Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3587
I det siste så har det vært mye blest rundt Rema 1000's Æ-app, alle de andre kjedene har også sin egen app som kundene kan bruke for å få tilbud på varer osv. En ting jeg har lagt merke til er at dersom man scanner en vare fra Coop med f.eks. Kiwi-appen, så får man fortsatt opp riktig vare, noe som vil si at de forskjellige kjedene ser ut til å ha nøyaktig den samme strekkoden på de forskjellige varene?

Grunnen til at jeg er litt nysgjerrig er at da jeg jobbet i en elektrovarekjede for noen år siden, så genererte vi våre egne strekkoder på de forskjellige produktene. Disse ble lagret i en database som var synkronisert opp mot "kasseprogrammet". Jeg trodde man gjorde dette for å forsikre seg om at man ikke skulle ha to produkter med samme strekkode, er ikke dette vanlig praksis? Dersom det er produsentene som setter strekkoden, hvordan forsikrer de seg om at to forskjellige produsenter ikke setter den samme strekkoden? Jeg skjønner ikke hvordan man unngår kluss i strekkodesystemet om alle de tusenvis av produsentene setter sine egne strekkoder?

Dersom jeg skulle ha lansert f.eks. en ny sjokolade, hvordan skulle jeg ha gått frem for å lage en "gyldig" strekkode?
En strekkode er bare et nummer, så det må vel være et register som holder styr på dette vil jeg tro. Rema og Kiwi bryr seg vel bare om varer de selv har er unike, har ikke noe å si om en TV på Expert har samme strekkode som en boks med mais.
Kiwi og coop har vel ganske mange av de samme varene, og produsenten produserer nok ikke forskjellig emballlasje til de forskjellige kjedene, så det var nok bare tilfeldig at begge kjedene hadde den samme varen. Hadde du tatt en coop vare hadde nok ikke kiwiappen kjent den igjen.
Jobber selv i butikk med ferskvaredisk. Der blir det laget egne strekkoder som blir synkronisert med kassen som du nevner. Jeg antar at andre varer blir gitt en strekkode (et tall som yochi nevner) av produsenten. Med 13 streker(tall) får man 10^13 ulike kombinasjoner, så sjansen for at to tall blir like er veldig lav. Man unngår sikkert denne muligheten ved å dele ut tall til de ulike produsentene(vil jeg tippe.)
Limited edition
Moff's Avatar
Grunnen til at mange varer har like koder er fordi de bruker en felles, internasjonal standard. I Norge er det typisk EAN som benyttes. De aller fleste produkter i matvarebutikker er jo de samme uansett hvilken butikkjede du besøker, og etiketter og strekkoder vil derfor også stort sett være like.

Det finnes tilsvarende systemer for mange andre produkter også, slik som ISBN-nummer for bøker.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Varer som kommer fra Tine, Gilde osv får jo stemplet inn strekkode av produsenten, så en kartong lettmelk fra Tine vil da ha samme strekkode uansett om den er kjøpt hos Rema eller Kiwi. Når butikken får varer fra Asko eller tilsvarende leverandør, bruker de følgesedlene til å legge inn i kassasystemet hvor mange melkekartonger de får slik at kassasystemet er oppdatert med tanke på varelager til enhver tid. Så pipes jo en og en ut når de selges da.

Med ferskvare er det jo annerledes, slik som allerede er nevnt.

Strekkode er bare en halvveis avansert måte (50-talls teknologi) å gjøre tall maskinleste på. Står faktisk litt nyttig info om dette på Wikipedia. Om du skal lansere en din egen sjokolade som skal selges i butikken, så må finnes det nok et register et eller annet sted så ikke du plutselig bruker strekkode til Tines lettmelk og begynner å klusse til butikkenes kassasystem. Selve det å generere en strekkode er ikke så himla komplisert, det kan du lese mer opp på nevnte link...
Sist endret av Btyven; 5. januar 2017 kl. 16:28.
Uvaksinert 👍
Det er vel derfor det innen byggevarer er en såkalt NOBB database som gjør at man ikke har samme nr på forskjellige varer.
http://www.nobb.no/Standardisering/EHandel
Strekkoden er bygget opp av 3 deler: produksjonsland, produsent og varenummer. Er samme vare laget av 2 produsenter, vil uansett produsentnummeret være forskjellig. Lager du din egen strekkode, er det vel et eget nummerområde for dette også, så det ikke kræsjer med andre varer. Ser du på norske varer så begynner dem på 70 og svenske varer på 73.