Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2391 1220462
Sitat av jbrattis Vis innlegg
Hei, jeg er fullstendig nybegynner og forstår ikke mye av innholdet i denne tråden. Jeg har søkt i tråden, men det virker som om mange har et litt annet problem enn det jeg har. Altibox sier at det jeg ønsker er umulig, men jeg vil gjerne ha innspill fra noen andre.

Jeg har i dag følgende oppsett:

Sentralen er en Altibox CPL7 i bridge-mode.
Fra sentralen har jeg en vanlig Ethernet-kabel gjennom et spredenett (ELKOLink) til en Asus AC66 router. Internett fungerer helt glimrende trådløst, og på de portene som er direkte koblet på spredenettet i huset.

Fra sentralen går det også 3 kabler fra de dedikerte TV-portene gjennom spredenettet til 3 rom med Altibox dekoder. TV fungerer glimrende.

Problemet er at i det ene TV-rommet trenger jeg kablet Internett-aksess for min alarmsentral fra Verisure. Det er kun 1 RJ45-kontakt her, og den er i dag direkte koblet til TV-port på CPL7.

Jeg trodde det var mulig å sette en switsj (jeg har en D-Link 5P) i RJ-45 porten, og dele signalet mellom TV og alarmsentral. I min dumhet trodde jeg at et TV-signal var IP-trafikk akkurat som vanlig datatrafikk.

Men dette går ikke. Altibox sier at hver TV-dekoder må være direkte koblet til TV-porten på CPL7, og denne linjen kan ikke deles med annet utstyr. Man kan splitte linjen som kommer fra Internett-porten på sentralen, men da får man ikke TV.

Stemmer dette? Er det ingen andre løsninger enn å bryte opp veggen og strekke ny kabel til Internett-forbindelse?
Vis hele sitatet...
Du kan sette opp en swich i hver endre, og sette opp VLAN, slikt at TV og vanelig trafikk går hver for seg.
Sitat av HwT Vis innlegg
Du kan sette opp en swich i hver endre, og sette opp VLAN, slikt at TV og vanelig trafikk går hver for seg.
Vis hele sitatet...
Det var nøyaktig dette jeg spurte Altibox om, og som de hevder ikke fungerer.
Kan jeg i så fall bruke den D-Link 5P switchen?
Sitat av jbrattis Vis innlegg
Det var nøyaktig dette jeg spurte Altibox om, og som de hevder ikke fungerer.
Kan jeg i så fall bruke den D-Link 5P switchen?
Vis hele sitatet...
Det fungerer, har selv testet det slik.

Man må ha en swich som er i stand til sette opp VLAN.
feks:
https://www.komplett.no/cisco-sb-200...-switch/638869
Nå står hjemme sentralen i etasjen over og vi har en kabel som går ned til tv dekoderen. Så kunne jeg gjerne tenkt meg kablet nett også, kun til en pc. Da kan jeg splitte kabelen med 2 slike https://www.deal.no/deal/default.asp...FeEMcwodi28ArQ ? En til tv og en til internett. Må vel fungere det?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sweem Vis innlegg
Nå står hjemme sentralen i etasjen over og vi har en kabel som går ned til tv dekoderen. Så kunne jeg gjerne tenkt meg kablet nett også, kun til en pc. Da kan jeg splitte kabelen med 2 slike https://www.deal.no/deal/default.asp...FeEMcwodi28ArQ ? En til tv og en til internett. Må vel fungere det?
Vis hele sitatet...
Ja. Men du får kun 100Mb. Om du først skal legge kabel, så legg to kabler slik at du får gigabit ethernet. Du har kanskje ikkje bruk for det i dag, men det er sabla kjekt den dagen du utvider nettverket ein tanke med sentralisert lagring og slikt.

Eventuelt kan du bruke slike, og bytte ut med to switcher - ein i kvar ende - med vlan-støtte seinare.
Nå er kabelen lagt allerede og det blir ikke aktuelt å legge en kabel til. Kommer til å se ut som om hele huset er pakket inn med spaghetti til slutt
Hei! Ser endelig ut til at vi får Altibox. Går sikkert noe tid for legging av kabel men jeg tenkte å være føre var. Kan jeg påvirke hvilken ruter jeg får? Isåfall hvilken vil dere anbefale? Jeg MÅ ha mulighet til portmapping osv...
Sitat av HwT Vis innlegg
Det fungerer, har selv testet det slik.

Man må ha en swich som er i stand til sette opp VLAN.
feks:
https://www.komplett.no/cisco-sb-200...-switch/638869
Vis hele sitatet...
OK, dersom det krever to slike, er så dyrt og komplisert kun får å få en ekstra kontakt så dropper jeg dette. Da er det enklere å bare åpne veggen og legge inn en ny kontakt.
Sitat av Hareide Vis innlegg
Har en nabo som har bygd seg hus og glemt å
  1. [COLOR="Red"]ELLER [/COLOR]disable STP for VLAN101 (i mine øyner et dårlige alternativ):
Vis hele sitatet...
Litt sent svar, men andre kan eventuelt ha nytte av det.

Du vil ikke skru av spanning-tree på vlanet. En bedre løsning er å sette ett BPDU-filter på porten som vender mot altibox. Da vil den porten der verken sende ut, eller ta imot bpdu-er.

Kode

Switch(config-if)# spanning-tree bpdufilter enable
Nå starter det å ligne noe! 500/500 mbps bestilt! Skal lage en pfsenseboks, men med en slik hastighet å håndtere så trenger den vel gjerne litt kraftig hardware?
Sitat av twarr Vis innlegg
Nå starter det å ligne noe! 500/500 mbps bestilt! Skal lage en pfsenseboks, men med en slik hastighet å håndtere så trenger den vel gjerne litt kraftig hardware?
Vis hele sitatet...
Hvor får du denne pakken i fra? De prisene trer jo ikke i kraft før 1 august?.
Man trenger egentlig ikke kraftig hardware, jeg har selv testet 1gbit på dualcore l5520(i vmware)

Men det kommer an på hvilke tjenester du skal kjøre etc. Bare pass på å kjøp et skikkelig intel nic så skal det nok gå greit.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av HwT Vis innlegg
Men det kommer an på hvilke tjenester du skal kjøre etc. Bare pass på å kjøp et skikkelig intel nic så skal det nok gå greit.
Vis hele sitatet...
Grei regel er ca. 1Hz cpukraft per bit per sekund. En gigabit per sekund krev ein gigahertz på x86 ca.

Så ganger du det med to for begge retninger, og legg til 50% sikkerhetsmargin, og lander på at en 1.5GHz dual core er plenty cpukraft.

WRT1900AC bruker vel 1.2GHz ARM-cpu og når 8-900Mb/s WAN-LAN. Det krev med andre ord ikkje spesielt mykje maskinvare.

Og når det kjem til NIC, så er mi erfaring at asiatiske billigchipper er betre enn amerikanske billigchiper, men at amerikanske serverchipper er betre enn asiatiske billigchipper. Eit Realtek-kort til 10$ har null problemer med stabil hastighet på 1Gb/s.

Ein gigabit var mykje når det kom i 1999. I dag er det ikkje lenger dramatisk båndbredde.
Sist endret av vidarlo; 30. mai 2014 kl. 17:57.
Henger meg på med en anbefaling på ruter.

Har nylig satt opp en Ubiquiti EdgeRouter.
I dag har jeg også konfigurert opp VLAN på WAN-siden og kastet ut hjemmesentralen fra Altibox.
Har kun Internett så det fungerer som bare det.

Ruteren har en haug med funksjonalitet som skal inn etterhvert..

Det er ikke den mest brukervennlige ruteren, den har et et GUI mest for basic oppsett, men litt mer avansert konfig må inn via CLI.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Fin tråd dette her!
Lurer litt på om det er muligheter for å sette opp separat nettverkspassord for gjester uten å måtte gå til innkjøp av ny router/extender. Noen som har noen ideer?
Har en lillebror som har en tendens til å klusse med netverksinstillinger til fordel for gamingen sin og overkjører alt annet som er oppkoblet
(Det kommer jo og godt med når alskens "bekjendte" skal koble seg opp i andre settinger).

Evt om det er mulighet til å sette opp et filter som splitter signalet for hver enkelt enhet som er koblet opp?

Beklager på forhånd om tema er blitt tatt opp tidligere, men orket ikke scrolle 19 sider da google ga meg lite og ingenting

( model Cpl5)
Sist endret av BarBeats; 19. juni 2014 kl. 14:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Foreldrene mine fikk ny hjemmesentral (CPL7 eller noe sånt) for over et år siden da den gamle ble ustabil. Før dette hadde de den aller første modellen som ble rullet ut i Stavanger for lenge siden. Montøren som kom sa det var synd at de måtte bytte, da han mente den gamle modellen var mye bedre. Denne modellen var veldig grei da alle portene hadde både TV og Internett. Man trengte altså kun 1 ledning fra hjemmesentral til rommene i huset som skulle ha tv/internett og brukte switch dersom det var behov for begge!

Denne muligheten forsvant med den nye hjemmesentralen som har 3xTV og 1xPC, og siden TV'en er et must har de fleste rommene mistet kablet nettilgang - huset ble dessverre kablet etter standarden den gamle boksen satte.

Noen som aner hvordan dette ble gjort rent teknisk sett?

Tenker at det mest sansynlige er at all trafikk (tv+inet) gikk på samme vlan med den gamle hjemmeboksen.

Mener også å huske at den gamle hjemmesentralen delte ut 10.x adresser. Husker ikke subnet, men lurer på om det var et rart et - altså ikke /24 eller /16 som man ville forventet fra en vanlig router. Var kanskje bridged og ikke routed mot lyse sitt nett. Skulle man ha statisk public ip så måtte man nemlig sette denne manuelt på pc'en det gjaldt. Da hadde man altså 3 typer utstyr på samme ethernett: lokale pc'er (10.x), public ip pc og tv-bokser. Måtte trikse med ip-alias på public ip-pc'n for å snakke med de andre maskinene i lokalnettet.

Merk at foreldrene mine har hatt denne gamle hjemmesentralen samtidig som andre naboer hadde nyere med dedikerte tv/inet porter.

Eksisterer det kanskje et uoffisielt vlan der man får både tv og internett (med lokal ip)?

Håper å kunne bytte ut hjemmesentralen og få et oppsett slik det var før, uten å måtte ty til x antall vlan-switcher i huset for å sende 101/102 tagged i samme ledning.. med mindre Lyse har endret oppsettet på deres side etter at de installerte den nye hjemmesentralen så burde det være mulig. Tv-boksene er nemlig de samme og montøren endret ingenting på dem.

noen tips?
Sist endret av geirgp; 23. juni 2014 kl. 00:44.
Sitat av geirgp Vis innlegg
Foreldrene mine fikk ny hjemmesentral (CPL7 eller noe sånt) for over et år siden da den gamle ble ustabil. Før dette hadde de den aller første modellen som ble rullet ut i Stavanger for lenge siden. Montøren som kom sa det var synd at de måtte bytte, da han mente den gamle modellen var mye bedre. Denne modellen var veldig grei da alle portene hadde både TV og Internett. Man trengte altså kun 1 ledning fra hjemmesentral til rommene i huset som skulle ha tv/internett og brukte switch dersom det var behov for begge!

Denne muligheten forsvant med den nye hjemmesentralen som har 3xTV og 1xPC, og siden TV'en er et must har de fleste rommene mistet kablet nettilgang - huset ble dessverre kablet etter standarden den gamle boksen satte.

Noen som aner hvordan dette ble gjort rent teknisk sett?

Tenker at det mest sansynlige er at all trafikk (tv+inet) gikk på samme vlan med den gamle hjemmeboksen.

Mener også å huske at den gamle hjemmesentralen delte ut 10.x adresser. Husker ikke subnet, men lurer på om det var et rart et - altså ikke /24 eller /16 som man ville forventet fra en vanlig router. Var kanskje bridged og ikke routed mot lyse sitt nett. Skulle man ha statisk public ip så måtte man nemlig sette denne manuelt på pc'en det gjaldt. Da hadde man altså 3 typer utstyr på samme ethernett: lokale pc'er (10.x), public ip pc og tv-bokser. Måtte trikse med ip-alias på public ip-pc'n for å snakke med de andre maskinene i lokalnettet.

Merk at foreldrene mine har hatt denne gamle hjemmesentralen samtidig som andre naboer hadde nyere med dedikerte tv/inet porter.

Eksisterer det kanskje et uoffisielt vlan der man får både tv og internett (med lokal ip)?

Håper å kunne bytte ut hjemmesentralen og få et oppsett slik det var før, uten å måtte ty til x antall vlan-switcher i huset for å sende 101/102 tagged i samme ledning.. med mindre Lyse har endret oppsettet på deres side etter at de installerte den nye hjemmesentralen så burde det være mulig. Tv-boksene er nemlig de samme og montøren endret ingenting på dem.

noen tips?
Vis hele sitatet...
Du har hatt metro1, med det designet ble det ikke brukt vlan for å skille tv/internett og alle kundene blir nated ut via samme boksen som står i datarommet i Stavanger, med mindre det ble kjøpt statisk ip, da ble det satt opp et sekundær nett på porten som kunden er koblet opp på. Dette designet jobber de aktivt med å migrere seg bortifra.
Når du fikk ny hjemmesentral ble også config på porten du er koblet opp på endret, så om du ikke vil ha ekstra ledninger rundt om i huset så trenger du switcher som støtter vlan slik du kan få disse rundt om i huset der du trenger det.
Hei

Har den aller nyeste hjemmesentralen og har ikke hatt noe problemer med den i modem modus enda, men for morroskyld har jeg satt opp en eldre maskin jeg hadde til overs med IPFire. Ville hatt pfsense, men den lar seg ikke installere riktig på en helt vanlig 1TB HDD.

Har hørt noe om at vist man kjøper en switch som støtter vlan, kan man bytte ut hjemmesentralen med denne.

Noen anbefaller denne løsningen også for å lage eks ett separert nett for eks leieboere vist man bare har 1 linje inn, men så vidt jeg kan forstå vill ikke det fungerer like bra i praksis.

Skal det fungere, må man vell sette 2 porter til LAN vlanID, og ha 2 routere på innsiden som mest sansynelig begge må dele samme WAN IP og vist man fremdeles må bruke MAC fra orginal hjemmesentral får man vell problemer i andre enden?

Ser ikke fordelen eller nytten med dette kontra å ha en brannmur (eks pfsense/IPfire eller noe annet) med flere NIC og skille subnettene på den måten.
Jeg har klart å få tak i en HP DL380 G7 server. Den har 4 vanlige nics og i tillegg 4 fiber porter. I tillegg til dette har jeg også en HP switch som støtter vlan.

HP serveren står allerede som webserver men tenkte at den kanskje kunne få bli router også. Det er jo mer en nok hardware til overs.
Serveren får stå som router og nginx webserver foreløpig, fungerer veldig bra iallfall internet i huset.

Jeg har et ganske irriterende problem med nettet dog, det er slik at opplastingshastigheten er svært ustabil og treg. Kjører jeg noen tester på speedtest.net får jeg stort sett 90mbit i download og 18 mbit i upload som maks. Bruker jeg altibox sin egen speedometer får jeg 90mbit i download og ca 85mbit i upload. Da skulle man jo tro at alt er i orden. Men det er nesten ingen som kan laste ned fra meg i brukbar hastighet.

Hvis jeg prøver selv på min arbeidsplass der vi har gode nettlinjer fordi vi selger it infrastruktur og løsninger til bedrifter. Så får jeg maks 10mbit/s i download fra meg selv. To kollegaer med canal digital 100/10 (og det er oppegående folk som ikke har hue i ræva når det kommer til slikt) får også laber hastighet. 500kb/s til ca 7-800kb/s. Disse to får gode hastigheter fra andre, speedtest osv.

Slik har jeg det koblet hjemme.

Fiber -> Mediaconverter -> HP ProCurve 2824 Switch.

Deretter fra Switch inn første nettverkskort i en HP DL 380 G7 server.

Serveren får da min publike ip som jeg deretter kjører masquerade på (internetdeling) til eth1 (andre nettverkskort i serveren) som går tilbake til HP switchen og resten av huset.

Hvis du vil prøve selv å laste ned fra meg er det fint hvis du gir en tilbakemelding om hvor kjapt det går. Du kan prøve denne filen: http://94.246.20.122/ubuntu-14.04-server-amd64.iso

Jeg har prøvd å koble ut fiberkabelen i mediaconverteren og satt den inn igjen uten bedring.

Jeg har endret på hastigheten på porten på switchen (Tvang den til 100mbit full duplex da mediaconverter viser det). Det hjalp ikke.

Prøvd forskjellige nettverkskabler fra mediaconverter uten bedring.

Koblet fra absolutt alt unødvendig og rett in i en PC uten bedring.

Koblet på hjemmesentral på nytt uten bedring.

Hjelp??
Jeg har testet fra 4 forskjellige plasser:
50/50mbit lyse.(stavanger)
10gbE (USA)
100mbit (NL)
eneste plassen jeg fikk over 1MB/s var på lyse.
Jeg jobber innen IT, og har jevnlig god kontakt med lyse. Det som er dumt med hjemmelinjene til lyse er at de peerer kun med NIX ingen andre. Bedriftsnettverket derrimot peerer mot andre.

Hva får du når du bruker mediaconverteren til lyse?

Test med disse nedlastingene:
http://mirror.nl.leaseweb.net/speedtest/1000mb.bin
ftp://ftp.uninett.no/debian-iso/7.5....md64-DVD-1.iso

Gi oss også gjerne traceroutes fra de forskjellige hostene ovenfor.
Sitat av HwT Vis innlegg
Jeg har testet fra 4 forskjellige plasser:
50/50mbit lyse.(stavanger)
10gbE (USA)
100mbit (NL)
eneste plassen jeg fikk over 1MB/s var på lyse.
Jeg jobber innen IT, og har jevnlig god kontakt med lyse. Det som er dumt med hjemmelinjene til lyse er at de peerer kun med NIX ingen andre. Bedriftsnettverket derrimot peerer mot andre.

Hva får du når du bruker mediaconverteren til lyse?

Test med disse nedlastingene:
http://mirror.nl.leaseweb.net/speedtest/1000mb.bin
ftp://ftp.uninett.no/debian-iso/7.5....md64-DVD-1.iso

Gi oss også gjerne traceroutes fra de forskjellige hostene ovenfor.
Vis hele sitatet...
http://mirror.nl.leaseweb.net/speedtest/1000mb.bin - Ca 10MB pr/s

ftp://ftp.uninett.no/debian-iso/7.5....md64-DVD-1.iso også her ca 10MB pr/s

Kode

Tracing route to mirror.nl.leaseweb.net [94.75.223.121]
over a maximum of 30 hops:

  1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  192.168.0.1
  2     1 ms    <1 ms    <1 ms  94-246-20.1.3p.ntebredband.no [94.246.20.1]
  3    <1 ms    <1 ms    <1 ms  94-246-62.204.3p.ntebredband.no [94.246.62.204]

  4     8 ms     8 ms     8 ms  89.151.255.123.nteb.no [89.151.255.123]
  5    43 ms    39 ms    39 ms  193.156.90.86
  6    39 ms    39 ms    38 ms  po100.hv3.evo.leaseweb.net [85.17.100.90]
  7    38 ms    39 ms    38 ms  mirror.nl.leaseweb.net [94.75.223.121]

Trace complete.

Kode

Tracing route to ftp1.uninett.no [128.39.3.170]
over a maximum of 30 hops:

  1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  192.168.0.1
  2     1 ms    <1 ms    <1 ms  94-246-20.1.3p.ntebredband.no [94.246.20.1]
  3    90 ms     8 ms   197 ms  94-246-62.204.3p.ntebredband.no [94.246.62.204]

  4     1 ms     1 ms     1 ms  89.151.255.127.nteb.no [89.151.255.127]
  5     1 ms     1 ms     1 ms  trd-gw.uninett.no [193.156.93.1]
  6     1 ms     1 ms     1 ms  trd-gw2.uninett.no [128.39.255.194]
  7     8 ms     8 ms     8 ms  oslo-gw.uninett.no [128.39.255.109]
  8     8 ms     8 ms     8 ms  oslo-gw4.uninett.no [128.39.254.6]
  9     8 ms     8 ms     8 ms  ftp1.uninett.no [128.39.3.170]

Trace complete.
Prøv gjerne å last ned denne fra meg på nytt: http://94.246.20.122/ubuntu-14.04-server-amd64.iso

Jeg har fjernet en switch jeg begynner å mistenke kan være noe problematisk. Når jeg gjorde det fikk jeg betydelig mye bedre opphastighet mot opptill fler speedtest.net servere. Sammenlignet med når switchen var i bruk.

Kobber fra mediaconverter er koblet rett inn i maskinen som har denne IPn oven. Jeg har altså laget vlan102 på nettverkskortet i serveren.

Takk på forhånd.
Jeg har et problem med Telsey CPL3 hjemmesentralen min. Når jeg kabler direkte får jeg utmerket hastighet 50/50, men via egen router (Time Capsule) reduseres ned-hastigheten til noen få kbps. MEN hvis jeg endrer "Ethernet WAN-porten" på Time Capsulen til 10Mbps, så får jeg 10Mbps opp/ned. Jeg har prøvd mye, og vil påstå at det er et problem med hjemmesentralen min. Er det mulig?
Sitat av Strukt Vis innlegg
Serveren får stå som router og nginx webserver foreløpig, fungerer veldig bra iallfall internet i huset.

Jeg har et ganske irriterende problem med nettet dog, det er slik at opplastingshastigheten er svært ustabil og treg. Kjører jeg noen tester på speedtest.net får jeg stort sett 90mbit i download og 18 mbit i upload som maks. Bruker jeg altibox sin egen speedometer får jeg 90mbit i download og ca 85mbit i upload. Da skulle man jo tro at alt er i orden. Men det er nesten ingen som kan laste ned fra meg i brukbar hastighet.

Hvis jeg prøver selv på min arbeidsplass der vi har gode nettlinjer fordi vi selger it infrastruktur og løsninger til bedrifter. Så får jeg maks 10mbit/s i download fra meg selv. To kollegaer med canal digital 100/10 (og det er oppegående folk som ikke har hue i ræva når det kommer til slikt) får også laber hastighet. 500kb/s til ca 7-800kb/s. Disse to får gode hastigheter fra andre, speedtest osv.

Slik har jeg det koblet hjemme.

Fiber -> Mediaconverter -> HP ProCurve 2824 Switch.

Deretter fra Switch inn første nettverkskort i en HP DL 380 G7 server.

Serveren får da min publike ip som jeg deretter kjører masquerade på (internetdeling) til eth1 (andre nettverkskort i serveren) som går tilbake til HP switchen og resten av huset.

Hvis du vil prøve selv å laste ned fra meg er det fint hvis du gir en tilbakemelding om hvor kjapt det går. Du kan prøve denne filen: http://94.246.20.122/ubuntu-14.04-server-amd64.iso

Jeg har prøvd å koble ut fiberkabelen i mediaconverteren og satt den inn igjen uten bedring.

Jeg har endret på hastigheten på porten på switchen (Tvang den til 100mbit full duplex da mediaconverter viser det). Det hjalp ikke.

Prøvd forskjellige nettverkskabler fra mediaconverter uten bedring.

Koblet fra absolutt alt unødvendig og rett in i en PC uten bedring.

Koblet på hjemmesentral på nytt uten bedring.

Hjelp??
Vis hele sitatet...
fikk god hastighet her, har en 60/60 Mbit linje fra Lyse

--2014-07-02 00:05:30-- http://94.246.20.122/ubuntu-14.04-server-amd64.iso
Connecting to 94.246.20.122:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 591396864 (564M) [application/octet-stream]
Saving to: 'ubuntu-14.04-server-amd64.iso'

19% [======> ] 118,244,856 7.28MB/s eta 64s ^
Sitat av Trrunde Vis innlegg
fikk god hastighet her, har en 60/60 Mbit linje fra Lyse

--2014-07-02 00:05:30-- http://94.246.20.122/ubuntu-14.04-server-amd64.iso
Connecting to 94.246.20.122:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 591396864 (564M) [application/octet-stream]
Saving to: 'ubuntu-14.04-server-amd64.iso'

19% [======> ] 118,244,856 7.28MB/s eta 64s ^
Vis hele sitatet...
Takk for at du testet, det så jo ut som en normal hastighet.
Sitat av Strukt Vis innlegg
Serveren får stå som router og nginx webserver foreløpig, fungerer veldig bra iallfall internet i huset.

Jeg har et ganske irriterende problem med nettet dog, det er slik at opplastingshastigheten er svært ustabil og treg. Kjører jeg noen tester på speedtest.net får jeg stort sett 90mbit i download og 18 mbit i upload som maks. Bruker jeg altibox sin egen speedometer får jeg 90mbit i download og ca 85mbit i upload. Da skulle man jo tro at alt er i orden. Men det er nesten ingen som kan laste ned fra meg i brukbar hastighet.

Hvis jeg prøver selv på min arbeidsplass der vi har gode nettlinjer fordi vi selger it infrastruktur og løsninger til bedrifter. Så får jeg maks 10mbit/s i download fra meg selv. To kollegaer med canal digital 100/10 (og det er oppegående folk som ikke har hue i ræva når det kommer til slikt) får også laber hastighet. 500kb/s til ca 7-800kb/s. Disse to får gode hastigheter fra andre, speedtest osv.

Slik har jeg det koblet hjemme.

Fiber -> Mediaconverter -> HP ProCurve 2824 Switch.

Deretter fra Switch inn første nettverkskort i en HP DL 380 G7 server.

Serveren får da min publike ip som jeg deretter kjører masquerade på (internetdeling) til eth1 (andre nettverkskort i serveren) som går tilbake til HP switchen og resten av huset.

Hvis du vil prøve selv å laste ned fra meg er det fint hvis du gir en tilbakemelding om hvor kjapt det går. Du kan prøve denne filen: http://94.246.20.122/ubuntu-14.04-server-amd64.iso

Jeg har prøvd å koble ut fiberkabelen i mediaconverteren og satt den inn igjen uten bedring.

Jeg har endret på hastigheten på porten på switchen (Tvang den til 100mbit full duplex da mediaconverter viser det). Det hjalp ikke.

Prøvd forskjellige nettverkskabler fra mediaconverter uten bedring.

Koblet fra absolutt alt unødvendig og rett in i en PC uten bedring.

Koblet på hjemmesentral på nytt uten bedring.

Hjelp??
Vis hele sitatet...
Max'et 100Mbit linjen min mot din MEN, jeg har hatt nøyaktig samme problem som du beskriver i lengere tid, dvs hele tiden.

Jeg bruker HET -> Cisco SLM2008T -> pfsense intel d2500cce -> Dlink DGS-1210-20. Har prøvd å bytte utstyr i alle ledd uten hell.. Får bra resultat mot altibox og test.telenor.net, men det mistenker jeg er for at de bruker mange flere tråder enn standard speedtest.net.

Jeg ser du også har NTE, samme som meg!
Sitat av sweem Vis innlegg
Nå står hjemme sentralen i etasjen over og vi har en kabel som går ned til tv dekoderen. Så kunne jeg gjerne tenkt meg kablet nett også, kun til en pc. Da kan jeg splitte kabelen med 2 slike https://www.deal.no/deal/default.asp...FeEMcwodi28ArQ ? En til tv og en til internett. Må vel fungere det?
Vis hele sitatet...
Ble aldri så jeg bestilte de splitterene. Men fikk det til å fungere for det. Kjøpte heller ett verktøy og splittet den selv. Kjekt å ha til senere anledning En tang og rj45 kontakter var jo alt jeg trengte
Sist endret av sweem; 4. juli 2014 kl. 01:17.
Hei,

Kjører i dag med gammel hjemmesentral (metro1) fra Altibox med flere tv/Internett-utganger på sentralen. Har i dag en separat kabel fra sentralen til trådløs ruter i hovedetasjen, samt en egen kabel fra sentralen som går til utleieleilighet (ender opp i veggboks hvor leieboer har egen trådløs ruter).

Hvordan kan denne løsningen ivaretas når jeg nå må bytte ut den gode gamle sentralen med ny Zyxel P-2812 som kun har en dedikert utgang til internett?

Ønsker å beholde løsningen med kablet nett til leiligheten slik at leieboer selv må ordne eventuell trådløs ruter.

Hva om jeg kjøper en enkel switch og kopler mellom sentral og de to nettene mine, eks. https://www.komplett.no/zyxel-altibox-tilbud-nr7/804680

Vil denne løsningen ivareta ønsket løsning eller vil leieboer kunne få tilgang til mitt nettverk med en slik løsning? Hjemmesentral må vel også settes i bridgde modus før switch koples til.

Finnes det eventuelt andre måter å løse dette på?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Deathglider Vis innlegg
Max'et 100Mbit linjen min mot din MEN, jeg har hatt nøyaktig samme problem som du beskriver i lengere tid, dvs hele tiden.

Jeg bruker HET -> Cisco SLM2008T -> pfsense intel d2500cce -> Dlink DGS-1210-20. Har prøvd å bytte utstyr i alle ledd uten hell.. Får bra resultat mot altibox og test.telenor.net, men det mistenker jeg er for at de bruker mange flere tråder enn standard speedtest.net.

Jeg ser du også har NTE, samme som meg!
Vis hele sitatet...

Jeg har lest gjennom store deler av denne tråden nå, og har kommet frem til at jeg kan bestille meg et Cisco SLM2008T og bytte ut ZyXel-boksen.
Men, jeg trenger ikke noe ytterligere? Ser du nevner pfsense her.

Jeg har den hvite HET-boksen, og slik jeg forstår det så er det kun denne + cisco (pluss egen router selvsagt) som trengs?

Jeg har aldri opplevd noe mer enn 40mbit ut på de snart 2 mnd jeg har hatt Altibox.. Antar det er ZyXelen som er problemet?

Alternativt kunne jeg tenkt meg en boks som også har innebygget kraftig VPN-server, uten at den koster skjorten.
Sist endret av aottesen; 15. august 2014 kl. 10:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei,

Fikk akkurat installert Altibox (Lyse) og fikk det "nye" oppsette med HET-boksen og ZyXEL P2812ac. Jeg har lenge tenkt på å sette opp en pfSense boks og kvitte med med den unødvendige ZyXEL routeren (ettersom jeg har lest at den har problemer, selv om den står i Bridge). Derfor fant jeg denne tråden ganske så fin og interessant.

Jeg har TV og Internett fra Altibox, og har forstått det slik at jeg "må" splitte TV og Internett I forskjellige VLAN før Internett signalet (ref http://www.gundersen.net/altibox-med...r-med-pfsense/) blir sendt til pfSense boksen.

Jeg ønsker også ha at ganske "spesifikt" nettverks oppsett, men et klart nett og ett som kjører all trafikk gjennom en 3dje part VPN, slik at oppsette blir slik:

HET ->
Switch ->
pfSense (VLAN 102) ->
"Klart Nett" Switch
VPN Switch
"Klart Nett" WiFi
VPN WiFi
TV (VLAN 101)
pfSense boksen blir en PC Engines APU (http://www.gooze.eu/apu-pc-engines-kit). Den kommer også til å Håndtere WiFi trafikk som AP. Den har 3 nettverksporter, ergo en som kommer fra switchen og 2 som går videre til hhv. klart nettet og VPN nettet.

Jeg vil kalle meg selv moderat flink i nettverksoppsett, og så langt jeg klarer å se så vil dette teoretisk fungere, men trenger litt input om dette i det hele tatt lar seg gjennomføre og hvor vanskelig det vil være
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kjøp deg ein switch som har støtte for VLAN. Bruk ein port på pfsenseboksen, og fiks resten med vlan. Då sparer du kabel, og du får eit oppsett du kan herje med slik du vil, alt etter behov, og gjer det mykje enklare for deg.
Tusen takk for svar!
Jeg prøver så langt jeg klarer å fysik adskille nettverk, men du har et poeng med at dette blir mye mere fleksibelt.
Men man bruke en pfSense-tilkobling, eller kan man kjøre signalet fra VLAN 102 rett i en ny router? (Airport Extreme i mitt tilfelle)?
Kjapt spørsmål som jeg ikke har funnet svar på tidligere i tråden:

Tenkte å erstatte Altibox-ruteren med en ASUS RT-AC66U (gidder ikke ha to bokser lengre). Er det noe spesielt jeg må gjøre for å sette opp LAN-portene som skal gå til TV-dekoderne (to stk), eller er det bare standard nettverksoppsett (ruter, DHCP), plugge dekoderne i to av LAN-utgangene og kjøre på?

Takker folkens!
Hei, lurer på om det er mulig å fjerne fiber kabelen selv fra huset? Skal sprenge litt fjell i hagen så jeg må fjerne kabelen eller så blir den sprengt. Jeg åpnet boksen der kabelen er koblet inn i og det var mulig å koble den ut derfra men kan trådene lett bli ødelagt?
Sitat av Oleee Vis innlegg
Hei, lurer på om det er mulig å fjerne fiber kabelen selv fra huset? Skal sprenge litt fjell i hagen så jeg må fjerne kabelen eller så blir den sprengt. Jeg åpnet boksen der kabelen er koblet inn i og det var mulig å koble den ut derfra men kan trådene lett bli ødelagt?
Vis hele sitatet...
Skal gå fint å koble ut, PASS PÅ IKKE TA/KOM BORTI enden på fiberen, bøy heller ikke fiberen mer en ca vinkelen på en 20 kroning.
Noen som har prøvd å "splitte" signalet fra HET-boksen med en managed switch?
Har en HP ProCurve hvor jeg har satt Port 1 til Trunk for VLAN 100, 101 og 102 og Port 8 er Tagget i VLAN 101 som går til TV Decoderen. (slik som slashdot beskriver i post #380). Ikke noe signal. Tips?
Sitat av Sieges Vis innlegg
Noen som har prøvd å "splitte" signalet fra HET-boksen med en managed switch?
Har en HP ProCurve hvor jeg har satt Port 1 til Trunk for VLAN 100, 101 og 102 og Port 8 er Tagget i VLAN 101 som går til TV Decoderen. (slik som slashdot beskriver i post #380). Ikke noe signal. Tips?
Vis hele sitatet...
tv-dekoderen skal ikke ha tagget trafikk, sett den til untagged vlan 101 så funker det nok bedre.
Sitat av Trrunde Vis innlegg
tv-dekoderen skal ikke ha tagget trafikk, sett den til untagged vlan 101 så funker det nok bedre.
Vis hele sitatet...
Det gjorde det gitt!
Tusen takk for hjelpen
.... Det kan være jeg kommer med flere spørsmål ila. helgen. Første hinder var å splitte signalet. Når blir det pfSense Installasjon
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hoi!

Internett forsvant for noen dager siden, så til slutt ringte vi Altibox. Der fikk vi høre at vi i utgangspunktet ikke skulle klare å få tilgang til internett uten en mediaconverter.

Men det har vi altså hatt i hele sommer. Ledningen går rett fra den hvite Altiboxen til veggen, og ikke via en mediaconverter.

Er det noen der ute som skjønner seg på dette? Cause I don't
Sitat av lål Vis innlegg
Hoi!

Internett forsvant for noen dager siden, så til slutt ringte vi Altibox. Der fikk vi høre at vi i utgangspunktet ikke skulle klare å få tilgang til internett uten en mediaconverter.

Men det har vi altså hatt i hele sommer. Ledningen går rett fra den hvite Altiboxen til veggen, og ikke via en mediaconverter.

Er det noen der ute som skjønner seg på dette? Cause I don't
Vis hele sitatet...
har du en cpl5 eller cpl7 kanskje? Disse bruker ikke mediaconvertere, fiberen blir koblet rett i hjemmesentralen.
Hm, navnet på altiboxen er z...ett-eller-annet, er ikke hjemme nå, men kan finne det endelige navnet seinere.
Click image for larger version

Name:	Skjermbilde 2014-09-14 kl. 12.33.28.png
Views:	8257
Size:	93,6 KB
ID:	11422

Har nå forsøkt å sette opp min Dell 2816.
Men jeg får hverken TV eller internett ..

Oppsettet:
g1 PVID: 102 Admit tag only
g2 PVID: 102 Admit all
g3 PVID: 101 Admit all

Orginal mediaconverter --> g1
g2 --> router med tomatousb --> lokalnett
g3 --> TV

Har slått på jumboframes på Dell-switchen.

Tips mottaes med glede!
Sist endret av aottesen; 14. september 2014 kl. 12:42.
har aldri skjønt hvorfor dem som lager switcher ikke kan skrive ting som dem er , og slutte å lage sitt egent spesial system, som eks dell har gjordt her.
les manualen : http://www.manualslib.com/manual/398...age=130#manual

g1 = fiber port, sett vlan til nr 1 (pvid) , og Admit all, slå av "Ingress Filtering" (off)
g2 = port til routern din for internet , der skal vlan være 102 (pvid) ,Admit tag only , "Ingress Filtering" (on)
g3 = port til routern din for tv , der skal vlan være 101 (pvid) ,Admit all, , "Ingress Filtering" (off)

for å ta bort tag på pakken som kommer, så bruk "LAG" sett port:
g2 til lag nr 102
g3 til lag nr 101

jeg har ikke testa det her selv, men veldig rar måte å gjøre det på i følge manualen for å legge på tag vlan på datapakker.
Sitat av aottesen Vis innlegg
Vedlegg 11422

Har slått på jumboframes på Dell-switchen.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke får det til, prøv å skru av jumboframes. MTU over 1500 er ikke tillat på wan
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av ontheroad Vis innlegg
har aldri skjønt hvorfor dem som lager switcher ikke kan skrive ting som dem er , og slutte å lage sitt egent spesial system, som eks dell har gjordt her.
les manualen : http://www.manualslib.com/manual/398...age=130#manual

g1 = fiber port, sett vlan til nr 1 (pvid) , og Admit all, slå av "Ingress Filtering" (off)
g2 = port til routern din for internet , der skal vlan være 102 (pvid) ,Admit tag only , "Ingress Filtering" (on)
g3 = port til routern din for tv , der skal vlan være 101 (pvid) ,Admit all, , "Ingress Filtering" (off)

for å ta bort tag på pakken som kommer, så bruk "LAG" sett port:
g2 til lag nr 102
g3 til lag nr 101

jeg har ikke testa det her selv, men veldig rar måte å gjøre det på i følge manualen for å legge på tag vlan på datapakker.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for rettledning - her var det MYE jeg ikke så for meg at jeg ble nødt til å røre ..

Nå har jeg prøvd en del frem og tilbake - resultatet er dog det samme. Hverken TV eller internett.

Legger ved en del bilder, i tilfelle du (eller noen av dere andre) ser noe åpenbare feil jeg har gjort.

Sitat av HwT Vis innlegg
Hvis du ikke får det til, prøv å skru av jumboframes. MTU over 1500 er ikke tillat på wan
Vis hele sitatet...
Takk for tips - har skrudd av Jumbo. Still no go
Sist endret av aottesen; 23. september 2014 kl. 22:16.
På hjemme sentralen er det ett uttak til pc. Kan jeg koble Asus ac66u der, og kjøre 2 trådløse nettverk?
Fjern hele hjemmesentralsøppla . Konfig er enkel og bruker @greddost har disse bildene som sier hvordan best gjøre det.

http://ge.tt/1m12aj01?c

Jeg kjører selv AC-66U. Kan sette den rett i PC porten å kjøre WLAN og det fungerer, men vil man ha vekk dritten så sett ting slik de er i bildene;
Har et spørsmål som jeg ikke får et fornuftig svar på fra altibox.

Har idag Zyxel routeren. Fra den har jeg trukket en cat 6 kabel til tv nummer to i kjelleren. Ønsker å bruke samme kabel til Internett også. Ifølge kundesupport er det ikke mulig. Er det tilfellet?
Sitat av Tidemannos Vis innlegg
Har et spørsmål som jeg ikke får et fornuftig svar på fra altibox.

Har idag Zyxel routeren. Fra den har jeg trukket en cat 6 kabel til tv nummer to i kjelleren. Ønsker å bruke samme kabel til Internett også. Ifølge kundesupport er det ikke mulig. Er det tilfellet?
Vis hele sitatet...
Ja det er mulig, du må ha en managed switch i hver ende.(eller annet utstyr som klarer VLAN)
Takk HwT,

Er ingen ekspert, så her er et oppfølgingsspørsmål: hvilken managed switch bør jeg gå for (tenker billig her) og er det vanskelig å sette opp?