Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 6483
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Heisann.

Lurer på hva dere tenker er best?

Gass eller grill?
Har dere også noen griller dere anbefaler, vennligst link / nevn navn.
Bare kull gir røyket smak over maten, som da er poenget med grilling.

Om man skal være hjemme, men ikke ønsker kull, er det liksågreit å lage maten slik man ellers gjør det - på kjøkkenet.
Som wef sier, skal du først grille maten så må man til med kullgrill. Kullgrill er det eneste som faktisk setter grillsmak på maten.
Kull, seff.
Og for å namedroppe en grill du bare kan handle i morgen så er vel Weber the shit.
Selv synes jeg dog at weber blir litt lite og foretrekker firkantede griller med større overfalte. Men for overall happiness: weber.
Kull gir veldig god smak pa maten. Etter min erfaring blir ogsa kullgrillen mye varmere som kan vaere kjekt hvis man vil ha ting litt ekstra godt stekt... :P
Sist endret av Lemon; 13. mai 2013 kl. 13:57.
Kull smaker riktigere... Gass er mye mindre stress.

Ser ofte at folk som skal grille for 2-3 personer bruker kull, imens folk som skal grille for 4+ bruker gass.
Tynn i håret
ha12d's Avatar
En grill har kull. Har den ikke kull, er den ingen grill.
Gass er lettvint, men synes nå det smaker aller best med kull.
Furukongler er et bra alternativ til kull.
Sitat av Petterøes Vis innlegg
Furukongler er et bra alternativ til kull.
Vis hele sitatet...
Vil nå ikke si at det er et bra alternativ. Ville heller dratt å kjøpt ei pakke kull, siden furukongler smeller ganske bra når du brenner dem.
Kull gir en egen smak, men der stopper fordelene. Med gass er grillen klar etter 2-3 minutter, du kan regulere varmen bedre, du kan flytte varme rundt på overflaten, uten å skuffe kull, bare ved å justere brennerne.

Hvis du ønsker røyksmak på kjøttet så kan du bruke slike
http://www.basspro.com/Jack-Daniels-...roduct/104696/
Du fukter dem og legger dem i folie på grillen så de ikke detter nedimellom rista.

Mange som svarer her inne uten å grille spesielt mye selv, TROR jeg. Uten å ha ansvaret for å rengjøre, bytte gass/kull OG for å lage maten. Jeg griller stort sett alt, og hvis jeg stadig måtte bytte kull og støv/aske og drit og vente nærmere en time på at grillen skulle blitt varm, ja da hadde jeg jammen meg bare brukt kjøkkenet i stedet.

Edit: Og jo, det smaker grillmat av maten du griller på gassgrill også, selvom noen kan smake at det er grillet på kull. Det er sikkert greit å være kresen når man skriver på forum, men spør deg selv hvor viktig denne detaljen er? Det smaker grillmat av begge deler...
Sist endret av wanna-b; 13. mai 2013 kl. 15:57.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Kull gir en egen smak, men der stopper fordelene. Med gass er grillen klar etter 2-3 minutter, du kan regulere varmen bedre, du kan flytte varme rundt på overflaten, uten å skuffe kull, bare ved å justere brennerne.

Hvis du ønsker røyksmak på kjøttet så kan du bruke slike
http://www.basspro.com/Jack-Daniels-...roduct/104696/
Du fukter dem og legger dem i folie på grillen så de ikke detter nedimellom rista.

Mange som svarer her inne uten å grille spesielt mye selv, TROR jeg. Uten å ha ansvaret for å rengjøre, bytte gass/kull OG for å lage maten. Jeg griller stort sett alt, og hvis jeg stadig måtte bytte kull og støv/aske og drit og vente nærmere en time på at grillen skulle blitt varm, ja da hadde jeg jammen meg bare brukt kjøkkenet i stedet.

Edit: Og jo, det smaker grillmat av maten du griller på gassgrill også, selvom noen kan smake at det er grillet på kull. Det er sikkert greit å være kresen når man skriver på forum, men spør deg selv hvor viktig denne detaljen er? Det smaker grillmat av begge deler...
Vis hele sitatet...
Akkurat det jeg hadde konkludert med selv. Tennveska skal jo trekke inn i evigheter også skal jo kullen ha riktig farge osv.

Tror jeg går for gass.
Skal jeg se på f.eks. Weber?
Leste tilbakemeldinger på Nordic Season som sa at det var dårlig kvalitet. NS har griller med 3 brennere og sideflater til rundt 1.3-1.4k.
gassgrill , mat laget med gassgrill smaker perfekt , trudde selv at kull var best helt til jeg prøvde gass grill og ble forelsket , mye lettere å få perfekt grillet kjøtt med en gassgrill
Sitat av uaexed Vis innlegg
Akkurat det jeg hadde konkludert med selv. Tennveska skal jo trekke inn i evigheter også skal jo kullen ha riktig farge osv.

Tror jeg går for gass.
Skal jeg se på f.eks. Weber?
Leste tilbakemeldinger på Nordic Season som sa at det var dårlig kvalitet. NS har griller med 3 brennere og sideflater til rundt 1.3-1.4k.
Vis hele sitatet...
Weber er dyrere i innkjøp, men varer mye lenger (ref. diverse nettforum).

Hvilken Weber avhenger av hvor mange personer du skal grille til, hvor stor plass du har, om du ønsker sidebrenner osv.

Ta en titt på youtube, mange anmeldelser der.
Har du dårlig tid eller ikke orker mye stress er det godt med en gassgrill, men om man vill ha en god smak av grill over maten så er det beste og grille med kull
Sist endret av hypernuke; 13. mai 2013 kl. 20:50.
har du dårlig tid bruk grillpanne, halve kosen med grilling er jo å sitte ved grillen å vente på at den blir varm.
Jeg ser at mange agiterer for køl som det 'riktige'. Vel, hvis man skal være virkelig snobbete og gå tilbake til røttene og gjøre det skikkelig, så skal man først lage et skikkelig bål av ved. Veden skal være fra løvtrær (helst bjørk eller eik) og passe tørr. Man skal helst bruke nokså tynne kvister, og ikke store kubber. Når bålet har brent ned såpass at det ikke er mer flammer igjen, så skal glørne tilordnes på en spesiell måte og så kan man begynne å grille. Det er i alle fall dette folk som har peiling på det har forklart meg. I mitt enkle sinn sitter man jo da igjen med en glohaug, dvs. akkurat det sammem man får ut av en pose grillkøl, men det er altså de som hevder at dette gir en enda bedre grillopplevelse, og at "ekte kjennere" smaker forskjell.

Jeg bør dog anmerke at selv smaker jeg knapt forksjell på bringebærsaft og svovelsyre, så for mitt vedkommende er kulinarisk suksess et spørsmål om kvantitet.

Poenget mitt var vel heller at for de som mener at en ineffektiv, gammeldags og tungvint måte å gjøre noe på av en eller annen grunn er bedre enn det som er praktisk og enkelt, så finnes det alltid noen der ute som er enda mer reaksjonære og fnyser av deres industrialiserte løsninger. Dette kan man dra så langt du vil, helt man ender opp med å spikke seg et spyd og gå elgjakt ei uke før selskapet skal holdes.

Kjør gass, mann - å bruke flere tusen på en grill som kommer til å bli fyra opp to ganger i året fordi det tar så lang tid å bruke den er bare tull. Hvis du hadde vært en ihuga grillentusiast som starter sesongen i februar og utveksler oppskrifter med brevvenner fra hele verden, så er sikkert en kølgrill noe du trenger. Men da hadde du hatt en allerede og du hadde ikke spurt her. Du ønsker deg en grill fordi du vil begynne å grille, og ting er gjerne lite givende i begynnelsen. Hvis redskapen i tilleg er treg og upraktisk å bruke, så kommer du neppe til å fyre den opp så ofte som du burde.
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Jeg bruker kull. Men det er fordi når jeg griller så har jeg kull i grillen. Og en uforsvarlig mengde tennveske. Så henter jeg en sekser med øl og sitter, mens veska trekker inn. Så er det bare og fyre på.
Go grillings. Ikke glem øl!
Bruker alltid kull, har man bare stor nok grill skal man greie fint å få nok varme i den og få det til å vare lenge.

Kull er for ekte menn !
Sist endret av happy violence; 13. mai 2013 kl. 22:45.
Bruk kokosbriketter, da er grillen varm nesten like raskt som med gass, og du slipper å bruke tennvæske som har en tendens til å gi en ubehagelig bismak om du er litt utålmodig, noe jeg som oftest er.

Du kan også kombinere å bruke vanlig grillkull og kokosbriketter, da tenner du en kokosbrikett som du legger i midten av grillkullet, da er grillen klar på ca. 15-20min., helt uten bruk av tennvæske.
Med gassgrill blir det mer spontangrilling!
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg ser at mange agiterer for køl som det 'riktige'. Vel, hvis man skal være virkelig snobbete og gå tilbake til røttene og gjøre det skikkelig, så skal man først lage et skikkelig bål av ved. Veden skal være fra løvtrær (helst bjørk eller eik) og passe tørr. Man skal helst bruke nokså tynne kvister, og ikke store kubber. Når bålet har brent ned såpass at det ikke er mer flammer igjen, så skal glørne tilordnes på en spesiell måte og så kan man begynne å grille. Det er i alle fall dette folk som har peiling på det har forklart meg. I mitt enkle sinn sitter man jo da igjen med en glohaug, dvs. akkurat det sammem man får ut av en pose grillkøl, men det er altså de som hevder at dette gir en enda bedre grillopplevelse, og at "ekte kjennere" smaker forskjell.

Jeg bør dog anmerke at selv smaker jeg knapt forksjell på bringebærsaft og svovelsyre, så for mitt vedkommende er kulinarisk suksess et spørsmål om kvantitet.

Poenget mitt var vel heller at for de som mener at en ineffektiv, gammeldags og tungvint måte å gjøre noe på av en eller annen grunn er bedre enn det som er praktisk og enkelt, så finnes det alltid noen der ute som er enda mer reaksjonære og fnyser av deres industrialiserte løsninger. Dette kan man dra så langt du vil, helt man ender opp med å spikke seg et spyd og gå elgjakt ei uke før selskapet skal holdes.

Kjør gass, mann - å bruke flere tusen på en grill som kommer til å bli fyra opp to ganger i året fordi det tar så lang tid å bruke den er bare tull. Hvis du hadde vært en ihuga grillentusiast som starter sesongen i februar og utveksler oppskrifter med brevvenner fra hele verden, så er sikkert en kølgrill noe du trenger. Men da hadde du hatt en allerede og du hadde ikke spurt her. Du ønsker deg en grill fordi du vil begynne å grille, og ting er gjerne lite givende i begynnelsen. Hvis redskapen i tilleg er treg og upraktisk å bruke, så kommer du neppe til å fyre den opp så ofte som du burde.
Vis hele sitatet...
Man har normalt sett ikke dårlig tid når man skal grille, så da burde man ta seg tid til å vente på at grillen skal bli varm nok, gjerne med en kald pils. Som andre påpeker, så får man en annen smak med kull som jeg setter stor pris på, så da er det verdt ventetida. Flere tusen kroner på en kullgrill? Gassgrill koster da vesentlig mer normalt sett.
Kull er best ingen protest Setter bra smak på kjøttet, og hvis det er ett poeng, koster mindre en gass.
Gassgrill er bare en snasen vri på stekepanne.
Skal du grille ordentlig bruker du kull Punktum.

Men hvis det er utseende som teller, ser en gassgrill betraktelig bedre ut en en kulgrill...
Hvis det tar for lang tid med kull kan jeg anbefale en slik. Går rimelig kort tid å få futt på grillen da. Har det selv, og det fungerer utmerket.

Edit: en sånn en skal visst være enda raskere.
Sist endret av Marr; 14. mai 2013 kl. 02:07.
Gå for gassgrill.
Hakket dyrere i innkjøp, spesielt siden gassflaske koster 1000 per stk.
Men, om du planlegger å bruke grillen mye, så er drift og vedlikehold ekstremt mye lettere. Og prisen på gassflasken tjener seg inn ganske fort sammenlignet med prisen på kull

Weber grillene er et sikkert valg!
Selv valgte jeg Q300, som er en nesten full-size grill, som bygger minimalt i størrelse.
Sitat av jorwax Vis innlegg
Kull er best ingen protest Setter bra smak på kjøttet, og hvis det er ett poeng, koster mindre en gass.
Vis hele sitatet...
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
prisen på gassflasken tjener seg inn ganske fort sammenlignet med prisen på kull
Vis hele sitatet...
Jeg ser det vanker uenigheter her. Noen som kan fremlegge regnskap her?


Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Weber grillene er et sikkert valg!
Selv valgte jeg Q300, som er en nesten full-size grill, som bygger minimalt i størrelse.
Vis hele sitatet...
Jeg kjøpte også denne i fjor, jeg er strålende fornøyd.

Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Man har normalt sett ikke dårlig tid når man skal grille.
Vis hele sitatet...
Normalt sett vil det variere hvor god tid man har, jeg opplever ofte at jeg har like god tid når jeg griller som når jeg lager mat ellers. Og for å si det sånn, hadde stekepanna mi brukt en time på å bli varm hadde jeg kastet den for lenge siden.
Kullgrill er helt klart best! om man kjøper en slik så blir det enda bedra, da slipper man tennveske smaken http://puu.sh/2TdIT/ad14efb9fa.jpg
Jeg elsker grillmat og griller stort sett 3-4 ganger i uken hele sommeren. På hytta hadde vi før kullgrill, men har gått over til gass. Begge av merket Weber.

Kullgrillen hadde vi hatt i 25 år da og den fungerte helt perfekt fortsatt. Jeg merket forskjellen på smaken, men alt ble mye mindre jobb.
Bytta til gass for et par sesonger, kommer aldri til å gå tilbake til kull. Kan være enig med at kull kan sette noe god smak, men ble overrasket hvor lite jeg merket det sist jeg fikk mat fra en kullgrill.

Har startet på 3. året med gass og har ikke måtte fylle på enda. Utrolig lettvint er det og har grillet mye mer enn normalt. Vedder på du ikke blir missfornøyd om du går for gass, er hvertfall min anbefaling
Skulle egentlig ha med dette i posten min over, men trykka feil....

"Vi trengte ikke vente på at tennvæsken skulle trekke inn, eller på at det skulle bli skikkelig varmt i grillen som tar en evighet.

Jeg ser nesten på grillingen litt som med musikk. Når jeg streamer musikk på Spotify så er jo den stort sett i 320kb/s. De gangene jeg setter på en cd med FLAC kvalitet så tar jeg det som en positiv overraskelse. På samme måte er det med grilling, gassgrillen er helt grei når man blir vant til den, men de gangene man får mat grillet på kull så er det en opptur.

Og skal man ha grill så kan man velge å spare 2/3 for en grill som varer i 1/5 tiden av en god gammel Weber, eller gå for kvalitet...
Ved er bedre enn kull!

Ta en av disse på en form for stativ:
http://oslospeiderne.scout.no/grafikk/Nyheter/grillt__nner.png
(andre vei selvfølgelig)

Legg i 'masse' ved og fyr opp et "bål" oppi der, og legg en rist over.


Da skal jeg si deg at det blir god grillmat da.

EDIT: Det kan være lurt å bore noen hull i bånn eller på siden for ekstra oksygen til flammene!
Sist endret av Likyhane; 14. mai 2013 kl. 13:23.
Sitat av ha12d Vis innlegg
En grill har kull. Har den ikke kull, er den ingen grill.
Vis hele sitatet...
Ekte menn griller kun med kull.
Sitat av Likyhane Vis innlegg
Ved er bedre enn kull!

Ta en av disse på en form for stativ:
http://oslospeiderne.scout.no/grafikk/Nyheter/grillt__nner.png
(andre vei selvfølgelig)

Legg i 'masse' ved og fyr opp et "bål" oppi der, og legg en rist over.


Da skal jeg si deg at det blir god grillmat da.

EDIT: Det kan være lurt å bore noen hull i bånn eller på siden for ekstra oksygen til flammene!
Vis hele sitatet...
Okay, dette er macho grill nr 1
Sitat av JayL Vis innlegg
Ekte menn griller kun med kull.
Vis hele sitatet...
har du blanda kull og knull?
Når grillen begynner å ligne på dette, så er det ikke lenger morsomt...
Sitat av Likyhane Vis innlegg
Ved er bedre enn kull!

Ta en av disse på en form for stativ:
http://oslospeiderne.scout.no/grafikk/Nyheter/grillt__nner.png
(andre vei selvfølgelig)

Legg i 'masse' ved og fyr opp et "bål" oppi der, og legg en rist over.


Da skal jeg si deg at det blir god grillmat da.

EDIT: Det kan være lurt å bore noen hull i bånn eller på siden for ekstra oksygen til flammene!
Vis hele sitatet...
Vel, heller en slik en enn de vaklevorne dødsfellene med tre bein som de fleste har:
ustabil kulegrill full av brennende køl + løpsk kjøter med langt bånd = nasty
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Vel, heller en slik en enn de vaklevorne dødsfellene med tre bein som de fleste har:
ustabil kulegrill full av brennende køl + løpsk kjøter med langt bånd = nasty
Vis hele sitatet...
Hot dog.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sverger selv til gass.
Du bytter litt smaksopplevelse mot mye lettere rengjøring og raskere mat.

Men skal få til en grill som dette og lage mat som disse gutta, ser så forjævlig godt ut.
BBQ Pit Boys sin Beef Brisket
Selv trivest jeg best med kull, da jeg ofte har beregnet god til når vi skal grille. Egenbygd grill av 2 oljefat, to halvdeler som bunn og to som lokk. Siden lagde jeg tvangsmating av luft fra kompressor, et bøyd rør i sikk-sakk form under kullrist. Fungerer som ved smie, får virkelig fart på temperaturer om jeg skal svi noe fort.
Får prøve å sette opp et regnestykke på GASS vs KULL.

Jeg tar utgangspunkt i fylling av en 10KG gassflaske, som normalt er på 200 kr. Pant på gassflaske er 800-900 kr, men dette tar jeg ikke med i regnestykket.

En normal gassgrill, brenner rundt 6 kw/t. Og 1 kg gass gir litt over 12 kw/t. Så da kan vi si at ved 1 kg gass, kan man grille i 2 timer. Med andre ord, for 200 kr kan du grille i 20 timer.

10 kg gassflaske: 200 ,-
= 20 timer effektiv grilling.

Er litt vanskligere å beregne hvor mye kull man må brenne, for å oppnå samme grilltiden. Men tar jeg utgangspunkt i 3 kg i timen, så kommer jeg fram til dette:

60 kg kull = 20 timer effektiv grilling.
For kvalitetskull, så betaler man 10-15 kr per KG.
Det utgjør 600 kr for 20 timer effektiv grilling.

Du må bruke så lite som 1 kg kull i timen, for at prisen per time skal bli lik ved gass som ved kull.

Når man også ser på tidsbruken, så må man bruke opptil 30 min før man kan starte å grille med kull. Mens ved gass så er grillen klar på under 10 minutter.
Og ved rengjøring så er alt mye lettere ved bruk av gass.


Kort oppsumert:

Kull:
Billig å starte med (Grill + kull kan man få for under 200 kr)
10-30 kr per time grilling
Setter røyksmak på maten
Vanskelig å regulere temperaturen
Ofte ujevn varme
Lang "oppvarmingstid".
Mye renhold
Mye avfall

Gass:
Dyr å starte med (Normalt 2-4000)
10 kr per time grilling
Setter lite smak på maten
Lett å regulere temperatur
Normalt jevn varme
Kort oppvarmingstid
Enkel rengjøring
Ingen avfall
Mer miljøvennlig!
Sist endret av Blackkoz; 14. mai 2013 kl. 17:28.
Blackkoz: ved større kullgriller er det ofte en enkel smak å ha 2 eller flere forskjellige soner, på denne måten er det enkelt å "justere" varme. Ofte er det en "prøv og feil"-metode for å komme fram til riktig mengde kull for ca grilltid og varme.

En kan også få røyksmak ved gassgrill ved å benytte seg av aluminiumsfat og røykspon, selv benytter jeg meg av det samme flere ganger til kullgrillen.
Vet at det er fult mulig. Men da stiger gjerne også prisen på en kullgrill en del. De fleste velger kull pga rimelig pris har jeg inntrykk av.

Og røyksmak ved gassgrill koster, og er ofte unødvendig så fremt man ikke skal grille noe litt mer eksklusivt enn pølser og burger :P
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Vet at det er fult mulig. Men da stiger gjerne også prisen på en kullgrill en del. De fleste velger kull pga rimelig pris har jeg inntrykk av.

Og røyksmak ved gassgrill koster, og er ofte unødvendig så fremt man ikke skal grille noe litt mer eksklusivt enn pølser og burger :P
Vis hele sitatet...
Har forsåvidt det samme inntrykket som deg, men det finnes en del store kullgriller til rundt 1000-1500kr. Da er de til gjengjeld ofte større en de fleste gassgriller.

Tror også det står noe på at en gassgrill faktisk er lettere å bare fyre igang, mere spontan grilling.

Jeg har aldri oppfattet røykspon som kostbart, finnes vel fra 50 til 400 på diverse sportsbutikker,felleskjøp o.l, avhengig av mengde og type.

Jeg ser godt dine argumenter for gassgrill, men det kunne aldri falle meg inn når jeg virkelig skal grille å bruke en gassgrill. Men så er jeg trolig over snittet nordmenn mere opptatt av grilling
Sist endret av Troennes; 14. mai 2013 kl. 20:37.