Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1402
Hei, skulle bytte ut min gammle radio/kasettspiller i båten til en nyere radio. Koblet +(rød) til constant 12v(gul) å -(svart) til negativ(svart). Den vil ikke gå på, jeg så at det er en rød ledning fra radio som hetter noe ala signal acc 12v?!? må denne kobles til på en eller annen måte får at radioen skal gå på ?

Er en boss fra netthandelen vis det har noe å si.
Ja den må enten koples til tenningsnøkkelen slik at den kun kan slåes på når nøkkelen vris om, eller så kan du kople den sammen med Rød+ 12v.
https://en.wikipedia.org/wiki/Connectors_for_car_audio

Radioen har to tilkoblinger for +12V.

Den ene kobles til 12V permanent, denne er for at radioen ikke skal glemme stasjonene, altså minne backup.

Den andre kobles til tenningslås, eller batteribryter.

Fordelen med dette oppsettet er at radioen husker innstillingene dine, og ofte også statusen du gikk fra radioen når du skrudde av teningsnøkkelen.

Selv har jeg koblet begge sammen i båten, men problemet er at dersom batteribryteren skrus av når jeg forlater båten, husker den ikke

innstillingene.

Men som kjent er det best å skru av batteribryteren, da radioen da kan trekke noen få mA, nok til å tappe batteriet noe dersom du ikke har vært i båten på et par måneder... du kan også måle strømmen og se hva den trekker for å holde minnet i live. 1mA burde ikke være noe problem, men si 10-20mA kan tappe batteriet over tid.
Takk! Får prøve når jeg er hjemme fra jobb, driter i minne fram til jeg får et ekstra batteri da
Hei

Har du koblet Gul til 0V? Denne skal være +12V


Gul skal kobles direkte til + batteriet, da denne skal ha fast spenning om du ønsker at den skal huske kanalinstillingene
Rød skal kobles til +12V når du ønsker at radioen skal være på. Koble gjerne denne til tenningsnøkkelen for enkelhetsskyld.
Svart kobles til 0V.
Sist endret av Automatiker; 26. mai 2016 kl. 10:17.
Hei, jeg hadde koblet gul til 12v direkte men koblet ikke til rød da jeg var usikker på hvordan, men har fått forklart hvordan nå så prøver igjen etter jobb