Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2316
Hei alle freaks!

Tror dere at å selge roote tjeneste på finn, eller noe annet sted ville vært suksessfullt? Hadde dere benyttet dere av en slik tjeneste?
Tenkte kanskje prøve det ut for å se, evt hvordan burde man gjøre det?

Takker for alle svar!
Hvilken garanti vil du tilby?

Jeg hadde aldri gitt penger til en random på finn.no som skal roote telefonen min uten en vettig kontrakt der det går klart frem at du erstatter telefonen om du skulle finne på å bricke den under prosessen.

Og hvordan skulle det hele ha foregått? Planlegger du å ta det kun på hjemplass? eller skal du få telefoner tilsendt fra hele landet?

Det er nok muligens ett marked for det, men pris, service tjeneste må stå i stil til hverandre.
+men bryter garantien naar man rooter tlf, noe du maa forbeholde deg til
Litt OT: Står det i garantierklæringen at om man tukler med software så faller garantien bort? Uansett må jo isåfall leverandør bevise at telefon ikke virker på grunn av root. Tror det er sjeldent det ikke dekkes.

Men uansett er det noe du må tenke på før du kan tilby en slik tjeneste.
Stemmer nok at garantien forsvinner, men dette spiller fint liten rolle i Norge, da vi har full reklamasjonsrett i fem år med mindre de kan bevise at tuklingen din var den direkte årsaken til eventuelle feil som oppstår på telefonen. Så garantien i seg selv er ikke noe man har noe stort behov for.
Personlig ville jeg aldri betalt for å få telefonen roota. Og spesielt ikke til en random fyr.
Jeg rooter selv, så jeg er jo ikke målgruppa di, men det er jo mulig de som ikke kan roote el tør roote vil betale for det. Eller er det kanskje slik at de som har behovet for å roote er såpass interessert at de tar seg bryet å løse det selv?

Fordelen er jo at dette koster deg ikke masse penger å forsøke. Er jo bare bare å gå igang. Husk at du må gi en god beskrivelse av hva rooting er og hvorfor en bør roote, feks full backup. Enten får du betalende kunder eller så har du nå forsøkt. Kjør igang.
Jailbreaking av ios produkter er jo lov, så hvorfor er ikke rooting lov?
Ville nok ikke betalt for å roote tlf'en min. Er enkelt og gjøre det selv / høre med en kompis som har gjort det før.
Men, kanskje verdt ett forsøk. Kommer litt an på hvor i landet du ordner det og hva prisen blir på, tenker jeg.
Sitat av emro123 Vis innlegg
Jailbreaking av ios produkter er jo lov, så hvorfor er ikke rooting lov?
Vis hele sitatet...
Å bruke musikken til feks. Kevin MacLeod uten å betale for det, alikevel blir videoen din på YouTube tatt ned om du bruker nyeste sangen til Shakira (eller hvem enn som er populære nå).

Forskjellige firmaer har forskjellige policyer og avtaler med kundene sine, det er forresten lov å roote telefonen, du mister bare rett til garanti, support og service.

Så, in effect: samme regler for en jailbreaket iPhone som for en rootet Android mobil. Du mister all rett til garanti hos produsent, men du beholder deler av reklamasjonsretten. (vet om folk som ikke har fått ordnet telefoner med varmeskader pga. rooting/jailbreaking)

EDIT: unnskyld for slightly unrelated post, liker bare ikke at folk drar sammenligninger mellom forskjellige selskaper.
Sist endret av Freddy_fred5; 7. august 2014 kl. 14:59.
I mine yngre dager hadde jeg nok lett betalt for å få iallefall nettbrett rootet, men siden det ikke var (lett) tilgjengelig på den tiden så måtte jeg selv sette meg inn i hvordan man rooter Android, og idag hadde jeg nok derfor ikke blitt kunde.
Tviler dog ikke på at du kommer til å finne nok kunder til å oppretteholde en grei årslønn (med kun deg selv som ansatt)..
Sitat av Kicker Vis innlegg
Litt OT: Står det i garantierklæringen at om man tukler med software så faller garantien bort? Uansett må jo isåfall leverandør bevise at telefon ikke virker på grunn av root. Tror det er sjeldent det ikke dekkes.

Men uansett er det noe du må tenke på før du kan tilby en slik tjeneste.
Vis hele sitatet...
Det står at telefonen er rootet, og når den er rootet forsvinner garantien. Så lenge det er en software feil, eller feks CPU er brent så sliter du veldig.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
I mine yngre dager hadde jeg nok lett betalt for å få iallefall nettbrett rootet, men siden det ikke var (lett) tilgjengelig på den tiden så måtte jeg selv sette meg inn i hvordan man rooter Android, og idag hadde jeg nok derfor ikke blitt kunde.
Tviler dog ikke på at du kommer til å finne nok kunder til å oppretteholde en grei årslønn (med kun deg selv som ansatt)..
Vis hele sitatet...

Slik jeg leste innlegget til TS så var han vel ikke ute etter å skaffe seg et levebrød eller en fulltidsjobb med dette. Som en hobby, eller grei bi-jobb er jo dette perfekt om han klarer å få kunder. Er jo ingen utlegg for å starte opp.

Det er mange som tjener gode penger på feks skifte skjerm på mobiler. Og det er helt sikkert også mange som kunne tenkt seg å roote men som ikke orker eller har tid til å finne ut av det selv.

Ts er jo bare å sette igang. Om det ikke blir penger av det så har du forsøkt. Og du lærer jo ting underveis uansett. Og det kan være verdt å ha med seg til neste ide kommer.

En ting en ofte ser hos gründere som lykkes er at de evner å se muligheter heller enn begrensninger. Og det kan ta mange forsøk før de finner den ideen som de lykkes med. Men de gir ikke opp og de lærer litt for hvert forsøk.

Du klarer sikkert å få kunder nok til å ta deg en riktig god fest eller tre per måned og da er det jo verdt bryet ts.
Sist endret av frtoretang; 7. august 2014 kl. 21:10.
vis man har jailbreaket en iphone eller ipad så er det bare å gjennopprette den, har en kompis som har Iphone 5s`en sin på service. og da ringte han telenor, de sa at det var lovlig å jailbreake og at det ikke gikk ut over noen form for garanti
Jeg tror at dem fleste som har lyst til å roote tlf klarer dette helt fint selv.. Det florerer av step by step bruksanvisninger på nettet. Men uansett typer jo ikke penger på å prøve og selge din tjeneste.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Jeg tror at dem fleste som har lyst til å roote tlf klarer dette helt fint selv.. Det florerer av step by step bruksanvisninger på nettet. Men uansett typer jo ikke penger på å prøve og selge din tjeneste.
Vis hele sitatet...

De fleste vil klare det helt fint. Men er de villige til å bruke tiden sin på det?
Veldig mange vil også klare å skifte skjerm på en Iphone. Tusenvis av gode step by step tutorials. Flotte videoer som viser i detalj hvordan du går frem og hva du trenger for å bytte skjerm. Ofte også med ferdige linker til nettsteder med lave priser.

Likevel så er det mange som tjener helt greie penger på å skifte skjerm på Iphone.

Tenker nok at det fort kan bli litt på samme måte med rooting. Feks på Android så er krever de fleste skikkelige backup programmer rooting. Om tjenesten tilbys på en enkel og oversiktlig måte som kjept og greit får frem poenget med å roote og alle fordelene så tror jeg helt sikkert mange vil velge å betale noen slanter for å slippe å drive med dette selv.

Og blir det ingen penger så er det jo greit det og. Da har han forsøkt. Og lært underveis.
Det vill vell være et et marked for dette i en stor by som Oslo, eller lignende.
har selv rootet tlf til ca 20-30 personer igjennom "vennekretsen" min, så antar det er et marked, men hvor bra det er og lønnsomt vet jeg ikke.
Sitat av First-Price Vis innlegg
Det vill vell være et et marked for dette i en stor by som Oslo, eller lignende.
har selv rootet tlf til ca 20-30 personer igjennom "vennekretsen" min, så antar det er et marked, men hvor bra det er og lønnsomt vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...

Ja se det. Og du har gjort dette helt uten å avertere eller forsøke å markedsføre at du rooter.

Da kan en jo se at selv enkle metoder som finn, face, etc vil kunne virke.