Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 7602
Anonym bruker
"Snill Spurv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Spørsmålet er vel egentlig litt selvforklart. Hvor "tilfeldig" er egentlig disse tilfeldige kontrollene?

Jeg reiser mye fram og tilbake fra Norge og Nederland og blir veldig ofte stoppet tilfeldig i sikkerhetskontrollen på Gardemoen. Det er jo blitt et fantastisk system at skal man videre i landet må man sjekke inn bagasjen selv videre (noe jeg har null sympati for og ikke skjønner hvorfor men det er en annen sak). Uansett, det jeg har mistanke om er at når jeg scanner billetten min for å komme inn til kontroll (etter jeg har dumpet bagasjen) vet sikkerhetsvaktene hvor jeg har kommet fra og hvor jeg skal videre når jeg må igjennom bipemonitoren? Kan dette stemme? Altså, elektronisk vet de dette om meg før jeg går igjennom og kan lett slå på biping på meg om de synes jeg kommer fra en mistenksom destinasjon?

Noen som jobber som securitas og vet hvordan disse tilfeldige kontrollene egentlig foregår? Eller blir jeg bare stoppet så ofte fordi jeg ser sur og gretten ut fordi alle som står forran meg i kø oppererer som om de aldri har vært ute å flydd før?

Blir for øvrig så og si aldri stoppet når jeg må gå forbi tollerne så tror ikke jeg ser så fryktelig mistenkelig ut sånn egentlig..
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sikkerhetsvaktene vet ikke hvor du kommer fra, eller hvor du skal med mindre du viser dem billetten noe som må bli frivillig i fra din side, men igjen noe de ikke har i sine rutiner, og derfor ikke bryr seg nevneverdig om, men mindre du trenger veibeskrivelse til gate eller lignende. Når det gjelder tilfeldig kontroll, er dette helt tilfeldig da det er portalen som velger. Om du hører etter gir portalen fra seg en lyd for alle som blir tatt ut i etterkontroll.

Når det gjelder bagasje, skal dette gå automatisk når du flyr transit. med mindre du bestiller billettene separat.
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sikkerhetsvaktene vet ikke hvor du kommer fra, eller hvor du skal med mindre du viser dem billetten noe som må bli frivillig i fra din side, men igjen noe de ikke har i sine rutiner, og derfor ikke bryr seg nevneverdig om, men mindre du trenger veibeskrivelse til gate eller lignende. Når det gjelder tilfeldig kontroll, er dette helt tilfeldig da det er portalen som velger. Om du hører etter gir portalen fra seg en lyd for alle som blir tatt ut i etterkontroll.

Når det gjelder bagasje, skal dette gå automatisk når du flyr transit. med mindre du bestiller billettene separat.
Vis hele sitatet...
Edit: Om du mente at du skal fly videre innenlands så mener jeg og huske at du må plukke opp bagasjen og sjekke inn på nytt. Tror dette har med tollkontroll og gjøre.
Hvis du ikke hadde tatt kontrollen ved transfer, ville bagasjen din blitt blandet med innenlandsbagasje på neste fly. Da får neste flyplass jobben med å sortere ut akkurat din koffert fra alle dem andres for tollkontroll. Det er en ekstra (stor) jobb for flyplassen og en liten flyplass vil helst slippe den jobben, og er det en flyplass med kun innenlandstrafikk, må dem også ansette en toller for kofferten din. Derfor er det mye greiere for flyselskaper/flyplasser (men ikke for den reisende [altså deg]) at all tollkontroll skjer ved transfer og ikke ved ultimo arrival.

De fleste land har ikke så mange småflyplasser som oss, så der er vi faktisk i en særstilling.

Når det er sagt, så har jeg lest at det vurderes å flytte tollkontrollen til ultimo arrival. Gardermoen feks ønsker det, for resultatet nå er at mange tar transfer i København/Stockholm for å slippe dette ekstra bryderiet og da taper Gardermoen inntekter.
Nå har systemene endret seg noe fra når jeg var kontrollør, men på generell basis tas 10% ut til tilfeldig kontroll.
Dette er noe maskinen styrer slik at det er ikke operatøren som tar avgjørelsen om at du skal bli tatt ut i tilfeldig kontroll.

Feks. i maskinene jeg pleide å jobbe med så var pipet på en tilfeldig kontroll med en noe høyere tone enn når den virket inn på metall du hadde på deg.
Noen folk ser bare ut som rusmisbrukere, kanskje du er en av de. Så er jo Amsterdam en destinasjon hvor mye "import" foregår, det har nok mye å si.
Nei. Sikkerhetskontrollører kunne ikke brydd seg mindre om hvor du har vært eller hvor du skal.
Det du tenker på er tollvesenet.
^ Ja, det er selvfølgelig helt riktig. Sånn går det når man ikke klarer å lese
Selv om sikkerhetskontrollørene ikke plukker ut folk basert på trynefaktor (i hvert fall ikke ved Oslo lufthavn), er det faktisk ikke helt tilfeldig hvor ofte man blir tatt ut til kontroll. Hvis du for eksempel må gå gjennom metalldetektoren 2 ganger fordi skoene dine fikk utslag første gangen holder det at du blir tatt ut til en stikkprøve én av gjennomgangene dine for at du må kontrolleres. Det betyr at oddsen for at du må sjekkes går fra en tenkt 10% til 19%. Detektorene er også laget slik at hvis du blir stående stille inne i de lenge nok vil du alltid bli tatt ut til en tilfeldig kontroll.

Det finnes forøvrig lignende knep for å "manipulere" tilfeldig kontroll av håndbagasje (som heller ikke er basert på trynefaktor.).

Og det er Nokas som har sikkerhetskontrollen ved Olso lufthavn, ikke Securitas
Det er vel metalldetektoren som velger ut. Når jeg var i Hellas i fjor så jeg på de som gikk igjennom, og det som ble utvalgt ble pent bedt om å gå gjennom igjen og kom da gjennom på første forsøk like etter. Ingen nøyere kontroll der.

På gardermoen har jeg tre ganger på rad fått en liten pat down, trolig fordi jeg kler meg som en østeuroper, med full track-suit for å være komfortabel ombord på flyet, ellers har jeg hatt flaks om 10% velges ut.
jeg blir ofte valgt ut i disse "tilfeldige" kontrollene, tror det har med at jeg er i en ond sirkel hvor jeg prøver for hardt og ikke se mistenksom ut og failer:P har også blitt stoppa random på flyplassen og blitt bedt om og vise legg
Det er muligens sant at 10% blir plukket ut til tilfeldig kontroll, selv om jeg mistenker at det ikke er (er mye sjeldnere enn det jeg ser de foran meg blir plukket ut). Skulle jeg gjetta villet jeg sagt 5% valgt ut i tilfeldig kontroll og 5% i "tilfeldig" kontroll. Er iallefall særdeles liten sjanse for at de kontrollene kun er tilfeldige. Rekorden min på å bli trukket ut tilfeidig på rad er 11, hvor jeg også klarte 15 av 17 til slutt. Sjansene for det er særdeles små.

Siden jeg heller aldri noensinne har blitt trukket ut til tilfeldige sjekker utenfor Norge, er det ikke spesielt vanskelig for meg å gjette hvor problemet ligger. Må dog i rettferdighetens navn nevnes at jeg ganske ofte dropper å sove før lengre flyreiser, så jeg er stuptrøtt nok til at jeg virkelig ser ut som jeg er rusa. Er irriterende, men den regla om at jeg ble trukket ut tilfeldig begynte jeg å bli rimelig lei av en stund.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av freebird Vis innlegg
har også blitt stoppa random på flyplassen og blitt bedt om og vise legg
Vis hele sitatet...
Hvorfor har de spurt om leg? hva har det å si egentlig, har aldri skjedd med meg.