Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 4340
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har lungekreft med spredning, og får livsforlengende cellegiftbehandling. Synes jeg får lite informasjon fra legen når jeg spør om hvordan medikamentene virker, og hvilke bivirkninger de har. Får Carboplatin og Etoposid intravenøst, samt Vepecid kapsler som jeg tar i 3 dager i forbindelse med hver i.v.behandling. Har mye smerter og bruker Oxycontin 70 mg x 2 pr. dag. I tillegg får jeg Oxynorm 10 mg som jeg kan ta for gjennombruddssmerter. Lurer også på hvor mye smertestillende medisin kan jeg ta pr. døgn før de kan ta fra meg førerkortet?
Slikt det ligger an nå kan de nok frata deg førerkortet med en gang. Du er jo alltid påvirket av smertestillende. Dette er spørsmål du kan stille legen din, forklar deg godt at du ønsker en prat der du kan få bedre innsikt i bivirkninger, og virkemåter til medisinene dine. Ellers har du jo muligheter for å bruke internettet. Bivirkninger og virkningsmetoder står i pakningsvedleggene du får i medisinpakkene dine. Det er også mulig å finne de på internettet.

Som du sikkert vet kan forskjellige medisiner påvirke hverandre. Det er her det kan være lurt å snakke med legen din. Aller helst bør du snakke med en onkolog.

Lykke til!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei
Det er litt rart at legen som har skrevet ut medisinene ikke har informert deg angående bilkjøring, eventuelt gitt deg muntlig forbud. Du kan helt klart ikke kjøre bil når du går på morfin preparater. Men i forhold til inndrivelse av førerkort så kommer jo dette litt an på om du skal forsette å bruke disse etter du er ferdig med stråling/kjemoterapi. Mange i din situasjon opplever at de får for lite informasjon. I dag er det slik at kreft pasienter skal inn i et "pakkeforløp".Det vil blant annet si at du skal ha en kreftkoordinator tilgjengelig gjennom hele behandlingsforløpet . Koordinatoren på avdelingen kan sette deg i kontakt med onkologene slik at du kan få svar på dine spørsmål. Jeg ønsker deg masse lykke til.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Man kan kjøre når man går på morfinpreperater, så lenge det er en stabil dose og man er tilpasset dosen over tid.
Dette er opp til hver enkelt lege å avgjøre.

Det er viktig å snakke med legen om dette.

Trist at du er blitt alvorlig syk. Når du ikke lenger kan kjøre bil, så husk at du har rettigheter i forhold til taxi. Du kan få TT kort, som gjør at du kan få stønad til reise.
Anonym bruker
"Forferdet Vågehval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det varierer på person og medisin!

De håndfull gangene jeg har fått cellegiftbehandling så har jeg blitt så syk og redusert at jeg har sovet 20 timer døgnet i et par uker og ikke kunnet holde meg oppreist i dusjen eller få i meg mat. Billkjøring hadde vært direkte livsfarlig selv uten morfin i systemet