Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  90 11211
Jeg har planer om ny båt, hvor det er dieselmotor ombord. Jeg har da planer om å ha automatisk start av denne motor, og at jeg kanskje kan ha en fjernkontroll til å starte motoren. Jeg har en Arduino og en Basic Stamp 2. Noen som har peiling på PLS eller noe sånt?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tjeh, du vil jo typisk ha ei tilbakemelding på at motoren har starta, så du ikkje brenner av startmotoren. Har du det? I så fall er det jo berre å hooke opp et relè til en utgang på microcontrolleren/PLSen din, og dra det inntil motoren starter, eller det har gått 15 sekunder.

Mange motorer har jo en elektronisk kontrollkrets som sikkert kan gi tilbakemelding på status. Mange dieselmotorer har også mulighet for modbus/profibus også om du ønsker det mot PLC.

Er på nippet til å anbefale PLC over µC for slike formål, sidan PLSer er laga for styringsformål, og har enkel tilgang til timere og slikt, men det er gjennomførbart med µC også Men det vil krevje større eigeninnsats...
Har du noen spks på motoren du ser for deg ? lettere å helpe deg da.
Hmm.. burde vel ha ett system som gjør at den gløder x antall sekunder før starteren fyrer igang? i mange tilfeller vil det jo være mange bortkasta ampere å ikke gløde.

Skal du lage noe selv, å få bekreftelse på at motoren har startet kan du vel få til noe med ladespenning?
Kanskje ha en IC som kan måle volt, som kommer ut i fra dynamoen? Jeg har ikke noen spesifikasjoner på motorer enda, men det blir nok en Yanmar 3 sylindra 27 eller 33 hk motor...

Slik er plan nå:

15 sek gløding -> start helt til volten stiger(max 15 sek), hvis ikke så stopp starteren i 20 sek og prøv igjen. Gjenta handlingen 3 ganger.
Sist endret av KapteinFredrik; 18. oktober 2010 kl. 12:56.
Uten å ha en masse peiling så syns jeg 15sek med starteren hørtes mye ut ?
Hmm.. litt mer komplisert enn hva jeg er vant med dette men noe jeg vet av erfaring er at flere slike dieselmotorer jeg har vært borte i ikke får ladespenning (ca 14 volt) før man har gitt de ett lite boost, at man må ruse de for at lade releet skal slå inn ?

Tror ikke det er vanlig at det skal være slik egentlig, bare noe jeg har erfart på gamle dieselmotorer.
15 sek med starteren er bare hvis motorn ikke starter med det første...
Finnes mange sånne sett til biler, feks denne: http://www.slickcar.com/productdetai...ProductID=2198 Regner med at det kan brukes på båtmotorer også
Sitat av KapteinFredrik Vis innlegg
Kanskje ha en IC som kan måle volt, som kommer ut i fra dynamoen? Jeg har ikke noen spesifikasjoner på motorer enda, men det blir nok en Yanmar 3 sylindra 27 eller 33 hk motor...

Slik er plan nå:

15 sek gløding -> start helt til volten stiger(max 15 sek), hvis ikke så stopp starteren i 20 sek og prøv igjen. Gjenta handlingen 3 ganger.
Vis hele sitatet...

Du trenger ikke 15 sec med gløding, 10 sec holder i hauger om ikke motoren er fra 19steinøks da såklart.
Men finnes det noen "digre" reèler som tåler rundt 100 A?

Sitat av kaospiloten Vis innlegg
Finnes mange sånne sett til biler, feks denne: http://www.slickcar.com/productdetai...ProductID=2198 Regner med at det kan brukes på båtmotorer også
Vis hele sitatet...
Jeg vil heslt gjøre det selv
Sitat av KapteinFredrik Vis innlegg
15 sek med starteren er bare hvis motorn ikke starter med det første...
Vis hele sitatet...

Ok har du lagt en plan på hvordan start releet skal koble ut når motoren starter?

Vet ikke med 100A relee, men jeg fikk selv tak i ett 70A igjennom en kamerat på ett bilverksted. ser helt vanlig ut som de i bil bare litt kraftigere.
Sitat av Jalla09 Vis innlegg
Ok har du lagt en plan på hvordan start releet skal koble ut når motoren starter?
Vis hele sitatet...

Start releet skal koble ut når spenningen stiger, og kanskje når strømforbruket(A) på starteren blir mindre, for da starter motoren. Eller koble noe gjennom turtelleren?

Kom gjerne med forslag!
Er jo flere muligheter, både ladespenning,oljetrykksgiver og turtall. den sikreste er nok turtelleren siden den gir utslag med en gang, men blir litt for galt om starteren ikke skal slutte før motoren har 600omdr hver eneste gang.

Men om det går ann å få til at slår ut mens motoren er på vei fra starterens turtall til tomgang, via turtelleren? snakk om små signaler og spenninger her
Og turtelleren på de fleste dieselmotorer drives av veksel-spenninger/signaler fra dynamo. Oljetrykket stiger sakte, så den er utelokket...

Men et eksempel her:

Når motoren drives av starter, gir dynamoen ca 2,3 volt, pga turtallet.

Men hvis kanskje volten plutselig stiger til 2,6, da er det antydning på at noe kommer til å skje..

Jeg skal sjekke opp dette med volt fra dynamoen.

Her er releet jeg skal kanskje bruke https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...6-14&toc=19028

Hvis det blir noe problem, så tar jeg flattjern, borrer hull, og kobler de to nedre og de to øvre kurser sammen. Får jeg tror starteren bare trenger å ha bryting på positiv (+)
Men jeg må ha ett system jeg kan stole 110% på. Så det ikke skjer noe. I verste fall kan starteren bli ødelagt. Men det er stortsett greit å bytte. Jeg har erfaring av min basic stamp at etter en stund med programering og prototyping så klikkker den. Den vil ikke gjøre noe av det jeg forteller den om. Så den bare gjør noe av alt.

Går det å kjøpe en atmega328 eller hva den chippen til arduino duillimanove heter, og feste den fast til ett printkort, og bare ta den ut når den skal programeres? Eller må den ha mange komponenter bare for å virke alene på ett lite printkort?
Unnskyld off topicen her, men kvifor vil du starte motoren med ein fjernkontroll? Må du ha den sånn at du berre gjer eit trykk, så startar den? Eller kan du halde knappen inne? For om du held knappen på fjernkontrollen inne på same måten som du held den vanlege startknappen inne, så kan jo du berre sleppe knappen når du høyrar at motoren startar.

Er du derimot interessert i å ødelegge startaren din, så er det minst ødeleggande dersom du brukar D+ (utgang til ladelyset) utgangen på dynamoen som referanse. Det einaste som kan skje her er at du faktisk ikkje får start, dersom dynamoen startar å lade mens motoren kinnar. Det skjer på særs få motorar, 1 av 1000 kanskje. Då kan du imidlertidig løyse det problemet ved å sette inn ei mindre pære i ladelyset.
Sitat av Grinder Vis innlegg
Unnskyld off topicen her, men kvifor vil du starte motoren med ein fjernkontroll? Må du ha den sånn at du berre gjer eit trykk, så startar den? Eller kan du halde knappen inne?

Er du derimot interessert i å ødelegge startaren din, så er det minst ødeleggande dersom du brukar D+ (utgang til ladelyset) utgangen på dynamoen som referanse. Det einaste som kan skje her er at du faktisk ikkje får start, dersom dynamoen startar å lade mens motoren kinnar. Då kan du imidlertidig løyse det problemet ved å sette inn ei mindre pære i ladelyset.
Vis hele sitatet...

Du har ett poeng med at jeg skal bare holde knappen inne til motoren starter, men jeg vil ha slik at jeg kan være litt unna og trykke, så motoren starter av seg selv...

Og jeg vil ikke ødelegge starteren. Men hvorfor skal jeg sette inn en mindre ladepær?(jeg spør for å lære, ikke for å være kverulant)

Og mens motoren kinner, så gir det også volt, men sikkert ikke like mye som når motoren går på tomgang. (jeg har ikke peiling på dieselmotorer. Jeg er bare vant til små påhengere)
Om ein motor gjer spenning når han kinna er ikkje avhengig om det er ein dieselmotor eller bensinmotor, det har jo først og fremst å gjere med dynamoen. Ein dynamo vil gje spenning, men startmotoren krevar så masse straum at det er vanskeleg å måle det før startmotoren har slutta å jobbe. Derfor ville eg brukt ladelyset.

Eg er ikkje noko ekspert, men kan prøve å forklare litt. D+ utgangen gjer minus når dynamoen har spenning, men den ikkje ladar. Det er dette som tenner ladelyset ditt. Ladelyset ditt er kopla til pluss (som oftast tenningspluss) og denne D+ utgangen på dynamoen. Når dynamoen starter å lade, så legg han pluss på D+ utgangen, slik at ladelyset sluttar å lyse.

Dynamoen er avhengig av ladelyspæra for å lade. Om ladelyspæra di i bilen eller båten din er ødelagt, vil ikkje dynamoen lade.

Eg forvilla deg litt i første post. Grunnen til at eg sa det med mindre pære, er fordi det gjeld på dei motorane eg jobbar med. Desse motorane har eit startsperrerelé som styrar dette. Dette skal og forhindre at du kan starte motoren når den går. Difor kuttar den kinninga av motoren så fort den får pluss frå D+ utgangen. Det der med mindre lyspære er eg ikkje heilt sikker på, men det er noko med at D+ kretsen skal ha så og så stor last for at det skal virke. Me hadde problem med nokre motorar som kutta kinninga for tidleg, så då trur eg eit av forslaga var å bytte lyspære. Men eg hugsar ikkje korleis me rekna ut dette, det er noko med lasta kretsen skal ha osv. Vanlege ladelyspærer er 3W.

Dette går nok heilt fint ska du sjå! Det er jo berre å prøve seg fram. I vårt tilfelle hadde det vore nok og kopla ut startsperrereléet, men då mistar jo da litt av hensikta si.
Sitat av Grinder Vis innlegg
Desse motorane har eit startsperrerelé som styrar dette. Dette skal og forhindre at du kan starte motoren når den går. Difor kuttar den kinninga av motoren så fort den får pluss frå D+ utgangen. Det der med mindre lyspære er eg ikkje heilt sikker på, men det er noko med at D+ kretsen skal ha så og så stor last for at det skal virke.
Vis hele sitatet...
Men kan dette startsperrerelèt ettermonteres?

Tusen takk for hjelpen hittil
Det kan det nok gjerast, men du lagar nok den kretsen like enkelt.
Sitat av Grinder Vis innlegg
Det kan det nok gjerast, men du lagar nok den kretsen like enkelt.
Vis hele sitatet...
Hehe, da får jeg sette meg ned ved tegnebordet i kveld, etter at jeg har lakket en påhenger
Jeg skal på Elfa på torsdag, og jeg trenger litt hjelp til hva jeg bør handle der

Ting som står på lista er :
*Sokkel til Atmega 328
*10k Ohm potmeter(til den ene LCD skjermen)
*16Mhz krystall, men hvordan 16Mhz?
*Noe som ble kalt for "decoupling" på arduino.cc
*Noen kondensatorer
*Jumpe kabler
*Breadboard

Har jeg glemt noe?
Sitat av KapteinFredrik Vis innlegg
*16Mhz krystall, men hvordan 16Mhz?
Vis hele sitatet...
En 16 MHz krystall er en 16 MHz krystall, og ferdig med den saken (i det minste for din del i denne sammenhengen).

Sitat av KapteinFredrik
*Noe som ble kalt for "decoupling" på arduino.cc
Vis hele sitatet...
Det er nok da snakk om en avkoblingskondensator. Det er bare en vanlig kondensator som er koblet for å avkoble et signal – i denne sammenhengen er det nærmest garantert at det menes en liten kondensator mellom V+ og jord på Arduinoen, plassert så nærme kretsen som mulig. Dette er for å unngå at AC-forstyrrelser forårsaket av enten kontrolleren selv eller omgivende elektronikk påvirker kontrolleren.
Sist endret av Provo; 25. oktober 2010 kl. 21:42.
Har du noen tips om hvilke kondensaror styrker? Altså hvor mange pF uF eller mF jeg bør ha ved krystallen.
Tipper du kommer langt med databladet.
Les fra side 8 i dette dokumentet om krystaller og kondensatorene http://www.avrfreaks.net/modules/Fre...k%20Source.pdf
Du kan også se i databladet til en spesifikk krystall om det står noe der, men generelt bør du sikte på et par-tre verdier innen området som står anbefalt i dokumentet over og prøve deg frem. Vet ikke om valget av kondensator er så kritisk som det står, da jeg alltid har brukt verdier som er spesifisert i koblingsskjemaer, og det har aldri gått galt. Husk å bruke korte ledere mot jord og enheten som skal ha klokkesignalet, da lederne il ha en innvirkning på den totale kapasitansen i den grenen.
Overskuddsmateriell
Det du kan regne med å måtte gjøre er å sette opp enda ett batteri som er paralellkoblet med det du har med en diode i mellom så du sikkrer god spenning til styringsystemet ditt når du starter motoren.

Et annet tips er å se om du kansje får tak i noe fra et nødstrøm agerigat da de har automatisk start.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har planer om å bestille denne http://www.kjell.com/?item=87609&pat...0000,248000000 og hacke den... prøve å få lære noe av det
Den funker nok dårleg på dieselmotoren din.

Og kvifor skal du hacke den forresten?
Sist endret av Grinder; 16. november 2010 kl. 22:22.
Den skal vel ha signal fra coil eller fordeler, noe som er fritt tilgjengelig og lett å koble seg på på en bensinmotor. Men som nevnt over, på en diesel motor blir det fort mye verre :P Og ja, hva får du ut av å hacke den? Det er antakeligvis en krets som teller pulser over en viss periode og regner ut gjennomsnittlig pulser per periode.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Og ja, hva får du ut av å hacke den? Det er antakeligvis en krets som teller pulser over en viss periode og regner ut gjennomsnittlig pulser per periode.
Vis hele sitatet...
Nettopp! Da finner jeg ut hvilke komponenter jeg trenger for å få turtallet i fra krafttutaket. Altså lime en magnet fast på kraftuttaket, og lime en motvekt på andre siden med lik vekt. Så ha en spole som kan fange opp dette, og lage en enkel krets for dette. Altså bruke mye av innmaten i det byggesettet
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Det du kan regne med å måtte gjøre er å sette opp enda ett batteri som er paralellkoblet med det du har med en diode i mellom så du sikkrer god spenning til styringsystemet ditt når du starter motoren.

Et annet tips er å se om du kansje får tak i noe fra et nødstrøm agerigat da de har automatisk start.
Vis hele sitatet...
Hvorfor? De fleste motorstyringssystemer funker helt fint med 6-7,5 volt.

Nettopp! Da finner jeg ut hvilke komponenter jeg trenger for å få turtallet i fra krafttutaket.
Vis hele sitatet...
Det du trenger er et ferdigkjøpt system for autostart av motoren, koster ca 5700 for 2 motorer.

Sekvensen er følgende: 1:kjører avluftingsviftene i motorrommet i 2 minutter, 2 gløder motorene, 3 kjører startmotoren til sensor (plassert på sylinder1 fra dieselpumpe) indikerer at motoren går.
Sitat av Max_Uflax Vis innlegg
Det du trenger er et ferdigkjøpt system for autostart av motoren, koster ca 5700 for 2 motorer.

Sekvensen er følgende: 1:kjører avluftingsviftene i motorrommet i 2 minutter, 2 gløder motorene, 3 kjører startmotoren til sensor (plassert på sylinder1 fra dieselpumpe) indikerer at motoren går.
Vis hele sitatet...
Jeg skal helst ikke ha noe helt ferdig, og til den prisen er det uakseptabelt.

Men vet du hva den sensoren måler eller teller?
Du vil rett og slett måle turtallet på motoren? Dei fleste motorar har moglegheit for å feste på ein turtallsgivar i ein eller annan form. Om ikkje, så leverar dynamoen din eit turtallsignal. Tilkoplingen "W".
Sitat av Grinder Vis innlegg
Om ikkje, så leverar dynamoen din eit turtallsignal. Tilkoplingen "W".
Vis hele sitatet...
Har tenkt på det ja, men det største problemet blir å få min Arduino til å lese av dette.

Og jeg kan nesten ikke noe om Arduino, eller dieselmotorer. Jeg har bare hatt bensinmotorer.

Elektronikk kan jeg ganske bra, men ikke så mye av µc
Jammen, jammen, jammen! Du drit no i ka som er oppi sylinderen! Du vil jo berre finne ut om driten går eller ikkje. Og ein dynamo er no lik om det er ein dieselmotor eller bensinmotor.

Men er problemstillinga som tidlegare? Du skal lage ein fjernstyrt start av motoren din? Og du skal bruke Arduinoen til det?
Om du kan elektronikk ganske bra, så burde det faktisk vere null problem for deg å få arduinoen til å lese turtallet.
Sitat av Grinder Vis innlegg
Om du kan elektronikk ganske bra, så burde det faktisk vere null problem for deg å få arduinoen til å lese turtallet.
Vis hele sitatet...
Jeg har tenkt litt på å bruke en µC, men husker ikke hva den heter. De selger den hos elfa. Og det største problemet er å programere greiene sammen.
Sitat av KapteinFredrik Vis innlegg
Jeg har tenkt litt på å bruke en µC, men husker ikke hva den heter. De selger den hos elfa. Og det største problemet er å programere greiene sammen.
Vis hele sitatet...
Arduino == mikrokontroller (pluss litt ekstra).
Sitat av Provo Vis innlegg
Arduino == mikrokontroller (pluss litt ekstra).
Vis hele sitatet...
Jada Jada.... Jeg vet hva en Arduino er Den µc jeg har sett omdanner signaler til volt eller noe sånt. Den skal brukes med Arduinoen(AtMega 328 eller hva den heter)
Jeg brukte en sensor fra elfa (1GT101DC) for å lese turtallet på motoren min med Arduino..
Fungerte knall!!!

Laget en selvstart selv...
Sekvensen var noe som dette :

startkommando gitt -> sjekk at girkasse står i fri -> gløde til glødelampe slukkes, max 15 sek -> Legg spenning til dieselpumpen -> turn starter til ladelampen slukkes, (max 15 sek) eller turtall overstiger 300 rpm

------------------------------------
Hvis du skaffer delene, så kan jeg hjelpe deg å programmere det..
Sist endret av andpe; 20. november 2010 kl. 22:04.
Gjertlig takk andpe

Jeg har somsagt ikke noen motor enda, men det er likt. Det eneste jeg mangler er da den sensoren. Hvordan sensor er det? Har du noen bilder av systemet ditt?
hadde vært så mye enklere hvis du bare hadde starta som vanlige personer.....
klart, jeg skjønner att det er litt fristende sånn bare for å ha et prosjekt
gå til elfas sider og søk på artikkelnr i forrige post - koster 250kr ca.
Bilder? av hva? sensoren? lille sorte boksen?

Bare få tak i sensorer, arduino, og resten som du trenger, slik at du kommer igang.... Så tar vi det derfra..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Skal faktisk til med lignande opplegg på jobb - start av caterpillar C9. Skal styrast av Mitsubishi PLC... Kan jo komme med litt erfaringer etter det
Sitat av andpe Vis innlegg
Bilder? av hva? sensoren? lille sorte boksen?
Vis hele sitatet...
Bilder av hvor sensoren er plassert, og bilder av konlinger osv.

Og er det en HALL-sensor som jeg skal bruke som turteller?
Du kan bruke en slik som jeg linket til. Det er en induktiv hallsensor... Den brukes mye ved f.eks vems og megasquirt!

Du fester noe av stål på reimhjulet på f.eks veiven, så lager du et feste for sensoren slik at den trigger en eller to ganger per omdreining.. så er det opp til hvilken motor du bruker for å finne det alle kaller turtallet!
På min motor så går veiven 2 runder per "omdreining" dvs 4 pulser fra sensoren..

Kan ta noen bilder av det når jeg er i verkstedet neste gang... Var der sist i oktober... 2009!!!!
Sist endret av andpe; 21. november 2010 kl. 22:57.
Sitat av andpe Vis innlegg
Du fester noe av stål på reimhjulet på f.eks veiven,
Vis hele sitatet...
Da kan det bli ubalanse i motoren, hvis det blir bare noen gram forskjell. Det kan bli katastrofale følger av ubalanse.

Er det noe i motoren som kan bruke som trigger? Jeg tenkte kanskje på å ha en hvit stripe, som kan leses av med en optosensor eller noe?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KapteinFredrik Vis innlegg
Da kan det bli ubalanse i motoren, hvis det blir bare noen gram forskjell. Det kan bli katastrofale følger av ubalanse.

Er det noe i motoren som kan bruke som trigger? Jeg tenkte kanskje på å ha en hvit stripe, som kan leses av med en optosensor eller noe?
Vis hele sitatet...
Et par gram vil neppe føre til katastrofale resultater. Det er ikkje snakk om så høge turtal, og ti gram på 60cm og 2000rpm vil gi ei kraft på 2.6N vinkelrett på akslingen. Ikkje akkurat ei stor belastning for eit kulelager...

Ved å lime på tilsvarande vekt på motsatt side vil du motvirke det.
Vet om mange som har kun en påsveiset klump på reimhjulet, og de har ingen problemer...
Selv har jeg to biter firkantaksling på reimhjulet 180 grader fra hverandre, så det fortsatt er i balanse..

forresten, hvilken motor er det du har?
Sitat av andpe Vis innlegg
Vet om mange som har kun en påsveiset klump på reimhjulet...

forresten, hvilken motor er det du har?
Vis hele sitatet...
Er det metall, eller er det magnetisme den trigger på?

Jeg har ingen motor enda, men det er planlagt å ha en Yanmar 3 sylindra 33 hk diesel marine motor.