Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3297
Jeg tenker å skaffe meg en Jervenduk (fjellduk), men sliter litt med hvilken jeg skal velge. Det blir enten Fjellduken Hunter
eller Fjellduken Extreme. Det jeg egentlig lurer på er hvor vidt Fjellduken Hunter legger til betydelig varme til tross for at
isolasjonen er betraktelig mindre enn Extreme?

Jeg har en tresesongpose med comfort -2 (lim -8), lakenpose som legger til ca 4-5 varmegrader. Planen er å kunne sove
greit uten å fryse i temperaturer rundt -15 grader. Det er ikke noe stress å ha på seg ullundertøy i tillegg.

Noen som har erfaring med dette?
Har brukt hunter i noen år og det går greit hvis man klarer å isolere godt mot bakken.
Må man ha erfaring med det for å skjønne at du skal ha Extreme?
Extrem er kun brukelig når det er kalt, Hunter funker på flere årstider, Vekt er også forskjellig. MEN har du planer om og sove i den funker det max 2 netter da den holder på all fuktigheten og du blir blaut. Selv har jeg nesten alltid meg meg fjellduken og bruker den som underlag i teltet, sitter i den ute og i båten, når det er vind.
Beklager og si det men mitt tips er heller og kjøpe sovepose
EN siste ting er og ikke tenke på Comfort tempraturer og slikt, vi er alle forskjellige og jeg sover fint i min 4+ dunpose i 10 minus, men da med superundertøy på.
Sist endret av Sterol91; 31. desember 2017 kl. 11:32.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Må man ha erfaring med det for å skjønne at du skal ha Extreme?
Vis hele sitatet...
Som nevnt ovenfor går det greit for noen om man er godt isolert. Jerven Hunter blokkerer for all vind og fuktighet - hjelper med å holde varmen inne i duken. Det er ikke en selvfølge at man skal ha Extreme. I mange tilfeller blir det for varmt.

Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Extrem er kun brukelig når det er kalt, Hunter funker på flere årstider, Vekt er også forskjellig. MEN har du planer om og sove i den funker det max 2 netter da den holder på all fuktigheten og du blir blaut. Selv har jeg nesten alltid meg meg fjellduken og bruker den som underlag i teltet, sitter i den ute og i båten, når det er vind.
Beklager og si det men mitt tips er heller og kjøpe sovepose
Vis hele sitatet...
Takk for tips! På vintertid blir det nok ikke mer enn 2 netter ute, og tanken er å ikke gå så fryktelig langt slik at jeg kan få lufte ut sovepose og duken godt før bruk igjen

Jeg hører at det er en del som sliter med fuktighet, men det burde vel gå greit å åpne en lomme slik at det kommer litt luft inn i duken? Har fundert mye på dette
Sist endret av The Riddler; 31. desember 2017 kl. 11:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Primaloft greiene som er inni (syntetisk ulll) Holder godt på vann og er ikke bare bare og tørke. Selv har jeg prøvd og bruke den bare som dyne over soveposen men selv da ble det vått. Dette er vinter posen jeg bruker. Bare i 220cm bruker syntetisk pga pris og hvis noe skulle bli vått så funker det bedre en dun.
Det er vel ikke primaloft i en vanlig Hunter fjellduk med mindre du kjøper det ved siden av? Jeg har heldigvis syntetisk - mye fordi dun er ganske dyrt.. Er litt mot sin hensikt å ha noe presse ned på dunen for å gjøre det varmere

Jeg lurer på om jeg skal gå for Hunter fremfor Extreme, men skal høre med en kompis i dag som har opplevd begge deler. Kondens trenger ikke være et problem om du lar det komme til luft, så jeg er ikke veldig redd for det. Spesielt om jeg får muligheten til å lufte duken (kan i utgangspunktet henge den på sekken også).
Jerven Original er uten for.
Jerven Hunter er med tynt lag for.
Jerven Thermo er med tynt lag for.
Jerven Extreme er med tykt lag for.

Ut over det er det forskjellige størrelser. Original og Thermo er 148x148cm, mens Hunter og Extreme er 102x220cm. Alt dette påvirker naturligvis og vekten

Så hvilken skal du ha? Vel, vanskelig å si men husk at Jervenduken er ikke pustende og helt vanntett. Dette gir utfordringene som andre her har nevnt. Eg har alltid med meg min Jerven Original på tur både for sikkerhetsskyld men og for komfort om en stopper opp i pauser. Eg har ikke planlagt å sove i min men kan om eg må. Eg har sovet i en Hunter tidligere men da på våren/tidlig sommer uten sovepose. Gikk helt greit men hadde da lufting i den
Nå var vel spørsmålet i seg selv ganske klart ville jeg tro - jeg ønsker enten Hunter eller Extreme, men jeg vet ikke hvilken som passer best for mine campingbehov. Jeg fikk pratet en del med en kompis i går og kommer til å gå for Hunter fremfor extreme. Den tar såpass mye mindre plass en extreme og dekker mine temperaturbehov, så vil tro det går ganske fint.

Men takk for svar uansett.