Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 702
Hei, som tittelen sier har jeg noen spørsmål angående L293D motor kontroller. Har prøvd å søke både her på huset og sett i datasheetet uten hell.
Så det jeg lurte på var hvordan jeg skal koble den, kan du koble motor+ på en output og motor- på gnd, eller må motor- også kobles på en output? Og utifra dette hvor mange A kan jeg få per motor hvis jeg skal ha 2 individuelt styrte motorer på én motor driver?
Sist endret av EvveDevve; 21. september 2011 kl. 10:34.
Hvis du skal bruke dc motor(er) kobler du dem på henholdsvis output 1, 2, 3 og 4. Dvs første motor på output 1 og 2, andre motor på output 3 og 4. Finnes mange koblingsskjemaer på dette via google! Hvis du skal styre bipolar stepmotor så skal fase 1 på output 1 og 2, fase 2 på output 3 og 4

Fra første linjen i databladet
600mA OUTPUT CURRENT CAPABILITY PER CHANNEL
1.2A PEAK OUTPUT CURRENT (non repetitive) PER CHANNEL

Dvs den kan maks levere 0.6 ampere per motor, men opp mot 1.2 per motor i veldig korte perioder (100us, altså 0.1ms)
Sist endret av wanna-b; 21. september 2011 kl. 10:42.
Ok, takker for raskt svar. Leste kanskje litt dårlig ja..
Så om jeg skal ha 1.2A på én motor hele tiden må jeg ha en motor kontroller per motor?
Sist endret av EvveDevve; 21. september 2011 kl. 10:47.
Det stemmer. Eller kjøpe en annen/høyere spec. kontroller