Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 6529
Jeg får vel et svar på dette fra forsikringsselskapet mitt om få dager, men er litt nysgjerrig så kanskje noen her har et svar kjapt her.

Blei påkjørt bakfra av en trailer da jeg stoppet for å ta av fra hovedveien og til en annen vei. Det smalt godt i bilen og trailersjåfør kom ut og spurte om det gikk bra med meg. Deretter ville han ikke fylle ut noe skademelding, fordi skadene var minimale, og når jeg da i tillegg hadde noen skrammer fra før så mente han at skadene som hadde oppstått kunne ha vært fra et annet uhell jeg ikke hadde utbedret.

Noen som har erfaring med hva forsikringsselskapet gjør med sånt? Har ingen vitner, og synlige skader i bakskjerm er kun en liten sprekk og en litt løs skjerm. Om det er skader i understell har jeg ikke kunnskap nok til å sjekke. Hvor langt går de i kommunikasjon med sjåføren og med verksted mtp evt. skader som ikke er synlige?
Sist endret av Sigur80; 26. mars 2018 kl. 19:25.
Du sender inn som vanlig, ditt forsikringsselskap vil da be om en skademelding fra motpart av motparts forsikringsselskap. Hvis det ikke framlegges vil de legge din til grunn, både ditt å motparts selskap.
Sist endret av ScoopeX; 26. mars 2018 kl. 19:32.
Trådstarter
Sitat av ScoopeX Vis innlegg
Du sender inn som vanlig, ditt forsikringsselskap vil da be om en skademelding fra motpart av motparts forsikringsselskap. Hvis det ikke framlegges vil de legge din til grunn, både ditt å motparts selskap.
Vis hele sitatet...
Men hvordan kan de stole på meg om motpart nekter og jeg ikke har noen vitner?
Uvaksinert 👍
Sitat av Sigur80 Vis innlegg
Men hvordan kan de stole på meg om motpart nekter og jeg ikke har noen vitner?
Vis hele sitatet...
Du tok vel bilde?
Trådstarter
Sitat av daffe Vis innlegg
Du tok vel bilde?
Vis hele sitatet...
Ja. Men det beviser vel ikke at nettopp denne episoden har forårsaket disse skadene.
Sist endret av Sigur80; 26. mars 2018 kl. 20:13.
Det er vel alltid en fare for det kan bli ord mot ord og du ikke vinner frem. Men om noen av hans uttalelser ikke samsvarer med skade eller det dukker opp et vitne el. så er det vel plutselig han som sliter. Regner med falsk forklaring er noe som straffer seg i slike saker?
Trådstarter
Sitat av kv81 Vis innlegg
Det er vel alltid en fare for det kan bli ord mot ord og du ikke vinner frem. Men om noen av hans uttalelser ikke samsvarer med skade eller det dukker opp et vitne el. så er det vel plutselig han som sliter. Regner med falsk forklaring er noe som straffer seg i slike saker?
Vis hele sitatet...
Sant. Takk for hjelp. Skal vel være fornøyd med at man ikke fikk noe smerter i nakke f.eks. selv. Og bilen er kjørbar.
Hvorfor ringte ikke du politiet på stedet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av stratos891 Vis innlegg
Hvorfor ringte ikke du politiet på stedet?
Vis hele sitatet...
Fordi trafikkhendelser utan personskade ikkje er politisaker. Politiet prioriterer ikkje trafikkulykker utan personskade spesielt høgt, og antakeleg ville politiet gitt beskjed om å ordne opp for eiga maskin.
Uvaksinert 👍
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Fordi trafikkhendelser utan personskade ikkje er politisaker. Politiet prioriterer ikkje trafikkulykker utan personskade spesielt høgt, og antakeleg ville politiet gitt beskjed om å ordne opp for eiga maskin.
Vis hele sitatet...
Men det hadde blitt loggført og det ville jo ha hjulpet på med tanke på bevis. Men her ble det jo tatt bilde så dette bør gå greit.
man skal skrive skademelding uansett, kan hende noen av skadene var der fra før men det vil være opp til forsikring selskapet å bevise, samt fastslå skyld. Når motpart nekter å skrive skademelding hadde jeg ringt politi selv. Du tok bilder av begge kjøretøyene håper jeg? for da er det bare å anmelde
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fesk_ Vis innlegg
man skal skrive skademelding uansett, kan hende noen av skadene var der fra før men det vil være opp til forsikring selskapet å bevise, samt fastslå skyld. Når motpart nekter å skrive skademelding hadde jeg ringt politi selv. Du tok bilder av begge kjøretøyene håper jeg? for da er det bare å anmelde
Vis hele sitatet...
Anmelde kva?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Anmelde kva?
Vis hele sitatet...
Anmelde trailer sjåføren for å ha kjørt på deg og ikke ta ansvar (som å skrive skademelding).

Å gjå igjennom det styret vil jo egentlig bli nødvendig der det er store materielle skader eller ved en sterk prinsippsak.
Sist endret av fesk_; 26. mars 2018 kl. 23:23.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fesk_ Vis innlegg
Anmelde trailer sjåføren for å ha kjørt på deg og ikke ta ansvar (som å skrive skademelding).
Vis hele sitatet...
Det er ikkje lovpålagt å skrive skademelding. Så lenge vedkommande ikkje regelrett har stukke av, men faktisk oppgitt navn, så har det neppe skjedd noko ulovleg (utover evt. brot på VTL §3).
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er ikkje lovpålagt å skrive skademelding. Så lenge vedkommande ikkje regelrett har stukke av, men faktisk oppgitt navn, så har det neppe skjedd noko ulovleg (utover evt. brot på VTL §3).
Vis hele sitatet...
Jeg trodde faktisk det var lovpålagt å skrive skademelding, men det forandrer fortsatt ikke det faktum at man anmelder folk som har gjort skade på din eiendom/eiendel og nekter å ta ansvar, i dette tilfellet er det kanskje nettopp brudd på VTL §3.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fesk_ Vis innlegg
Jeg trodde faktisk det var lovpålagt å skrive skademelding, men det forandrer fortsatt ikke det faktum at man anmelder folk som har gjort skade på din eiendom/eiendel og nekter å ta ansvar, i dette tilfellet er det kanskje nettopp brudd på VTL §3.
Vis hele sitatet...
Det er typisk ei sak du må ta som sivilt søksmål. Terskelen for at politiet griper inn med straff i ei sak som ikkje har personskade er, og bør vere, høg. Saker om økonomisk erstatning for forvoldt skade er av natur sivile erstatningssaker.

Du kan alltids anmelde folk for brot på VTL §3, men at dei er skuldig i det vil ikkje automatisk gje deg rett på erstatning. For å ha rett på erstatning må du kunne vise til eit konkret tap du har lidt som følgje av handlingane til motparten. Det er kjerna i ei erstatningssak...
Sist endret av vidarlo; 26. mars 2018 kl. 23:33.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er typisk ei sak du må ta som sivilt søksmål. Terskelen for at politiet griper inn med straff i ei sak som ikkje har personskade er, og bør vere, høg. Saker om økonomisk erstatning for forvoldt skade er av natur sivile erstatningssaker..
Vis hele sitatet...
Det har du rett i men det vil bare være en fordel om saken er anmeldt.


Sitat av vidarlo Vis innlegg
For å ha rett på erstatning må du kunne vise til eit konkret tap du har lidt som følgje av handlingane til motparten. Det er kjerna i ei erstatningssak...
Vis hele sitatet...
Ja, og her viser man til skade takst på bilen, eller?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fesk_ Vis innlegg
Det har du rett i men det vil bare være en fordel om saken er anmeldt.
Vis hele sitatet...
Nei, det vil i stor grad vere irrelevant. Anmeldelsen vil uansett verte lagt vekk rimeleg kjapt.
Sitat av fesk_ Vis innlegg

Ja, og her viser man til skade takst på bilen, eller?
Vis hele sitatet...
Ja, f.eks. Eller kostnad og timeestimat for å utbetre skaden sjølv. Eller verditap. Det er forsåvidt likegyldig.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja, f.eks. Eller kostnad og timeestimat for å utbetre skaden sjølv. Eller verditap. Det er forsåvidt likegyldig.
Vis hele sitatet...
Offtopic men veit du hva du kan sette som "timepris" ved å utbedre skaden selv i et søksmål? vil det være en standard bilmekaniker timepris?
Nei som noen nevner her, du er ikke pliktig å signere felles skademelding. MEN ditt selskap vil ved en skade fårespørre din skademelding, å hvis du ikke leverer den så legger de til grunn motparts skademelding. Det eneste du er pliktig til ved en skadesituasjon er å utbytte kontaktinfo. Å kun ved personskade er det nødvendig å innblande politi (evnt hvis motpart stikker fra skadested eller nekter å gi sin kontaktino)