Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3264
Hei
Jeg er 17 år, og jeg røyker hasj så og si hver eneste helg.
Jeg føler meg helt fin, bare litt slapp dagen etter og jeg har stålkarakterer på skolen.
Synes dere at dette er for mye?
Jeg synes det er for ofte. Du er 17 år gammel og det betyr at hjernen din fortsatt utvikler seg. Røyking av hasj er kjent for å påvirke kognitive ferdigheter når man ikke er ferdigutviklet. Hvis jeg var deg, ville jeg prøvd å begrense meg til maks én gang i måneden. Rus er skikkelig gøy, og jeg skjønner at man vil gjøre det «så ofte som mulig», men du har hele livet ditt foran deg. Det kan være fornuftig å utsette rusinga (eller begrense det, i hvert fall) til man er 23-25.

EDIT: Du skriver at du føler deg helt fin og at du gjør det bra på skolen. Hasj påvirker folk forskjellig, og det kan hende du opplever at hasj ikke har noen negative effekter på deg, men det er viktig å huske at hasj har langtidskonsekvenser. Du merker dem ikke ennå, og kanskje du aldri vil merke dem fordi du kanskje ikke påvirkes på samme måte som f.eks. meg, men det er absolutt mulig at du om noen år vil merke svekket konsentrasjonsnivå, dårligere hukommelse eller liknende problemer. Det kan være pga. hasj(mis)bruk.
Sist endret av rhijsgfjadjgba; 29. desember 2017 kl. 15:41. Grunn: Tilleggsinformasjon
Det er ikke særlig ofte, men du er litt ung. Selv røyka jeg daglig når jeg var 17. Men helg er best. Bedre å røyke hver helg enn å drikke hver helg
Sist endret av Fiskesaus; 29. desember 2017 kl. 16:26.
Helt ærlig så har vel alkohol også effekt på hjernen når den ikke er ferdigutviklet?
Røyker du hasj EN gang hver eneste helg eller hele dagen hele helgen? Stor forskjell. Synes du noen ganger det er vanskelig å vente til helgen? Hadde det f.eks vært Titan-karakterer isteden for stål hvis du hadde kutta ut?
Ja det jeg mente var at det er bedre å røyke cannabis hver helg enn å drikke hver helg.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Røyker du hasj EN gang hver eneste helg eller hele dagen hele helgen? Stor forskjell. Synes du noen ganger det er vanskelig å vente til helgen? Hadde det f.eks vært Titan-karakterer isteden for stål hvis du hadde kutta ut?
Vis hele sitatet...
Jeg røyker en gang om kvelden både fredag og lørdag. Ja, føler at det noen ganger kan være vanskelig å vente, spesielt hvis jeg har hasj.
Karakterene mine har så og si alltid vært like bra helt siden jeg startet på ungdomsskolen og helt til nå, så jeg tviler på at jeg hadde hatt noen bedre karakterer.
Jeg prioriterer alltid skole over røyking.
Sist endret av Jesperisback; 29. desember 2017 kl. 16:49.
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Synes ikke dette er mye så lenge det ikke påvirker skolegangen og du holder det til helgene.
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg begynte å røyke hver dag når jeg var 17, kan lett si det fucka opp livet mitt til de grader fordi jeg likte det litt for mye å hadde ingen planer om å stoppe, nå er jeg 21 å har ikke kommet noen vei i livet, mye pga rus og at politiet kom på skolen for å snakke med meg, alle så at jeg ble ransaket osv så tørte såvidt å vise meg på skolen så sluttet like etterpå.. vær forsiktig med hasj selv om mange sier det er harmløst åsånt, det kan fort komme utav kontroll.. snakker av erfaring.. :/
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det går greit med en joner eller to hver helg. Men for din egen skyld, vær så snill å ALDRI fall for fristelsen til å utvide bruken til hverdager. Da går stålkarakterene dine fort nedover (hvis du er som meg, da...).
Jeg er 14 og har røykt hasj daglig de to siste ukene har ingen negative effekter som jeg merker
Sitat av ANONYMmisBRUKER Vis innlegg
Jeg er 14 og har røykt hasj daglig de to siste ukene har ingen negative effekter som jeg merker
Vis hele sitatet...


Knalltøft.
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Jeg gjorde det samme selv da jeg var på din alder. En joint på fredags- og lørdagskveld. Synes det er innafor i henhold til ruskulturen vi har. Anbefaler å være forsiktig med hverdagsrus.
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du røyker hasj i helgene og ikke legger merke til noen bieffekter (foreløpig), så ser jeg ingen grunn til at du trenger å bekymre deg, og du kan godt fortsette bruket hvis deg gir deg mye glede.
Jeg husker selv den perioden når jeg var ca. 16 år og røykte hasj for første gang. Den tiden ga meg mye glede og spenning, men utviklet seg til å bli et større problem i senere tiden. Jeg tenkte kun på hvor "gøy" jeg hadde det når jeg var ruset, og glemte totalt omverdenen (ederu tilstand) og mine plikter som skole/utdanning/familie - det eneste jeg så fram til var å røyke.

Etter noen år med røyking/hasj, så har jeg vært gjennom det meste. Kokain, MDMA, amfetamin og diverse piller som xanax og rivotril - (for å nevne noen). Disse stoffene har jeg selv blitt introdusert til gjennom mitt nettverk/vennekrets etter å ha kjøpt hasj. Resultatet i senere tid: Psykiske problemer som tvangstanker, angst, depresjon, og mild psykose.
Jeg sier ikke til deg at du vil bli en narkoman eller kommer til å bli innlagt hvis du røyker hasj av og til, men jeg advarer deg. Pass på hvilke stoffer du får tilgang til og hva du putter i deg. Ikke ta veien videre eller gå over til hardere stoffer selvom det frister, da kan du lett havne på kjøret eller slite i senere tid.

Helgerøyking kan fort utvikle seg til dagligrøyking. Og den dagen du ikke får like god "funk/high" av hasj som du fikk i starten er det lett for å kjøpe noe annet for å kose seg med. Selvfølgelig veldig subjektivt, og jeg sier ikke at det samme kommer til å skje med deg, men vær så snill, hold deg deg helgerøyking, spesielt med tanke på din alder.

Spørsmål til deg som du kan tenke litt på er:
Hvilken glede er det hasjrøykingen gir deg?
Hvor lenge har du tenkt å røyke hasj?
Har du tenkt eller lyst til å prøve andre rusmidler?
Bruker du hasj for noen medisinke grunner som f.eks. søvn og angst, eller er det bare for å ruse seg?

Det er ditt liv, og det er du som bestemmer. Tenkte bare å skyte inn en kommentar. Lykke til - og snart godt nyttår!