Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 867
Jeg tenkte jeg skulle installere Mac OS X 10.5 fra en USB disk. Noen som vet om en guide eller lignende hvor det står forklart åssen man gjør den bootable osv?

Edit: Fant en guide og prøvde, men Mac'en klarer ikke å finne USB disken når jeg holder inn "alt" under oppstart.
Sist endret av cardi; 1. april 2008 kl. 18:30.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Du finner masse på Google
Trådstarter
87 4
Jeg fant en guide som nevt, og selvom jeg følger den til punkt å prikke så klarer ikke Mac'n å finne den under boot. Hvorfor? Det svaret har jeg ikke klart å finne på google.
Trådstarter
87 4
Det var ikke meningen å være sarkastisk på noen måte. Er bare litt veldig frustrert!

Her er guiden jeg brukte: http://gwhiz.wordpress.com/2006/09/2...pard-from-dmg/

Takk for all hjelp =)
Har ofte bootet fra USB på min intel-mac. Du kan eventuelt partisjonere din allerede interne harddisk i to med iPartition, og restore på ny partisjon.
Husk at du bare kan boote fra USB på en intel-mac, hvis ikke må du bruke firewire. Skal du boote fra den eksterne på intel-mac så må partisjonsoppsettet vœre GUID, og med ppc må det vœre Apple partition-map.

Beklager rotete post, skriver fra iphone. Skal rydde opp nar jeg sitter på macen igjen.
Trådstarter
87 4
Gjør ingenting.

Har en MBP med intel prossessor.

Det jeg gjorde var først:
1. formatere den eksterne hdd til Mac OS X extended (journalført) GUIDED mode.
2. også gjenoprette den med leopard.dmg fila

Sånn jeg ser det så skal den være bootable, men mac'en finner bare den interne hdd som en startup disk.
Ok, men det beste alternativet hvis ikke du kan bruke USB er da å bruke den interne som jeg nevnte tidligere. Hvis ikke du har brukt boot camp til å partisjonere disken, så ville jeg ha brukt det nå til å lage en 10 gb partisjon som du kan gjenopprette leopard.dmg-filen på. Hvis ikke så ville jeg ha tatt backup av windows-partisjonen, for så ha brukt den til å gjenopprette disken på. Var på sistnevnte måte jeg installerte leopard selv.
Er selvsagt også en mulighet for at diskfilen du har er korrupt, og da er det ikke noe annet å gjøre enn å laste ned på nytt, eller kjøpe leopard :P
Trådstarter
87 4
Alright.. Thank you =)
Hmmm... si fra hvis du fremdeles ikke får det til, så skal jeg se om jeg finner igjen guiden jeg brukte. Det var riktignok med en firewire-disk og en powerbook, men resten bør jo egentlig funke veldig likt for det.
Trådstarter
87 4
Det skal jeg gjøre. Ja, det burde egentlig funke veldig likt. Fint om du fikk lagt inn en link til den guiden nå hvis du har den da. Så slipper jeg å styre med boot camp og det der.
Jeg fant jeg fant...

http://www.freakforum.nu/forum/showt...hlight=leopard

(men du kan da ikke ha lett så nøye... søker du etter "installasjon leopard" her på forumet, så kommer... ja, gjett hvilken tråd opp...)
Trådstarter
87 4
Takk. Det var egentlig ikke helt det jeg var ute etter skjønner du. Men jeg skal prøve de også.

Problemet mitt var etter å ha gjort det som står i disse guidene er at den eksterne HDD er fortsatt ikke bootable av en eller annen grunn.

Men jeg skal prøve noen ganger til å se om jeg får det til. Never give up :P
Trådstarter
87 4
Jeg fant problemet. Det var som Samothas sa. Filen var sansynligvis korrupt, for det funket helt fint hvis jeg gjorde det med en anne dmg fil. Men anyway folks, takk for hjelp!