Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2800
Hei,

Har søkt litt rundt på nettet, men blir ikke så veldig klok på dette.

I sommer hadde jeg nattarbeid som sjåfør på ei rute som jeg hadde fastpris på 2000 for (natt arbeid).

Dette endte med at jeg måtte jobbe fire timer ekstra (over 8 timer arbeidstid). Hadde dette vært min egen feil for at jeg måtte jobbe over dette, så hadde jeg rettet opp i det, uten å mukke... men dette var en tredjepart sin skyld så da fikk jeg smekken for å jobbe disse timene ekstra.

Har nå blitt tilbudt 170,- x 4, for disse timene, noe som jeg syntes er helt bort i natta, men jeg finner ingen konkrete lover og regler for dette, siden jeg har i utgangspunktetet jobbet for en fastpris.

Kan noen hjelpe meg med dette? Ønsker gjerne veiledning med forklaring med teskje...
Overtid er vel 50% tillegg per time mellom 0600 og 2000. Så om dette kom som 4 timer fra feks 07-11 så kan det fort stemme. For da får du overtid basert på timelønnen du ville hatt i ordinær arbeidstid på dagtid. Akkurat i ditt tilfelle vet jeg ikke. Det er også noe regler på det å jobbe ekstra kontra beordret overtid.

Når det er 4 timer det er snakk, hvor mye stress skal du legge i dette? Tenker ta penga og move on.
Sist endret av frtoretang; 9. november 2016 kl. 12:03.
Overskuddsmateriell
Overtidsbetaling er minst 40% i følge loven, og overtid har man ikke før man jobber over 38 timer pr uke eller over 9 timer pr dag
har du leid deg ut som selvstendig næringsdrivende og sender faktura, så er det en annen sak.
Nei, fastlønn blir det ikke utbeltat overtid på. Om det da ikke står spesifikt i avtalen du har skrivi under på. Feks Nattarbeid er fra 2200-0600 som du får avtalt lønn på. Var jo nesten grei når han/hun tilbudte deg 170*4 for det. Hadde samme problem selv da jeg kjørte stykkgods nattarbeid, skulle man rekke det, så var det nada varer, topp vær å ikke trafikk..