Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4343
Heisann!

Jeg har en taklampe i stuen hvor den brune ledningen har 'hoppet' ut.
Når jeg tok en nærmere titt, så jeg at ledningen så ut som den var svidd, det var også et svart svimerke rundt hullet ledningen skal inn i.
Itillegg har det kommet noe grønt på ledningen hvor den er avisolert.

http://i.imgur.com/KUGfrT8.jpg

Det jeg lurer på er altså;
1. Har jeg i det heletatt lov til å koble dette selv?
2. Om jeg har lov, kan det være farlig pga. standen til ledningen og/eller sokkelen?
3. Burde jeg bytte hele sokkel og evt. ledning?
4. Hvis jeg burde bytte, er dette noe jeg har lov til?

Alle innspill blir satt stor pris på!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Når det har vore varmgang så bør du ikkje fikle meir med det sjølv. I utgangspunktet har du vel lov å gjere det, men når du først har hatt varmgang tyder det på at ting er galt, og du bør ha elektriker for å sjå på det.

Som eit absolutt minimum må du kutte av den skada biten av ledninga. Sjå etter visuelle skader på isolasjonen. Du må og bytte sokkelen leiaren skal inn i, ettersom den kan vere skada.
d3m0t3x's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Når det har vore varmgang så bør du ikkje fikle meir med det sjølv. I utgangspunktet har du vel lov å gjere det, men når du først har hatt varmgang tyder det på at ting er galt, og du bør ha elektriker for å sjå på det.

Som eit absolutt minimum må du kutte av den skada biten av ledninga. Sjå etter visuelle skader på isolasjonen. Du må og bytte sokkelen leiaren skal inn i, ettersom den kan vere skada.
Vis hele sitatet...
Ok! Tusen takk for kjempe nyttig info og raskt svar!
Tror jeg kontakter en elektriker og får han/hun til å ta seg av det.
Så slipper ihvertfall jeg å være 'involvert' om noe skulle skjedd!
Det er jo bare å kaste lampa i søpla og kjøpe ny... er ingen som vil reparere den lampa. Lett å fikse selv, du har lov å koble lampett ledning så hvorfor ikke koble en lampe... bare pass på at du får alle lederne inni den nye lampa skikkelig, her har det vært en fjærbelastet kontakt hvor lederne ikke er skikkelig festet i!

Hvis du ser på bildet så virker det som to tilkoblinger, så du kan jo kutte av 2cm av ledningen slik at det blir fin og ren kobber.

Så stikker du den inn i hullet ved siden av, kontroller etterpå at alle kordeler er inni og at den sitter skikkelig fast.

Virker som om det er dobbel tilkoblingsmulighet, så om den ene fjærkontakten er ødelagt kan du kanskje bruke den andre...
Sist endret av Tekniker2; 30. mai 2016 kl. 21:20.
Etter NEK2010 eller 2014 så er det ikke lenger lov å koble noe selv. Lampepunkt i taket har nå DCL-uttak slik at folk kan tilkoble selv, men er noe begrenset hva som er lov. Du har heller ikke lov å koble under 50V selv, som før var tillatt, blant annet 12V downlight.

Men om du har litt praktiske gener så er det jo bare å skru av sikringen å prøve, spør du meg.

Du kunne jo sett om du får ny sokkel på f.eks. clas ohlson, men elektriker vil nok anbefale deg å bytte lampa, helst til noe energi-effektivt som da er normen i dag. Når det først har blitt så varmt i en sokkel burde du ikke bruke den på nytt.
1. Nei du har ikke lov, det der gjelder som fast installasjon.

Kan jo poste link også: http://www.sikkerhverdag.no/strom/gj...ktrisk-arbeid/
Sist endret av ScoopeX; 30. mai 2016 kl. 21:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
d3m0t3x's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Det er jo bare å kaste lampa i søpla og kjøpe ny... er ingen som vil reparere den lampa. Lett å fikse selv, du har lov å koble lampett ledning så hvorfor ikke koble en lampe... bare pass på at du får alle lederne inni den nye lampa skikkelig, her har det vært en fjærbelastet kontakt hvor lederne ikke er skikkelig festet i!

Hvis du ser på bildet så virker det som to tilkoblinger, så du kan jo kutte av 2cm av ledningen slik at det blir fin og ren kobber.

Så stikker du den inn i hullet ved siden av, kontroller etterpå at alle kordeler er inni og at den sitter skikkelig fast.

Virker som om det er dobbel tilkoblingsmulighet, så om den ene fjærkontakten er ødelagt kan du kanskje bruke den andre...
Vis hele sitatet...
Skulle ønske det var så enkelt, men leier leiligheten hvor dette problemet har oppstått. Og det er uheldigvis ikke bare èn lampe, men er fire stykker i stuen som må byttes da. (Kun èn med dette problemet heldigvis)

Skal ta å høre med husverten og se hva de sier!

Takk for svaret!
Sett det tilbake i den standen du fant det i, å kontakt huseier. Ganske sikker på at det er noe utleier må ta kostnadene på.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Synes ikke du bør bruke disse lampene før dem har blitt skiftet. Pass i hvertfall på å slå av lyset dersom du tenker å sove i eller forlate rommet.