Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 5058
Hei, jeg trenger å lage en pisslang strømkabel til båten. Nå har det seg slik at det er ca 120 meter fra der båten står på brygga til nærmeste strømstikk...(lang brygge).

nå er det jo slik at de fleste strømkabler kun er 30 meter lange. Og jeg har helst lyst til å ikke ha en kabel med tilkoblingspunkter pga de andre på brygga. jeg tror at hvis de får muligheten vil de også koble seg på med egene forgrenere på min kabel. er da redd for at å dekke strømen for 100 meter med båter vil føre til for stor strøm gjennomgang i kablen. (ja, jeg inser selfølgelig at ikke alle vil koble seg til. men vil allikevell foretrekke å ha EN hel kabel)

Nå har jeg jo insett at det enkleste sansynligvis ville være å lage en selv. men jeg sliter med å finne ut hvor jeg kan kjøpe en slik kabel rull og de nødvendige dimensjonene den må ha. Jeg vet at det er noen reglementer for hvor mange % strømtap man kan ha i en slik kabel. Men tenker at det ikke vil ha så mye å si siden det bare skal lade et båt batteri.

Så hvor kan jeg få itakk i akkuratt det jeg trenger?

Takker for alle svar og blir veldig glad hvis alle svar kommer med BEGRUNNELSE, KALKULASJONER og muligens kilder hvis det er relevant
Sist endret av Snuskungen; 18. august 2011 kl. 21:55. Grunn: stavefeil
Din nærmeste installatør vil kunne selge deg en kabelrull med gummikabel, samt støpsel og kontakt. Uten å regne på noe, så ville jeg gått opp en størrelse i kvadraten med tanke på RIM. Dvs 2,5 kvadrat på 10A etc

Maks spenningstap er 3%, foresten
Hvis det skal gå mye strøm i den, så er vel det beste å sette opp en 3-fase-kontakt. Det burde ikke være noe problem å kjøpe 120m ledning og sette på en adapter i andre enden: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektr...-3-stk-1-fase/

3-fase er 400v, så da blir også spenningsfallet mindre (i prosent) (selv om det ikke skal ha så mye å si uansett, 120m er ikke så langt). 3-fase tåler også mye mer enn en vanlig 230v stikkontakt, så hvis flere båter skal koble seg på burde det også gå greit. Sikringen går nok uansett lenge før kabelen blir begrensningen.

Edit: Å sette opp selve 3-fase-kontakten fra strømkilden må du ha elektriker til, men å montere kablene er så enkelt som å åpne kontakten og feste ledningene.
Sist endret av drittunge; 18. august 2011 kl. 22:03.
spenningsfall= 2*0.0175*lengde*strøm delt på tverrsnitt på ledningene i kvadratmillimeter (fritt etter hukommelsen)

f.eks 120 meter med en last på 5 ampere i en vanlig tykk skjøteledning(2,5mm2)

vil bli ca 8,4 volt spenningsfall?

Ikke helt sikker, hørtes veldig lite ut.

Generelt er grensen for spenningsfall i 230V nett -10% eller +5%.

EDIT: dette er grensen for hva nettleverandøren må levere deg, maks spenningsfall på kurs er 4%
Sist endret av The Great Catsby; 18. august 2011 kl. 22:00.
få lagt en stikkontakt rett ved båten din og kjør kabelen festet på undersiden av bryggen
Sitat av drittunge Vis innlegg
Hvis det skal gå mye strøm i den, så er vel det beste å sette opp en 3-fase-kontakt. Det burde ikke være noe problem å kjøpe 120m ledning og sette på en adapter i andre enden: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektr...-3-stk-1-fase/

3-fase er 400v, så da blir også energitapet mindre (selv om det ikke skal ha så mye å si uansett, 120m er ikke så langt). 3-fase tåler også mye mer enn en vanlig 230v stikkontakt, så hvis flere båter skal koble seg på burde det også gå greit. Sikringen går nok uansett lenge før kabelen blir begrensningen.

Edit: Å sette opp selve 3-fase-kontakten fra strømkilden må du ha elektriker til, men å montere kablene er så enkelt som å åpne kontakten og feste ledningene.
Vis hele sitatet...
3-fase finnes da så absolutt som 230V også. Ikke vet jeg, men tvilsomt å finne en batteriladder som går på 400V. 400V er mest brukt i industri-bygg, lite sannsynelig han har tilgang på 400V ut fra fordelingsskap.
Sist endret av McLovin; 18. august 2011 kl. 22:04.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Hvis det skal gå mye strøm i den, så er vel det beste å sette opp en 3-fase-kontakt.

3-fase er 400v, så da blir også energitapet mindre
Sikringen går nok uansett lenge før kabelen blir begrensningen.
Vis hele sitatet...
Dette er feil, 3-fase betyr ikke automatisk at man har 400V.
Problemet med lange kabler er også nettopp at sikringen IKKE vil gå før kabelen ryker ved f.eks. en kortslutning.

EDIT: Ninjaed, men man finner lett 400V batterilader, hvis man har dette tilgjengelig, da vil også spenningsfallet gå ned pga lavere strøm.
Sist endret av The Great Catsby; 18. august 2011 kl. 22:04.
Nå er det slik at jeg ikke eier bryggen. Det er på skjeberg marina og de har bygd ut bryggen med flere plasser uten å legge ut vann og strøm.. det er jo da det som er problemet. Jeg kan ikke legge noen permanente instalasjoner. Det er også bare vanlig 2-fase som trengs. Det er også bare tilgjengelig 2-fase.
Sist endret av Snuskungen; 19. august 2011 kl. 00:32. Grunn: Skrivefeil
Er det for å lade batteriet eller? Isåfall er det bare å ta det med hjem og lade det liksom , ser ikke pointet med å strekke kabelen 120 meter
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
EDIT: dette er grensen for hva nettleverandøren må levere deg, maks spenningsfall på kurs er 4%
Vis hele sitatet...
Nåja. NEK400 er ei NORM, og ikkje ei forskrift. Kan du dokumentere at anlegget er trygt kan du ha 90% spenningsfall om du vil, men poenget er at ved å halde seg til norma slepp du dokumentasjon. Gummikabel fritt forlagt på betong kan lett dokumenterast å takle 10-15% spenningsfall over seg, uten faretruande oppvarming. Da må en i tillegg dokumentere kortslutningsstrømmer, for å demonstrere at vernet vil slå ut.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nåja. NEK400 er ei NORM, og ikkje ei forskrift. Kan du dokumentere at anlegget er trygt kan du ha 90% spenningsfall om du vil, men poenget er at ved å halde seg til norma slepp du dokumentasjon. Gummikabel fritt forlagt på betong kan lett dokumenterast å takle 10-15% spenningsfall over seg, uten faretruande oppvarming. Da må en i tillegg dokumentere kortslutningsstrømmer, for å demonstrere at vernet vil slå ut.
Vis hele sitatet...
Der mener jeg du tar feil. Etter et år på elektrofag mener jeg helt sikkert at dette ikke er en norm, elektriske lavspennings sterkstrømsanlegg skal IKKE ha større spenningsfall enn 4%, men så har du anbefalt ikke over 3% fra leverandører.

Fra wikipedia om NEK 400:
NEK 400*er en normsamling utarbeidet av*NK64*i*Norsk Elektroteknisk Komite*(NEK), og omhandler krav til elektriske*lavspenningsinstallasjoner.
Vis hele sitatet...
Sitat av Srbija Vis innlegg
Er det for å lade batteriet eller? Isåfall er det bare å ta det med hjem og lade det liksom , ser ikke pointet med å strekke kabelen 120 meter
Vis hele sitatet...
On topic: Er det store battrier eller mange er det ikke sikkert det er så lett å drasse på dem.
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Sitat av HeinzE Vis innlegg
Der mener jeg du tar feil. Etter et år på elektrofag mener jeg helt sikkert at dette ikke er en norm, elektriske lavspennings sterkstrømsanlegg skal IKKE ha større spenningsfall enn 4%, men så har du anbefalt ikke over 3% fra leverandører.
Vis hele sitatet...
i Normen NEK400:2010-5-25 tabell 52F ser vi at normens anbefalinger avhenger av om installasjonen forsynes fra et allment forsyningsnett, eller om den forsynes fra en egen trafo. Forsynes den fra et allment forsyningsnett anbefaler normen maks 3% spenningsfall for belysningsutstyr, og annet forbruksutstyr maks 5%. Forsynes installasjonen fra egen trafo er tallene henholdsvis 6% og 8%. Se tabell 52F.

(Sakset fra http://bjorn-aas.com/blogg/?p=135)

Hva FEL sier om spenningsfall er jeg ikke sikker, og jeg har heller ikke en utgave tilgjengelig for øyeblikket.
Sist endret av Freaken; 20. august 2011 kl. 17:49.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av HeinzE Vis innlegg
Der mener jeg du tar feil. Etter et år på elektrofag mener jeg helt sikkert at dette ikke er en norm, elektriske lavspennings sterkstrømsanlegg skal IKKE ha større spenningsfall enn 4%, men så har du anbefalt ikke over 3% fra leverandører.
Vis hele sitatet...
Forskrifta seier ikkje noko spesifikt tal. Den er i tråd med andre norske forskrifter generell, og seier berre at spenningsfallet skal vere så lite at det ikkje er til skade for utstyr som er tilkopla. Er dei ei lyspære kan du godt ha 10% spenningsfall - om du kan dokumentere at det er trygt.

FEL legg vekt på at det skal kunne dokumenterast at anlegget er trygt, ikkje spesifikke detaljar. Norma NEK400 er eit grunnlag for å designe eit trygt anlegg, men det er ikkje einaste måten å gjere det på.

Eg har jobba i to år med design av elektrosystemer, med til dels relativt store straumar, inkludert det å utarbeide dokumentasjon på at det er eit trygt system. Så eg vel heilt ærleg å tru at eg har betre kunnskapar om emnet enn folk som har eit år på elektro bak seg.
120 meter er ikke noe problem i det heletatt så lenge du ikke skal ha en varmeovn på el.l.
Sitat av kmx2000 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ja,med den kabelen der kosta det jo ikke mer en 5855,- for 120 meter.
Da er det jo billigere med et skikkelig aggregat
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av skukketrure Vis innlegg
Ja,med den kabelen der kosta det jo ikke mer en 5855,- for 120 meter.
Da er det jo billigere med et skikkelig aggregat
Vis hele sitatet...
Dyr kabel. Ville foreslått MPRX, som koster 3-4 kroner meteren for 2x2.5+PE. Ypperleg til fast forlegning.
Her må du også passe på IkMin (minste mulige kortsluttnignsstrøm). Dersom du går lenger en ca 50 - 60 meter med gummikabel er du mest sannsynligvis kommet så langt at du kan ha kortsluttning på kabelen uten at sikringen slår ut slik den skal. Går du litt opp i kvadrat unngår du dette.
Søk litt på kortsluttningsberegning, og finn ut at kabelen er dimensjonert riktig så du er sikret at vernet slår ut ved kortslutning. Dette er nesten viktigere en hva spenningsfallet er, for dette går direkte på din egen sikkerhet.
Når det kommer til spenningsfall, bør ikke dette bli for høyt. er spenningsfallet for høyt, kan dette påvirke utstyret du kobler til, og de vil ikke fungere som de skal.

Jeg mener du kan spare en del på å kjøpe kabel igjennom et elektro-firma, da jeg jobber i et, og vet hvilke rabatter som finnes i forhold til listeprisen. Du kan da også spørre hvilken dimensjon du bør ha på kabelen.
Vanskelig dere gjør det!!

TS: Kjøp gummikabel, litt grov, dette bør de vite der du kjøper kabel. Tipper 2,5mm2. Og monter stikk og kontakt i hver ende. Det har du lov til å gjøre selv!

Lykke til!
Mye rare svar her..

Dette er ikke noe fasitsvar, da jeg ikke har noe særlige tall og forholde meg til. Men jeg vil tro at med 120 meters kabelstrekk må du opp på 4mm kabel, da sikkringer til stikkontakter mest sansynlig er 10 eller 16.Ved 16A kan jeg nesten garantere at du kommer under IkMin. IkMin er den minste kortsluttningsstrømmen som skal til før sikkringen slår seg ut. Strømmen blir mindre ved lengere kabel pga motstand..

Spenningsfall spiller som mange andre sier her også en viktig rolle, men her er IkMin faktisk viktigst. Bare å ringe en elektriker. Det er faktisk det sikkreste. Man kan si mye rart om at det å koble stikk og slikt er lett, men etter noen år i faget nå så har jeg sett mye rart! Så at det fremdeles er lov synes jeg er utrolig.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kan du gi men en kilde på det du sier der. Hvor kjøper jeg for den prisen. Kan du gi meg en link?
Start opp motoren en gang i blant
▼ ... noen uker senere ... ▼
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Dyr kabel. Ville foreslått MPRX, som koster 3-4 kroner meteren for 2x2.5+PE. Ypperleg til fast forlegning.
Vis hele sitatet...
Støttes! Skal du spikre fast kabelen ville jeg gått for MPRXCX eller LSM-HF. Kjempefin kabel å jobbe med.