Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  56 18176
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Ok , så stedet i evolusjons treet der personlighet ble introdusert er et sted mellom ørekyte og steinbit.
Vis hele sitatet...
Tror en ikke kan se på det slik. Men hjernestørrelse er antageligvis en bedre mal. Husk at i evolusjonen får en stort sett bare det den kan frembringe, og det en har brukt for. En stor hjerne krever mye energi, derfor er denne nedprioritert hos mange arter. Og det er ofte hos rovdyr en ser stor hjerne, da de må "lure" andre dyr. Så blir det på en måte et våpenkappløp med offeret. Slik var det med oss også, helt til vi fant opp pil og bue, og kuler og krutt har stoppet evolusjonsprosessen mellom byttedyr og oss nesten totalt.

Hva med en havhest?
Har den personlighet?
Vis hele sitatet...
De er så små, så da har de antageligvis også en bitte liten hjerne, noe som gjør at noe særlig personlighet virker usannsynlig.
Kaizen's Avatar
Trådstarter
The animal which is said to have the smallest brain is the green lizard. The green lizard's brain is said to weigh about 0.08 grams and is about five inches long and is commonly found in rocks, lawns and bushes.

Så denne øglen har "sannsynligvis" ingen personlighet?

Eller hva med denne?
http://illvit.no/natur/blekkspruten-har-hjerne-i-armene

Kaizen
Sist endret av Kaizen; 27. april 2014 kl. 00:04.
Sitat av Kaizen Vis innlegg
The animal which is said to have the smallest brain is the green lizard. The green lizard's brain is said to weigh about 0.08 grams and is about five inches long and is commonly found in rocks, lawns and bushes.

Så denne øglen har "sannsynligvis" ingen personlighet?

Eller hva med denne?
http://illvit.no/natur/blekkspruten-har-hjerne-i-armene

Kaizen
Vis hele sitatet...
Reptiler har et veldig enkelt sentralnervesystem. Den inkluderer en hjernestamme og en cerebellum. Disse strukturene fungerer utmerket til de formålene de er "designet" for å oppnå - overlevelse. Men de utelukker rom for mer komplisert atferd, som pattedyrhjernen gir rom for med sin relativt utviklede cortex.

Hva gjelder personlighet så er dette et begrep som favner rimelig vidt. I enkleste forstand kan det defineres som de disposisjoner som gjør individer forskjellig fra hverandre. Ut fra denne definisjonen så kan en hevde at alle organismer med plastisk sentralnervesystem har personlighet, fordi alle organismer vil eksponeres for mer eller mindre forskjellige omstendigheter, noe som igjen påvirker forbindelsene i sentralnervesystemet (synaptisk plastisitet), men noe personlighet slik vi gjerne liker å tenke på begrepet i dagliglivet er det nok ikke snakk om.
Sist endret av Amygdaloid; 27. april 2014 kl. 00:23.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Hvor relevant er det å snakke om personlighet hvis dyret ikke er selvbevisst og tenker fritt?
Så vidt meg bekjent, er det kun mennesker som er klar over egen eksistens (mulig aper også viste noen tegn).

Og Kaizen: jeg anbefaler deg å sjekke ut litt basic biologi. Og mens du gjør det, ta en titt på den vitenskapelige metode!
Kaizen's Avatar
Trådstarter
Jeg stiller disse (teite) spørsmålene i håp om at amdb73 selv skal skjønne hvor urimelige sine påstander er. Isteden går han seg bare lenger å lenger bort i sine egne forklaringer.

Jeg er rimelig sikker på at en som studerer maur vil påstå at han kan se personlighet ved noen av maurene.

Poenget er at hvor i evolusjonen personlighet inntrer er en glidende overgang som er umulig å fastsette , slik som amdb73 gjør et forsøk på her.

Nå,var det instinkt jeg dro inn i diskusjonen og ikke personlighet. For i motsetning til amdb73 mener jeg instinkt er en del av jeg'et.

Kaizen
Sitat av ViceR Vis innlegg
Hvor relevant er det å snakke om personlighet hvis dyret ikke er selvbevisst og tenker fritt?
Så vidt meg bekjent, er det kun mennesker som er klar over egen eksistens (mulig aper også viste noen tegn).
Vis hele sitatet...
Hvis en følger "speiltesten" slavisk, så er det mennesket, sjimpanser (inkl. bonobo), orangutang, og gorilla blant menneskeapene. Men en ha også funnet at elefant og gris består denne testen, sammen med flere arter i underfamilien som skjære, tilhører (slektene Pica (skjæreslekta), Urocissa, Cissa og Cyanopica), og sannelig har delfin og spekkhugger i havet bestått denne testen også. Så hvis dette er definisjonen på et "jeg", så ser du mennesket er langtifra alene. Ellers har mange fler dyr personlighet, bare se hos hunder og katter. Og jeg har jobbet en god del med kyr, og jeg vil påstå at dem har personlighet og en viss logisk tankegang også, men da selvsagt langt unna mennesket. Der jeg bl.a. har sett en kalv pille seg i nesa med fjøsinnredning (jernstang), som jeg lenker til "bruk av verktøy".


Sitat av Kaizen Vis innlegg
Jeg stiller disse (teite) spørsmålene i håp om at amdb73 selv skal skjønne hvor urimelige sine påstander er. Isteden går han seg bare lenger å lenger bort i sine egne forklaringer.
Vis hele sitatet...
Har du sett/hørt ordtaket; "En dåre kan spørre mer, en ti vise kan svare"? Uten herved å påstå noe om noen av oss!

Jeg er rimelig sikker på at en som studerer maur vil påstå at han kan se personlighet ved noen av maurene.
Vis hele sitatet...
Mener du alle maur kanskje? Er du klar over at alle dronene kommer av ubefruktede egg, atså alle dronene som kommer fra én dronning er kloner=alle genene er like. Og snart begynner du vel å argumentere at datamaskiner personlighet også.

Poenget er at hvor i evolusjonen personlighet inntrer er en glidende overgang som er umulig å fastsette , slik som amdb73 gjør et forsøk på her.
Vis hele sitatet...
Jeg nekter ikke for at det med personlighet har en glidende overgang, og det er meget vanskelig!

Nå,var det instinkt jeg dro inn i diskusjonen og ikke personlighet. For i motsetning til amdb73 mener jeg instinkt er en del av jeg'et
Vis hele sitatet...
Bare for å sitere åpningsfrasene på Wikipedia:

Personality has to do with individual differences among people in behavior patterns, cognition and emotion. Different personality theorists present their own definitions of the word based on their theoretical positions.
Vis hele sitatet...
Instinct or innate behavior is the inherent inclination of a living organism towards a particular complex behavior. The simplest example of an instinctive behavior is a fixed action pattern, in which a very short to medium length sequence of actions, without variation, are carried out in response to a clearly defined stimulus. Any behavior is instinctive if it is performed without being based upon prior experience (that is, in the absence of learning), and is therefore an expression of innate biological factors.
Vis hele sitatet...

Så får du dømme selv, hvor mye av personligheten er instinktiv.
Sist endret av aluminiumfluorid; 27. april 2014 kl. 14:46. Grunn: La til "/hørt"