Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 867
Heisann. Har fått i oppgave på skolen å finne en ide om hvordan man kan hente ut informasjon fra en brusbok stappa med elektronikk. Vi har primary-mission som er å hente ut temperaturer, trykk og gpsposisjoner, oppdraget var å finne en god secondary-mission.
Hele prosjektet er basert på et kretskort som har flere analoge tilkoblinger. Vi tenkte at vi kunne ta et trådløst-overføringskamera som kunne ta bilder, problemet er at brusboksen spinner som en tulling etter å ha blitt skutt ut av en rakett.
Vi tenkte vi kunne stabilisere dette ved å ha noen form for enkle "transformer"-finner som spratt ut på gitt(programmert) tidspunkt.
Det er problemet vårt, hvordan kan vi stabilisere den uten å gjøre det om til noe insane high-tech?

Hvis det var uoversiktelig så må dere ha meg unnskyldt :P

Takker for alle tiblakemeldinger.

Trenger dere mer info om Cansat, si i fra så skal jeg poste om det.
Tror ikke jeg forstå så mye. Det er en 0.33l brusboks du snakker om?
Hovedmålet var å hente ut temp, trykk (i boksen eller atmosfæren?) og lengde-/breddegrader. Men dette skal dere altså IKKE gjøre, men fokuserer på et alternativt mål?

Å få live data ut av boksen ser jeg kan bli et problem, spørs så klart på hvor langt boksen flyr, men det letteste hadde vært en seriell radiolink tenker jeg.

Hva slags kretskort er det snakk om? Sitter det en prosessor på det? Skal video-linken funke uavhengig av dette kortet (eller skal den bare ta bilder du kan hente ut senere?)? Må stabilisator-mekanismen trigges ellektronisk, eller kan dere løse det mekanisk, med f.eks fjærutløsende finner el.?

Når du sier "skutt UT av en rakett", mener du kanon? Eller er boksen festet til en rakett?
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Det er en 0.33l brusboks ja.
Vi skal hente ut infoen, temp, trykk og lengde/breddegrader, men vi skal også ha en "egen"misjon med det hele, og denne misjonen er å ta bilder som er noenlunde stabilisert. (o.l.)
Vi har en seriell radiolink så det høres bra ut.
Det sitter en prosessor på det, bildene får vi direkte fra en mottaker vi har stående koblet inn i en pc. (er en kitt som er laget av pratt-hobbys).
Vi tenker å trigge stabilisator-mekanismen mekanisk med fjærutløsende finner. Kanskje du har noen tips om det?
Den blir skutt ut av en kanon.
Sist endret av uaexed; 21. september 2011 kl. 12:45.
vet noen gjorde noe lignene i 2006 på romtekn. da de så sendte den ut i rommet som et prosjekt, dog mer avansert. :O http://www.narom.no/utskrift_artkl.php?aid=7&oid=777

høres spennende ut! prøv med sand eller noe i et "lag" inne i boksen? der det kan gli fritt rundt.. vet ikke helt jeg men..
Sitat av uaexed Vis innlegg
Det er en 0.33l brusboks ja.
Vi skal hente ut infoen, temp, trykk og lengde/breddegrader, men vi skal også ha en "egen"misjon med det hele, og denne misjonen er å ta bilder som er noenlunde stabilisert. (o.l.)
Vi har en seriell radiolink så det høres bra ut.
Det sitter en prosessor på det, bildene får vi direkte fra en mottaker vi har stående koblet inn i en pc. (er en kitt som er laget av pratt-hobbys).
Vi tenker å trigge stabilisator-mekanismen mekanisk med fjærutløsende finner. Kanskje du har noen tips om det?
Den blir skutt ut av en kanon.
Vis hele sitatet...
Er litt vanskelig å forklare, men burde være lett å forstå hva jeg mener.
Se på denne raketten
http://dclips.fundraw.com/zobo500dir/johnny_automatic_rocketship.jpg
Hvis de fire rakett-finnene kunne foldes intill kroppen på brusboksen så den passet nedi kanonen ville de sprette ut med en gang på utsiden av kanonen om de var hengslet i øverste feste, og med kompress-fjær på nederste feste. En mer trekantet form på finnene hadde vel vært enklere.

Du sier boksen roterer, men i hvilken retning?
Sist endret av wanna-b; 21. september 2011 kl. 15:28.