Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 11443
Noen som vet hvor mange gigabyte en gjennomsnittlig familie på 5 bruker i måneden?
Her vi bor er det så latterlig treigt vanlig internett at vi vurderer å gå over til Netcom 100gb mobilt bredbånd 599kr i mnd (vet det er dyrt, men betaler heller det enn å ha så tregt nett som vi har nå).

Vi har Large pakka til Telenor vanlig bredbånd. Men jeg får aldri lasta ned en film eller hva det skal være på mer enn ca 150 kbs. Det er ikke noe feil med linja, og flere rundt har andre leverandører uten høyere hastighet.

Vi har også et ice mobilt bredbånd med 1gb inkludert som vi bruker til noe annet, og når jeg testet det kunne jeg laste ned med en hastighet på ca 250-300 kbs.

Jeg sitter på pcen ca 8 timer hver dag, mest surfing og kanskje streaming av film på netflix 4-5 ganger i måneden og kanskje to-tre timer i uken med youtube, og min bror og søster bruker også nettet kanskje 4-5 timer men da til internett og spotify, som jeg også forøvrig bruker hele tiden. Mine foreldre kun internett og mail ca to timer om dagen.

Håper på tips/råd som kan hjelpe, da dette er ganske uutholdelig...

Om jeg har plassert tråden feil, vennligst flytt og ikke slett.

jenspetter93
Sist endret av jenspetter93; 17. juli 2014 kl. 18:03.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Fant en kilde som sa ca. 1GB/t i 1080p (YouTube), aner ikke om det stemmer, med mail/internett blir det vel 100-200mb per time (spørs på hvilke nettsider osv), og spotify blir det vel ca. 150MB/t (320).
Okei, takk for svar,

kan legge til denne siden:
https://www.banzai.no/produkt/
Regner med det stemmer.

kommer sikkert å sier "regn ut sjøl osv" men greit med et sikkert svar når det er såpass dyrt. og når det kommer til youtube klarer den såvidt 360p idag, så over 480p blir det ikke
Sist endret av jenspetter93; 17. juli 2014 kl. 18:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vier en familie på tre og greier oss med 30GB i måneden, må tenke litt på hva jeg laster ned, enkelte spill for eksempel er veldig store, ser også en del på Netflix, men etter at jeg gikk ned på kvaliteten i innstillinger på Netflix, kan jeg streame mer enn nok.
Så er ganske sikker på at dere greier dere med 100GB fordelt på fem, regner med at ikke alle bruker nettet like mye.
Kan du ikke bare ta å måle en måned, så får du en indikasjon på hvor mye dere bruker. Bare vær ops på at folk bruker generelt mindre båndbredde om sommeren.
Sitat av jenspetter93 Vis innlegg
Noen som vet hvor mange gigabyte en gjennomsnittlig familie på 5 bruker i måneden?
Her vi bor er det så latterlig treigt vanlig internett at vi vurderer å gå over til Netcom 100gb mobilt bredbånd 599kr i mnd (vet det er dyrt, men betaler heller det enn å ha så tregt nett som vi har nå).

Vi har Large pakka til Telenor vanlig bredbånd. Men jeg får aldri lasta ned en film eller hva det skal være på mer enn ca 150 kbs. Det er ikke noe feil med linja, og flere rundt har andre leverandører uten høyere hastighet.

Vi har også et ice mobilt bredbånd med 1gb inkludert som vi bruker til noe annet, og når jeg testet det kunne jeg laste ned med en hastighet på ca 250-300 kbs.

Jeg sitter på pcen ca 8 timer hver dag, mest surfing og kanskje streaming av film på netflix 4-5 ganger i måneden og kanskje to-tre timer i uken med youtube, og min bror og søster bruker også nettet kanskje 4-5 timer men da til internett og spotify, som jeg også forøvrig bruker hele tiden. Mine foreldre kun internett og mail ca to timer om dagen.

Håper på tips/råd som kan hjelpe, da dette er ganske uutholdelig...

Om jeg har plassert tråden feil, vennligst flytt og ikke slett.

jenspetter93
Vis hele sitatet...
Det er slettes ikkje sikkert at det mobile bredbåndet er noe bedre enn det dere har i dag. Har dere vært i kontakt med telenor angående det å få levert en bedre løsning? Mobile bredbånd har en tendens til å ha veldig variabel hastighet (litt avhengig av hvor du bor, men selv i Oslo sentrum så varierer det kraftig). I tillegg er responsetiden høyere på mobil bredbånd enn det er på god gammeldags kobber.

Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Fant en kilde som sa ca. 1GB/t i 1080p (YouTube), aner ikke om det stemmer, med mail/internett blir det vel 100-200mb per time (spørs på hvilke nettsider osv), og spotify blir det vel ca. 150MB/t (320).
Vis hele sitatet...
Dette er jo veldig avhengig av filformatet og komprimeringen, streamer han rådata så holder ikkje 1GB mer enn et par minutter, mens bruker han mp4 med H.264 så ligger han vel på rundt 1GB i timen.

Sitat av boohaze Vis innlegg
Kan du ikke bare ta å måle en måned, så får du en indikasjon på hvor mye dere bruker. Bare vær ops på at folk bruker generelt mindre båndbredde om sommeren.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikkje betraktes som gjennomsnittet da, tipper båndbredde bruken min dobbles på sommern.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
En nabo hadde det 100 GB greiene fra Netcom. De hadde internet den første uken av hver måned, så måtte han koble seg til vårt resten av måneden.
Du kan sikkert holde deg til 100 GB hvis du er veldig forsiktig med å bruke internet, men jeg antar at du har bror/søster som ikke skjønner "alvoret"? Det var det største problemet for min nabo.
Jeg vet at jeg selv bruker mye, mye mer enn det i måneden. Kan godt være fordi jeg vet det er ubegrenset.

Klarte selv å bruke over 3 GB mobildata på en kveld, når jeg var stuck uten nett og ville se på The Last Airbender.
Sist endret av PerPerPerPer; 17. juli 2014 kl. 23:00.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av 0xFF Vis innlegg

Dette er jo veldig avhengig av filformatet og komprimeringen, streamer han rådata så holder ikkje 1GB mer enn et par minutter, mens bruker han mp4 med H.264 så ligger han vel på rundt 1GB i timen.
Vis hele sitatet...
Kan YouTube i det hele tatt streame rådata?
Da jeg skrev YouTube bak og han kun nevnte YouTube regnet jeg med at han brukte det YouTube støtter og det er, som nevnt, ett estimat.

Forøvrig mener ruteren min at huset her har brukt 600gb siste måneden, som passer greit mtp. at vi har hatt besøk av en god bunke ungdommer her.
Sist endret av Freddy_fred5; 18. juli 2014 kl. 01:35.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Kan YouTube i det hele tatt streame rådata?
Da jeg skrev YouTube bak og han kun nevnte YouTube regnet jeg med at han brukte det YouTube støtter og det er, som nevnt, ett estimat.

Forøvrig mener ruteren min at huset her har brukt 600gb siste måneden, som passer greit mtp. at vi har hatt besøk av en god bunke ungdommer her.
Vis hele sitatet...
Hvordan finner jeg ut hvor mye internett jeg har brukt den siste måneden/månedene da?
Spurte telenor, men de kunne ikke svare.
Sist endret av jenspetter93; 20. juli 2014 kl. 11:15.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av jenspetter93 Vis innlegg
Hvordan finner jeg ut hvor mye internett jeg har brukt den siste måneden/månedene da?
Spurte telenor, men de kunne ikke svare.
Vis hele sitatet...
Jeg har en logg-funksjon på ruteren min som jeg har satt til å logge datamengden, aner ikke hvordan du kan få det til :/
Sitat av jenspetter93 Vis innlegg
Hvordan finner jeg ut hvor mye internett jeg har brukt den siste måneden/månedene da?
Spurte telenor, men de kunne ikke svare.
Vis hele sitatet...
Problemet med å beregne det er at bruken er avhengig av kapasiteten du har tilgjengelig. For ordens skyld er snittet for meg og samboer i underkant av 200GB per måned, vi Netflixer ganske mye.
ESM
Lazy Generation
100GB / 5 personer = 20GB

20GB / 30 dager = Ca. 0,7Gb

Hvis dere klarer dere med 700mb per person per dag så vil det funke.
Er det noen som vet om det finnes en guide eller kan forklare om hvordan man sjekker hvor mye man bruker i måneden, eller noe ala Freddy_fred5 nevnte ?
Takker på forhånd
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Jenspetter:

NetCom har to ukers "garanti" som du kan bruke til å få tilbake penger på både ruter og abb., skulle det vise seg å være for lite, vi ble iallefall lovet 100% av pengene tilbake om vi ikke skulle være fornøyde. Miniruteren til NetCom viser også fram hvor mye du har brukt, så det er lett for dere å se om det er nok



Kilde: meg selv, vi fikk nettopp NetCom sin ruter med 10gb abb. for hytta vår, det fungerer strålende på Vesterøy iallefall. (26Mbit/s)
Finnes flere programmer til windows som logger mengdebruken du har.

Finn deg et slikt program og logg en dag eller en uke med normalt bruk, så ser du hvor mye du faktisk bruker.

Spotify så får man alt offline, slik at det nødvendigvis ikke trenger å ta opp så mye kapasitet på nettet, annet enn første gang man laster ned.

Resten krever jo sitt, veldig avhengig av hvilke nettsider man er innom. Sider med mye bilder (aviser) krever en god del.
Freak krever heller lite.

100 GB bør holde for dere, så fremt torrenttrafikken ikke er høy.

Her er hva netcom sier om 20 GB:

Med 20 GB kan du per uke i én måned lese 2000 e-post med vedlegg, laste ned 20 låter fra iTunes, laste ned 10 timer film, surfe 24 timer på Facebook eller tilsvarende sider, strømme 5 timer med videoklipp og spille/strømme spill i 9 timer.


I tillegg så har du dette: Velger du å fortsette til redusert hastighet vil du kunne fortsette å surfe uten ekstra kostnader, men til en svært redusert hastighet.


Samt at dere nå får dobbel mengde data i 3 mnd ink i prisen.
Okei, takk til dere begge !
Da blir det å ringe netcom å be om å få prøve i 2 uker.