andre. Ikke meningsbrytning og diskusjon.
Vis hele sitatet...
Nei, dette handler om at dette kan være starten på en utvikling hvor man må ta ansvar for alt man sier.

Presiserer igjen
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Skal man nå risikere å miste jobben på grunn av sine meninger?
Skal man risikere i fremtiden og ikke få jobb enkelte steder pga. sine personlige meninger?
Kan man risikere at dette vil være starten på en anonym alder?
Vis hele sitatet...
Svaret på disse spørsmålene vil kunne gi oss en indikasjon på hvor fritt vi vil at Internett og ytringer skal være.

Til syvende og sist så er spørsmålet mitt om vi alle må ta konsekvenser for alt vi sier, samt hva disse konsekvensene skal være?

Beklager dersom du oppfatter at jeg vrir og vender på det du sier, det er ikke min intensjon. Men jeg vil bare diskutere faktum at mannen får en konsekvens for noe han har sagt, hvorfor skal ikke andre ta konsekvenser for hva de sier?
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Det å tvinge andre til å vise sitt fulle navn er jo en form for oppførsel som i seg selv er respektløs, så argumentet med respekt faller helt i fisk. Det er ikke du som skal bestemme hvordan andre skal presentere seg. I det virkelige liv er det kun politiet man har plikt til å oppgi navn til. I den moderne verden blir nettet mer og mer en del av det virkelige liv, så hvorfor skal det være annerledes?
Vis hele sitatet...
Utsagnet ditt gir ingen mening. Tenk på all den respektløse atferden som foregår på nett i dag, som kunne vært spart om vi måtte vise navnet vårt? Jeg vet det ikke er opp til meg å bestemme, men jeg syns det kan være åpent. Da får diskusjoner en annen verdi.
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Nei, dette handler om at dette kan være starten på en utvikling hvor man må ta ansvar for alt man sier.
Vis hele sitatet...
Er det ikke en bra ting om man faktisk må stå for det man sier? Både vanlige folk og politikere?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
I hvilke situasjoner har du kommet over korrupsjon over nett noen gang? Tenker du på hvis man ser noen på sin egen arbeidsplass? Hvorfor skal man risikere jobben for å gjøre det riktige?
Vis hele sitatet...
Nei, men internett kan vere ein nyttig tipskanal, fordi det gjer det enkelt å transportere store mengder bevis kjapt og relativt umistenkeleg om ein har legitim tilgang til dei elektronisk.

Og historia har vist at relativt mange whistleblowers har vorte utsett for hevnaksjoner fra arbeidsgjevar. Du kan t.d. sjå http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1277730.ece

Det er eit kjapt døme på kvifor anonymitet er viktig. Eit anna døme er denne saka, der vedkommande ytra seg offentleg under fullt namn. Anonymitet gjer det enklare å ta opp slike ting, som er svært viktige innlegg i samfunnsdebatten. Så anonymitet har svært stor samfunnsnytte.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hele poenget mitt blir at det er viktig at alle tør å si hva de mener selv med sitt eget navn framme. Hvorfor skal vi være redd for det? Vi diskuterer jo ting for å komme fram til det som er rett.
Vis hele sitatet...
Det er ei naiv tilnærming til det. Det er, som forklart over, ganske mange praktiske situasjoner der offentlegheita får vite ting dei elles ikkje hadde fått vite på grunn av anonymitet.

For å ikkje snakke om dei praktiske problema med tanken din.
Onibawan's Avatar
Trådstarter
Sitat av jalig Vis innlegg
Er det ikke en bra ting om man faktisk må stå for det man sier? Både vanlige folk og politikere?
Vis hele sitatet...
Ingenting er bedre enn det.

Men hvorfor skal da ikke alle straffes under samme kam?

Hvorfor skal da en arbeider som slenger fra seg noen ord i i et kommentarfelt straffes for hva han sa når et valgt politisk parti har brutt 88 løfter med overlegg?

Jeg forsvarer på ingen måte hva han karen skreiv, men jeg mener at her snakker vi om et lite kommentarfelt på TV2 sine sider som knapt noen leser mot løfter som en politisk skikkelse har gitt.

Skal man straffes for hva man har sagt må det gjelde alle, ikke en eller annen feit oljearbeider som kjeder seg på kontoret.

Hvorfor blir da ikke AP holdt ansvarlig for hva de sier, og hvilken konsekvens har det hatt for dem?
Sitat av Taurean Vis innlegg
I hvilke situasjoner har du kommet over korrupsjon over nett noen gang? Tenker du på hvis man ser noen på sin egen arbeidsplass? Hvorfor skal man risikere jobben for å gjøre det riktige?
Vis hele sitatet...
Jeg har vært borti et tilfelle hvor anynom varsling til avisa var nødvendig iallefall. Dette dreide seg om en maktgal barnehagebestyrer, som utad var annerkjent i lokalsamfunnet, men brukte varsling til barnevarnet som maktmiddel mot kritikk av den alternative barnehagen hun drev.

Kollegaen min da var helt klar på at han overhodet ikke tok sjansen på å varsle om noe som helst om jeg ikke kunne garantere han full anynomitet, i ytterste forstand mot politiet også.
Sist endret av DumDiDum; 26. mai 2013 kl. 17:14.
Onibawan's Avatar
Trådstarter
Det er også viktig og merke seg at Sandra og TV2 gikk til Statoil med denne informasjonen. Vil vel anta at hensikten var å gjøre vedkommende arbeidsledig ettersom jeg tror de forstår at selv om det var gjort fra en statoil PC at det ikke var Statoil sitt syn på kortvokste.
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Ingenting er bedre enn det.

Men hvorfor skal da ikke alle straffes under samme kam?

Hvorfor skal da en arbeider som slenger fra seg noen ord i i et kommentarfelt straffes for hva han sa når et valgt politisk parti har brutt 88 løfter med overlegg?

Jeg forsvarer på ingen måte hva han karen skreiv, men jeg mener at her snakker vi om et lite kommentarfelt på TV2 sine sider som knapt noen leser mot løfter som en politisk skikkelse har gitt.

Skal man straffes for hva man har sagt må det gjelde alle, ikke en eller annen feit oljearbeider som kjeder seg på kontoret.

Hvorfor blir da ikke AP holdt ansvarlig for hva de sier, og hvilken konsekvens har det hatt for dem?
Vis hele sitatet...

Fordi folk er dumme?

Om noen hadde skrevet noe slik dritt om meg og jeg hadde hatt muligheten ville jeg oppsøkt de å konfrontert de og fortalt noen velvalgte ord om hva jeg syns om slik adferd.
Da velger jeg å gjøre noe med situasjonen.

Politikere lover, og politikere bryter løfter. Da må folk stemme på noen andre eller starte sitt eget parti.

Norge er et godt demokrati og folk velger fortsatt å stemme på de partiene du mener bryter løftene, med andre ord så velger folk å ikke reagere på løftebrudd. Problemet er jo selvsagt mye mer komplisert ettersom det er en samarbeidsregjering. Men grunnprinsippet er jo det samme.

At du er i mindretall er jo selvsagt kjipt for deg, men det er jo noe man bare må akseptere i et demokrati. Men forskjellen fra et diktatur er jo at her har du faktisk muligheten til å iverksette konsekvens mot politikerne, om man er i flertall.
I et diktatur hadde du blitt kastet i fengsel for innlegget ditt.
Onibawan's Avatar
Trådstarter
Sitat av jalig Vis innlegg
Fordi folk er dumme?

Om noen hadde skrevet noe slik dritt om meg og jeg hadde hatt muligheten ville jeg oppsøkt de å konfrontert de og fortalt noen velvalgte ord om hva jeg syns om slik adferd.
Da velger jeg å gjøre noe med situasjonen.

Politikere lover, og politikere bryter løfter. Da må folk stemme på noen andre eller starte sitt eget parti.

Norge er et godt demokrati og folk velger fortsatt å stemme på de partiene du mener bryter løftene, med andre ord så velger folk å ikke reagere på løftebrudd. Problemet er jo selvsagt mye mer komplisert ettersom det er en samarbeidsregjering. Men grunnprinsippet er jo det samme.

At du er i mindretall er jo selvsagt kjipt for deg, men det er jo noe man bare må akseptere i et demokrati. Men forskjellen fra et diktatur er jo at her har du faktisk muligheten til å iverksette konsekvens mot politikerne, om man er i flertall.
I et diktatur hadde du blitt kastet i fengsel for innlegget ditt.
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke at staten har brutt de 88 løftene. Det er VG som har meldt løftebruddene så de er konkrete og kan regnes som "sikker" kilde.

Sitat av jalig Vis innlegg
I et diktatur hadde du blitt kastet i fengsel for innlegget ditt.
Vis hele sitatet...
Det er poenget mitt!

Så det året før valget, alt dritten som blir kasta av lovnader og gull med masse grønneskoger skal bare "noteres" at ikke har blitt gjort noe med?

Du mener da at det er greit å straffe vanlige mennesker for enkelte uttalelser, men å straffe stat og offentlige personer som systematisk feilinformasjon og holder folket for narr( ref. majoriteten av politikere ikke bare AP) skal kunne gjøre det uten konsekvenser?

Fikk sparken
Blant de verste kommentarene på hennes personlige blogg var det spesielt en som skilte seg ut. Den var skrevet fra en anonym bruker, og Sandra orker ikke gjenfortelle innholdet i meldingen.

- Han trodde nok han var helt skjult bak det anonyme brukernavnet, sier Borch.

Etter litt leting fant de likevel fram til ip-adressen hans, og deretter fant de fram til firmaet han jobbet for.

Da det viste seg at kommentaren var skrevet fra en ip-adresse som var registrert i firmaets lokaler, bestemte hun seg for å ta kontakt med arbeidsplassen.

- De satte i gang en intern etterforskning for å finne ut hvem som brukte datamaskinen på det tidspunktet. Da de fant fram til han, fikk han rett og slett sparken, sier hun.

- Du har ikke dårlig samvittighet for å ha kostet han jobben?

- Det er klart jeg har det. Men, samtidig... han kunne for det selv. Jeg er veldig fornøyd med måten selskapet tok tak i dette på.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om dere forstår det, men her fikk faktisk en politiker et selskap til å sparke en ansatt for hva han hadde sagt om henne.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Jeg vet ikke om dere forstår det, men her fikk faktisk en politiker et selskap til å sparke en ansatt for hva han hadde sagt om henne.
Vis hele sitatet...
Du har fortsatt ikkje forstått skilnaden på sakleg argument og personangrep. Sistnemde er totalt uakseptabelt, og med på å kneble debatten.
A: Politikerne mister jobben sin når de bryter loven eller ikke velger de.

B: Det er da fullstendig irrelevant om SB er politiker eller ikke, man skriver ikke sånt om andre. Desverre er det ikke alle som har guts nok til å ta så hardt tak i det som hun gjorde.
Onibawan's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du har fortsatt ikkje forstått skilnaden på sakleg argument og personangrep. Sistnemde er totalt uakseptabelt, og med på å kneble debatten.
Vis hele sitatet...

Jo, jeg forstår forskjellen. Men poenget mitt er at dersom man skal holdes ansvarlig for hva man sier må dette slå begge veier.

I tillegg til at det er forunderlig at hun benytter sin kjendis posisjon til å få en arbeider sparket.

Ikke kom her å si at du aldri har snakket dritt om noen bak deres rygg, eller kalt noen for litt mer ukristelige ord. Er det da berettiget for at du skal miste jobben din pga det?.

Her mistet faktisk en person, som kanskje har bil og huslån til og med kanskje en unge å føde, sin inntekt pga av hva han skreiv om en enkelt person, mener dere dette er riktig?

Mens vi snakker om meninger.
http://www.dagbladet.no/2013/05/26/n...2013/27362573/

Nå liker ikke jeg FRP, men denne type personangrep er vel greit?
Sist endret av Onibawan; 26. mai 2013 kl. 17:43.
Sandra borch burde tåle at andre blir provosert av hennes uttalelser, for hun tråkker rimelig mange på tærne med enkelte av sine påstander, som for eksempel "har du lappen kan du jobbe".

Sitat av handikapnytt i et intervju med Sandra Borch
− Jeg mener ingen under 40 år skal få uføretrygd, med mindre de virkelig ikke kan jobbe. Og det skal mye til. For meg skurrer det for eksempel når jeg ser noen som kan kjøre bil, og samtidig har uføretrygd. Har du lappen, kan du jobbe. Velferdsstaten er et spleiselag, det er viktig at alle bidrar. Noen kan kanskje ikke jobbe i fulle stillinger, det forstår jeg. Men de aller, aller fleste klarer å jobbe i reduserte stillinger. Det tror jeg er bra både for den enkelte og for samfunnet.

(Hentet her)
Vis hele sitatet...
Så at denne dama er i stand til å sett sinn i kok er det liten tvil om.
Det jeg derimot reagerer på er forskjellsbehandlingen Sandra Borch får, for det er da ikke akkurat vanlig praksis at man sporer opp nett-mobbere?
Ta for eksempel den stakkars jenta på 11 år som fikk kallenavnet "øllev", og som helt sikker er mange ganger så sårbar som Sandra Borch. Hvor mye resurser ble brukt for å gjøre henne rettferd? Jeg vil tro mellom svært lite og ingen.

Jeg mener at når hun uttaler seg i det offentlige rom slik hun gjør, ja så må hun tåle at noen ikke liker det de hører/leser og gir sterkt utrykk for dette, at mange går over streken er vel bare å forvente. Nå vet ikke jeg nøyaktig hva som ble sagt i forbindelse med bloggingen, men vil vi at alle nett-mobbere skal spores opp og henges ut?
For her stiller de opp på døra til folk med kamra, for så å oppsøke arbeidsplassen når vedkommende ikke vil snakke foran kamera, som har ført til at vedkommende mister Jobben.

Sandra Borch sitter i praksis bare igjen med et svært vellykket PR-stunt.
Og jeg vil påstå at skadevirkningene for vedkommende som fikk sparken etter å ha vært alt for stor i kjeften, er veldig mye større enn for Sandra Borch som "bare" er stor i kjeften.
Sist endret av Veggen; 26. mai 2013 kl. 18:13.
Syns det er tøft at Sandra tør å gjøre dette! Ingen sympati for mobberen som mistet jobben
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
For her stiller de opp på døra til folk med kamra, for så å oppsøke arbeidsplassen når vedkommende ikke vil snakke foran kamera, som har ført til at vedkommende mister Jobben.
Vis hele sitatet...
Leste du VG-artikkelen? Den får ganske godt frem hvordan de gikk frem og hvorfor det er helt legitimt med en reaksjon fra selskapet i dette tilfellet:

- Vi ble varslet om at det var en som ble identifisert gjennom en IP-adresse (dataspor, jour.anm) i Statoil. De formidlet disse detaljene til oss. Da vi undersøkte dette nærmere, viste det seg at det var en ansatt hos en underleverandør som hadde stått for dette. Han satt på en Statoil-PC da han skrev disse kommentarene, opplyser Jannik Lindbæk jr., informasjonsdirektør i Statoil, til VG.

Etter å ha varslet underleverandøren, ble mannen konfrontert med kommentarene om ungdomspolitikeren. Han skal da ha innrømmet, får VG opplyst.

- Dette er åpenbart i strid med våre retningslinjer. Vi har også klare forventninger til våre underleverandører. Denne typen atferd er helt uakseptabel og i strid med våre verdier. Leverandøren tok vedkommende av oppdraget i Statoil, sier Lindbæk jr.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Nichotin; 26. mai 2013 kl. 18:31.
Dette er bare dumt, og overreagering...
Selv om jeg ikke støtter mannen, så må da folk forstå at ikke alt kan tas personlig og seriøst på internettet!
Det hadde vært noe annet hvis han gikk opp i tryne hennes å sa det i person, men selv da synes jeg ikke det skulle blitt en så stor sak ut av det... Vi er ett demokrati for faen, vi burde kunne si hva vi vil!

(Edit: etter jeg leste litt på bloggen hennes, så forstår jeg hvorfor hun skaper så mange haters!)
Sist endret av KriZagon; 26. mai 2013 kl. 18:37.
Sitat av KriZagon Vis innlegg
Vi er ett demokrati for faen, vi burde kunne si hva vi vil!
Vis hele sitatet...
Du mener det er helt greit å komme med hatefulle ytringer mot enkeltpersoner fra arbeidsgivers PC uten at det skal få konsekvenser?
Sitat av KriZagon Vis innlegg
Dette er bare dumt, og overreagering...
Selv om jeg ikke støtter mannen, så må da folk forstå at ikke alt kan tas personlig og seriøst på internettet!
Det hadde vært noe annet hvis han gikk opp i tryne hennes å sa det i person, men selv da synes jeg ikke det skulle blitt en så stor sak ut av det... Vi er ett demokrati for faen, vi burde kunne si hva vi vil!

(Edit: etter jeg leste litt på bloggen hennes, så forstår jeg hvorfor hun skaper så mange haters!)
Vis hele sitatet...
Nei, det burde ikke være lov til å si hva du vil. Kanskje du sier at du ville tålt at noen hadde sagt alle ting du føler deg usikker på om deg.

Men jeg ville ikke trodd på deg. Jeg tror ikke vi er tjent med et samfunn hvor det er greit å komme med personangrep og rett og slett være stygge med hverandre.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Leste du VG-artikkelen? Den får ganske godt frem hvordan de gikk frem og hvorfor det er helt legitimt med en reaksjon fra selskapet i dette tilfellet:
Vis hele sitatet...
Nå finner jeg det ikke igjen, men mener jeg leste at Sandra Borch med TV2 i ryggen, oppsøkte vedkommende hjemme og fikk døren smelt i ansiktet, da valgte de å oppsøke arbeidsplassen til vedkommende og ble der informert om at vedkommende allerede hadde fått sparken. En reaksjon som ikke hadde kommet, dersom man ikke hadde valgt å spore opp vedkommende.
Vedkommende burde ikke kommentert slik han gjorde fra en jobb-pc, men jeg er rimelig sikker på at verre ting er gjort i arbeidstiden, og oppdaget, der følgen har vært en irettesettelse fremfor oppsigelse. Jeg mistenker at selskapet her var bekymret for dårlig PR og derfor handlet som de gjorde.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Ja, jeg syns det er riktig å kunne miste jobben når man sitter i arbeidstiden og skriver på nett. Hvis arbeidsgiver syns det ikke er greit, så er det sånn det må være. Men sånne ting må jo stå i en kontrakt. Ellers får det greie seg med en advarsel.

Forøvrig syns jeg -alle- diskusjonsforum på nett overalt skal være åpent. Altså man -må- bruke sitt eget navn bak kommentaren.
Vis hele sitatet...
Da kan jo du gå foran som et godt eksempel å bytte ut nicket ditt med fullt navn, eller heter du kanskje Tauraen IRL?
Sitat av KriZagon Vis innlegg
Dette er bare dumt, og overreagering...
Selv om jeg ikke støtter mannen, så må da folk forstå at ikke alt kan tas personlig og seriøst på internettet!
Det hadde vært noe annet hvis han gikk opp i tryne hennes å sa det i person, men selv da synes jeg ikke det skulle blitt en så stor sak ut av det... Vi er ett demokrati for faen, vi burde kunne si hva vi vil!

(Edit: etter jeg leste litt på bloggen hennes, så forstår jeg hvorfor hun skaper så mange haters!)
Vis hele sitatet...
Vi snakker ikke her om noen lettfeldige kortvokst-kommentarer på blogg. Sandra Borch har blitt utsatt for direkte og svært grov sjikane på veldig nært hold av typen jeg sannsynligvis sjøl hadde hatt store problemer med å takle i lengden. Ser overhodet ingen grunn til å tillate personhets i demokratiets navn.

At vi "er et demokrati for faen, vi burde kunne si hva vi vil" er jo helt på trynet. I mine øyne er idioter som sitter og sprer personhets og dritt bak (det de tror) er anonyme tastaturer bare en gjeng med drittunger som trenger hard rettledning i livet.

Jeg ler hjerterått av mongoer som blir avslørt og må ta konsekvenser for det de driter ut av kjeften (fingrene), oppfør dere som voksne folk for helvete.

Til den aktuelle saken; det virker som om hovedtyngden her ligger på at det ble gjort i arbeidstiden - har det streifet noens tanker at kanskje ikke bedriften vil være bekjent med å ha ansatt folk som åpenbart ikke er mer utviklet enn at de sitter og truer folk anonymt på nett, uansett når han skal ha gjort dette?
Sist endret av downing; 26. mai 2013 kl. 19:19.
Er det forresten noen som har link til den tvreportasjen?
Jeg likte det Sandra gjorde her Kan tro de menneskene må ha følt seg teite da hun plutselig sto på døra deres og konfronterte dem
Vanskelig spørsmål. Det å bruke jobbens utstyr og arbeidstiden til å sende trakasserende meldinger over nettet er i granseland for hva en arbeidsgiver bør finne seg i. Dette med mobbing er også et såpass alvorlig problem at det blir nødvendig å komme med en merkbar reaksjon.

Jeg ønsker ikke amerikanske tilstander, slik at du kan risikere å bli sparket hvis sjefen ser en pupp på skjermen din. Jeg ønsker ikke svenske tilstander, der du får sparken for å ha enkelte oppfatninger som ikke er politisk korrekte, men kan ikke si det så veldig synd på denne fyren heller når han valgte å ta en relativt stor risk på jobb.

Det er enkelte ting du bare ikke gjør. Du surfer ikke porno eller barneporno, du bruker ikke jobbens utstyr til å gi uttrykk for personlige oppfatninger. Generelt sett tror jeg det er lurt å skille på privatliv og arbeidstid for å unngå nettopp slike problemer.
Bare for å presisere: mannen mistet ikke jobben sin. Han ble fjernet fra et Statoil-prosjekt hvor han var innleid gjennom sin opprinnelige arbeidsgiver, men han blir ikke arbeidsløs av den grunn.
Dette er dagens norge og dette er bare starten, vente til de innfører DLD da kan du bare selge pc'n hvis du har noen andre meninger enn som er godtatt av "STATEN".
Sist endret av trixx; 26. mai 2013 kl. 21:44.
Sitat av trixx Vis innlegg
Dette er dagens norge og dette er bare starten, vente til de innfører DLD da kan du bare selge pc'n hvis du har noen andre meninger enn som er godtatt av "STATEN".
Vis hele sitatet...
Slapp av litt av. Det er ikke lov med ærekrenkelser, men bare å være uenig.
Onibawan's Avatar
Trådstarter
Nå vet jo ikke jeg om VG og DB melder samme sak, men dette er jo ganske tydelig.

Sitat av Onibawan Vis innlegg
Fikk sparken
Blant de verste kommentarene på hennes personlige blogg var det spesielt en som skilte seg ut. Den var skrevet fra en anonym bruker, og Sandra orker ikke gjenfortelle innholdet i meldingen.

- Han trodde nok han var helt skjult bak det anonyme brukernavnet, sier Borch.

Etter litt leting fant de likevel fram til ip-adressen hans, og deretter fant de fram til firmaet han jobbet for.

Da det viste seg at kommentaren var skrevet fra en ip-adresse som var registrert i firmaets lokaler, bestemte hun seg for å ta kontakt med arbeidsplassen.

- De satte i gang en intern etterforskning for å finne ut hvem som brukte datamaskinen på det tidspunktet. Da de fant fram til han, fikk han rett og slett sparken, sier hun.

- Du har ikke dårlig samvittighet for å ha kostet han jobben?

- Det er klart jeg har det. Men, samtidig... han kunne for det selv. Jeg er veldig fornøyd med måten selskapet tok tak i dette på.
Vis hele sitatet...
Sitat av homoludens Vis innlegg
men kan ikke si det så veldig synd på denne fyren heller når han valgte å ta en relativt stor risk på jobb.
Vis hele sitatet...
Men bare være innlogga på face når du surfer på VG og DB, plutselig kommer en sak som du er kraftig uenig i. Så slenger du fra deg en sleiv kommentar. Verdig å miste jobben?

Vel heldigvis så går vel den karen fra arbeid til trygd
Sist endret av Onibawan; 26. mai 2013 kl. 22:05.
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Men bare være innlogga på face når du surfer på VG og DB, plutselig kommer en sak som du er kraftig uenig i. Så slenger du fra deg en sleiv kommentar. Verdig å miste jobben?
Vis hele sitatet...
Denne Sandra Borch saken har ingen ting med meningsytringer å gjøre. Usikker på om du helt har forstått hva dette dreier seg om. Om du mener det ikke er lov å være uenig kan du gjerne henvise til en sak vi kan debattere.

Synes det er flott det ble tatt tak i dette. Har ikke noe til overs for feiginger som sitter å slenger dritt over nettet.
Hvorfor sitter man på DB eller VG på jobb? Det er ikke det du får betalt for (gjelder de fleste i alle fall) så allerede der bryter du med hva som er forventet mens du er på jobb. Se for deg at du har ansatt noen til å skrive regnskap, isteden sitter han og bruker tiden til å lese nyheter og sjikanere andre. Jeg ville blitt rimelig sur for at jeg betalte noen for å gjøre sånt.

Sandra Borch har ikke tatt han fordi han var uenig, men fordi han var usaklig og ufin. Det er forskjell på å si sin mening og å sjikanere. Hvis dette er to ting av samme sak for deg, så ville jeg oppsøkt tidligere norsklærere og skjelle dem ut for å ikke ha lært deg hva hersketeknikker er. Gjerne med bruk av hersketeknikker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Men bare være innlogga på face når du surfer på VG og DB, plutselig kommer en sak som du er kraftig uenig i. Så slenger du fra deg en sleiv kommentar. Verdig å miste jobben?
Vis hele sitatet...
Har du forstått skilnaden på personangrep og saksangrep?

Om eg kaller deg en forpult idiot som ikkje er i stand til å finne sokkane dine, så er det eit personangrep - og totalt usakleg.

Om eg seier at eg er grunnleggande ueinig i påstanden din, og at påstanden din er totalt idiotisk og på viddene, så går eg på meiningane dine.

Sistnemde er fullstendig legitimt og akseptert. Førstnemde er personangrep, og til dels straffbart.

Eg forsøkte å presisere det for deg i eit tidlegare innlegg, men du greidde åpenbart ikkje å få med deg skilnaden....