Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 6111
Russetiden er i gang, og jeg føler det har tatt helt av. Ungdommer bruker tusenvis av kroner for å feste før eksamen. Jeg kan se at det er følelsen av tilhørighet til en gruppe, som driver ungdommene til å fortsette med buss/van. Men nei, jeg synes det er oppskrytt og har tatt helt av.

Hva synes dere om russetiden? Tror dere det blir bedre/verre etterhvert?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Russetiden klages vell på hvert år. La dem holde på med sanger og busser. Er kanskje et økt fokus på sanger og det å ha en buss. Men ellers er dem vell ikke verre enn før.
Det er mange som bruker tid og penger som jeg mener er bortkastet, men jeg legger meg ikke bori det likevel. La unge og dumme være unge og dumme i en måned, med måte såklart. Personlig synes jeg konkurransen om å ha fin buss/ status har en uhyggelig tone. Jeg tror også at det er mange som ikke liker russetiden på et personlig plan, men gjør det for å passe inn. På den måten er det store pengesluket et problem, da folk plutselig må betale store summer for å ikke være ensomme.
Det er mange som ikke bruker spesielt mye på russetiden også. Vet om mange som har en russedress, en russelue og kanskje totalt bruker et par tusen kroner på fest i løpet av mai. Det blir hva man gjør det til.
Russetiden er kostnader i alkohol,bil, russeklær osv. Dette er kanskje bortkastede kostnader for mange, men så er det jo ikke obligatorisk å være russ, det er noe som er opp til hver enkelt om man vil være. Russetiden er noe folk ofte bruker mye penger på, men så er det jo bare en gang i livet da.
Sorry meg men jeg synes nesten at dagens russetid har nesten blitt ganske gjengaktig. Både gutter og jenter samler seg opp og lager grupper med buss, van eller vandre. De bruker masse penger på å lage flotte strøkne busser. Også starter det da, hører fleste russe sanger er rap sanger hvor de disser andre gjenger.

Det blir beef og de møter opp til gjengoppgjør. Hører også masse busser blir tatt for dopdealing, herværk på andre busser osv..

Jeg drar ikke alle under samme kam, men det er hvertfall sånn det føles ut i russesamfunnet jeg bor i. Politiet har store aksjoner mot visse russebusser som er ute av «kontroll». Det er jo flere syn på russetiden, det er jo en fabelaktig opplevelse for mange. Jeg er helt for russetiden, men jeg ser utviklingen og vet ikke om det har alltid vært sånn eller om det faktisk blir værre.
Sist endret av gopnik; 1. mai 2018 kl. 16:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg vil tro det varierer veldig fra hvor du bor i landet. Det er ikke normalt med buss hvor jeg bor, men van er mer normalt. Jeg var selv russ uten å være del av en gruppe , og jeg synes også det er bortkastede penger, men folk må få lov til å sløse penger på hva de vil. Selv var jeg fornøyd med å bruke penger på russeklær, reise på lokale arrangementer og bruke noe penger på alkohol. Jeg brukte sikkert noen tusen gjennom russetiden, ikke stort mer enn det. Jeg hang med litt folk i russetiden som også ikke var del av en gruppe, og de var det faktisk en god del av. Det var ikke slik at jeg følte meg utenfor fordi jeg ikke var med på en gruppe, men nå skal det sies at jeg ikke brydde meg så veldig om dette heller. Jeg ville reise på noen av de lokale arrangementene for å ha det gøy, og det hadde jeg. Hvis de andre føler at det er verdt pengene og slikt, så har jeg ikke noe i mot det, jeg er bare uenig.
Jeg driter i hva ungdommer velger å bruke penger på, men jeg synes det er idioti at personer som ikke har råd til å være med på buss blir ute av gjengen. I tillegg har jeg også lagt merke til at her i Oslo - som nevnt ovenfor - går russesanger ut på å beefe med andre busser, og møtes på visse plasser for å slåss/hærverk på busser. I tillegg er det tragisk at jenter selger seg selv for russeplass, mens andre filmer og deler det på interne grupper, gjerne under påvirkning av forskjellige stoffer.
Sist endret av Antidote; 1. mai 2018 kl. 17:38.
Er selv russ i år, har egt ikke så mye mot russetia som konsept, annet enn tidspunktet og varigheten. Det blir lagt alt for mye vekt på hvor viktig den er, og lurer folk til å bruke tusenvis av kroner på kapitalistisk dritt.
Men russen i seg selv må jeg si har skjerpa seg de siste årene altså, jeg vet ikke om dere husker hvor jævlig det var for bare noen år siden. Russen i min hjemkommune har hvertfall bare fått skryt av politiet i år.

En annen ting, jeg er russ fordi jeg feirer slutten på vgs, men jeg "satser" ikke. Har verken gruppe eller buss, kun bukser og kort, og jeg drar bare kanskje ut i helgene. Så det føles litt kjipt når jeg chiller på ***øya med noen venninner og så kommer det vakter og kaster oss ut fordi vi er russ. Vi må ikke glemme at all ungdom er forskjellig, selvom det er mye gæren russ der ute.


((i tillegg, jævlig teit at to merker eid av samme person skal ha monopol på russemarkedet, for det første blir det latterlig dyrt og for det andre kunne staten tjent på det om det var statlig lol))
Sist endret av steinjente; 1. mai 2018 kl. 19:11.
Sitat av steinjente Vis innlegg
((i tillegg, jævlig teit at to merker eid av samme person skal ha monopol på russemarkedet, for det første blir det latterlig dyrt og for det andre kunne staten tjent på det om det var statlig lol))
Vis hele sitatet...
Det skulle tatt seg ut hvis staten skulle finansiere rus og festing rett før eksamen som legger grunnlaget for videre utdannelse - noe samfunnet er avhengig av.
La folk gjøre som de vil, de synes jo sikkert det er gøy. At kommersielle aktører tjener mye på russefeiringen er helt klart, men det er jo noen som tjener grovt i alle bransjer. Synes dog. at russefeiringen skulle vært flyttet til etter eksamen.
Synes russefeiringen har tatt helt av, det er ikke lenger en ordentlig feiring men en konkurranse om å drikke og pule mest mulig.
Har du ikke buss blir du gjerne mobbet, trakassert og utelatt, er du jente er det store sannsynligheter for å bli dopet ned og voldtatt.
Sprengte anlegg som spiller lyder som nesten ikke kan kalles musikk lenger, nei personlig synes jeg russetiden var litt bedre før da russen faktisk hadde litt vett i hue og respekt for folk og vanlige regler.

Joda, de skal få gjøre som de vil, så lenge det ikke går utover meg.
Sitat av Soletti Vis innlegg
...er du jente er det store sannsynligheter for å bli dopet ned og voldtatt.
Vis hele sitatet...
Kan du definere "store sannsynligheter"?
Sist endret av kallisti; 2. mai 2018 kl. 06:58.
Sitat av kallisti Vis innlegg
Kan du definere "store sannsynligheter"?
Vis hele sitatet...
Har du lest nyhetene siste døgnet?
Fyren har et poeng
Er for frihet og at folk skal bestemme over sin egen fritid, med andre ord ikke i mot russetiden. Det er flere i klassen min som har latt å være russ i år, ingen løftet på et øyenbryn engang. Hvis du er i mot all festingen og drikkingen, men likevel ønsker å være russ, foreslår jeg at du enten edruss eller kristenruss, eller blir mer selvstendig.
Jeg synes at det er greit med russefeiring, men det kunne kanskje flyttes til midt i juni etter mer sol, mer passende temperatur for camping og ikke minst bli ferdig med eksamener for da er de ferdig på ordentlig.
Sitat av Furutoppen Vis innlegg
Har du lest nyhetene siste døgnet?
Fyren har et poeng
Vis hele sitatet...
Et enkelttilfelle der åtte jenter ble utsatt for neddoping, vil ikke si at det foreligger store sannsynligheter. Og om jentene passer på ølen sin, og hverandre, er sjansen lik null.
Sist endret av vidarlo; 8. juni 2018 kl. 22:15.
Sitat av Furutoppen Vis innlegg
Har du lest nyhetene siste døgnet?
Fyren har et poeng
Vis hele sitatet...
Nå kom det vel strengt tatt frem at trolig ble ingen av jente dopet ned. Såfremt man ikke regner hjembrent som dop da.
Sist endret av vidarlo; 8. juni 2018 kl. 22:15.
Sitat av Esoterisk Vis innlegg
Nå kom det vel strengt tatt frem at trolig ble ingen av jente dopet ned. Såfremt man ikke regner hjembrent som dop da.
Vis hele sitatet...
Det kan godt hende, ikkje at jeg har satt meg dypere inn i saken.
Sitat av kallisti Vis innlegg
Et enkelttilfelle der åtte jenter ble utsatt for neddoping, vil ikke si at det foreligger store sannsynligheter. Og om jentene passer på ølen sin, og hverandre, er sjansen lik null.
Vis hele sitatet...
"Enkelttilfelle" ja... for det har vel aldri blitt nevnt før nyhetsartikkelen igår...
Om det er første gang du hører om voldtekter i russetiden så lever du under en sten, det er nesten like normalt som russekort for kidsa i disse dager.
Huttetu. Jeg snakket om sannsynligheter, ikke om hvorvidt det i det hele tatt skjer eller ei.
Sitat av Soletti Vis innlegg
"Enkelttilfelle" ja... for det har vel aldri blitt nevnt før nyhetsartikkelen igår...
Om det er første gang du hører om voldtekter i russetiden så lever du under en sten, det er nesten like normalt som russekort for kidsa i disse dager.
Vis hele sitatet...
Ifølge Kripos ble 14 voldtekter anmeldt i forbindelse med russefeiringen i 2016. [...] 7 av de 14 anmeldte voldtektene ble begått under offisielle russearrangementer. De resterende 7 ble begått under tilfeldige samlinger eller i privat sammenheng
Vis hele sitatet...
Kilde
Nå er det faktisk ikke slik at man blir voldtatt hver gang man går ut døren, selv om man har på seg russebukse.
Om du ser litt ned på siden ser du også at det var 11 anmeldte voldtekter i forbindelse med russefeiring i 2015. Mens det totalt var 1367 anmeldte voldtekter.



Det er heller ikke fastslått at noen er dopet ned, eller forsøkt voldtatt fra det jeg har lest.
Vi har ingen holdepunkter for å si at russen ble neddopet, men kan i hvert fall slå fast at de hadde fått i seg for mye drikke. Noen var også bevisstløse, sier politioverbetjent Endre Gorm Laukeland til BT.
Vis hele sitatet...
Kilde
Sist endret av KjemikalieX; 3. mai 2018 kl. 09:48.
Sitat av margrethe19 Vis innlegg
Russetiden er i gang, og jeg føler det har tatt helt av. Ungdommer bruker tusenvis av kroner for å feste før eksamen. Jeg kan se at det er følelsen av tilhørighet til en gruppe, som driver ungdommene til å fortsette med buss/van. Men nei, jeg synes det er oppskrytt og har tatt helt av.

Hva synes dere om russetiden? Tror dere det blir bedre/verre etterhvert?
Vis hele sitatet...
"Get off my lawn"
selv var jeg russ i 2015 og jeg synes det var gøy. Jeg var ikke på noen på noen buss, noe som ikke var ett stort problem selv om nesten alle andre i klassen min var det. Jeg var med og rulla til langt ut på natten. Jeg var også på Tryvann 4 av de 5 dagene. selv synes jeg det var sjukt.
De som har droppet Russetiden kan angre.
Ingen andre som blir holdt våken av russen?
Nå har jeg opplevd nok en søvnløs natt
Problemet med russetiden, slik jeg ser det, er verken festingen, ruskonsumet eller bråket som assosieres med russen. Men heller hele maskineriet med russepass, russeklær, russebusser, russetreff og alle andre ekstra kostnader som forvandler feiringen om til en jævla demonstrasjon av økonomisk overlegenhet.
Sist endret av Juicekongen; 8. mai 2018 kl. 14:12.
Hele denne "bedre før" mentaliteten, når det kommer til både penger og antrekk er for meg helt merkelig. Det har de siste 80 årene vært tradisjon for at russ har egne klær, luer og kjører rundt i biler, før gjerne på lasteplan. Her kan dere se et bilde de daterer til 1930-tallet hvor de gjør nettopp dette, og jeg har familiemedlemmer som gjorde det samme rundt 40 år senere. De drakk seg også snydens rundt vann og bråket i byen om natten, men de hadde så klart ikke tilgang på samme anlegg eller arenaer for å samles. Samlingene var også mye mindre for lenge siden, ettersom kun de som tok artium(realfag idag) ble russ, nå blir alle det.

Det er ikke russetiden som har endret seg spesielt, men samfunnet i sin helhet. Vi går ikke lenger til byens skredder/familiens syerske og får en jakke sydd som vi lapper og tar vare på i år etter år, vi bestiller noe masseprodusert jalladrit sydd med barnehender i land langt unna med en passform som egentlig ikke passer noen, fordi den skal passe flest mulig. Det gjorde at vi fikk alle russeklærne som kjøpes, men denne mentaliteten ovenfor klær er da langt fra unik for russen. Menn og kvinner kjøper skjorter, kjoler og alt mulig annet som de bruker én gang, til uhorvelige summer for å flotte seg. Jeg vil tro en god del av dere som klager på russetiden kan gå i egne skap og finne masse slikt.

Verst av alt er dog all denne sutringen over "buhu, alle gjør det, jeg vil ikke, men må være med((". Om grunnen er penger eller at man bare ikke er så glad i fest er totalt irrelevant. Russen er 18 og 19 år, kan kjøre bil og være med på å bestemme hvem som skal styre både lokalt og nasjonalt, og istedenfor å fortelle folk at de må tenke selv og tolerere at andre tenker annerledes fra en selv... Resignerer folk seg til å enda en gang dulle med og infantilisere ungdommen som må skjermes fra det fryktelige presset. Hvis man ikke kan stå for hva man mener og ikke bukke under for press innen den tid, når synes dere vi skal starte å forvente dette?