Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10796 2604925
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Bedre lykke neste gang, doktor..
En liten ting: Folkens, når dere er ute for å finne sopp, og dere finner 10-1000 mer eller mindre like sopp, dere ser at alle er samme type, da kan dere vel plukke bare en sopp? Ta den med hjem, fotografer den, legg ut bildet her, sammenlikne med andre bilder og kom til en konklusjon. Om det er fleinsopp, kan du eventuelt gå tilbake og plukke resten.

Poenget mitt er at det ikke er noen vits i å renske plener og jorder for sopp, som så bare kastes. Soppen er en viktig del av økosystemet, og selv om denne plukkingen antakelig ikke vil ha noen negativ effekt, i det store og det hele, så er det fortsatt unødvendig å dra opp all soppen.
Jeg må si meg fullstendig enig med felix_poker.
Det er viktig å vise naturen respekt, og spesielt når det kommer til å høste dens gode frukter

Det er jo tross alt naturen som har gitt oss muligheten til å spise disse morsomme vekstene som skaper opplevelser og erfaringer av en annen dimensjon - gode opplevelser, forhåpentligvis

Jeg kommer nok til å poste noen bilder her i løpet av de nærmeste ukene, hvis jeg finner et sted å plukke god sopp så klart.
I natt la det seg ett lite snølag på bakken i Finnmark, men husk man kan enda plukke sopp når snøen smelter! =]
lurer på hvor lenge vi kan plukke flein på østlandet? hele øst tenker jeg på nå.
Helt til snøen legger seg.
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
lurer på hvor lenge vi kan plukke flein på østlandet? hele øst tenker jeg på nå.
Vis hele sitatet...
Til det kommer snø, eller til det blir alt for kaldt. Vanligvis frem til begynnelsen/midten av nov, men noen ganger helt frem til slutten av nov. og i ekstreme tilfeller kanskje begynnelsen av des. (det siste har jeg ikke opplevd selv, men med global oppvarming og det hele, vil jeg annta det kan være mulig).
hvor lenge er det noramlt at soppen vokser på vestlandet? er jo en del mildere her enn de fleste andre plasser i norge

Snøen legger seg aldri her:P
Sist endret av taares; 7. oktober 2009 kl. 15:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Les posten til felix_poker rett over din. Tror ikke sopp sessongen stort forskjellig fra vest til øst.
Hadde jo lest den. va derfor jeg skrev at det er mye mildere her. kunne jo hatt noe å si
Bare lurer på hvilke av disse som er fleinsopp
Ingen av de er fleinsopp
Det var noe muffens med akkurat de der ja, selv om de så ganske lik ut.
Trombone: Jeg har vært borti disse! Jeg er ganske sikker på at de ikke er den fleinen du leter etter, jeg fant selv nøyaktig denne type når jeg selv først var ute å kikket. De likner mistenkelig mye på flein, men alikevel er det noe som ikke stemmer med dem. (?)

Jeg råder deg å utforske flere jorder , spesielt de med dyr , hvor du finner flere forskjellige typer sopp. Når du finner din første flein vil du ikke tvile. (men sikkert lurt å fortsette med å laste opp bilder. Tro meg, du vil _Ikke_ få i deg feil sopp.)

Noen her som vet navnet og egenskapene til denne soppen? Det må være fleinens mest etterlignende kopi, og har sikkert lurt flere psykedeliske venner i stry ettersom den har den samme lær-aktige overflaten og spisse toppen. Men tror ikke den er giftig. Er veldig takknemlig om det er noen andre som har mer info om akuratt denne typen da den er fleinsoppens mest likende look-alike etter min mening.
Sitat av Trombone Vis innlegg
Bare lurer på hvilke av disse som er fleinsopp
Vis hele sitatet...
Det kan se ut som Psilocybe Strictipes, som visstnok er

litt aktiv. Men har ikke sett dem "live" så jeg er ikke sikker.

Hvis du finner fler kan du jo ta et avtrykk av sporene.

Interessert i hva du finner ut.
Søkte på google etter bilder av det du mener er Psilocybe Strictipes. Fant dette bildet, og det synes jeg er skummelt lik fleinsopp. Godt mulig jeg har spist en del av disse. Men har ikke blitt dårlig eller noe da. Har bare spist flein 3 ganger. Men noen andre som reagerte litt på samme måte som jeg på den soppen? Eller som vet mer om den soppen?
Den er vel egentlig ikke såå lik spiss fleinsopp. Personlig har jeg ikke noe problem med å skille de to.
Det er uansett ikke noe farlig å spise den og den har litt virkestoff i seg.
Jeg og noen venner la ut på tur i en liten ås/bakke i Midt-Norge, og prøvde å finne spiss fleinsopp (eller det som lignet mest ).
Er mulig at de første vi fant er av samme sorten som de Trombone hadde, men vi får se hva dere synes .

PS: Jeg foretrekker å linke til bildene når det er flere av dem.

Første tur (gresslette som har opplevd gressklipping ):
http://flickcabin.com/public/viewset/12301

Andre tur (liten ås/bakke):
http://flickcabin.com/public/viewset/12302

Soppen ligger til tørking inni avispapir nå, så nye bilder kan dessverre bli vanskelig, men si ifra hvis dere trenger mer info for å definere art! Jeg har også noen få flere bilder om det trengs.

Takk på forhånd!
Sist endret av g0ry; 11. oktober 2009 kl. 03:32.
g0ry: Noe flein og mange andre styper sopper. 12 a og b er temmelig sikre og det er gode eksempler på hvordan fleinen ser ut. Kast de andre som ikke ligner.. som tidligere sagt: kjente trekk er den brystvorten på toppen, "no nip, no trip", tynn stilk som ofte går i forskjellige retninger, litt avlangt hode, ofte "lilla" rundt den nedre delen av hatten og mørk inni. Men hvis du går etter nr 12 a og b så burde du klare å sortere de =)

Edit: Alt fra den første turen kan du kaste, men den er noen på det første bildet fra tur nr 2 som jeg tviler på er flein
Sist endret av Vandringsmann; 11. oktober 2009 kl. 03:42.
hehe, tusen takk for svar!
Er det noen som kunne sortert vekk de som ikke er flein på tur 2 (http://flickcabin.com/public/viewset/12302)?
Er det noen som veldig sikkert ikke er fleinsopp der? Personlig trodde jeg 13 a,b,c og d måtte være flein, men jeg er langt i fra ekspert på temaet
Sitat av g0ry Vis innlegg
hehe, tusen takk for svar!
Er det noen som kunne sortert vekk de som ikke er flein på tur 2 (http://flickcabin.com/public/viewset/12302)?
Er det noen som veldig sikkert ikke er fleinsopp der? Personlig trodde jeg 13 a,b,c og d måtte være flein, men jeg er langt i fra ekspert på temaet
Vis hele sitatet...
11 d og 14 c hadde ikke jeg tatt sjansen på selv om de ligner ganske mye. Ellers så det greit ut =)
Herlig! Takk igjen

Bare for å være på den sikre siden spør jeg dere om det er noen av disse jeg skal kaste/bør se nærmere på?
http://flickcabin.com/public/viewset/12376

Her er forresten noen ekstra bilder fra tur 2 (9 c, d og e var ikke på forrige post):
http://flickcabin.com/public/viewset/12377
De er fleinsopp, men jeg ville ha kastet den som er merket med "P".
Synes stilken var alt for tynn.

+ at jeg likte egentlig ikke fargen.
Så ikke spis de før flere her inne sier det er flein. ( bare for å være helt sikker )

=)
Sist endret av Sixpounder; 14. oktober 2009 kl. 17:24.
Noe av det ser ut som flein, men mange er så dekompostert allerede, at det er vanskelig å se.
Jeg ville pælma alle, hvis jeg var deg. Bedre å være en tripp fattigere, og en nyre rikere

Neste gang, bruk gjerne en mer nøytral bakgrunn. Det var ikke så lett å se på bildene dine.
De skifter jo fort farge under tørking.

g0ry, du har ikke lagt merke til om de blir lysere med tiden.?
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
De skifter jo fort farge under tørking.
Vis hele sitatet...
Soppene på bildet er ikke vanskelig å identifisere fordi de er tørket, men fordi de har stått lenge ute, og begynt å brytes ned. Antakelig fordi sesongen er på hell.
Sist endret av felix_poker; 14. oktober 2009 kl. 20:48.
Jeg vet det.
Men jeg tenkte på at selv om det ser ut som helt forjævli fersk sopp, kan de fortsatt se ut som god tørked sopp.
Er ikke sikkert de trengs å kastes var det jeg ville fram til.
Hmm, så hvis jeg forstår dere riktig så er det veldig sent på sesongen nå, om ikke for sent?
Bildene jeg har lasta opp hittil har vært fra samme dag som de ble plukket.
Første prioritet er selvfølgelig å overleve

De er nå tørket en ukes tid i avispapir, men resultatet mitt minner litt om når man skal presse blomster :P Hehe, de er så klart ikke presset, men det var utrolig vanskelig å fjerne dem fra avispapiret! De var jo klistra fast, og en del av dem "måtte" (dessverre) kastes.

Her har jeg bilder av dem i tørket tilstand (1/3 av dem har fortsatt avispapir klistret på baksiden av soppen ):
http://flickcabin.com/public/viewset/12389

Thoughts?
Sist endret av g0ry; 15. oktober 2009 kl. 02:05.
Vi vurderer å la en av oss spise soppen vi plukket, men jeg vil gjerne få svar på den siste posten min først, slik at vi ikke gjør noe dumt
Jeg synes fortsatt at noen, men langt fra alle, ser ut som flein.

Kast dem.
må si meg enig med felix_poker; er ikke alle som ser ut som flein og da er det tryggest å kaste de.
De aller fleste ser ut som flein.. Er par-tre stykker som ser litt tvilsomme ut. De hviteste uten synlig tupp hadde jeg kasta.

Ved å se på bildene så hadde jeg kasta 21,24,25,26,27,28 på image 1. 12 på image2. Image 3 ser greit ut.
Ok, takk for så mange gode, og forskjellige svar! Skal høre med noen venner før jeg eventuelt kaster/sorterer dem.
Gikk meg en tur ved skogkanten i idag og fant disse. Har spist flein flere ganger før men dette er altså da første gang jeg er ute å plukker selv. Noen som kan fortelle om noe av dette er spiss flein? Hørte med en kompis som har en god del mer erfaring enn meg og han var også usikker på da prøver jeg her!

http://i37.tinypic.com/6ftr86.jpg
http://i35.tinypic.com/noa6b4.jpg
Sist endret av Sheek; 20. oktober 2009 kl. 20:38.
De du har der har veldig tydelige riller utenpå hatten. Noe flein ikke har. så er nok bare å kaste.
Sitat av Sheek Vis innlegg
Gikk meg en tur ved skogkanten i idag og fant disse. Har spist flein flere ganger før men dette er altså da første gang jeg er ute å plukker selv. Noen som kan fortelle om noe av dette er spiss flein? Hørte med en kompis som har en god del mer erfaring enn meg og han var også usikker på da prøver jeg her!
Vis hele sitatet...
Feil farge inne i hatten og ingen tydelig nip på toppen. Er bare å kaste.
Var det jeg frykta. Noen som vet om sesongen i midtnorge er over eller er det fremdeles mulighet for å finne noen?
er ikke noen ekspert, men det sies vel at den forsvinner når snøen kommer eller det blir for kaldt
Den eneste fleinsoppen er isåfall nr 5.
Soppene på bildene 1-3 kan se ut som de er av slekten Mycena, men er ikke sikker på nøyaktig hvilke sopp det er. Det kan være Stripehette (Mycena filopes) eller Luthette (Mycena leptocephala); disse ser jeg ofte på mine fleinturer. Jeg har en oppfatning om at de blir særlig tallrike omtrent i det fleinsoppen forsvinner, gjerne rundt de samme områdene.

Nr. 5 ser som tidligere sagt ut som flein, men kan ikke
si det sikkert uten å ha sett på den i virkeligheten.

Du bør uansett huske hvor du plukket de forskjellige soppene
, og holde øye med stedene fremover. Det har vært tynt med fleinsopp
de siste ukene (usedvanlig tørt vær på Vestlandet), men det stikker
fremdeles noen opp her og der. Om værvarselet for helgen slår til,
er det forhåpentligvis duket for en liten bonus til neste uke...
takker for svar
ikke funnet noen flein enda (utenom den på bilde 5)
begynner vel å bli for sent nå
kjipt
Jeg har ikke orket å lese hele tråden, jeg har aldri testet flein og tviler sterkt på at jeg kommer til å gjøre det. Men da jeg gikk ut fra kåken en dag så fant jeg en sopp klynge rett utenfor, og jeg tror det er flein.(de visna ca 3 dager etterpå så fikk ikke plukket noe)

Bilde 1

Bilde 2

Bilde 3

bilde 3

Bilde 4

bilde 5


Er det ikke slik at de må plukkes på et bestemt tidspunkt?/tidsrom? er de ikke egentlig giftige?

mvh Npower
Ingen fleinsopper der, noe du hadde funnet ut hvis du bare hadde lest litt av tråden..
Fleinen er i symbiose med grass, ser ikke mye grass der du har plukket, den der soppen ligner jo ikke i det hele tatt....skogen er dødfett plass etter flein....Vil du virkelig ha en flein tripp setter du deg i det minste hvordan den ser ut, trives og får dem identifisrt her.
Ta deg tid til å lese igjennom tråden.

Og tenk deg godt om du er klar til å snu hele livet ditt på hodet etter møte med den soppen. på godt og vondt...vi har alle sider ved oss selv som vi kansje ikke vil gjøre noe med ...etter en trip på det der..er man nødt til å ta ett opppgjør med seg selv.
Men er dritafull ++ ..så nso får vel slette meg igjen..
Ikke det at du skal tenke deg godt om før du evt. spiser fleinsopp og annen psykadelika, men at alt i livet ditt blir snudd på hodet etter en tripp var no å ta litt i. Vent til du er edru ++ før du poster igjen du tror jeg.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Ikke det at du skal tenke deg godt om før du evt. spiser fleinsopp og annen psykadelika, men at alt i livet ditt blir snudd på hodet etter en tripp var no å ta litt i. Vent til du er edru ++ før du poster igjen du tror jeg.
Vis hele sitatet...
Ja ble litt feil formulert, men det kan komme noen problemstillinger som du egentlig er klar over/ikke klar over før du tar en førstegangstrip...er du ett stabeist av en egosentrisk kynisk jævel får du ett par ting og ta tak i....
Snille mennesker snille tripper, jævel så kan du risikere ett par oppgjør som faen ikke gir slipp før du gjør det...min erfaring bare..så for all del
Oppsummering av regler som gjelder for denne tråden:
  • Les post#1 før du spør om hjelp.
  • Soppen må være fersk (ikke tørr).
  • Bildene må være nærbilder, og må vise soppen fra siden og skivene under hatten.
  • Ved mer enn 3 sopp i hvert bilde må soppen nummereres.
  • Spre individene utover på et ensfarget, nøytralt underlag.
  • Ta flere bilder med riktig fokus, godt lys og i god oppløsning.
  • Bildet skal ha oppløsning på minst 5MP, og filstørrelse over 1MB.